Dostavba D4 je finančně pokryta. Ještě před zahájením zdražila o 1,3 miliardy
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Výstavba 32 nových kilometrů dálnice D4 potrvá tři roky a osm měsíců, otevírat by se mělo v prosinci 2024.
A to si jako nedali do tendrových podmínek, že vítez si zajistí financování a tedy i fixaci úrokové sazby, kterou financující banky požadují? Tak to je dobrý diletantismus. Samozřejmě, že by to uchazeči přenesli do nabídek, ale on ten derivát (IRS) dost záleží na tom, na jakou dobu je sjednán – na čím delší, tím dražší sazba (protože je větší nepředvídatelnost vývoje spotových úrokových sazeb). A taky je důležité, zda transakce a tedy i financování je Kč nebo v EUR, protože EUR úvěry mají výrazně nižší úrokové sazby a tedy i IRS. Délku fixace úrokové sazby si dávají do nabídek… Číst vice »
Ještě jednou se vracím k délce výstavby – proč stejná společnost – VINCI – stavěla zhruba před 10ti lety na Slovensku cca 45 km přibližně dva roky – viz https://www.pr1bina.sk/sk/koncesia-a-prevadzka/granvia/ppp-projekt-rychlostnej-cesty-r1-pr1bina? Vím – okolo Nitry je celkem rovina, ale ne úplně všude.
U nás se to hlavně nesmí uspěchat 😀
A kolik že bude mít těch pruhů jedním směrem ??
Dříve: dokud se nekopne, neuvěřím.
Dnes: dokud se neprojedu, neuvěřím.
Zkrátka goodwill našich státních organizací není.
Blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili.
Také jsem dopravní ateista.
32 kilometrů za 34 miliard, to je teda tunel (a ne, nemyslím tím dopravní stavbu).
I když je v ceně údržba (minimálně v prvních letech stejně budou náklady minimální), nevysvětluje to, proč je to ČTYŘIKRÁT dražší než za kolik se dnes staví.
Je to 17,83 mld. Kč v cenách 2020. Tedy půl giga za kilometr a jeho následnou údržbu do roku 49.
Původní projektovaná cena je 9,6 miliardy korun a s PPP to mělo být 9 miliard, při rozhodnutí pro tuto variantu. Kde se najednou vzalo 34 miliard…
No právě že není.
V ceně je krom údržby takovej drobnej, nepatrnej a tcela nepodstatnej detail – kompletní financování tý stavby, tedy jinými slovy úvěr splatný v čase. A o úrokový sazbě jste snad slyšel, ne?
Dodal bych, že při zohlednění inflace je to celkem slušný úrok.
No ono je to dvojsečné, pokud půjdou úroky nahoru, tak se to naopak časem „prodraží“. Ale těžko říct, v současné době jsou inflace a úrokové sazby od sebe uměle odtrženy (inflace 2-3%, základní úroková míra cca do 1%, v euru ještě méně), to asi nebude trvat věčně, zkuste pumpovat slávu do prasete, tak vám nakonec přece jen vybouchne.
Úroková sazba vychází na 4 procenta, což je mnohem víc, než za kolik si stát běžně půjčuje.
A když si stát takhle normálně půjčuje, tak mu banka v rámci toho úvěru x desítek let opravuje silnicci a ometá sníh?
Je to v té celkové ceně zahrnuté plus je k tomu přirážka a ještě nadstandardní úrok.
Stavba je v hodnotě 9 miliard a vy zaplatíte 34 miliard. Tedy na údržbu a pokrytí úroků a inflace „zbývá“ 25 miliard, to je celkem krásný kšetík (samozřejmě ne pro stát).
Neumíte číst? Píšu, že je v ceně i údržba, přesto je to hooodně předražené. I s úrokem.
No evidentně není, když to je nejlepší nabídka, která byla ve výběrovém řízení předložena. Jasně, můžeme donekonečna polemizovat o tom, kolik by se dalo ušetřit, kdyby to stavělo ŘSD (když už kvůli této činnosti existuje) a stát platil na dřevo, ale realita je taková, že byl zvolen PPP model a za míň to nikdo nenabíd…
Problém je, že spíš neumíte číst vy. Jinak byste si nejen tady už přečetl proč je ta cena taková jaká je. Ale ono to chce jednak trochu rozumět ekonomii a druhak nepřemýšlet po bolševicku „co neprožeru dneska, jako by nebylo“. Jinými slovy, tohle je projekt na 30 let, ne na 3 roky jako u jiných dálnic.
pokud za 3 roky bude souvislý 4-pruh až do Písku + U Českých Budějovic kus taky na čtyři pruhy. tak to má D3 tedy pořádnej průšvih!!
Tak aspoň bude čas překreslit trasu D3 ve Středočeským kraji :))
Optimálně na 3pruh s obchvaty a MUK v současné stopě. Víc netřeba.
1000x opakovaná lež se nestává pravdou a u 1000x opakované hlouposti to platí taky
Pak zůstane Praha Tábor jak je… Můj problém to není.
Pravda, ale za pravdu jsou tu mínusy 🙂
To není pravda, ale pitomost. Překreslit D3 ve Středních Čechách znamená D3 dát k ledu. Tak proč nenazýváte věci pravými jmény. Obzvláště legrační bude, až ti samí lidé, co dneska chtějí zrušit stavbu D3 u Benešova budou potom nadávat na stát, jak je hloupej, že má dálnici jen z Mezna do Dvořiště.
Zase lepší dát k ledu než zničit Posázaví.
Co přesně zničí to Posázaví? Já jen že kousek od toho budoucího mostu bydlím, tak abych si všiml.
Kolik mostů přes údolí u nás máme? Zničil někde nějaký něco? To sotva… A to se stavěly v době, kdy něco jako hluk nikdo neřešil.
Takže se nebude stavět, no to bude ta D4 narvaná. Nejlíp to spojit od Votic po18 na Dubenec.
Do Písku 4pruh, ale z Písku do ČB se to bude další roky přestavovat na 2+1 nebo 1+1.
Bohužel. Přitom se ŘSD kasalo, jak bude do budoucna rozšiřovat dálnice mezi krajskými městy. Tedy Plzeň – České Budějovice.
Jenže to je budoucnost za 10-30 let. Což v našich podmínkách znamená minimálně plus dalších 10 až 20 let.
Tak schvalne, co bude driv? Dalnice mezi Pribrami a Piskem komplet nebo driv zmizi prechod u kasaren
to nemužou zahajit stavbu na úsecích kde ta povolení mají všechna? A až by přišla povoleni na ten zbytek, tak by pokračovali i tam. No alespon se dožijeme dokončení nějake dalnice, řsd by to asi nepostavilo. Doufejme, že zahají co nejvic staveb, kdyby nahodou přišli pirati, tak at tu něco je.
Mohou, vždyť to v tom článku i píšou. Očekává se, že v druhé půlce května se začne stavět.
Jinak to předání stavby je už na koncesionáři, ale pokud vím, tak ty lhůty mu běží od finančního uzavření, takže předpokládám nebude chtít moc otálet.
Co pořád máte s těmi Piráty? Nějaká obsese?
Zřejmě zkušenost s piráty z Prahy. Tam do silniční dopravy peníze šly jen v případě, že se to týkalo nějakého omezení motoristů. U ostatních druhů dopravy se investovalo i do rozvoje. Silniční doprava měla smůlu.
V pořádku, silnic je v Praze opravdu dost. Naopak ostatní druhy dopravy byly silně podfinancované.
Silnic je tam dost, jen na blbých místech. Magistrále se třeba daří perfektně, ale že by D5 nekončila blikajícíma kuželama a betonovýma zátarasama a semaforem, to ne.
D5 ale končí jak má. Na Zličíně D0. Že tak nekončí všechny dálnice ale není problém Prahy. To musíte jinam.
Přivést dálnici do centra, to je myšlenka z 60s a následně ZÁKOSu. Dnes již zcela opuštěná.
Zákos je ale dodnes vlhkej sen nejednoho panáčka, žejo. Každopádně zrovna Radlická spojka by smysl celkem dávala, byť pochopitelně vystavěná dle projektu adekvátního k letopočtu.
Jistě, betonáři a autisti. Ale ti naštěstí nejsou a nebudou v Praze u moci už asi nikdy.
Takže tím jste nám řekl, kdo je pro vás třídní nepřítel… který vám sice vozí do města jídlo, ale to už je mimo váš rozhled.
RR by měla smysl max. jako 1+1 s pořádným mýtem, které by odradilo ty, kteří do centra autem nemusí. Jinak ne.
To není o centru, ale o městském okruhu, plus samozřejmě o skutečnosti, že tam prostě Rozvadovská spojka přivádí spousty aut, který to pak berou dál po Radlický. Jak nejsem žádnej petrolhead, tak tady jiný smysluplný řešení než „tunelem na Zlíchov“ nevidím.
Vy ste se tu fakt šešli, trojka myslitelů 🙂 Panáčci já léta pracoval na Butovicích a v Radlicích. A pokud někde stojí 6 hodin denně několikakilometrové kolony, tak to je přesně místo, kde se ta doprava má řešit (a ne tím, že se tam dá cyklopruh).
Do Butovic a Radlic už nejezdí metro? Tam je doprava dávno vyřešená. Když chtějí blbci stát v koloně, tak ať stojí.
Opuštěná u dopravnícch projektantů nebo občanských aktivistů?
Projektanti ať si malují třeba kosmodrom. Ale tohle platí Praha. No a ta už další auta v centru nechce. To je celé.
Jasně, Radlickou spojku blokujou piráti už asi od roku 1994, nebo kdy byla otevřena spojka Rozvadovská…
To jsou slušný blbosti, co melete.
V Praze řídí dopravu Praha Sobě. Scheinherr sice maká, ale jede sólo, zrovna s Piráty moc nejedná. A na úrovni městských částí je to různé, Pirátského radního za dopravu moc často neuvidíte, spíš jen člena Dopravní komise/výboru. Praze 1 a 4 pak došlo k převratu, kdy se staré struktury opět dostaly do vedení a Piráti skončili v opozici, protože transparentost a omezení vlivu kmotrů se někomu nehodila.
Ne, do silniční dopravy se investovalo desítky let na úkor všeho ostatního. Je potřeba začít taky dávat peníze i do jiných věcí než jen pořád dokola do silnic a s tím souvisejícího zhoršování života ve městě.
Možná vám uniklo, že bez těch silnic nebude to město. A ty peníze se do silnic dávaly proto, že tramvaje i železnice už byly hotový z dřívějška.
Anebo stejnou logikou můžete říct, že na konci 19. století se investovalo do kolejový dopravy, ale na silnice a cyklostezky toho šlo žalostně málo.
Jo no. Říká se tomu pokrok, vývoj. A bohužel u nás (nejen v Praze) jsme stále ani nedohnali vývoj z přelomu 70. a 80. let (například chybějící D0 a MO)
A jsou někde ty investice s výjimkou magistrály k vidění? Nestojí ani jeden okruh a radiály také nic moc, přitom to jsou všechno věci na západě naprosto standardní. Právě tyto stavby umožňují zklidnit centra a vrátit běžné ulice lidem, přitom ale se zachováním dopravní obslužnosti.
Mrkněte se na jejich program a hledejte sousloví „rozvoj dálniční infrastruktury“. Hodně štěstí. Až budete u toho, tak se zkuste podívat na změny v daňovém mixu s ohledem na majetkové daně, třeba daň z nemovitosti. Nejdříve se ale raději posaďte.
HOAX
myslíte tohle? Doprava a logistika Čas strávený na cestě se do života počítá. Prosazujeme koncepční řešení výstavby komunikací po vzoru Německa a Rakouska, s jasným financováním a plánováním na dalších 30 let – podle potřeb občanů, průmyslu i mezinárodních závazků. Česká republika, křižovatka Evropy Česká dálniční síť je hmatatelným důkazem mnoha let neodborné politické práce. Navrhneme zásadní změny, jež urychlí a zkvalitní výstavbu dálniční sítě v ČR. Konec politikaření, odborníci zpět na místa! Průhledné hospodaření a úplná znalost nákladů = záruka kvality. Zprůhledníme organizace jako je ŘSD zabývající se dopravní infrastrukturou. U každé veřejné zakázky chceme dlouhodobé záruky a kontroly.… Číst vice »
Naprosto bezobsažné. Co znamená po vzoru Německa a Rakouska? Že tam se teď staví cyklostezky, tak je budem stavět taky? Oni ale mají hotovou základní dálniční síť! Nebo budem po jejich vzoru stavět dálnice (co oni dělali v 30.-60. letech) a cyklostezky až pak? Tomu tedy moc nevěřím.
Tak ještě jednou. Dálniční infrastuktury od slova dálnice. Mluví se zde kvalitě a financování komunikcí. Nikoliv o kvatnitě a rychlosti výstavby dálnic. Po vzoru Rakouska a Německa také může znamenat odklon od individiální dopravy se spalovacími motory. Mohu si to přeložit třeba takro – až bude většina automobilů v ČR na elekřinu, vrátíme se k výstavbě dálnic. Jinak děkuji za tu citaci.
Chtějí dostavět základní dálniční síť, mají to v programu.
Jak s tím souvisí daně z nemovitosti? Nenaletěl jste na ty maily, co si rozesílají důchodci? 🙂
Nevím, co rozesílají důchodci. Mám v komunální politice pár známých Pirátů.
To je tu jeden z prvků koloritu. že Piráti jsou ekoteroristi. Berte to jako výkřiky pacientů při terapeutickém sezení. Prostě jako lidi, který si myslej, že je soused odposlouchává mikrovlnkou, nebo tak něco.
Piráti jak piráti, ale horší, že se toho zase chopí ODS. To už tady bylo a ok to nebylo…
Jojo, taky mě trne, když si uvědomím, že bez těchhle panáčků nepůjde složit vládu. U nich se totiž nezměnilo nic, maximálně začli nosit míň špičatý boty.
Jasně, z jedněch trne a druhý odpolouchávaj mikrovlnkou. Tak hlavně že víme, kdo je slavista a kdo slávista.
Bude zajímavé sledovat pracovní nasazení a výslednou kvalitu – ve srovnání s dálnicemi stavěnými ŘSD. Vzhledem k tomu, že dálnice nevede nijak extrémním terénem, že někde je postavena polovina dálnice, doba výstavby je strašně dlouhá.
V kterém úseku je postavena polovina dálnice?
U Mirotic, závratný asi dva kilometry 🙂
… nebo u Milína
Jenže tam zase musíte stavět v celé délce doprovodnou komunikaci, takže celkově 4 nový pruhy.
U Milína doprovodka je.
Že o ní nevím a že je nakreslena v projektu… 🙂
A kuty tedy je? Vpravo Milín a vlevo skála. Doprovodka je od pumpy přes Milín po staré I/4
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/70/infoletak_d4-haje-milin.pdf
Jo no, sice se musí zbourat a nově postavit mosty a nejspíš i to původní těleso (jako ‚polovina‘ D3 u Neplachova, kde se šlo až na podklad), ale argument hezký.
Uvědomte si, že tyhle „poloviny“ se stavěly v 80. letech s tím, že se na ně „brzo“ naváže. Ne po 40 letech, kdy už navíc budou jiný normy.
Cca 1/3 trasy povede na tělese stávající I/4 (Milín-Chraštice + kolem Mirotic) , naproti tomu kolem Chraštic, Zalužan a Čimelic to bude úplně nová stavba.
Určitě? Když jsem viděl naposled plánek tak naopak mělo jít všude o novostavbu. A zrovna Milín – Chraštice se teď mohutně opravuje, protože to má zůstat jako ta nutná doprovodná komunikace.
Novostavba to de facto bude, jen v těch zmíněných částech se někdy v 90.letech stavěla I/4 už v trase budoucí R4 (D4), ale nedělaly se tam 4 pruhy, ale jen 2, protože tam tehdy byla malá intenzita. Ale těleso, mosty atd. jsou v parametru pro 4 pruh.
U Rtišovic se odklání doleva směrem k Vltavě a je to novostavba https://youtu.be/lc0ZEYavSm0?t=221
Jo, jo, tam nekde jak je to trafo pred Chrasticemi. Pak to pujde jeste u Let castecne ve stope I4 a pak se to zas napoji az kolem Mirotic. Ono pro stavbu je lepsi mozna spis zelena louka, nez se hrabat na +- 30 let starem telese.