Dotace na elektromobily spuštěny. Žádat jde až o 300 tisíc, zájem je dle průzkumu velký
Podle průzkumu Ipsos by dotace dokázaly přesvědčit ke koupi elektromobilu téměř polovinu podnikatelů.
Národní rozvojová banka (NRB) začala 18. března přijímat žádosti v programu Záruka Elektromobilita. Ten rozděluje finance ze zdrojů Národního plánu obnovy. Firmy a podnikatelé mohou získat příspěvek ve výši 300 tisíc korun na vozidlo a až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici.
Zároveň program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup elektromobilů, aut na vodíkový pohon a dobíjecích stanic.
„Pro podnikatele je připraveno celkem 1,65 miliardy korun na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí stanice,“ uvedl vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha.
Podporovaná jsou osobní auta typu M1, tedy vozidla, která mají nejvýše osm míst k sezení kromě sedadla řidiče. U nákladních vozů jsou podporovány typy N1 a N2, tedy vozidla s hmotností do 4,25 tuny.
Auto nutně nemusí být nové, podmínky splňuje také vozidlo, které bude dodáno do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a najeto bude mít méně než 6 000 kilometrů.
Podmínkou je úvěr
Podmínkou dotace je předjednání úvěru u leasingové společnosti nebo komerční banky. Právě za ten se NRB zaručuje. Jakmile dojde k převzetí a registraci vozidla, bude možné požádat o finanční příspěvek.
Na osobní elektromobily je dotace 200 tisíc s výší zaručeného úvěru od 300 tisíc do 1,5 milionu korun. Maximální 300tisícový příspěvek je možné žádat na vozy N1 a N2.
Podle výzkumu, který si v únoru nechala zpracovat firma ChargeUp od společnosti Ipsos, má 40 % českých podnikatelů pozitivní vztah k elektromobilitě. Většina z nich ale přesto považuje podporu ze strany státu za nedostatečnou. Dotace by ale dokázaly motivovat ke koupi téměř polovinu z oslovených.
„Významnou bariérou je nedostatečná dobíjecí síť,“ řekl na tiskové konferenci v komplexu Masaryčka ředitel firmy ChargeUp Daniel Ševčík.
Obavy z Číny
Dle průzkumu je pro podnikatele největším faktorem kvalita a spolehlivost zařízení, kterou zdůraznilo 62 % dotázaných. Preferují české nebo evropské elektromobily, přičemž 40 % z nich má obavy z čínských elektroaut.
Podle průzkumu 35 % živnostníků již elektromobily využívá a dalších 38 % zvažuje jejich pořízení. Přibližně třetina živnostníků však považuje přechod na elektromobily za předčasný. Ševčík upozornil, že více než polovina podnikatelů se domnívá, že v Česku nejsou dostatečně motivující podmínky pro pořízení elektroaut.
„Výsledky průzkumu dokládají pozitivní trend ve vnímání elektromobility mezi českými živnostníky. Zároveň ale poukazují na potřebu větší podpory ze strany státu a obcí pro lepší využití potenciálu elektromobility v podnikovém sektoru,“ dodal Ševčík.
Průzkum byl postaven na vzorku 146 podnikatelů ze všech krajů Česka. Zahrnoval střední a malé podniky i OSVČ.
Zmíněné dotace na elektromobily pro firmy jsou dle pravidel EU limitovány dotačním stropem. Podle Lukáše Folbrechta z Elektromobilní platformy to představuje 200 tisíc eur na jedno IČO, firmy tak mohou pořídit maximálně 12-16 vozů i s nabíječkami.
Miliarda na dobíjecí huby pro elektronáklaďáky. Nákup vozů však Česko firmám nezadotuje
Ministerstvo dopravy v únoru spustilo také dotační výzvu zaměřenou na vznik dobíjecích hubů na českých silnicích. Rozdělit se má miliarda korun, čerpat se bude z evropského operačního programu Doprava. Dotace mají podpořit vznik infrastruktury pro elektromobilitu v nákladní dopravě.
Na samotný nákup elektrotrucků však vláda žádné dotace nechystá.