Dostavba D4 je finančně pokryta. Ještě před zahájením zdražila o 1,3 miliardy

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČRDálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR

Výstavba 32 nových kilometrů dálnice D4 potrvá tři roky a osm měsíců, otevírat by se mělo v prosinci 2024.

Ministerstvo dopravy (MD) a francouzský koncesionář DIVia (skupiny Vinci a Meridiam) oznámili finanční uzavření dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou projektu PPP. Jde o smluvní zajištění úvěrů, díky čemuž může koncesionář začít čerpat finanční prostředky na stavbu. A začít stavět.

Finanční uzavření bylo podmínkou pro úplnou účinnost smlouvy, kterou stát a koncesionář podepsali v půlce února. Podle ministerstva tak už nic nebrání zahájení stavby. Financujícími institucemi se na základě finančního uzavření staly ČSOB, MEAG, DZ Bank, Nord LB, Siemens, KfW, IPEX, SMBC, Société Générale a UniCredit.

Zajímavý vývoj přitom prodělala cena, jinak též platba za dostupnost, kterou bude platit stát. Vítězné sdružení DIVia šlo do tendru s cenou 16,55 miliardy, což je takzvaná čistá současná hodnota nominálně zaplacených peněz. Základním datem byl 4. srpen 2020. V nominální hodnotě to znamenalo, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 31,95 miliardy korun.

Finanční uzavření bylo učiněno s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. Koncesionář za to postaví 32 nových kilometrů dálnice a následně se o ně bude 24 let a čtyři měsíce starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Samotná výstavba potrvá tři roky a osm měsíců, otevírat by se mělo v prosinci 2024.

Ministerstvo dopravy zdůvodňuje zvýšení ceny o téměř 1,3 miliardy v čisté současné hodnotě (nominálně téměř o 2,7 miliardy) ukazatelem IRS (interest rate swap), což je mezibankovní sazba, za kterou se v daný okamžik prodává zajištění úrokové sazby. V případě PPP na D4 jde o produkt, který fixuje úrokovou marži na celou dobu trvání koncesionářské smlouvy. Právě nárůst IRS od loňského 4. srpna (před podáním nabídek) do finančního uzavření je podle MD jediným důvodem změny ceny.

„Změna IRS neznamená zvýšení výnosů koncesionáře ani věřitelů,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka. Podle něj lze vývoj IRS jen velmi obtížně předvídat. „Riziko vývoje IRS mezi základním datem a finančním uzavřením jsme vzali na sebe v zadávacích podmínkách. To má jednoduchý důvod – nesení tohoto rizika účastníky zadávacího řízení by znamenalo výrazně vyšší cenu financování, když riziko vývoje IRS je de facto neocenitelné,“ doplnil Jemelka.

Ministerstvo si jako maximální limit stanovilo 23,667 miliardy korun. Vyšší cena už by podle něj projekt činila nevýhodnějším proti klasickému způsobu financování výstavby a provozování. Vítězná cena (16,55 mld. Kč) i nově zvýšená (17,83 mld. Kč) se tedy do maximálního limitu ministerstva vejde. Podle pět let staré studie poradenské společnost PwC, která byla jedním z podkladů pro vládu, měla být čistá současná hodnota plateb zhruba 9,2 miliardy. Nárůst vysvětlilo MD mimo jiné výraznou proměnou projektu za posledních pět let.

Vadou na kráse prvního dálničního PPP projektu v tuzemsku jsou dvě chybějící pravomocná stavební povolení. Právní moci zatím nenabyla u úseků D4 Mirotice, rozšíření a D4 Čimelice – Mirotice. Termín pro předání všech stavebních povolení koncesionáři s nabytím právní moci je smluvně stanoven na 30. června. Ministerstvo věří, že se vše stihne. Zmíněných 32 chybějících kilometrů D4 je rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření.

Tagy D4 dálnice D4 DIVia Ministerstvo dopravy PPP
83 komentářů