Dozvuky videa s hádkou matky a řidiče. Do většiny autobusů může jen jeden kočárek, upozornil Ropid

Interiér autobusu linky 103. Pramen: ČSAD Střední ČechyInteriér autobusu linky 103. Pramen: ČSAD Střední Čechy

Ropid po incidentu připomněl pravidla přepravy kočárků.

Spor matky cestující s kočárkem s řidičem ČSAD Střední Čechy přiměl organizátora Pražské integrované dopravy Ropid k rozsáhlému příspěvku na sociálních sítích na téma přepravy kočárků. Incident, na který jako první upozornil deník Zdopravy.cz v pondělí, se stal velkým diskusním tématem jak mezi cestujícími, tak řidiči. Obě strany mají nyní po zveřejnění videa velmi silné zastánce i odpůrce.

Ropid vyzval především k tomu, aby se obě skupiny vzájemně respektovaly. „Pokud vás řidič požádá, abyste s kočárkem počkali na další spoj, protože je již kočárky obsazený, respektujte to, prosím,“ uvedl Ropid.

Ropid využil situaci i k připomenutí toho, jak se s kočárkem cestuje a jaká jsou práva cestujících a řidičů. Základem je podle Ropidu dát řidiči již na zastávce znamení, že nastupujete s kočárkem. „Řidič pak bude počítat, že nástup může trvat déle a že musí chvíli počkat, než kočárek ve voze zaparkujete,“ vysvětlil Ropid. Místo pro nástup s kočárkem je označené piktogramem, stejně jako pak uvnitř vozu.

V DPP často se dvěma kočárky

I když se na první pohled zdá být v autobuse více místa než jen na jeden kočárek, ve skutečnosti často dva či více kočárků přepravit autobus nemůže. „Drtivá většina autobusů, které v systému Pražské integrované dopravy jezdí, má homologaci pro přepravu jednoho kočárku,“ upozorňuje Ropid. Je to kvůli bezpečnosti cestujících. Jde ale o celý systém PID, tedy i celý Středočeský kraj. V Praze je situace jiná: téměř polovina autobusů Dopravního podniku hl. m. Prahy má homologaci na dva kočárky.

Rodičům s kočárkem současně připomíná, že je důležité ho odstavit ve stejném směru, jakým jede autobus, aby byl zabržděný a aby ho rodič pro jistotu během jízdy také přidržoval. Pokud stojí kočárek příčně, může se při prudkém brždění snadno převrhnout. Pokud však stojí podélně, tak při prudké reakci řidiče na provoz před ním, jen o kousek popojede dopředu a nic vážného se nestane.

Ropid ve svém příspěvku vypočítává i situace, kdy může řidič odmítnout nástup cestujících s kočárkem. „Pokud má autobus například jedno společné místo pro kočárek a invalidní vozík, má vždy přednost cestující na invalidním vozíku. Smluvní přepravní podmínky říkají, že na plošině smí být jeden kočárek, ale že řidič může vzhledem k aktuální situaci rozhodnout, že vezme kočárků více. Je to však jen možnost. Právě řidič je tím, kdo je odpovědný za to, že vás všechny doveze v bezpečí, a vždy by měl vyhodnotit aktuální situaci tak, abyste bezpečně dojeli do cíle i s dětmi,“ vysvětluje Ropid.

Tagy PID Pražská integrovaná doprava přeprava kočárků
395 komentářů