Letecké společnosti Letectví

Dozvuky pádu 737 MAX. Boeing varoval aerolinky kvůli možné závadě

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing

Devět dní po tragickém pádu téměř nového Boiengu 737 MAX 8 společnosti Lion Air vydal americký výrobce všem provozovatelům tohoto typu letadla nové bezpečnostní instrukce, v kterých varuje před možnou závadou letadla a připomíná pilotům, jak mají v případě potíží postupovat. Opatření se týká i Travel Service, který má ve flotile šest letadel tohoto typu

Podle vyjádření Boeingu opatření v podobě takzvaného Operations Manual Bulletin, kdy dochází k chybným výstupům od senzorů úhlu náběhu (Angle of attack). Senzory mají zajistit, aby letadlo nestoupalo až příliš prudce. Právě tato chyba je považována za jednu z možných příčin pádu letadla. Pokud palubní počítače dostanou špatné údaje o úhlu náběhu, může dojít k pádu letadla.

Prozatímní vyšetřování ukazuje, že mechanici Lion Airu před tragickým letem se sensorem manipulovali. Jen krátce po Boeingu vydal podobné bezpečnostní opatření také americký úřad civilního letectví FAA

To, že by mohlo jít o tuto závadu, dokazuje i průběh letu, kdy letadlo několikrát ztratilo výšku a znovu ji nabralo zpět, než definitivně spadlo. Přitom neustále nabíralo rychlost.

Boeing dosud dodal 219 letadel 737 MAX. Nehoda Lion Airu je první pád tohoto letadla.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tak si to aspoň přečtěte.
    „Boeing would like to call attention to an AOA failure condition that can occur DURING MANUAL FLIGHT ONLY.“ 😉

      • třeba v čechách spadl blaník(větroň) a v celé čr byla dána stopka blaníkům. Něco se stane s auty, jsou ihned svolávačky. A u dráhy a tramvají je to snad taky.Přeci nedávno měla stopku v praze 15tr.

        • S temi boaniky to nebylo v CR ale v rakousku… a blanici se stopli v cele evrope (resp jeden typ blanika). Z duvodu (neoopodstatnene) obavy, ze jejich nosnik kridla je blbe navrzeny.

          Porucha snimace uhlu nabehu je v podstate tuctova porucha, kvuli ktere se letadla neuzemnuji (stejne jako se neuzemnuji treba kvuli tomu, ze je nekdy nekde porucha na klapkach apod).

          Toto je jen o zvladnuti techniky pilotaze a bulletin je o pripomenuti/nastaveni postupu pro identifikaci toho, ze senzor uhlu nabehu je nefunkncni a spravny nasledny postup posadky.

          • „Porucha snimace uhlu nabehu je v podstate tuctova porucha“, která byla nakonec příčinou havárie se 189 oběťmi. Fakt úplně „tuctova porucha“, kterou lze bagatelizovat, pouhým vydáním informačního bulletinu.

            • Ano přesně tak, když se zjevil problém tak měli vypnout autopilota a letět to v ruce. Jenže Boeing a ostatní dopravci co mají Maxe nemůžou za to, že kvalita pilotů u Lionu je taková jaká je. Postupy hovoří v tomto jasně, autopilot off, autothrust off atd a to neudělali. Pravděpodobně neumí letět bez flight directora v ruce. Každou chvíli má letadlo poruchu, je to stroj ale ne fatální, jen piloti z toho tu fatální nehodu udělají.

            • Porucha snimace uhlu nabehu je tuctova porucha, kterou, pokud posadka rozpozna a je schopna na ni zareagovat, tak bezpecne s letadlem doleti na letiste a pristane.

              v tomto pripade posadka (pravdepodobne, pokud se jednalo opravdu o chybu v senzoru uhlu nabehu) zavadu nerozeznala, a dusledkem kombinace technicke zavady a nespravneho postupu posadky doslo ke katastrofe.

              na dennim poradku jsou i mbnohem zasadnejsi poruchy, ktere ale nehodou nekonci – protoze posadka situaci spravne vyhodnoti a s letadlem pristane – at uz se budeme bavit o selhani motoru (cca dva dny zpatky na letu .. tusim United) nebo treba zasekle / nefunkcni vztlakove klapky – proste obecne zasadni problemy, v porovnani s chybovou funkci jednoho z mboha set senzoru v letadle.

              letadla se uzemnuji v pripade, ze se objevi/potvrdi systemova zavada, kterou neni mozne resit „lidskou silou“, a ktera ohrozuje bezpecnost provozu – napr. pred lety bylo takto postupovano v pripade dreamlineru, ktere mely problemy s baterkami.

              • Nesouhlasím. Bezpečnost letecké dopravy stojí a padá na tom brát do úvahy ty nejnepravděpodobnější scénáře, které by mohly vést ke katastrofě a snažit se je vyloučit.
                A přestože se už v minulosti udály podobné případy s poruchou senzorů, jež zmátly posádku natolik, že vedly ke katastrofě, opět to někdo bagatelizoval. Toto je systémové selhání, které jde proti principu bezpečnosti letecké dopravy, to znamená poučit se z minulých chyb.

                Troufnu si dokonce tvrdit že v tomto případě vyhrála síla peněz před lidskými životy, protože uzemnění celé flotily daného typu, by vedlo k obrovským ztrátám.

Newsletter

Partneři


Výběr editora