Dozvuky padlých drátů v Praze. SŽDC bude častěji kontrolovat troleje

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan SůraPraha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zaměří po nedávných poruchách trakčního vedení v Praze na jeho častější kontroly. Odmítá ale,

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zaměří po nedávných poruchách trakčního vedení v Praze na jeho častější kontroly. Odmítá ale, že by poruch bylo letos více než v minulosti. Tři závady během necelých dvou týdnů vedly na české železnici k několikahodinovým kolapsům a dlouhým zpožděním, protože odřízly hlavní pražské depo.

„V případě Vršovic zavádíme nad rámec standardní údržby a zvýšeného dohledu pravidelné noční kontroly a denní kontroly inkriminovaných úseků, dále pak týdenní pantografovou zkoušku. Cílem je eliminovat případné mimořádnosti,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Úsek mezi odstavným nádražím, Vršovicemi a hlavním nádražím postihl výpadek trolejového vedení za poslední dva týdny dvakrát. Trakční vedení zde není v dobrém stavu, protože se několik let čeká na modernizaci úseku do Hostivaře. Ta už začala, na výměnu trolejí ještě ale nedošlo.

SŽDC odmítla, že by letos problémů s trakčním vedením bylo více než v minulosti. Podle zaslaných statistik bylo letos zatím 511 poruch trakčního vedení na celé síti, loni za celý rok to bylo 672, v roce 2016 685. Letošní počty tak směřují k nejnižší hodnotě za poslední čtyři roky. „Současný výskyt poruch je subjektivně vnímán jako nadprůměrný, a to svým výskytem v krátkém časovém období a navíc s velmi nepříjemnými vlivy na dopravu, což je dáno specifiky a koncentrací dopravy uzlu Praha,“ dodala Šubová. Upozornila, že na počty poruch má také velký vliv počasí.

Problém s poruchami vedení v Praze nejvíce postihl České dráhy. Ty ale nemohou počítat s tím, že by od SŽDC dostaly nějaké kompenzace. „Dopravce nekompenzujeme, stávající sankční systém, respektive systém odměňování výkonu s touto eventualitou nepočítá,“ dodala Šubová. Podle ní ale do budoucna navrhuje SŽDC sankční platby za narušení provozování drážní dopravy. Poruchy, které zapříčiní zpoždění vlaků, budou zohledněny při vyhodnocování jízd vlaků každého dopravce při stanovení odpovědnosti SŽDC vůči dopravci za vzniklé zpoždění.

Pro dopravce jsou přitom podobné poruchy problémem nejen z hlediska pověsti, ale i finančně kvůli povinným kompenzacím pro cestující. Velká část cestujících stále nerozlišuje, zda jde o chybu dopravce nebo provozovatele dráhy. „Zdržení, ať už je způsobeno mimořádnou událostí nebo poruchou má především vliv na image železniční dopravy jako celku, a pak také na image naší společnosti. Málokdo vnímá, že zdržení je vyvoláno jinými vlivy, které naše společnost nemůže ovlivnit,“ podotkl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tagy České dráhy porucha trakčního vedení Správa železniční dopravní cesty SŽDC
12 komentářů