Dopravci Infrastruktura Železnice

Dozvuky padlých drátů v Praze. SŽDC bude častěji kontrolovat troleje

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zaměří po nedávných poruchách trakčního vedení v Praze na jeho častější kontroly. Odmítá ale, že by poruch bylo letos více než v minulosti. Tři závady během necelých dvou týdnů vedly na české železnici k několikahodinovým kolapsům a dlouhým zpožděním, protože odřízly hlavní pražské depo.

„V případě Vršovic zavádíme nad rámec standardní údržby a zvýšeného dohledu pravidelné noční kontroly a denní kontroly inkriminovaných úseků, dále pak týdenní pantografovou zkoušku. Cílem je eliminovat případné mimořádnosti,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Úsek mezi odstavným nádražím, Vršovicemi a hlavním nádražím postihl výpadek trolejového vedení za poslední dva týdny dvakrát. Trakční vedení zde není v dobrém stavu, protože se několik let čeká na modernizaci úseku do Hostivaře. Ta už začala, na výměnu trolejí ještě ale nedošlo.

SŽDC odmítla, že by letos problémů s trakčním vedením bylo více než v minulosti. Podle zaslaných statistik bylo letos zatím 511 poruch trakčního vedení na celé síti, loni za celý rok to bylo 672, v roce 2016 685. Letošní počty tak směřují k nejnižší hodnotě za poslední čtyři roky. „Současný výskyt poruch je subjektivně vnímán jako nadprůměrný, a to svým výskytem v krátkém časovém období a navíc s velmi nepříjemnými vlivy na dopravu, což je dáno specifiky a koncentrací dopravy uzlu Praha,“ dodala Šubová. Upozornila, že na počty poruch má také velký vliv počasí.

Problém s poruchami vedení v Praze nejvíce postihl České dráhy. Ty ale nemohou počítat s tím, že by od SŽDC dostaly nějaké kompenzace. „Dopravce nekompenzujeme, stávající sankční systém, respektive systém odměňování výkonu s touto eventualitou nepočítá,“ dodala Šubová. Podle ní ale do budoucna navrhuje SŽDC sankční platby za narušení provozování drážní dopravy. Poruchy, které zapříčiní zpoždění vlaků, budou zohledněny při vyhodnocování jízd vlaků každého dopravce při stanovení odpovědnosti SŽDC vůči dopravci za vzniklé zpoždění.

Pro dopravce jsou přitom podobné poruchy problémem nejen z hlediska pověsti, ale i finančně kvůli povinným kompenzacím pro cestující. Velká část cestujících stále nerozlišuje, zda jde o chybu dopravce nebo provozovatele dráhy. „Zdržení, ať už je způsobeno mimořádnou událostí nebo poruchou má především vliv na image železniční dopravy jako celku, a pak také na image naší společnosti. Málokdo vnímá, že zdržení je vyvoláno jinými vlivy, které naše společnost nemůže ovlivnit,“ podotkl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

12
Diskuze

avatar
6 Komentáře
6 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
7 Autoři komentářů
PetrDominikPavel Hromekželezničářželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Dráty jako „padly“ za vlast? 😉 Jinak pěkně napsáno.

železničář
Host
železničář

Praha Vršovice neprošla rekonstrukcí TV tak se není divit že se to tam občas vyser.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

…aneb,nic není na „Věčné časy“.Elektrická trakce je sice dobrá,ale na druhou stranu velmi náchylná na poruchy různého druhu,-stržení TV mašinou,bouřky v letních měsících,námraza v zimě ,únava materiálu ap.A údržba a kontroly stojí velké peníze….No a co se týká těch Vršovic,zrovna bych je přefázoval na 25 kV,jak se v tom všichni po vzoru Slovenska shlédli…..

Dominik
Host
Dominik

Takže Vršovice střídavina a okolo stejnosměr, trošku blbost nemyslíte?

Jiří Kokrhel
Host
Jiří Kokrhel

Kontroly jsou prováděny, a to jak u SZDC na trakcnim vedeni, tak i na lokomotivach dopravcu. Bohužel vsechno je to pouze technika a někdy je porucha na trakcnim vedeni a nekdy zas na lokomotive. Co ale nikdo nezminuje je fakt, ze tak velke depo jakym je odstavne nadrazi jih a kam narodni dopravce soustředil 80 % všech svych vozidel v Praze, nemá druhý výjezd. Pak staci jedna porucha na trakcnim vedeni a nebo na kolejich a z ONJ se nedostane žádná souprava.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Druhý výjezd situaci.“ samotný ve skutečnosti problémem není, protože ten ONJ má (přes vjezdovou skupinu): problém tvoří skutečnost, že obojí je zapojeno do stejného zhlaví jedné stanice, takže jakákoli porucha v tomto obvodu stanice nebo v jeho přístupnosti „zvenčí“ znamená pro dopravu do / z ONJ fatální situaci.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Oprava (= omlouvám svoji chybu při úpravě napsaného): „Druhý výjezd“ samotný ve skutečnosti problémem není, …

Dominik
Host
Dominik

A co MU, které způsobují dopravcu, zas z nich svatoušky nedělejte.

Dominik
Host
Dominik

Údržba a kontrola žádná? Nejdříve si jděte k trakčákům dělat a nebudete tu kydat takové lži. Je mnoho výluk, přesto žádná údržba se nedělá? Nejste náhodou povoláním komik?
Jinak kontrola je pravidelná. Jinak nějaké kompenzace pro dopravce existuje, akorát si nejsem úplně obeznámen s její cenou.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Tak nevím…..ale z OTV např.v Blansku a jejich zaměstnanců udělali dřevorubce,kteří kácí přerostlé dřeviny.Dle mě by to kácení měl dělat někdo jiný.Je to ale holt těžké,když páni zrušili traťovky.

Dominik
Host
Dominik

OTV Pardubice taky jezdí kacet, ono pokud to ohrožuje TV, tak je to i věcí OTV. Sice v Blansku nepracuji, ale že by se kvůli tomu nedělala vůbec kontrola zase nevěřím.

LWQ
Host
LWQ

Jasne, mate pravdu. Investice a udrzba drahy se u nas deje jako zazrakem „sama“. Vas komentar je hodnotny asi jako uslyset v radiu Babise.

Newsletter

Výběr editora