DPMB bude od Nového roku vydávat pouze elektronické „šalinkarty“
Prodej jízdenek v Brně. Pramen: DPMB
Jako nosič pro elektronickou šalinkartu mohou cestující používat platební kartu, anonymní kartu nebo mobil.
Jako nosič pro elektronickou šalinkartu mohou cestující používat platební kartu, anonymní kartu nebo mobil.
Nerozumiem prečo to nie je možné riešiť vydaním 2D kódu na papier pre tých čo nechcú používať kartu. Predsa všetko čo je nutné je token previazaný so záznamom v databáze, takže celkom nerozumiem prečo ho nie je možné vydať buď v papierovej podobe, alebo v aplikácii.
Osobne mi karta nevadí, dokonca ju preferujem, ale nevidím zmysluplný dôvod aby do nej boli tlačení všetci.
To samé říkali lidé při rušení telefonních budek. A vidíte, šlo to.
Telefónne búdky predstavovali náklad, preto boli zrušené. To či je token k predplatnému lístky v podobe karty alebo 2D kódu je úplne jedno, keďže v systéme už lístky založené na 2D kódoch existujú a teda kontrolné zariadenia ich beztak musia vedieť načítať.
Není pravda, že v Ústí nad Labem jsou časové jízdenky pouze elektronické! Pouze 90 dnů plus. Jinak si anonymní kupón lze zakoupit i papírově.
No, snad by ještě mohl někdo zatlačit na IDS JMK, aby postačil místo platební karty i QR kód z DPMB Info aplikace (ne každý má NFC čip v mobilu) a revizoři neremcali za to, že jim člověk dá QR kód, který má hnedka v mobilu a nemusí hledat kartu… Případně ještě líp, kdyby se upustilo od systému, kde je jenom platební karta, ale přešlo by se právě na systém QR kódu, které jsou pro mnoho lidí pohodlnější.
Ne každý má chytrý mobil. Platební karta je vyhovující ta se nevybije.
Ano, naopak, ne každý má platební kartu. Chápu, že ji upřednostní většina starších lidí, ale furt je tady docela početná skupina, které přijde pohodlnější klasický QR kód, který už je, zapracován do aplikace DPMB, i pro revizory ve čtečce, jen IDSJMK ho nechce uznat jakožto nosič…
Může si pořídit anonymní. Počet prodaných elektronických šalinkaret mluví samo za sebe. Platební karta se nevybije na rozdíl od mobilu a co pak? Nahranou ji můžete mit i v něm na tom se nic nemění. A ty další čtečky do autobusů ma QR kódy bude platit kdo?
Které další čtečky. Už nyní dokáže revizor zkontrolovat i QR kód, tento mechanismus je zaveden, nestojí nic, jenom IDSJMK nehodlá uznat i tento způsob…
Starý papírový šalinkarty nekončí, platí dál, budou se dát kupovat dál. Jen ne u DPMB, ale třeba u ČD na hlavním nádraží (platnost je stále v zónách 100+101 včetně MHD)
Mně se poněkud nelíbí tyhle systémy, kde člověk musí spoléhat na to, že někde v databázi je ten správný záznam o tom, že k dané kartě je koupena ta a ta jízdenka, a k té databázi se půjde revizorovi připojit.
Na železnici to funguje lépe, ten atzécký kód co je na jízdence obsahuje všechny potřebné informace, a kontrola probíhá off-line.
To mně se se takový systém s pouhým identifikátorem a informací o tom, kdo má zaplaceno někde centrálně, naopak líbí. Hůř se v takovém systému podvádí (výroba nějakých padělaných jízdenek/kupónů). V případě krádeže není problém vydat nový identifikátor a jízdné na něj „převést“. To je jak s kartami do telefonních automatů. Když byla informace přímo „na nich“, tak nebyl problém systém ošálit… A ta offline kontrola není neřešitelná. Nejsem si jistý, jestli to tak funguje v Praze, ale v zásadě by nebyl problém, aby si kontrolní zařízení revizora třeba každý den ráno stáhlo kompletní databázi všech identifikátorů, co „mají zaplaceno“.… Číst vice »
V PID takto funguje odbavení v autobusech i kontrola. Nevýhoda právě „offline“ je, ze odbavení kuponem je zaručeno za 60 minut po zakoupení, do té doby se ale lze prokázat dokladem o nákupu. V zásadě je ale tento systém bez problémů.
Jen doufám, že až tohle nastane i u jednorázových jízdenek, že nabídnou stejné jízdné jako je na Univerzální jízdence, nejen dost nevýhodné „Pípní a jeď“.
Pípni a jeď by mělo umožnit i jemnější než jen dvojí tarifní rozlišení, například po 5 minutách.
Na co?
Co je na tom nevýhodné? Můžete si klidně koupit jízdenku podle potřeby přímo na terminálu.
Pokud potřebuji jet dejme tomu 80 minut (půl hodiny tam, 20 minut vyřizování, půl hodiny zpět) naúčtuje mi to místo 3zónové jízdenky na 90 minut za 27 Kč dvě hodinové po 25 Kč.
Tak si kupte přímo 3 zónovou na terminálu v šalině. To je váš problém, že si to neumíte odhadnout sám.
Pletete se,, naúčtuje Vám jen 25 Kč, protože stíháte zpětný spoj do 60 minut tak po nástupu máte zbytek cesty jedním vozem v ceně.
Na co potřebují aplikaci na prodej papírků? Papírky se prostě vytisknou a prodávají.
Nechci být zpátečníkem, ale moc nechápu přínos když místo toho, abych ukázal revizorovi papírek a on si ho přečetl, mu vrazím kartu s hromádkou nul a jedniček, které přechroupe jeho zázračná krabička, na jejímž displayi si přečte tu samou informaci.
Nejde jen o kontrolu revizorem, ale hlavně o způsob nákupu. Je jednodušší pár kliknutí v aplikaci či na webu, nebo pravidelná návštěva výdejního okénka, s větší či menší frontou dalších zájemců?
Na to papírku musí mj. zkoumat, jestli nejde o padělek. To na kartě zase až tak jednoduché není.
A ty papírky vytiskne co? Tiskárna, že? 😀 😀
Tak už i staré dobré papírové šalinkartě odzvoní… Pokrok nezastavíš. Cestující si ušetří cestu pro kupóny do DPMB.
Mě teda moc nebavilo před zavedením klouzavého tarifu vždy ke konci měsíce chodit na pobočku a stát ve frontě na nákup měsíční jízdenky studentské. Roční jízdenka studentská byla v Brně do jisté doby pojem neznámý.
Já jsem kupoval jen roční občanskou, takže ta jedna návštěva ročně mi nevadila. Ale úplně chápu, že vás otravovalo chodit tam každý měsíc. Zažil jsem to v Praze, půlhodinové až hodinové čekání ve frontě ve vymrzlém podchodu na nádraží Smíchov. Po tomhle se nikomu stýskat nebude 😉
ono stačilo i chodit jednou ročně pro studentskou, věčné fronty v září + handrkování s potvrzeními o studiu, fotkama, no elektronická verze je opravdu o mílové kroky vpředu.
Přijde mi, že buzerace se studentským jízdným je pro DPMB oblíbená kratochvíle. Jsem se nedávno dozvěděl, že pokud někomu skončí status studenta, tak je povinnen okamžitě to utíkat dopravnímu podniku nahlásit a vrátit zvýhodněnou jízdenku, jinak ho budou žalovat za bezdůvodné obohacení. Připadá vám tohle normální? Mně tedy ne.
To byla v té době všude.
Nebo presedlaji do auta, když se s tím nebudou chtít rozčilovat…. U nás v práci, když DP toto zavedl, tak do té doby z 20 jezdilo 17 MHD. Od doby elektronického jízdného zůstal jezdit jediný člověk (a nebyl jsem to ani já) ….tolik názor dělnického lidu…..