Dozvuky nehody v Prosenicích. Drážní úřad řeší odebrání akreditace Retroloku

Srážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekce

Retrolok se závěrečnou zprávou nesouhlasí, chybu ve výkazech o době výcviku připustil.

Drážní úřad zahájí řízení o odebrání akreditace pro školení strojvedoucích společnosti Retrolok. Důvodem jsou nepravdivé údaje o výcviku strojvedoucího, který způsobil loňskou nehodu v Prosenicích. Jde o reakci na zveřejněnou závěrečnou zprávu Drážní inspekce o této nehodě, o které informoval deník Zdopravy.cz včera.

Bude zahájeno řízení o odejmutí akreditace pro školení společnosti Retrolok. V rámci řízení se nedá vyloučit, že dojde i na prověřování výcviku jednotlivých strojvedoucích,“ řekla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Podle ustanovení § 46 o odst. 4 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách Drážní správní úřad odejme akreditaci k poskytování školení osobě, která opakovaně nebo hrubým způsobem porušila své povinnosti.

Strojvedoucí, který nehodu způsobil, procházel výcvikem ve společnosti Retrolok. Zaměstnán byl ve firmě Strojvůdci CZ, která je majetkově propojená s Retrolokem.

Závěrečná zpráva odhalila, že Retrolok vykázal vyšší počet hodin ve výcviku, než skutečně strojvedoucí odjezdil. V době, kdy měl dle podkladů společnosti Retrolok vykonávat jízdní výcvik, prokazatelně pracoval jako pilot, a to i v rámci mezinárodních letů. V rámci šetření pak inspekce obdržela informaci, že jízdní výcvik strojvedoucího měl trvat dokonce pouhých 177 hodin.

Jednatel Retroloku Michal Matějovský uvedl, že závěrečná zpráva skončí nakonec u soudu. „V té zprávě jsou nesmysly, všechno hodili jen na strojvedoucího, neřešilo pochybení výpravčího,“ řekl Matějovský. Na dotaz, jak došlo k uvedení nesprávného počtu hodin ve výcviku, uvedl, že to byla chyba. „Dostal od nás přehled směn, kde měl jezdit. Dál jsme to nekontrolovali,“ řekl Matějovský.

Drážní inspekce v závěrečné zprávě doporučila také zavedení povinného školení některých scénářů na simulátorech. „Je to trvalý cíl Drážního úřadu. Aktuálně je toto téma předmětem pravidelných jednání na bezpečnostních komisích pořádaných ministerstvem dopravy. Všechna bezpečnostní doporučení vyplývající ze závěrů šetření MU budou zpracována,“ dodala Straková.

Tagy drážní inspekce Drážní úřad Retrolok výcvik strojvedoucích
137 komentářů