Dopravci vyhráli klíčový spor o výluky. Podle soudu je nelze schvalovat zpětně

Modernizace úsek Vlkov u Tišnova - Křižanov. Foto: Správa železnicModernizace úsek Vlkov u Tišnova - Křižanov. Foto: Správa železnic

Dopravci po vítězství u soudu věří, že se výluky budou plánovat s větším předstihem.

Žádná jiná výluka nevyvolala v posledních letech tolik emocí mezi dopravci jako několikaleté omezení na koridorové trati mezi Drahotušemi a Lipníkem nad Bečvou. Z koridoru je kvůli modernizaci na dva roky jednokolejka, část vlaků musely nahradit autobusy. Dopravci, kteří napadali přístup Správy železnic k plánování výluky a jejímu zavedení, nyní uspěli se svými protesty u soudu.

Krajský soud v Brně vyhověl žalobě podané Svazem osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) a dopravci Arriva vlaky a Leo Express proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na něj se dopravci v roce 2023 obrátili se stížností proti postupu Správy železnic při plánování výluky. Rozhodnutí potvrdil jak SVOD Bohemia, tak ÚOHS. Čeká se ještě na písemné vyhotovení rozsudku. Ve stejném řízení uspěl i nákladní dopravce CityRail, který stejně napadal výluku mezi Vlkovem a Křižanovem. Soud na žádost dopravců spojil obě žaloby do jednoho řízení.

Dopravcům se nelíbilo, že výluka začala, aniž by prošla schválením v ročním plánu výluk. „Soud potvrdil, že oba jednali v rozporu se zákonem a omezili svobodu podnikání železničních dopravců. Naše dvouleté úsilí domoci se spravedlnosti, nebylo marné,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.

Spor o výluku na hlavním koridoru. Úřad ji musí řešit znovu

Rozhodnutí je důležité především pro další výluky, které Správa železnic na koridoru chystá. Má jít především o úsek Suchdol nad Odrou – Polom. Dopravci si stěžovali i na to, že Správa železnic s nimi výluku neprojednala.

Co nejmenší dopady na dopravce

„Zákon nařizuje provozovateli dráhy, aby při rozsáhlých výlukách s dopravci projednal alespoň dva alternativní scénáře omezení drážní dopravy. Pokud se provozovateli dráhy nepodaří s dopravci najít shodu, musí postupovat tak, aby nepříznivé dopady na dopravce nepřesahovaly přiměřenou míru. Navíc musí svůj postup náležitě zdůvodnit,“ vysvětloval Moravec na počátku sporu.

Přes půl roku bez vlaků. Velká výluka na Vysočině má začít příští týden, napadá ji dopravce

Dopravci uspěli i se svoji stížností, že se předseda ÚOHS Petr Mlsna v rozkladu vůbec nezabýval námitkami. Předmětem řízení byl především výklad zákona o dráhách ve věci schvalování výluk v době, kdy již probíhají (nebo byly již dokonce uskutečněny) a otázka platnosti a závaznosti přímo účinné evropské legislativy při plánování a povolování výluk.

V prvním případě soud konstatoval, že rozhodnutí UOHS je nezákonné, neboť nelze výluky schvalovat zpětně, protože takový postup zákon o dráhách nezná. Ve druhém případě soud konstatoval, že při řízeních je nutné postupovat i podle přímo účinného evropského právního předpisu.

ÚOHS čeká na písemné vyhotovení

ÚOHS nyní může proti rozhodnutí podat kasační stížnost, rozhodne o ní až po seznámení se s písemným vyhotovením rozsudku. „Krajský soud v Brně podle našich informací konstatoval v dané věci procesní pochybení. Úřad měl podle soudu správní řízení o schválení plánu výluk v okamžiku zahájení výluky zastavit, protože podle něj nelze zpětně schvalovat již zahájenou výluku. Tím však není dotčena možnost provozovatele dráhy konat výluku na základě jiného právního titulu podle zákona o dráhách,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

„Je nepochybné a také důležité, že provozovatel dráhy má i jiné právní důvody pro konání výluk. Tyto jiné důvody jsou ovšem vázány především na mimořádné situace, jako je například vyšší moc (třeba loňské záplavy na severní Moravě), mimořádná událost nebo závady ohrožující bezpečnost. Nelze ovšem případné neschválení výluky regulátorem nahrazovat právě výlukou s odůvodněním na nějakou náhle vzniklou závadu. To by bylo účelové obcházení zákona a bohužel právě v případě výluky Vlkov – Křižanov jsme se s tímto postupem setkali,“ podotkl Jan Hruška, jednatel CityRail.

Věří, že se po tomto sporu začnou výluky plánovat s dostatečným předstihem a včetně náhrady zvýšených nákladů spojených s odklony.

Tagy CityRail koordinace výluk Lipník nad Bečvou - Drahotuše plánování výluk Správa železnic SVOD Bohemia ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vlkov u Tišnova - Křižanov
12 komentářů