DPO testuje e-paper. Elektronický jízdní řád zobrazí aktuální odjezdy, dopravce v něm vidí budoucnost
Trolejbusy Škoda T‘CITY 36 Tr Dopravního podniku Ostrava (DPO) u ostravského hlavního nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Instalace označníků s elektronickým papírem má začít už letos, konkrétně v Ostravě Porubě.
Ano, tohle se mi libi i v Praze, testoval se a testuje na zastavce Nadrazi Vysocany ve smeru do centra a nejak nechapu, proc se neobjevil na novych oznacnicich.
Vypada to jako papir, ale da se zvetsit a muze byt i teoreticky i dalkove upravovan a aktualizovan…
Cena 1 kusu sloupku 420 tisíc Kč (https://www.dpp.cz/cs/data/2019/106_1999/2019-08-22-poskytnuti-informaci-informacni-sloupek-jizdni-rady-vysocanska.pdf)
Firma Xanthus spoustu let blokovala data o provozu pražských tramvají právě proto, že se těšila na pořádný vývar z monopolu na předražené sloupky a displej. Ani nevím, jestli se jí to stále daří. Dozimetrů je stále málo.
U některých interaktivních prototypů byl problém s tím, že odezva na stisknutí tlačítek nebo dotykového displeje byla neúměrně dlouhá, až to vypadalo, že žádná. A taky jsem v některých případech slyšel o docela astronomických cenách těch zařízení. Pak se také setkáváme s případy, kdy drahá zařízení nakonec zobrazují nekvalitní nebo neúplná data. Nebo že moderní technologie zobrazuje data primitivním zastaralým způsobem. Pokud někde chybí pečlivost, inteligence nebo odpovědnost, tak drahým zařízením se ten problém spíš znásobí než vyřeší. Taky je otázka, jestli se podobné zařízení vyplatí pro zastávky, kde nastupuje pár lidí za den, či naopak jestli je vhodné interaktivní… Číst vice »
Jestli je to ten e-paper, který využívá například e-kniha Kindle, tak něco takového se v roce 2018 testovalo v Brně na zastávce Mozolky. Přišlo mi to jako dost dobrý nápad, ale nerozšířilo se to. https://www.smartcityvpraxi.cz/moderni_technologie_56.php Za mě jako za dopravního technologa škoda, protože se tím ušetří spousta peněz – za tiskárny, za papír, za lidi, kteří to musí rozvážet, za auta, kterými ti lidi jezdí, za jejich čas, kdy mohli dělat něco užitečnějšího. I pro cestujícího je to výhodné – jízdní řády nebudou potrhané a budou vždy aktuální. Jízdní řády se mění docela často – jednak při pravidelných výlukách, jednak… Číst vice »
Dobrý nápad, také to určitě bude vypadat líp, než ty plastnové sáčky, do kterých se strkají papírové jízdní řády, což má být i na nových označnících v Praze.
Všechny potravinářské řetězce už na e-ink přešly. Je logické, že se technologie rozšíří i do jiných oborů. Centralizované bezdrátové ovládání je neocenitelná výhoda.
Prohlédl jsem si doma všechna balení potravin, která mám nakoupená, a e-papírem není popsané ani jedno. Nemyslel jste spíš obchodní řetězce?
Myslel asi cenovky v sámoškách.
Ano, myslel jsem řetězce obchodní. Tedy přesněji ty obchodní řetězce, které prodávají i čerstvé potraviny (zeleninu, ovoce, pečivo, maso atd.), protože např. drogistické a spotřební zboží nakupuju přes internet a tak tedy nevím, zda elektronické cenovky používají obchodní řetězce drogistické, papírnické, sportovní, s instantní módou, železářské, hračkářské a kdovi jaké ještě existují. A z těch výše uvedených mám na mysli jen ty, které provozují prodejny v Praze. Coop, Hruška, JIP atd., na něž jsem v Praze nenarazil, jaksi také neznám.
Jak se vám váš cimprlišský egomasturbační pseudovtip jeví nyní?
Znám tento systém ze zahraničí. Například v obchodech (cenovka na regálu a v mrazáku) ale i z dopravy. V obchodech v Německu chybí personál a není možné ho najít. Takže jsou rádi že nemusí měnit týdne stovky a tisíce cenovek, ale můžou se starat o zboží a sedět na pokladně. Často to bývalo tak když se museli měnit cenovky ze byla otevřená jen jedna pokladna nebo boží stali ve skladě. Zákazníky bývají dost protivné když je fronta na pokladně nebo zboží není připravené. V nejhorším případě musel personál zůstávat po zavření na výměnu cenovek. Tabule jsou schopné -25°C do +50°C.… Číst vice »
U nás má elektronické cenovky třeba Lidl.
U nás je kde? U nás totiž mají normální papír
A u vás je kde? Viděl jsem to různě po republice v různých obchodech. Někde to mají třeba jen u některého zboží, ale mají.
V Ostravě u všeho zboží
Fakt jo? To jsem ještě v Ostravě neviděl
Ono to na první pohled není zas tak poznat. V Kauflandu mrkněte třeba na ovoce, v Lidlu a v Albertu na věci v chlaďáku.
Albert v Porubě, Lidl v Porubě ..
Poslední měsíc to hromadně mění, v Kauflandu nebo Globusu jsem taky viděl epaper cenovky. Zajímavé, že používají i velké displeje, které vyjdou docela draho. A s masovým využitím bude cena klesat plus si asi spočítali, že je to nakonec vyjde levněji než tisknout, distribuovat a prohazovat papírky.
Super nápad !!! Takže starší občané mají definitivně smůlu, protože už nebudou mít šanci zvědět, zda nějaký spoj z dané zastávky vůbec jede. Nejsem v elektronice erudovaný, ale předpokládám, že bez chytrého telefonu a bez dat jsem absolutně bez šancí. Gratuluji dementům z ostravského dopravního podniku !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jakože na čtení z obrazovky místo z papíru, na které to vypadá úplně stejně, potřebujete inženýrský titul z elektrotechniky, abyste to zvládl?
Hlavně zda se to na ten epaper vejde. Potřebujete jemnost zobrazení aspoň 200 dpi, aby tam šla čitelně zobrazit písmenka tak malá jako na papíře. Zároveň potřebujete obrazovku dost velkou, aby se tam všechny řády vešly. Viz ta papírová plachta ve videu. Dělají se tak velké epaper displeje a za přijatelnou cenu?
Obrazovka může být teoreticky menší a člověk by si mohl listovat řády pro jednotlivé linky sem a tam. Nebo budou vždy ukazovat jen nejbližší odjezdy. Případně by tam mohla být možnost zoomu pro slabozraké cestující.
Nebyla by špatná možnost rolovat si odjezdy, případně po kliknutí na odjezd rozbalit sbalit seznam zastavek a časú odjezdů ( prip aktualních) na spoji.
Na té zastávce nejste sám. To musí být vidět napoprvé. Pokud by měli přišedší cestujcí čekat, než ti před nimi proklikají nabídky (nebo než pochopí ovládání), tak jako by tam žádný řád nebyl.
A myslíte, že do toho jízdního řádu musí koukat každý, kdo na tu zastávku přijde? Podle toho co vidím já, tak většina na ty jízdní řády ani nekouká. Obvykle vědí, kam to jede (takže nepotřebují zkoumat seznam následujících zastávek), často tím jezdí pravidelně, tak i ví, jak dlouho to do jejich cílové stanice jede (takže se nepotřebují dívat na jízdní řád, aby se to dozvěděli). Někteří si i pamatují, jak často jim to jede nebo kdy jede zrovna ten spoj na který čekají. A nebo když už, tak je zajímá právě ten nejbližší odjezd. Do jízdního řádu se dívá spíš… Číst vice »
200 dpi a více dnes není problém. Už jen pro čtečeky se dělá vysoká hustota aby to vypadalo pěkně jako tištěná kniha.
Jo von někdo neumí přečíst text na displeji (e-paperu), stejný text se musí vytisknout a papíry rozvést.
Ty papíry je lepší vozit než vodit.
A přečtou cenovky v Tescu, které jsou už asi 10 let dělané stejným způsobem?
LOST
Vy neumíte přečíst ceny na tomto obrázku? https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2018/07/Digitílnş-etikety.jpg Přesně tuhle technologii zde diskutujeme a mě by opravdu zajímalo, jestli je pro seniory nějak horší, než potištěný papír.
Nejste zběhlý ani v normálním životě, jak se zdá. : – )
Tyto displeje bývají přepínatelné a mohou po kliknutí ukazovat víc informací.
Když bude součástí zastávky i wifi, ten chytrý telefon využijete i bez dat na cokoliv..
Nevynechávejte prášky… Je to vidět.
Gratuluji dementovi k napsání prvního příspěvku! Možná by bylo lepší se podívat, o čem se píše, než se opřete o klávesu s vykřičníkem.
Tak tohle je příspěvek dne. Při troše snahy většina ani nepozná rozdíl od papíru..
Jediný problém, který může nastat, je výpadek napájení z jakéhokoli důvodu. Podobně může promoknout nebo být ukraden papír. A pokud se k výrobě a napájení panelu použije méně energie než k výrobě a rozvozu papíru, jen dobře.
Ani výpadek napájení není takový problém, e-paper je typický v tom, že něco se tam nastaví ke zobrazení a to pak zobrazuje bez energie, enegii potřebuje jen na změnu. A to u JŘ není ta často. Podsvícení taky nepotřebuje.
Takže o tom nic nevíte, neviděl jste to, ale už nadáváte a ještě někoho nazýváte dementem? Toho jste ze sebe udělal maximálně vy sám.
Ježkovy voči, jak můžete v takovém světě vůbec přežít?
„Zde se naopak čitelnost na slunci zvyšuje.“
Jak je to na mrazu? Kdysi jsem četl, že mrazy e-ink úplně nedává (tedy že displej „zamrzne“, než se oteplí.
Na to stačí, aby tam byl nějaký elektrický ohřev.
Nevím, v Kanadě je úspěšně testovali do -28 st. C, ksou typy co uvádí pracovní teplotu -20 – 70 st C. To u nás bohatě stačí.
V Třebíči již běžně na 46 označnících.
Jsou i v Písku a v Českém Krumlově a měli by být ve všech městech kde ČSAD autobusy České Budějovice (Busem) provozuje MHD
To se jeví jako dobrý nápad.
Teď jen vybudovat ty označníky. No jak dlouho vydrží., než s toho nějakej pobuda všimne. Takže radši s kamerou, ať toho neřáda uvidí.
konečně to někoho napadlo, použít technologii čteček e-knih na tohle. Pak by to mohlo i ukazovat zpoždění 😉
Tohle už umí i ty nynější digitální tabule, co jsou v oblasti právě Nové radnice, vozovny trolejbusů, na svinovských mostech nebo třeba v Klimkovicích u Hrušky (Klimkovice, centrum).
Je tam plánovaný odjezd a „+X min“
Toto je v provozu mj. v Říčanech, na autobusových zastávkách je kromě vývěsky papírových JŘ i e-ink displej napájený z FV panelu, který zobrazuje nejbližší odjezdy včetně zpoždění.
Bude e-paper i na toaletách na ředitelství ? :-))
Ano, a bude na něm Kámasútra.
Tak nevím, pořád tvrdí, jak musí škrtat spoje kvůli úsporám, ale vymýšlení blbostí jen kvete. Takže to s těmi dotacemi zase asi nebude tak špatné…..
PS: jeden poznatek ze Španělska, kde taky udělali zobrazování nejbližších odjezdů….no jo..jenže se pak nedá podívat, jak to jede za hodinu nebo zítra….
e-papír může ušetřit dost nákladů. Nemusí se složitě objíždět osobním vozem, nebo dokonce dodávkou a měnit jednu A4 za jinou. Takhle si je krásně na pár kliknutí vyměním a je to.
Kolikrát ročně se to objíždí?
Podle změny jizdního řádu.
1x kvůli roční změně, pak většinu kvůli výluce klidně i 15 za rok u většich zástavek….
Neustále pravidelně plus každý den několik nahlášených případů vandalismu, nehod atd.
Kvůli vandalismu a nehodám se snad bude jezdit i dál, ne?
Prakticky vkuse. Stačí se podívat třeba na aktuální pražské výluky tramvají, kdy se co dva týdny komplet překope třetina linek. Do toho prázdninový provoz 2-3x do roka, posily v adventu atd. atp.
Jen pražská zastávková služba potřebuje několik DNŮ na aktualizaci všech zastávek.
To se musí kvůli prázdninám vytvářet nové jízdní řády? U nás to řeší poznámky 10 a 20.
Tak to bych nechtěl vidět třeba u tramvaje co má interval 8 minut a o prázdninách 10.
1. sloupec x 10
2. sloupec x 20
3. sloupec 6 +
Rekl bych, ze v pripade nejakeho vetsiho mesta velmi casto. To mate porad nejakou vyluku, nejake prazdniny a pak jsou i nejake jednorazove zmeny, ktere se dost casto kvuli kratke dobe trvani vubec na oznacnik nevyvesuji. Timto byste dal moznost tam proste klidne hodit jizdni rad jenom na ten konkretni den, coz proste obcas mate, ze to plati jen jeden den.
Uvidíte vše, viz článek: „Kromě aktuálních odjezdů umožní technologie zobrazovat i statický jízdní řád, který se nyní musí vylepovat.“
Úspora bude v tom, že nebudete potřebovat X lidí na to, aby několikrát do roka objížděli každou zastávku a fyzicky vylepovali aktuální jízdní řády. Udělá to jeden člověk od počítače na 3 kliky myší.
No tak to musí být strašný náklad několikrát do roka objet sloupky. Stejně tam budou muset jezdit kvůli údržbě a kontrolám, takže
To není několikrát do roka. To je během dne vyměnit komplet jízdní řády v celém městě. To je trochu jiná disciplína
To je, ale zase mít na každém sloupku displej s přípojením na internet taky nebude levné.
DPO má přes 1000 zastávkových označníků, zkuste si to objet za jednu noc, kdy se mění jízdní řády. U každého zastavit, otevřít ho, vyměnit jízdní řády, zavřít a pokračovat. Náklad je to sakra velký, ať už organizační před výměnou, tak i provozní při samotné výměně. Vyslat do terénu desítky lidí není zadarmo.
Kdo si práci rozdělí, každý den má neděli.
V každém kolektivu zaměstnanců musí být aspoň jeden pracovník.
A to je potřeba ty jízdní řády furt měnit?
O letních prázdninách je omezený provoz, jezdí méně spojů, musí se vyměnit
V prosinci se upravují jízdní řády každý rok (reakce na změny poptávky cestujících/městských částí, dlouhodobé výluky, optimalizace provozu,…), musí se vyměnit
Změny tras kvůli výlukám
Úpravy provozu kvůli nastalým jinak neřešitelným změnám (např. neočekávaný větší výpadek řidičů) atd.
Těch změn se v průběhu roku děje hodně z desítek důvodů, ne vždy se ale mění na všech označnících.
Nač je vůbec vylepovat ? Stačí čekat, jestli něco pojede…
Nevím jak je na tom Ostrava, ale v Praze jízdní řády se mění zbytečně často v porovnaní třeba s Berlínem.
Ale to je úplně jiná otázka. Dokud se to mění tak často jak se mění, papír je příliš drahý na výměnu.
Ne proč, jenom se prodloužila šalina.