Dostavbě okruhu stojí v cestě rekonstrukce železničního uzlu Balabenka. SŽ tam plánuje i přípravu pro VRT

MÚK Balabenka. Foto: SatraMÚK Balabenka. Foto: Satra

V oblasti uzlu Balabenka je provedení předstihových objektů přímo nezbytné, uvádí pražský magistrát.

Dopravní odbor pražského magistrátu předal zastupitelům zprávu o možném urychlení příprav na klíčové metropolitní dopravní stavby. Tou je i dostavba Městského okruhu v úsecích Pelc/Tyrolka – U kříže a Balabenka – Rybníčky.

Jejich harmonogram by se podle úředníků dal uspíšit zahájením předstihových prací na povrchových částech, které přímo nesouvisí s tunelovými tělesy. „V případě koordinace s projekty SŽ v oblasti uzlu Balabenka je provedení předstihových objektů přímo nezbytné,“ uvádí se v dokumentu pro zastupitele.

Na Balabence se v místě budoucího tunelového vedení okruhu sbíhají po estakádách železniční tratě ze čtyřech směrů. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy probíhá koordinace přestavby uzlu se stavbou městského silničního okruhu pravidelně. „Jeho urbanistické řešení zohledňuje i budoucí přestavbu železniční odbočky Balabenka,“ ujistil Gavenda.

Plánovaná trasa chybějící části pražského Městského okruhu v oblasti Balabenky. Zdroj: MHMPPohled na koridorovou trať z Holešovic k Balabence z ulice Nad Kotlaskou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSchéma postupného rozvoje železničního uzlu Praha. Zdroj: SŽ

V projektu půjde o komplexní přestavbu celé odbočky Balabenka včetně estakád. „Finální varianta řešení lokality vychází ze studie proveditelnosti železničního uzlu Praha, počítá s navýšením kapacity pro plánovaný rozsah provozu v roce 2050,“ dodal Gavenda.

Podle něj se přestavba odbočky Balabenka bude připravovat jako samostatná stavba, harmonogram v současné době předpokládá začátek stavebních prací v roce 2030 s dokončením v roce 2035.

Ohledně harmonogramu stavby silničního okruhu magistrát stále věří, že v roce 2027 získá povolení záměrů staveb. Aktuální geoprůzkum by měl skončit v roce 2029 a teprve rok poté se začne hledat samotný zhotovitel dokončení Městského okruhu. To vše však jen za předpokladu, že na stavbu budou v rozpočtu města peníze.

Přes Balabenku pojede Spodem i VRT

Letos v lednu schválená studie proveditelnosti železničního uzlu Praha počítá s tím, že hned po přestavbě Balabenky by mělo začít budování úprav Lysecké trati, která bude tvořit jednu z částí Metropolitního expresu Spodem. Materiály SŽ uvádějí harmonogram přestavby úseku Hlavní nádraží – Balabenka do let 2035–2036, úsek Balabenka – Horní Počernice se má stavět v letech 2045 – 2047.

Na Balabence bude zároveň začínat nový úsek vysokorychlostní tratě „Praha-Balabenka – sjezd Lovosice“, který je součástí Rychlého spojení 4 nazývaného též VRT Podřipsko.

Schéma postupného rozvoje železničního uzlu Praha. Zdroj: SŽVRT Podřipsko. Foto: SŽTrasa VRT Podřipsko. Foto: Správa železnic

Koridor VRT je zanesen v zásadách územního rozvoje, trasa bude ještě upřesňována. Správa železnic aktuálně pro tuto trať odeslala na ministerstvo životního prostředí dokumentaci do takzvaného zjišťovacího řízení, po kterém by mělo následovat hodnocení EIA.

Podle dokumentace by na výjezdu z uzlu Balabenka měly vlaky jezdit rychlostí 200 km/h, na sever Prahy se dostanou prostřednictvím navazující Střížkovského tunelu. Výstavba se původně předpokládala od roku 2027. Podle loni schváleného posunu staveb začne nejdříve v roce 2030.

Tagy Balabenka Magistrát hlavního města Prahy Městský okruh Praha Správa železnic ŽUP
1 komentář