Dopravní revoluce ve Walesu. Ve městech a obcích platí nově maximální rychlost 32 km/h
Od 17. září platí ve Walesu ve městech a obcích plošně omezení rychlosti na 20 mil za hodinu. Foto: Welsh Goverment Transport
Země si od novinky slibuje méně nehod.
Hluk od kol bude nižší, u motoru si tím zrovna jistý nejsem. Exhalace aspoň u mě budou vyšší. Při 50 km/h se umím dostat kolem 12 l/100 km, ale při 30 km/h se pod 18 l/100 km nedostanu. Sic to asi bude bezpečnější, ale na druhou stranu to odnese ovzduší.
Já se s použitím veřejné dopravy dostanu ještě do lepších čísel.
Jedete do školy a zpět nebo do zaměstnání, kde vám vše připraví a zpět. Na to bych auto opravdu nepotřeboval.
Rád bych jezdil veřejnou dopravou. Vzorový příklad na vesnici,oba manželé pracují, jeden na směny v nepřetržitém provozu,druhý na jiném místě,po-pá,ale dělená směna , ve vsi neni žádný obchod. Pokud se dostaneme někdy veřejnou dopravou,tak to vychází jen na jednosměrnou cestu buď večer z práce nebo ráno do práce,ale zpáteční možnost není nebo až za několik hodin. Takbuď na pracák nebo na šro´ták a udržovat v mezích STK 2 křápy za minimální cenu+ spoustu peněz za PHM a povinné ručení. Veřejná dopravní obslužnost je funkční ve Švýcarsku (zkusil jsemji,vím, o čem mluvím),u nástedy ne a stejně je tendence „zeštíhlovat“ a u… Číst vice »
Nevím, jestli je vesnice (sám jsem z vesnice) je zrovna vzorový příklad. Ve městech žijí tři čtvrtiny obyvatel, navíc trend je vylidňování vesnic. Ve městech mají lidé veřejnou dopravu poměrně dostupnou.
Co se týče jízdních řádů, tak roky jsem dával připomínky, dával jsem je sám. Těch, co pouze kritizovali, těch bylo a stále je. Tak nevím.
A proč si namísto Š 1203 nekoupíte nějaké současné auto s poloviční spotřebou?
Protože je mi milejší osmiválec než sekačka na trávu. Mám to na ježdění, a ne na zahrádkaření.
Revoluce, spíše se vracíme zpátky na stromy díky ultraliberálům.
Jak kdo, já auto nemám.
Při jízdě rychlostí 30km/h přes celé město, což může být vzdálenost několika kilometrů, se stává jízda utrpením. Pokud nemáte tempomat, tak trnete, aby vás někde nezměřili, protože z třicítky auto „vystřelí“ na vyšší rychlost raz dva. Příliš pomalá jízda způsobuje nervozitu řidičů, často pak jedou nárazník na nárazníku, a zakrátko se snižuje pozornost. Životní prostředí pak dostává na frak, protože při příliš pomalé jízdě (nižší rychlostní stupeň je nutností – třicítkou dnešní auta jezdí tak na dvojku) se zvyšuje spotřeba paliva stejně jako při příliš rychlé jízdě, navíc auto projede trasu za delší dobu, tudíž i delší dobu produkuje zplodiny… Číst vice »
Ja se obavam, ze ani ten tempomat moc nepomuze. Vetsinou je nejnizsi nastavitelna rychlost na tempomatu okolo 50 km/h.
U jakého auta nemůžete nastavit tempomat níž než 50? Z aut co jsem poslední dobou řídil: koncern VW, Renault, Hy/Kia, Volvo, Ford všechny umožňovaly dát méně než 50. Většina 30, některá 20
Dobrý den,
je v plánu větší rekonstrukce dálnice D1 v úseku Vyškov-Kroměříž? Ačkoliv zde nyní probíhá rekonstrukce (řekl bych spíše kosmetického charakteru), má ŘSD již v plánu tento úsek zrekonstruovat např. v podobném rozsahu jako D1 Brno-Praha?
Socialismus zvítězil!
Ach ti politici. Už jsou trapní, jak překrucují fakta. Opravdu nehody způsobují řidiči, kteří jedou podle předpisů a věnují se řízení? Nebo spíše řidiči, kterým jsou nějaké předpisy ukradené a za volantem dělají všechno možné, jenom neřídí? Fakt si někdo myslí, že když se plošně sníží nařízená rychlost, ubude těch bezmozků, kteří pravidla nerespektují a budou si dál jezdit podle svého a způsobovat dopravní nehody? Takhle na to opět doplatí pouze většinová společnost v rámci dosahování „vyššího dobra“. Hnus fialovej velebnosti, jdu blejt.
Když se plošně sníží maximální povolená rychlost, ubude nehod a ty nehody, ke kterým dojde, budou mít menší následky. A to je cíl. Nemusíte se bát, cílem snížení rychlosti není to, aby ubylo bezmozků.
Nehod neubude, snížily by se počty fatálních následků – to myslím nikdo rozporovat nebude. Ploužení, to je jedno, ať už na dálnici, nebo ve městě, je v přímé úměře s nárůstem apatie. Určitá míra nabuzení přispívá k většímu soustředění a reakční odezvě. První věc, co při jízdě v plouživém úseku mimoděk udělám (a je to samozřejmě špatně), že volant se najednou drží na jednu ruku, „prstem“, aby se druhá na dlouhé štrece svezla dolů a ulevila si na opěrce. Jiného zas hned dožene bezmozková závislost na šmatlání po telefonu.
Snížení maximální povolené rychlosti samo o sobě pokles nehod nepřinese. Bez kontroly je to jen plácnutí do vody.
Je to zvlastni, ale v nekterych zemich (kde honde klesl pocet nehod i zraneni) uz maji jako dve nejcastejsi priciny nehod alkohol a zdravotni indispozici.
Nicmene ani u nas agresivni zpusob jizdy neni pricinou absolutni vetsiny nehod. Hodne velka cast je zpusobena nejakou neumyslnou chybou (a ty se stavat budou).
Kdyz jsme u toho agresivniho zpusobu jizdy, vsimnete si, ze zpusob jizdy, ktery je u nas povazovany za prilis defensivni uz mohou povazovat ridici napriklad ve Skandinavskych zemich za agresivni a naopak, nekteri, kteri u nas jezdi agresivne, mohou byt v dalsich zemich povazovani za brzdu dopravy.
Mám z toho smíšené pocity.
Ale nějak se mi nechce věřit tomu, že podle některých nižší rychlost způsobí více škody. Mají na to nějaké důkazy?
Místo důkazů mají mínusy. Červené.
No a v komentářích vidíme, proč to v ČR vypadá tak, jak vypadá. Peníze už jsou, ale mozek furt jede Balkán.
Já bych ten Balkán nezatracoval, když člověk navštívil Paříž vs Bukurešť, tak za mě mám jasno 😉.
Co to znamená, mozek jede Balkán?
Co když někdo pojede na koni a překročí rychlost? Nebo cyklista z kopce?
Má cenu vůbec stavět VRT, když se na nádraží půjde dvě hodiny pěšky?
Ideologie a ismy jsou zhouba lidstva…
Klasický Nimbysta. Zhouba lidstva. 😉
Co má ten příspěvek společného s NIMBY?
Nic, někde to viděl či zaslechl a myslí si, jak je cool, když to slovo použije.
Nevím jak jiné, ale automobilismus opravdu zhoubou lidstva je. Zvláštní je, že už je to zmíněno v knížce Jelen: ‚Doprava kolem nás‘, byť jeho důvody jsou čistě praktické.(Nemožnost stavět dálnice všude.)
Až na to, že bez automobilů byste dávno chcípl hlady, ale to je takový nepodstatný detail.
Až na to, že roztahováním aut chcípáme ve městech. Ale to je takový nepodstatný detail.
Ano, automobilismus zhouba opravdu je. Stačí se podívat, jak negativně ovlivňuje prostor, ve kterém žijeme. Nebo je to jediný -ismus, na který to neplatí? 😉
ano, třeba automobilISMUS
No vidíte a v Praze z toho někteří můžou zešedivět.. Přitom mimo hlavní komunikace by to smysl dávalo, stejně se zde na 30 bude jezdit až 50, jako se teď na 50 jezdí až 70.
Jinými slovy navrhujete zavést další pravidlo, u kterého už sám předem předpokládáte, že se stejně nebude dodržovat?
ono by úplně stačilo důsledně vymáhat ty stávající limity. Tedy kde je 50, ne že všichni jak dnes jedou 65 s vědomím, že jim to projde, ale pojedou většinově radši jen 35, protože budou vědět, že za 51 (např.) přijdou o řidičák a budou muset znovu složit zkoušku
ještě doplním: to, co popisuju je samozřejmě trochu extrém (třeba za 51 Km/h rovnou brát řidičák). Na druhou stranu, současná situace na silnicích odpovídá tomu, jako by byly např. všeobecně tolerovány drobné krádeže: tedy „když ukradnu v supermarketu 10 rohlíků nebo nějakou menší čokoládu do 40 Kč, nikomu tím neublížím, supermarket kvůli tomu přece nezkrachuje, nakonec, kdo nekrade, okrádá svou rodinu a přece se nebudu zdržovat placením“ a většinová společnost by to brala jako něco úplně normálního a nadávala na buzerující ochranku a pokladní v obchodech. Samozřejmě, část řidičů občas překročí rychlost nedopatřením (prostě to trochu ujede), ale (troufám si… Číst vice »
Pěkná demagogie 1) dostanete se do cíle o minutu později – co když těch obcí budu mít na trase třeba 20 2) zachráníte tím ročně 10 životů – těžko, když to zdržení budou dohánět speedováním mimo obce…
To ale počítáte s tím, že jsou ti lidé bezmozci. Není dobré soudit ostatní podle sebe.
Proč dohánět? Tak prostě vyjedete dřív. Je to tak těžké?
Vy máte neomezeně času? Respektive máte rezervy, které na to využijete, respektive nebudete muset ve svém, živote něco škrtnout, protože to budete muset věnovat na delší dopravu? Nebo to škrtnete protože tam vůbec nedojedete ve smysluplném čase. Jak tady někdo uváděl, máte třeba silnici I/14, kde velkou část trasy projíždíte jednu obec za druhou. Divte se jsou tam třeba lidé co tudy jezdí do práce každý den, třeba desítky kilometrů. Takže si třeba o to méně budete hrát a povídat se svými dětmi.? Ne času není neomezeně. Za mých mladých let nás ve škole učili, že to co je na… Číst vice »
To ale třeba v Praze obětujete čas s dětmi už tím, že se rozhodnete jet autem.
Praha není celá republika, Vy nás „Burany“ prostě nechápete…
Napsal „třeba“. Chápete, co to znamená? Kongesce vznikají i v každém větším okresním městě. Prostě nechápete dopravu ve městech a okolí.
Máte vesnice na silnicích první třídy, jde kongescece vůbec není, ale vesnice má třeba 2-3 km. Je mnoho variant, ale my to zobecňujeme na Prahu. Jsou okresní města kde pozdě odpoledne kongesce nejsou atd.
Tak si zobecňujte. Ale realita je opravdu jinde. 😄
Zatímco vy ji chápete naprosto dokonale, viďte?
Jistě. Byla to oblast mého zájmu během studia. Kdo jiný fundovaný by se k tomu měl vyjádřit? Historik? Zedník? Sekretářka? Pan primář? Nebo snad ředitel hotelu?
Ano, to dělám pravidelně a rád. Auto = 45 minut, MHD = 75 minut. Já vím, specifický případ, všichni ostatní to mají přesně naopak …
Často to spíš je varianta vězňova dilematu.
Tím, že někdo jede autem a svůj čas tak ušetří, se celkově víc času ztratí kvůli zácpám a souvisejícímu zpomalení hromadné dopravy.
Jako, že by to MHD nejezdilo taky 30? Nějak to nechápu. Když 30, tak pro všechny, ne?
Jako že by mhd nestálo v kolonách a rychlost „až 30“ by místy nebyla tak daleko od průměru.
Méně aut znamená víc prostoru pro MHD. Které dneska ve městech často kvůli jejich ucpání auty ani těch 30 jet nemůže.
To mi připomíná někdejší reklamu vídeňského dopravního podniku. Je na ní nahá ženská ve sprchovém koutě a ve dveřích cinká chlap klíčky od auta. A ona mu říká, „miláčku, jeď dnes autem sám, já spěchám“.
Jak se doporučuje jet ve veřejné dopravě o spoj dřív, tak vy prostě budete mít taky rezervu na to, abyste do cíle dojel s předstihem. Nebo žádnou rezervu nemáte? Dopravní situace se na vaší cestě s časem nemění a dojezd máte na minuty přesně? Leda tak na poušti.
Za mých mladých let nebylo zvykem popírat realitu. Vy se o to zřejmě snažíte. 👎
My si opravdu nerozumíme. Máte čas na život: práce, spánek, jídlo, studium, koníčky… Pokud Vám doprava zabere víc času, musíte něco škrtnout, omezit…
To je ta rovnice, to je 24 hodin za den…
Na tyhle produkty s tak kryptofašistickým buržoazním pojmem jako rovnice? Tak to hodně štěstí😃
Vy jako produkt to musíte vědět nejlíp. 🙂 Na vás si s takovým kryptofašistickým buržoazním pojmem nepřijdou. 😉
Abych stíhal vše, co potřebuju, některé činnosti jsem skloubil. Třeba jízdu do práce a práci. Takže můžu pracovat za jízdy.
Nebo snad popírám i čas? 🤣
Zrovna u toho prujezdu mnoha obcemi to casto byva tak, ze lide, kteri v tech obcich bydli, musi nekolikrat za den prejit tu prujezdni silnici. A na prechodu (pokud tam vubec je) travi kazdy den nekolik minut.
Jsou jejich minuty mene dulezite, nez minuty tech tranzitujicih ridicu?
pro kretény je to nepřekonatelná překážka
Co kdybyste prostě vyrazil o pár minut dřív? 🙂
Podíval jste se někdy jakou máte průměrnou rychlost ve městě?
Záleží na tom kdy jedete (špička/mimo špičku/noc) a v jak velkém městě ale po snížení rychlosti ještě klesne. Nevím kolik je průměr ve městě ale hodně ho snižuje dávání předností atd. takže bych tipoval něco kolem 25km/h a po snížení povolené rychlosti na 30 klesne průměr tak na 15.
Podle zkušeností z měst, kde to zavedli, to zdaleka není tak výrazné – pokud nějaký pokles průměrné rychlosti je, jsou to jednotky km/h. Na druhou stranu to dost snižuje rozptyl. Cesta tedy v typickém případě trvá o pár minut déle, ale není potřeba ani zdaleka taková rezerva, pokud potřebujete dorazit s rozumnou jistotou včas.
Toho snizeni na 15 km/h bych se tolik nebal. To proto, ze na te ceste existuji takove nutnosti, jako davani prednosti, odbocovani, umoznovani rechazeni a podobne. U mnoha z techto nutnosti neni nutne zastavovat vozidlo, ale staci trochu zpomalit a mnoho z techto nutnosti lze bez zpomaleni vykonavat uz pri rychlostech pod 35 km/h.
Vysledkem je, ze kdyz se postavite idealni model, tak se Vam na mnoha mistech ve meste stane, ze snizenim rychlosti (te v omezovaci) z 50 km/h na 30 km/h dosahnete zvyseni prumerne rychlosti z 27 km/h na 29 km/h. Samozrejme svet neni idealni model.
1) Ano
2) Mimo obce je trochu méně přechodů a dalších rizik.
Ta 30 by dávala smysl snad jen u obcí, které mají zdarma obchvat, jinak je to z hlediska ekologie i plynulosti dopravy holý nesmysl.
Dopravní revoluce, když se vracíme zpět? Není to náhodou kontrarevoluce?
Je to opousteni slepe ulicky – nepovedeneho experimentu trvajiciho desitky let.
Už jen čekám, kdy někde přijdou s tím, že před každým autem musí běžet běžec s červeným praporkem. Ale teď vážně. Ne všechyn kolize auta s chodce jsou zaviněny řidičem, ale stále jsou omezováni řidiči.
Taky si říkám, jestli se dopracujeme opět k počátkům automobilismu.
Téměř všechny jsou zaviněny řidičem.
Ovšem. Kdyby tamtudy nejel, tak se nemohlo nic stát 😀
Dokažte to statistikou, jinak je vaše tvrzení lež.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/srazka-chlapce-na-silnici-ve-frydku-mistku.A170616_111703_ostrava-zpravy_woj
Znám to místo. Kluk vyběhl z podél cesty parkujících aut přímo pod kola padesátkou jedoucího auta. I kdyby to auto třicítkou, dopadlo by to stejně.
A co tohle:
https://fm.denik.cz/nehody/nehoda-u-vlakove-nadrazi-v-ostravici-si-vyzadala-lidskou-obet-20220922.html
Omezováni řidiči? Tak ať jednou vylezou z auta a jdou pěšky! Uvidí to.
Až oni vylezou z auta, tak vy chípnete hlady, protože se k vám to jídlo nejenže nedostane, ale ani ho nebude mít kdo vyrobit, protože bez aut se lidé do těch továren nedostanou.
Jen vymytý zelený mozek si může myslet, že někdo pojede ve větru dešti hodinu na kole do práce, aby potom stál osm hodin u pásu a odpoledne (nebo pozdě v noci, když bude mít odpolední směnu), jel zase hodinu domů…
Neztrácejte nervy, diskuze je o argumentech, nikoli o diskutérech. Jinak, možná že by bylo lepší reagovat na to co jsem napsal, nikoli na to, co jsem nenapsal.
nevím zda jsem zelený mozek ( tak se říkalo lampasákům) , ale téměř hodinu jezdím do práce již 9 let. dnů kdy prší je kupodivu velmi málo, a i v mnoha takových případech za 50 min ani bunda neproteče. a benefit navíc- jsem čím dál zdravější. kolegové chodí ke kardiologům , mají rýmu apod . já měl rýmu naposledy v r 2019. denně mě ohrožují autisti . několikrát mě nacpali do škarpy , několik mi jich nedalo přednost , jeden proti mě začal couvat. no debilove. kdyby jeli 30 , tak jedeme stejne . Takže má otázka ,- proč nejezdit… Číst vice »
Zase jeden primitivně ufňukaný řidič. Přečtěte si prosím toto a koukněte se na ty obrázky.
https://besip.cz/Pro-odborniky/Zahranicni-materialy/Tri-ze-ctyr-smrtelnych-nehod-v-Evrope-se-tykaji-os
U nás bude velký úspěch, až významná část řidičské populace začne chápat a dodržovat alespoň tu padesátku. Jet v obci 50 znamená s pravděpodobností hraničící s jistotou, že se na člověka nalepí nějaký jouda, kterému se to zdá strašně pomalé. Specifickou kategorií jsou pak řidiči typu „trvale 70“, kteří „padesátkáře“ v obci předjedou, aby ho za obcí zase zdržovali.
Obávám se, že ten “ velký úspěch“ u nás nenastane, a aby se snížila ta skutečná (překračovaná) rychlost vozidel, dojde buď k plošnému snížení rychlostí v obcích na 30, prozatím mimo hlavní, sběrné komunikace, kde zůstane 50, respektive dojde ke značnému nárůstu tabulí „zóna 30“ v jednotlivých ucelených sídelních lokalitách.
tak tu by měl v první řadě vyhlledat jistý Osamělý vlk, pokud se již neléčí…
Nevím jak ve Walesu, ale v ČR je při rychlosti 50 km/h a 100% soustředění se na jízdu pravděpodobnost dopravní nehody v principu nulová.
Jenže u nás se jezdí osmdesát, k tomu čumí do mobilu, policie raději nahání na dálnicích „piráty“, co jedou 140 a potom je z toho mrtvrých jako u Verdunu.
Mám obyčejné auto, Renault 2.0 dCi automat a padesátky zásadně projíždím s tempomatem. Rychlost 30 km/h už ale ten tempomat nedává.
Vsadím se s kýmkoliv o cokoliv, že při projetí 1 killometru rychlostí 30km/h vyprodukuji více emisí, než když pojedu padesátkou…
Pokud tempomat nedava 30, tak je to stary auto. Na aute 10 let starym mi funguje od 20
Tak to bych vubec netvrdil. To nebyva vekem, to byva vyrobcem. Spousta modernich nebo je tak davno vyrobenych vozidel stale nesepne tempomat pod 40 nebo na urcity prevodovy stupen. Pro mne je treba zpusob fungovani tempomatu zcela zasadnim parametrem, vzhledem k tomu, ze na nej ujedu tak 80% kilometru i casu. Pak to samozrejme souvisi s vhodnou volbou kvaltu. Zejmena maloobjemove motory nedokazi na nizke otacky ani udrzet rychlost na rovine, aniz by to nebylo vylozene tyrani auta. Bezne jezdim na rovine/klesani 50 na 5, 40 na 4 a 30 je hranicni mezi 3 a 4, vse bez tyrani. Diky… Číst vice »
Zalezi na vyrobci. Nekteri nesmyslne omezuji nejen minimalni, ale i maximalni rychlost obsluhovanou tempomatem.
Docela to chápu. (Jet víc než 130 se může legálně jen za nějakých okolností, v malé rychlosti naopak řidič usne) 😀 ale jo, dalo by se to řešit třeba nucením aby řidič mačkal něco jako živák.
Letos VW Taigo z půjčovny na Mallorce, kde je 30 opravdu v obcích téměř všude. Tempomat bez problémů na 30. Stejně jako většina neměla problém tuto rychlost dodržovat.
Koncern VW umí 20 a jak nemile jsem byl překvapen, že někteří výrobci mají limit vyšší (nepamatuji si jestli 30 nebo 40, spíš asi 30)
Vetsina vozidel v provozu bude mit dnes tempomat na 40 km/h. 30 km/h je na novejsich vozidlech, ktere se prodavaji i na trhy, kde jsou v oblime zony 30. Nizsi hodnoty nejsou az tak obvykle (a to ani u vozidel, ktera umeji udrzovat rychlost v kolone od nuly).
Je to prostě v takovém režimu otáček, že řadí nahoru a dolů. Ano, auto je 12 let staré.
V Americe jsem 2x jezdil s Buick Lucerne a ten zapnul tempomat v 25 mph.. Caddy SRX ausgerechnet to samé:
https://www.cadiclub.com/cont-1699.html
Zajimave je, ze emise, ktere lidem pod okny denne vypoustite pri padesatce, vas nijak netrapi. Jen tu trosku navic, kterou byste jim mohl vypustit, kdybyste musel pomaleji (pisu teoreticky, protoze mesta, ktera tricitku zavedla, v praxi citelne rusty emisi nehlasi), tu nejak nemuzete prenest pres srdce…
Možná proto, že vyměnit vyšší emise a ztracený čas za reálně vůbec nic není příliš dobrý obchod.
Dokažte, že ty emise jsou nižší!
Auto jede déle v horším režimu otáček. Až na elektro a typicky městská auta jako Citigo nejsou žádná jiná stavěná pro optimální rychlost 30 km/h .
A především ať ten důkaz obsahuje i noční jízdy 30, kdy padá argument plynulosti, protože pak se jede plynule i při 50. Potom to celé ovšem taky nemůže vyjít, takže se nedočkáme.
jenomže emise a prachové částice jsou i z opotřebení brzd a pneumatik. a ty jsou při brždění při 50 určitě vyšši. zkuste pracovat s celou škálou projevu provozu auta , ne jen s výfukem
Městské rychlosti 30-50 km/h brzdím ve vetšině případů motorem (cca co pobere 3. r.st.), tedy nulové emise z motoru i otěru brzd. A prach z pneu je v té chvíli zcela minimální. Na brzdu šahám až pod touto rychlostí.
A pokud trochu obstojně funguje i zelená vlna (Uh. Hradiště), tak můžete mimo špičku projet městem konstantní 50 km/h. Pokud je město ucpané, tak tu 30 ani moc něpřekročíte. Za mě plošné zavedení nižší rychlosti nedává smysl.
To vam nikdo nedokaze, jelikoz kazde vozidlo je jine. Nicmene rizeni prisunu paliva a vzduchu v novejsich vozidlech je mnohem pokrocilejsi nez u vozidel z obdobi prvni republiky, takze uz davno neplati prima umera spotreby a otacek.
U meho vozidla je napriklad rozdil ve spotrebe pri jizde po stejne rovne ceste obema smery asi o 0,6l / 100 km nizsi pri rychlosti 30 km/h nez 50 km/h.
Nejlepší by bylo mít v obci rychlost 0 km / hod. I pro cyklisty. I pro chodce!!! Prostě je to děsně nebezpečný pokud někdo někam jde!!! Já bych zakázal v obcích i lidi. Nebo ještě lépe, já bych zakázal obce (a města). Všechno to radši srovnejme se zemí a zabme lidi, kteří tam žijí – tím se předejde nevíce dopravním nehodám!!!
V zahraničí si někde sníží povolenou rychlost a tady to hned vzbuzuje fantazie o zabíjení lidí.
Umíte i něco jiného než z extrému do extrému? I jako ironie je to mizerné.
Z extrému do extrému? To jako těch platných 50km/h je extrém?
Nula je extrém.
To jsem zvědav, jak dlouho jim to nadšení vydrží. Třicítka je mimo obytné zóny úplně nesmyslná rychlost.
Takže mimo město. Ano, v tom se shodneme. Takže proč ve městě tu 30 nezavést.
Jestli nechápete rozdí mezi obytnou zónou a městem, tak vás bych na cestě opravdu potkat nechtěl…
Tak město je téměř celé tvořeno obytnou zónou. Jako vyjma pár prostornějších ulic jde o místa, kde se mohou objevit chodci.
V podstatě jde o to, co platí bez cedule. 😀
Dát zónu 30 na každé sídliště nebo zónu 50 na každou větší silnici(místní obchvaty).
Stejně jsou ve městě aspoň 3 rychlosti (30 mezi barákama, 50 okolo, 70 bez baráků).
povídejte….
bydlí ve městě lidi ? bydlí. tak je město obytná zóna. to že je dnes k tomu potřeba plechová cedule nijak neruší stav , že obytná zóna je taková zóna , kde bydlí lidi. tedy primátně obce
Lidé bydlí v domech a bytech. Plechové cedule označují intravián obcí, kde se lidé ve zvýšeném počtu můžou (nikoliv nutně musí) vyskytovat / pohybovat a příp. koexistovat s pohybem jiných věcí.
Tak by mě zajímalo, na kolik je vyšla instalace toho dopravního značení (viz obrázek). A kolik emisí při produkci cedulí vyprodukovali, když už to tak bedlivě sledují.
Nechápu, co je „ekomotivace“ při snížení rychlosti na 30, aby lidi nechali auto doma. MHD pojede taky pomaleji, kolo taky dlouho a pokud se to na kole či pěšky vyplatí, tak většina lidí auto nechá doma, i když bude limit 50. Nehledě na to, že budou moct použít MHD, která pojede 50 když zrovna bude pršet.
Kolo bude najednou konkurence schopné. 30 už je rychlost, kterou na kole dosáhnete, a přitom neřešíte parkování. Metro nepojede pomaleji. A tramvaje na vlastním pásu také ne. Děcka najednou i v městském prostoru budou mít možnost hrát si na ulici, ne jako dnes, kdy v obytné zóně, která ale není vyhlášená, se najde dost jedinců, co jezdí 50. V případě 30 auto tady zastáví ne přímo na místě, ale fakt rychle. Auto najednou nebude mít takovou výhodu, takže lidi spíš zvolí VHD, tedy ano, nechají auto doma. Tím se jim i zkvalitní mezilidské vztahy, neb nebudou ovlivněny nervozitou z hledání… Číst vice »
Kolik mámě těch tramvajových tratí, které úředně nejsou součástí pozemní komunikace.
Nejde o to jestli jsou součástí komunikace nebo ne, jde o to jestli je trať oddělená od provozu. Tam kde to tak je (typicky v mediánu ulice), není složité 50 nechat. Tramvaje nezabíjí lidi jako auta, takže nevidím jediný důvod s nimi tak zacházet. A na většině hlavních ulic už takto oddělené tratě jsou. Jediné omezení by bylo v centrech, kde ty tramvaje stejně většinu času jedou kolem těch 30.
Já bych řekl že ani jedno ani druhé nikoho nezabíjí
Zákon o provozu na pozemních komuikacích – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361 §2 – výklad pojmů „“ .. aa) tramvajový pás je část pozemní komunikace určená především pro provoz tramvají, …““ §13 odst- 2 „“Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa; tramvajový pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění na tramvajový pás… Číst vice »
Blbost, mela by stacit znacka 50 s dodatkovou tabulkou, ze plati pro tramvaje. Ruzne maximalni rychlosti pro ruzna vozidla na stejne vozovce se bezne pouzivaji (typicky nizsi limit pro nakladaky, ale videl jsem uz i 40 mimo tram a podobne.
Otazka je, jestli jde takto vybranym druhum vozidel limit selektivne i zvednout, spis se to zatim pouziva jen pri snizovani. Ale pokud ne, zavedeni tricitky jako zakladu bude stejne vyzadovat zmenu zakona, staci to pri ni pridat taky.
Jde to uz i v Praze. Nove u podolske vodarny je 50 mimo tram.
JJ, u Harfy taky už nějakou dobu 40 v noci mimo tram.
Asi jsem ještě neviděl naopak zvednutí limitu jen pro specifickou kategorii, ale jak jsem psal, pokud tato možnost v zákoně není, dala by se určitě doplnit, kdyby se do něj stejně sahalo kvůli 30 jako základu.
Q bude selektivní snížení rychlosti platit jen na někoho? Pokud trampás není oddělený, tramvaj nikoho nepředjede.
… Praha oficiálně samostatných drážních těles pro TRAMvaje má ze své dost rozsáhlé sítě skutečně velmi poskrovnu Nový Hloubětí – Starý Hloubětín https://mapy.cz/s/jekajozuka / u obratiště Sídliště Ďáblice – https://mapy.cz/s/begubejere / v tomto úseku https://mapy.cz/s/juhucakovu Trojské ul. / od před zastávky Královský letohrádek před zastávku Pohořelec – https://mapy.cz/s/musepopusu / Hlubočepy – Holyně https://mapy.cz/s/gefuhuroje (za pár týdnů bude zprovozněn prodloužení o další zastávku v obratišti/smyčce Slivenec) / od před zastávky Přístaviště po před zastávku Čechova čtvrť – https://mapy.cz/s/janelanoho + po přerušení navazující úsek od před zastávky U Libušského potoka za zastávku Sídliště Libuš – https://mapy.cz/s/bucepovevo / krátký úsek tratě u obratiště… Číst vice »
Kupodivu vsude tam, kde tramvaj „jezdi po silnici“ je prumerna rychlost tramvaje hluboko pod 20km/h.
A jestli TRAMvaje nezabíjí lidi jako auta, tak pod čím tedy v Praze v roce 2018 zemřelo 8 chodců z 25ti https://www.praha.eu/jnp/cz/doprava/pocet_usmrcenych_chodcu_v_prazskych.html (při čemž po Praze jezdí rozhodně tramvaje v počtu zlomkovém proti počtu aut, protože tramvají DP hl.m.Praha denně vypravuje jen nekolik set souprav)? A nebylo by to ještě víc, kdyby ty tramvaje mohly jezdit rychleji než souběžně jedoucí nekolejová vozidla, protože ani při střetech aut s chodci nejsou vždy vini řidiči – „“Za dopravní nehody můžou i chodci. Jaké chyby děláme …. V roce 2018 byli, dle dokumentu BESIPu, který analyzuje fatální následky nehod s účastí chodců, chodci… Číst vice »
To bude mínusů. A to buďte rád, že se už neupaluje.
Ulice NEBYLY určeny jako prostor na hraní pro děti ani v dobách, kdy tam jezdily povozy.
Odkud že vás to pustili?
To dá rozum, když si tehdy děti nehrály, ale dřely na poli.
v dobách , kdy jezdily povozy nikdo neřešil kdo si má kde hrát . povozy jezdily rychlostí chůze a tedy sražení hrozilo možná od jezdce na koni. ulice NEJSOU primárně postaveny proto , aby byly projížděny auty . jedná se o veřejný prostor , na jehož využití mohou participovat všichni. to že autisti jsou posedlí pocitem že oni jsou jediní vyvolení , jim se musí uskakovat z cesty jejich krámy musí všichni tolerovat odstavené na trávníku – chodníku je jen mlčením ostatních. naštěstí projevů nespokojenosti je stále více.
S kolem se neřeší parkování??? Kouknete kolem velkych nadraží treba ve vyhlášeném Nizozemsku kolik bordelu se ledabyle odstavenymi koly dá udělat, jaké velké parkovací domy tam stavějí a aby motivovali lidi to kolo dat do tech garaží tak nabízejí 24 hodin zdarma ale i tak jsou náměstíčka a boční ulice podél plotů plné vozidel (jednostopých šlapacích). Taky by jim měli dát tržní cenu za zábor pozemku nebo za výstavbu a provozování garáží a ne zdarma na den…?? A odstavování kol na chodbě v práci taky není nic extra – hlavně když je cestou mokro. Zabírá to místo, špiní to podlahu… Číst vice »
S kolem se řeší parkování taky, často až do té míry, že když ho není kde bezpečně zaparkovat, tak radši jdu pěšky nebo jedu autem, podle vzdálenosti.
Jasně, parkování kol je taky potřeba řešit. Ovšem nároky na zabraný prostor, stavby, atd. jsou oproti stejnému počtu parkujících aut o řád nižší. A to je sakra významné zlepšení.
kdyby bylo tolik odstavenych aut co je u nadrazi odstavenych kol , asi by neslo ani vyjet z domu
VHD ale díky toho vůči autu nenabude na atraktivitě. Oboje pojede stejně pomalu.
„Děcka najednou i v městském prostoru budou mít možnost hrát si na ulici, ne jako dnes,“
: – )
Ty si tam už některá hrají i teď. Na zloděje a násilníky.
A jak donutíte ty ostatní tou třicítkou hrát na mobilech v teple domova, je mi záhadou.
A co teprve snížení na 15 km/h! To by se pak všechno mohlo předělat ze silnic na cyklostezky, byly by nulové emise… Asi bych měl jít do politiky 😁
Snížit na 5 km/h! Rychlochůze zrychluje metabolismus a jízda na kole teprve vůbec! Tolik zbytečných emisí, když se člověk zadýchá protože spěchá!
Když třicítka tak pro všechny. I pro chodce😁
Hm, zajímavé že ve Walesu se o zdraví občanů stará ministr ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ… aiž bych řešil jestli je toto správnější nebo ne, každopádně je výchozí motiv evidentně jiný a tímto se to veleváženému obecenstvu jen „prodává“…
A na to jste přišel jak?
a proč by ne? Zdravé životní prostředí se udržuje hlavně pro zdraví občanů, kteří v něm žijí.
A ještě jeden spam. 😀
Takhle by se to mělo udělat i u nás, tj. 30 nejen ve vybraných městech, ale jako základ.
V tom případě můžeme takovou silnici I/14 úplně zavřít, protože ta je “v obci” skoro celá. Především lidé jezdící autobusem by vám v podobných oblastech jistě poděkovali za vaše bohulibé nápady. Klasické argumentační fauly zastánců typu “přijedete o 10 minut později, ale -vložte libovolný žvást-“ asi nemá smysl více komentovat. Ono je to totiž o 10 minut později při každé jízdě kamkoliv a především čímkoliv, čili pěkná hodina a čtyřicet minut týdně ztracená na cestě jen z práce a do práce výměnou za nějakou falešnou pravděpodobnost jakéhosi bezpečí.
A stálo by to víc peněz i z veřejné kasy. Delší jízdní doba znamená, že se musí pořídit víc autobusů a tramvají a platit víc řidičů. Kdyby se to neudělalo, natáhnou se i intervaly, MHD bude nacpanější a cesta bude ještě delší než jen daná tím zpomalením.
Ve městě jako Praha, které je de facto kraj s velkým podílem venkova, by to pak byla úplná kravina, courat se 30 mezi vesnicemi pardon městskými částmi.
To zjevně při poroučení větru dešti taky nevadí.
Stálo by to paradoxně asi spíš míň, protože by se snížilo množství aut. Zároveň na dlouhých linkách jako 177 by se nejspíš nezměnil počet potřebných busů, jen by se zvýšilo jejich reálné využití. Už dnes na konečných těchto linek musí být další vozy navíc, aby nedocházelo ke zpožděním už na začátku, což na některých linkách stejně dochází kvůli IAD. Nezřídka se děje, že linka 183 na Vozovnu přijede později, než je odjezd směrem na Háje.
No nevím, kdyby se VHD prodloužila jízdní doba, tak by mě to z auta opravdu nedostalo, naopak bych byl motivován koupit si antiradar.
Já bych dal osobně 30 jen tam, kde je prostě kolizní prostředí (silnice na kterou přímo navazuje chodník třeba). A dal bych do norem že pokud chce projektant navrhnout chodník vedle silnice s vyšší rychlostí než 30, tak musí chodník oddělit třeba travnatým pásem. Samozřejmě v prostředí hustého města by to znamenalo 30 v podstatě plošně. Ovšem ulice, kde je dostatečná šířka, může být krásná, zelená, bezpečná a ještě se by se na ní nechala 50. A Okresek by se to vlastně vůbec netýkalo. Prostě bych u každého návrhu udělal risk/benefit analýzu a podle toho se rozhodoval. Ovšem zpomalení dopravy… Číst vice »
To by mi dávalo největší smysl. Řeší se emise, riziko nehody, ale je tu i městotvorný prvek. Např. Korunní, Vinohradská, Žitná apod., tam by se lidi cítili mnohem příjemněji, ulice by ožily. Natož třeba magistrála od Muzea k Nuselskému mostu, tam je vidět, kolik je tam obchodů a restaurací, i v té hrůze. Jako řidič bych samozřejmě taky nadával.
„Ovšem zpomalení dopravy v centrech měst, kde se pohybuje opravdu velké množství chodců, a nově už i cyklistů je naprosto nezbytné“ To už máme vyřešeno: „Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu“ „Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu,… Číst vice »
To je bohužel jen terorie. V praxi to zdaleka dostatečné není.
Kdyby se řidiči aut podle tohoto chovali, nemusela by se plošná třicítka vyhlašovat, prakticky by se tak jezdilo přirozeně. Bohužel se jich tak část (a dostatečně velká na to, aby to působilo problémy, včetně bohužel smrtelných nehod, nemluvě o odrazování lidí od pohybu vlastní silou) nechová, proto je třeba jim to stanovit jasněji.
Dalo by se to vyřešit tím, že by se takové chování vymáhalo. Bohužel to by nevynášelo tolik jako plošná rychlost + radar.
Stačilo by takové chování po řidičích požadovat a vymáhat. To ovšem bezpracně radarem nebo kamerou nejde, takže to nikdo neřeší a řešit nebude.
Tak ty návrhy všechny fungujou – třicítku berou pro město jako základ, na vybraných ulicích, kde to dává smysl a kde je na to infrastruktura připravená, není problém povolit vyšší rychlost příslušnou značkou.
Třicítka všude je jen slaměnej panák. Ve skutečnosti jde o třicítku jako základ. Což dává smysl, protože ve městě je to kolizní prostředí na většině ulic.
Třicítka jako základ znamená v naší realitě opravdu třicítka všude. Vzpomeňte si, kolik let trvalo povolit 110 místo základní 90 na směrově dělených silnicích prvních tříd a kolik řečí o hromadách mrtvých jsme u toho poslouchali.
V Bohnicích nebudete potřebovat ani tu 30.
Ano, díky lanovce.
Proto jsou Bohnice dobré místo pro odvykání ze závislosti, třeba na autu.
Jako nemám nic proti používání auta, pokud je smysluplné, ale používat auto jen aby si člověk odvezl vlastní …, je opravdu špatné.
Pokud tím myslíte 30mil za hodinu, pak jsem taky pro.
: – )
Používám standardní jednotky SI.
Já bych teda nejdřív UK(pro jistotu pro dezoláty, UK = The United Kingdom, tedy Velká Británie) zavedl jednotky SI i v dopravě a pak bych snižoval, ale to je vlastně technická. Ale ve chvíli, kdy tam budou jiné jednotky, bude to matoucí jak pro lidi z Evropy, tak lidi z UK.
Co je na tom matoucí? Prostě jsou zvyklí na míle.
Nekolikrat jsem v UK řídil a mile není žádný problém, zvlášť když auto kupodivu ukazuje to samé.
S UK není Velká Británie, ale Spojené království.
The United Kingdom = Great Britain.
Ve chvíli, kdy si půjčíte auto tam, tak je to v pohodě, ale v případě, že budete mít auto z Francie v Británii, nebo z Británie ve Francii. Nejsem toho příznivcem, když je tu Eurotunel, ale vím, že pořád některé lidi budou lákat dálnice.
Opravdu zajímavý výklad zkratky U je prý G a K B, pobavil jste :-).
UK GB
UK = GB + NI (Severní Irsko)
A třeba v USA udávají spotřebu paliva ne jako u nás litry na 100km ale kolik mil se ujede na jeden galon paliva.
Nevím jak Mark Drakeford dělá obchod, ale ještě jsem nezajel žádného člověka i při vyšší rychlosti a rád u toho zůstanu :-). Asi by měl raději odezvdat řidičák, jestli ročně zajede 10 lidí. Na té třicítce mi je blbý to, že třeba moje auto to místo 4. stupně potřebuje jet na 2. stupeň a to ať si říká kdo chce co chce, to určtě zas není uplně nejúspornější.
Můžete jet už na 3, funguje to. To, že neumíte řadit, je vaše věc. Pokud Vám to dělá problémy, není důvod, proč nezkusit použít jiný dopravní prostředek.
Když Vám i počítač říká o podřazení, tak já to předám inženýrům z VW, že Vlk a další plusaři (ať se klidně přihlásí) jsou nejlepší inženyři světa a oni to neumí 😉
No, jestli potřebujete radu, kdy a jak zařadit může být jízda za vámi před kopcem docela zajímavá. Nebylo by lepší si pořídit automat?
Ono i s automatem se musí umět jezdit.
Ale přece jen, je to snazší. Zvláště to řazení.
Nepotřebuji 🙂, kdybych řadil podle něho, tak se uřadím a to ještě ten koncern patří mezi ty chytřejší. Některé značky Vám napíšou zařadit vyšší stupeň i když auto zpomaluje (zdravím do Itálie)
Jako u 15M Aresu?
Tak záleží hlavně jaké je to auto,že? Některé může v klidu na 3, jiné musí na 2. Záleží na převodovce s motoru.
Nevím co máte za auto. Co jsem řídil já, tak většinou jsou o chlup vyšší otáčky při 30 kmh na trojku než při 50 na čtyřku.
Bohužel, dlouhá jednička a celkem i dvojka (Fabia 3) a až potom se to zkracuje. Těch anglických 32, při 3% porušení tak na hraně, ale našich třicet už je hučení a nebo si i kompjůtr řekne o podřazení pokud je i mírný kopeček.
Ale … To se chce naučit řídit. Ve fabce běžné při třicítce na trojku, jen ne do kopce.
…a jelikož na ty otáčky jedete 1km místo 72 sekund 120, co na to emise?
To budou asi ty “hodné” emise. Něco jako ta Babišova “hodná STB”.
Když jedu po dálnici 130 km/h, abych ujel 100 km, spotřebuju cca 5.5 litru nafty. Teď jsem jel do Slovinska a několik hodin jsem jel po silnicích první třídy v Německu. Průměrná rychlost zhruba 70 km/h, spotřeba 4.5 litru na 100 km. Jel jsem tedy o poznání déle, ale spálilo se méně paliva a tím pádem vzniklo i méně zplodin. Většinu spotřeby auta (po odečtení 70% kvůli neefektivitě motoru) tvoří energie potřebná k vykonání té práce (překonání odporů a zvýšení potenciální energie). Jen malá část jde na „běh motoru“. Takže klidně může platit, že pojedu déle, ale vznikne u toho… Číst vice »
Ano. To je velmi oblíbená demagogie. Skutečnost je ale taková, že v malých vesnicích se málokdy jede ustálenou rychlostí a ve městech je plynulá jízda v podstatě nemožná. A rozjezd na 30 km/h způsobí cca polovinu emisí než na padesátku. Výsledné množství emisí je tedy stejné. Existuje o tom poměrně dost studií. Na to, abyste se k nim dostal, byste ale musel navštívit nějakou univerzitní či podobnou knihovnu. V dobách, kdy tohle vědci zkoumali, se internet ještě jmenoval Arpanet a ani dnes se vědecké práce na internetu nepublikují.
V dobách Arpanetu byly silnice plné dnešních veteránů se zcela jinou technikou. Nemohlo to ovlivnit výsledky?
Vědecké práce se na webu publikují též, jen přístup nemusí být zdarma a veřejný.
“ ani dnes se vědecké práce na internetu nepublikují.“
Hláška měsíce. Nevím, v jakém vědním oboru se pohybujete, ale minimálně v technických a přírodních vědách jsou internetové databáze publikací naprosto dominantní informační zdroj. A jsou tam dostupné i články z dob předinternetových.
Problém je spíš v tom, že mnoho vědeckých prací je za paywallem, takže potom musí člověk používat pirátské stránky, aby se s trochou štěstí dostal k výzkumu, který by v normálním světě byl dostupný veřejně…
Nezoufejte, trend Open Access se valí světem..
Vědecké práce se na internetu publikují, reálně, ale spíš pod placeným přístupem.
Tohle je také oblíbená demagogie. Nikde jsem nezaznamenal, že by snížení rychlosti na 30 nemělo platit 24 hodin denně. A v noci se plynule jezdí i 50, proto při v tu chvíli už úplně nesmyslné 30 bude emisí jednoznačně více, navíc ten zbytečně ztracený čas nebude vyvážen ani tím hypotetickým bezpečím. To se vám ovšem nehodí do krámu.
Když se řešila vyšší rychlost než 130 km/h na dálnicích, to se emise nehodily, že?)))Fascinující, jak se z některých najednou stanou bojovníci za nižší emise.
Při hypotetickém schválení 150 km/h na těch pár kilometrech dojde víceméně pouze k legalizaci stávajícího stavu věcí, ne k jejich faktické změně, takže mluvit v této souvislosti o emisích nedává smysl.
Zdroj kromě vašich domněnek?
Moje domněnky jsou z pozorování jízdy na dálnicích. Když jedu 135, což přibližně je opravdových 130, z 90% mě všichni předjíždějí.
A na silnících, kde je 110, už téměř komplet všichni*. Těch 150, jako na dálnici.
*Kromě kamionů, samozřejmě.
Podle této logiky budou po zvýšení limitu jezdit ti, co kašlou na pravidla už nyní, ještě rychleji, tedy 170 atd.
Kdo kašle na pravidla, ten si jede kolik chce. Teď i potom.
Ony škodlivé jsou jenom ty emise navíc při pomalejší jízdě. Emise z té jízdy po městě samotné se nepočítají. Emise z rychlejších rozjezdů, prach z gum a brzd při jízdě brzda-plyn, ty jsou naopak zdraví prospěšné /i
Co si občané Wallesu zvolili to mají. Drakeford is widely considered to belong to the left wing of the Labour Party, and is supported by some members of Welsh Labour Grassroots and Momentum.[3] His views were described as soft left in 2018, in line with the views of former Labour leader Michael Foot.[4] He was the only sitting Cabinet member in any part of the UK to support Jeremy Corbyn in his bid for the national leadership of the Labour Party in 2015, while he was Minister for Health and Social Services.[5] Wiz wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Drakeford He was a Professor of… Číst vice »
Tak pravičákům na ekonomické stránce taky nezáleží, proto se pořád prosazuje Pražský okruh a infrastruktura pro IAD. Extrémní levice dnes, zdá se, vůbec neexistuje.
Automobilová doprava je co do operability nenahraditelná.
Sice s Vámi malinko souhlasím, že není nebo se spíš nedají spočítat reálné náklady na pražský okruh, ale přes prst vzato toto opravdu vyjde. Vozit všechno po železnici fakt nejde. Malé zásilky do vesnic vlakem je mimóza. A část lidí opravdu spěchá a nemá na vlak a VHD čas. Nebo nevím jak to myslíte? Hnát do Prahy auta, která se jí sama chtějí vyhnout, je opravdu nesmysl.