Dotace na elektromobily spuštěny. Žádat jde až o 300 tisíc, zájem je dle průzkumu velký

Dobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: ShutterstockDobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: Shutterstock

Podle průzkumu Ipsos by dotace dokázaly přesvědčit ke koupi elektromobilu téměř polovinu podnikatelů.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cenek

Proč za ty prachy nerozjedou novou huť ostrava? Co by bylo účelnější.. Neměli nechat padnout velkou část Víkovic.. Hlupáci.

cenek

Stát má deficit a naprosto nesmyslně tady dotuje čínské baterky. Čínské panely. Které vždy budou tvořit největší část .. A jinak je to stejně nepoužitélné. Protože ani do Prahy na otočku nedojedete. Nějakou rychlostí, kterou byste chtěli jezdit se spalovacím.
At si to laskavě každý koupí za své. A at laskavě nepokutují konvenční auta. Díky. A neznevýhodnují uměle elektromobily v metodikách.

Lubas

Dotaz na odborníky: Proč se elektro auta dotují? Problematiku nesleduji,ptám se jako úplný laik.

KarelB

Jak typické, stejné jako u jiných dotací, např. zelená úsporám, zachyť dešťovku atd…. těm, kteří si to mohou dovolit to zadotují ti, kteří na to nemají……

Jiný Petr

Plus o některých dotacích mluví i počet žadatelů. Např. Oprav dům po babičce – za šest měsíců si o dotaci v programu požádalo 1232 lidí. To nevypadá, že by to byla masová záležitost – spíš to vypadá jako dotace vypsaná na míru kamarádům 🙂

Frantík

Tzv. ghetto tax

Klondajk

Na elektro dosáhne vyšší střední třída a bohatší plus firmy. Dotace se platí ze zdražené elektřiny, kterou platí i ti pod hranicí chudoby. Mně to přijde nechutné

SYN

Když už se tedy mají citelně dotovat nabíječky, tak ať jsou aspoň veřejné?? Dotování nabíječek pro firmy bez zpřístupnění těchto (a tedy s mnizerným využitím) by se mělo kdyžtak omezit na jeden (první) kus…

jurali

K zelene budoucnosti se prodotujeme!

Radek

Tohle je pro mě fakt nepochopitelné a s nějakou ekologií nebo ohleduplností k životnímu prostředí to z mého pohledu nemá společného vůbec nic. Přijde mi to jen o malinko méně bizarní než dotovaná parkovací politika. Elektromobilita z mého pohledu sdílí většinu problému s jakýmkoli jiným typem motoru (prostorová a časová neefektivita, nebezpečnost, atp), fakt nechápu, proč něco takového má přispívat daňový poplatník. Notabene bohatším vrstvám společnosti.

Jiný Petr

Nepochopitelné to je, pokud zapojíte selský rozum. Pokud se na to podíváte optikou Brusele, tak to pochopitelné je: Brusel zná jen jedno řešení na své pseudoproblémy – dotace a pokud to nefunguje, tak další dotace. Takže to máte dotace na větrníky, FVE, elektronabíječky, na posílení sítě (u nás ne, ale v DE třeba ano), na elektroauto, na megatrolejbusy. Dotace, dotace, dotace – jinak by to chcíplo na úbytě a úředníci v Bruseli by „neměli co žrát“. Ale dotace na JE – to ne. Na VHD, pokud je spalovací (byť na zemní plyn) taky ne. A to co se nedotuje, to… Číst vice »

Micky

Ohledlplnost k životnímu prostředí. Je vlastně jedno zda budeme jezdit s dieslem nebo naftou, pro životní prostředí bychom udělali nejlépe, kdybychom nejezdili vůbec (nebo aspoň omezeně). Tohle nikdo ale nikdy nebude prosazovat, takže nezbývá než prosazovat automobily s malými lokálními emisemi.

SYN

Ano, diesel a nafta jsou opravdu téměř totožné 🙂

superhero

Záleží jak jsou přesně nastavené přesné podmínky výzvy. Obecná dotační podpora je špatně. Nechť je výzva zacílená na městskou mobilitu: vozidla taxi, pekaře, městské zásobování, konkrétní řemeslné profese, firmy podnikající v sociální oblasti apod.
Proč by se měly dotovat auta bankéřům, pojišťovákům, realiťákům, ajťákům, kteří ke své profesí auto nepotřebují a mohou využívat jiné módy dopravy?

Mates

Souhlasím s Vámi.

Jiný Petr

Re. “ — jak jsou přesně nastavené přesné podmínky výzvy.“ – Pokud jsem ty podmínky četl a pochopil správně, tak za ty dotace z EU se „musí podnikatelé pořídit alespoň 4 555 elektro vozů“ (z hlediska času během cca 1,5 roku myslím) Takže pokud se nepořídí (s dotací pro podnikatele) tolik aut nepořídí, tak dotaci budeme vracet. A kdo my? No my všichni ze státního rozpočtu (podnikatelé a banky už ty peníze budou mít „prožrané“). Navíc my ty dotace chceme dát i na nabíječky – ale ty v podmínkách EU nejsou – jsou tam jen počty aut To ještě může… Číst vice »

Petr

Elektromobilita je naprostý nesmysl, slepá ulička, zbožné přání ekologických snílků a agresivní zlomyslnost zelených fanatiků, kteří chtějí dostat lidi z aut stůj co stůj. Lídři EU se samozřejmě vyznačují zbytnělým pocitem vlastní neomylnosti a ještě nikdy v historii Evropské unie žádné své selhání nepřipustili, natož aby se k němu veřejně přiznali. Daňové poplatníky to sice stojí biliony eur, ale jede se vesele dál

Daniel

Novák?

Fresh Z

Ve firmě auto poslouží rok dva tři a jde do bazaru, čímž začne vznikat trh s dostupnými e-ojetinami pro lidi, co jezdí v týdnu po městě a na víkend do hor. Třeba pro Pepu s deset let starým tédéíčkem, které si po něm koupí Franta s dvacet let starým tédéíčkem. A až mu doslouží i to, bude mít na dostupný elektromobil, který si snadno kdekoli dobije, neb tu už pro něj bude vybudovaná dotovaná nabíjecí infrastruktura. Čili žádné třídní příkoří se tady neděje. Jen někdo přemýšlel a správně usoudil, že dvěstě tisíc přímo Frantovi nebo Pepovi s elektromobilitou nepohne. Nejsem… Číst vice »

Kebab

Z větší části souhlasím. Otázka je, jestli ten výhledově dostupný ojetý elektromobil nebude mít háček, respektive kolik jich bude. Baterie není jen o kapacitě, může kleknout úplně a pak je auto na vyhození. Motor přirozeně taky, až čas ukáže, co bude častější, jak pokročí repasy, především ty částečné a kolik budou stát.

Fresh Z

Souhlas, elektromobil je technologicky nevyzrálý a jeho protěžování je uspěchané – inu politika. Ustupovat se od elektromobility nejspíš nebude, už se do ní investovalo moc. Ale ten dnešní šílený spěch by po eurovolbách měl ustat.

ABCD

Mám dojem, že do voleb na nás budou politici hodní a pak nám zase ukážou, kde je naše místo.

Fresh Z

Myslel jsem to tak, že politici napravo od středu si konečně uvědomili, jak se pět let nechali v Bruselu tahat na zelené nudli. Na poslední chvíli zmírnili emisní normu Euro 7, čeká se odklad konce spalovacích motorů a v novém parlamentu ekotábor socdem + zelení + rudí nejspíš výrazně oslabí. Ale to už se dostávám off-topic.

Vitapb

Děláte jak kdyby spalováky byly beznákladové na údržbu. Víte kolik stojí udržet při životě moderní dieselový motor, dejme tomu po nájezdu 300.000 km? Pokud se samozřejmě bavíme o takové kondici, aby auto splňovalo podmínky za kterých bylo schváleno.

Kebab

Hodně. I proto držím při životě raději jednoduchou benzínovou atmosféru🙂

digi

Aha takže že zaměstnanců jsou občani druhé kategorie… jedni dostávají dotace, druzí jim to platí a možná i si za sve prachy koupi ojetinu kterou uz zaplatili v dotacich…

cenek

S jedním rozdílem. Nikam s tím moc nedojedete. Zábava hezká. Dotace hezké. Čínan spokojený. Ale to je celé.

danaceks

Nějak tady úplně chybí fakt a důraz na to, že je to pořád auto. Nízké emise jsou krásné, ale to auto je extrémně těžké. Proč bych měl ze svých peněz přispívat bohaté vrstvě obyvatel na auto?

Radek

Já tohle fakt vůbec nechápu. IMHO naprosto nedává smysl komukoli dotovat jakékoli auto bez ohledu na co jezdí.

Osamělý Vlk

Nevím, ale já bych spíš omezoval auta. Elektromobily jsou přínosem jen tehdy, když z nějakého důvodu to auto vyjet musí.

ToMa

Zase někdo kdo chce rozhodovat o tom, zda je jízda autem nutná nebo ne

Frantík

Tak to nemusí eu podporovat.

Nose Peak

Tak já mám třeba experimentálně ověřený, že lidi nutně potřebujou parkovat tam, kde je to gratis, a naopak nepotřebujou parkovat tam, kde to stojí kilo za hodinu….

Cestovatel z Vysočiny

Je to takový Jánošík naruby. Chtěl bych se dožít doby, kdy za tohle politici vyfasují nejvyšší možné tresty. Pak bude svět zase v pořádku. Nemám totiž pocit, že k takovýmto zločinům někdo poskytl mandát.

Micky

Nebylo by jednodušší zvolit někoho s podobným názorem na mobilitu, než politiky s opačným názorem trestat? Tohle smrdí 50. lety

pavel

Stát bude přospívat na šrot bohatým na ůkor všech ostatních…

Vojta

Obyvatelé ČR mají v průměru 15+ let stará auta. Místo nějaké formy šrotovného budou ze svých daní přispívat na nová auta rohlíkům, košíkům atd… Mě tedy přijde mnohem užitečnější zaměřit se na ty nejvíce neekologické auta jako jsou 20 let stará mondea atd…

PeDazOl

No ale ono je to celé založeno na obměně aut jezdících denně. To 20-ti leté Mondeo denně stovky km nenajede…

xyz

Průměr (zejména ten aritmetický) je hodně ošidná veličina. Daleko víc vypovídající mohou být průměr vážený (tzn. se zohledněním „jak staré auto najede jaký průměrný počet km“) nebo medián. P. S. v poslední době drhla i výroba nových aut, tzn. výrazná podpora navýšení jejich prodeje by paradoxně nemusela být žádoucí. Mmch. těch dotačních titulů je celkově tolik… NZÚ, NZÚ Light, teď do toho „dům po babičce“… Docela si v tomto kontextu uvědomuji, jak je na vytápění či obecně energeticky efektivnější bydlení v bytech s vytápěním z centrální výtopny + rozumnou výměrou bytu, na rozdíl od zejména starších rodinných domů s např.… Číst vice »

Nose Peak

Ti se starejma vrakama přísahaj na svou Pumpe – Düse a jsou svatosvatě přesvědčení o tom, že elektromobil je šílenost.

Těm nemá smysl něco ani vysvětlovat, natož dotovat….

TomD

Tady bude spis problem v tom ze opet dotace a kazdymu jinak, ne to ze elektromobil je silenost. At si ho kazdej kdo ho chce koupi ale za plnou

Nose Peak

Dotace pro zámožný jsou základní pilíř politiky mnoha politických stran. Lid to chce. Dotaci na solár, dotaci na zateplení, dotaci na EV, a k tomu všemu snížit daně…

V.N.

Svět se musí totálně zhroutit, aby se dal postavit znovu od začátku. Čím dříve se zhroutí, tím lépe pro naše děti a vnoučata. Měli bychom se vrátit k tradicím jako ..bez práce nejsou koláče… a pokud pomáhat, tak jedině potřebným… a nikoliv lemplům vyplácet dávky zadara a superbohatým dávat peníze všech, aby byli ještě bohatší… Svět již totálně zdegeneroval…

Nose Peak

Svět byl vždycky takovej. Většinou i horší…

V.N.

Svět byl vždycky takovej ? Vždycky existovaly sociální dávky da to v takové výši , která může být pro někoho atraktivní ? Stát ve třicátých letech nařizoval dopravcům, aby likvidovali koně a dával jim dotace na pořízení nákladních aut ?

Nose Peak

Sociální dávky nejsou atraktivní pro nikoho, vyžít se z nich nedá. Kdo může, pracuje. Přesněji, vyvíjí nějakou činnost. Ono i vloupat se někam dá fušku…

Franta

No, je otázka, co to je za plnou. To elektrické auto bude stát 1000000 Kč. DPH z toho je 21%, což je 210000 Kč. Dotace je 200000 Kč. Takže státu i po zaplacení dotace ještě 10000 Kč zbyde jen na tomhle.Takže se stát rozhodl, že na omezenou dobu bude na tyhle auta vybírat místo DPH 21% v podstatě jen 1%. Navíc to musí být přes leasingovku, část toho se vyrobí v ČR (Škoda, Hyundai), což vygeneruje další příjmy státu. Když ty prachy pošlete na dávkách chudým, tak to dopadne jako u mé známé. Celej život dělala švarc systém (OSVČ) –… Číst vice »

ToMa

Když si koupí spalovací Škodu nebo Hyundai, tak bude také vyrobeno v ČR a dostane stát i DPH. Je otázka, kolik lidí by dalo přednost spalovacímu autu před elektrickým, pokud by nebyla dotace. Stát tratí, tratí něco mezi 0-100% peněz co vydá na dotace. Poměr je jen o tom, kolik lidí se rozhodne pro elektro kvůli dotaci a kolik by jich koupilo stejně

V.N.

Přesně. Kdyby stát věnoval dotaci na pořízení která by byla určená pro majitele auta staršího patnácti let , pokud toto staré auto nechá sešrotovat, přineslo by to životnímu prostředí mnohem vyšší přínos, než dotace podnikatelům na pořízení elektroaut.

Bespi

To je naprosta hloupost. Financovat auta se kterymi se nejezdi je totalni nesmysl, jak ekonomicky tak ekologicky. Je jedno zda na elektrinu nebo dinosaury.

jkjk

Ten kdo má 20 let staré auto, tak už toho obvykle moc nenajezdí a nové auto by si stejně nekoupil. Ta výzva je nastavena celkem rozumně, je tam limit na cenu vozidla 1,5 mil. A platí limit de minimis na jednoho příjemce (tj. 200 tis. EUR za 3 roky), tedy pro velké podniky s flotilami to zajímavé není.

Jiný Petr

Tak to jsem asi výjimka. V rodině máme dvě auta (22 a 20 let) obě jezdí pořád stejně km jako „za mlada“. To starší každý den do práce a zpět – celou dobu + dovolené po ČR a SR. A to druhé je na popojíždění kolem – najede mnohem méně kilometrů – ale po celou dobu užívání pořád stejně.

To starší plánuji vyměnit na podzim 2025 – neb další STK už s ním neplánuji.

To mladší jde na STK letos – a jelikož projde bez problému – tak konec jeho let je ještě v nedohlednu.

Krusty55

Hnus, velebnosti…

Rossec

Naprostý hnus, proč mám někomu přispívat na auto!
Raději ty skoro dvě miliardy „ukradený“ od pracujících rozdělte např. mezi vozíčkáře, ty budou upřímně za elektro vděčný a bude jich mnohem víc.

Franta

Nepřispíváte, nebojte. Auto stojí 1.000.000 Kč. Daň z něho je 21% – tj. 210.000 Kč. Dotace je 200.000 Kč. Stát jen na tomhle vidělá 10.000 Kč na autě.

pěškobus

Ano přesně tak, stát „prodělá“ 200 000 Kč, ať už to znamená cokoliv.

Jiný Petr

Ale nevydělá. Vy vycházíte z mylného předpokladu, že ta auta nakoupená s dotací by se jinak vůbec nekoupila. Skutečností však je, že tou dotací uděláte s trhem aut jen dvě věci – částečně ovlivníme rozdělení/výdej peněz mezi spalovací a elektrická auta a část padne na to, že urychlíte nákup (který by jinak nastal později). Po skončení dotace nastaven opět to samé – co třeba v Německu po zavedení, resp. následném zrušení šrotovného – velký propad v prodejích aut a de facto pro automobilky větší problém, než kdyby šrotovné nebylo. Auto s dotací není čistý přírůstek počtu aut – je to… Číst vice »

CarlosEV

Ty dotace jsou jen pro podnikající osoby z nichž budou 95% plátci DPH a odečtou si ho
Navíc ten zdroj dotaci není z ČR ale z EU

digi

Dan na auto je odecitatelna položka… kolik stojí úředníci managujici všechny odečty aby jsme věděli kolik na tom prodelavame…. https://www.bdo.cz/cs-cz/temata/dane/odpocet-dph-u-osobniho-automobilu-bude-limitovan

digi

Tak na to, že do voleb šli s tím že se omezí dotace, tak jako, slusnej oddíl.. 250 miliard dluh, na důchody není a nebude ale na auta, to je…

Dado I

bych si naliskal že jsem je volil..don pablo se směje, čapí hnízdo odloženo, no nesplnili nic…ti převezli od voleb víc lidí než CD od rozdělení státu…

xyz

Já jsem jednu z volebních koalic volil vědomě coby „menší zlo“ – s tím, že rozhodně nejde o ideální volbu, ale v rámci možností pořád tu lepší.

Život žel i přináší výběr mezi možnostmi, kdy žádná z nich není ideální.

P. S. I kdybyste je nevolil, tak by vládli stále oni – váš hlas nebyl jazýčkem na vahách.

Nose Peak

Je fuk co volíte za stranu. Vždycky zvolíte Brňáky…

xyz

Vzhledem k tomu, že jsem toho 9. 10. 2021 odevzdal hlas v jedné volební místnosti v Jihomoravském kraji, tak jsem samozřejmě (mj.) Brňáky volil.

František

Na různých ekodanich a poplatcích vyberou docela dost .. tak jsem i rád za ty ani ne 2 mld do EV a pak další na dotace na FVE.

Nebo to má jít do sociálního systému?

Osobně si ale myslím, že EV už dotace nepotřebuji Tesla 3/Y stojí stejně jako nový Superb/Kodiaq.

digi

Tak treba… kdyz si stat za 3 miliardy pred necelym rokem koupil benzinky a pripravuje tam sit nabijecek, tak proc si stat dotuje konkurenci v nabijeckach?? mohlo se usetrit za nakup, budto benzinek, nebo dotovani elektronabijecek… Ja hledam jako hledam ekonomickou logiku a nikde ji nenachazim… Jestli stat nevi kam s penezma tak na investicich do elektrickzch sítí budeme potrebovat asi 3 biliardy (odhad čezu) … takze tam by to bylo logictejsi, to potrebujou vsichni a ne jen uzka skupinka… navic i nabijecky potrebujou nejak privezt elektrickou sit…

Vitapb

Je vidět, že téma jde okolo vás.. celý design elektromobility stojí na tom, že se auta budou nabíjet tam jde běžně stojí (v těch firmách, když nemají zrovna vytížení) a rychlonabíječky jsou pouhým doplňkem při cestování na delší vzdálenosti. Kdo si myslí, že to bude fungovat jako současný systém (jezdím nabíjet někam a tam na to čekám než se nabije) je nesmysl.. Naopak lidi, co si koupí elektromobil a mají ho ve své blízkosti kde nabít, oceňují že nemusí jezdit na benzínky.

Black

V posledních několika letech se mně nestalo, že bych někam jezdil na benzinku jen proto, abych natankoval. Tankuji, když náhodně jedu kolem benzinky (nějaké, jakékoliv). Jednou měsíčně a zabere to cca 5 min. včetně placení. To Vám přijde jako velká životní komplikace?

Franta

Stat si koupil cerpacky i kvuli tomu, ze musi mit hmotne rezervy. Takze je lepsi, kdyz ty hmotne rezervy – benzin a naftu bude tocit, nez aby hledal nekde pracne uskladneni, a pak o to prisel. Viz. kauza Viktoria Gruppe.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/odvolaci-soud-zrusil-rozsudek-v-kauze-viktoriagruppe-a-chybejici-nafty-349

Jaaa

Tohle jsou evropské dotace. Ale je pravda, že to mohlo jít na něco trvanlivějšího, třeba nové vlaky. 😉

digi

Evropske dotace jsou naše daně, snižené o platy přerozdělujících uředníků… (Ano, plus cla na jidlo dovezene ze zemí mimo EU ) … takže žádnej rozdíl… navic etohle jde z narodniho planu obnovy po Covidu, ale s covidem to nema nic spolecnyho… Místo investic do rozvoje, si stát dál dělá náklady na silnice, parkovaci mista, elektronabijecky a uredniky tohle vsechno managující…

PeDazOl

Příjmy do rozpočtu EU jsou z většiny tvořeny příjmem ze cla na zboží dováženého do EU. Clo vybírají členské státy a ponechávají si do r 2027 25% z výnosu cla na jeho obsluhu. Můžete uvést které daně máte na mysli?

digi

achjoo… transfer z hrubeho narodniho duchodu tvori mezi 60-70 pct prijmu rozpoctu eu… hnd jsou moje daně… https://www.europarl.europa.eu/factsheets/cs/sheet/27/prijmy-unie

Vojtěch

Ty platy za 30 let asi nebudou dělat bilion korun že? 😉