Dopravci neuspěli se stížností na nekoordinované výluky Správy železnic, omezení na příští rok platí

Stanice Malá Skála, stav únor 2024. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Malá Skála, stav únor 2024. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle úřadu Správa železnic splnila zákonné podmínky.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil výluky plánované Správou železnic na příští rok. Proti omezení provozu na některých tratích protestovali tři dopravci. Poukazovali například na špatnou koordinaci s dalšími akcemi, které v daných oblastech chystá Správa železnic.

O zamítnutí námitek dopravců informoval ÚOHS v tiskové zprávě. Rozhodnutí nejsou zatím pravomocná, lze proti nim podat rozklad.

Jde o poslední části návrhu plánu na omezení provozování dráhy pro příští rok. Úřad tratě, kde dopravci podali námitky, vyjmul z hlavního schvalování balíku omezení pro příští rok. Na ÚOHS se obrátili dopravci Arriva vlaky, CityRail a KŽC Doprava. Konkrétně šlo o výuky úseků Chodová Planá – Mariánské Lázně, Krupka město – Oldřichov u Duchcova, Železný Brod – Semily, Turnov – Malá Skála – Železný Brod, Všetaty – Byšice – Kropáčova Vrutice – Chotětov – Mladá Boleslav hlavní nádraží, Chotětov – Mladá Boleslav hlavní nádraží a Benešov nad Ploučnicí – Františkov nad Ploučnicí – Horní Police.

Úřad schválil většinu výluk na příští rok, tři omezení dopravci napadli

Dopravci namítali, že návrh plánu na omezení provozování dráhy v roce 2025 v rozsahu uvedených výluk je v rozporu se zákonem o dráhách, neboť není omezením na dobu nezbytně nutnou a v nezbytně nutném rozsahu, a také v rozporu se souvisejícími unijními předpisy,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Pochyby o nutnosti oprav

CityRail například zpochybňoval vůbec nutnost výluky mezi Chodovou Planou a Mariánskými Lázněmi. Jde o trať, která prošla modernizací v roce 2010. „Dopravce uvádí, že předmětná výluka byla nejprve připravována pro rok 2024 a následně je připravována pro rok 2025, ale s delší dobou konání. Zároveň dopravce pochybuje o nutnosti a nevyhnutelnosti stavebních prací, když byla rekonstrukce předmětného úseku tratě ukončena v roce 2010 a když žadatel posouvá výluku z roku 2024 na rok 2025 a nezavádí dopravní opatření, která by dokládala špatný technický stav trati,“ uvádí se v rozhodnutí.

Arriva řešila úseky, kde jezdí rychlíky z Prahy do Tanvaldu nebo z Liberce do Ústí nad Labem. Správa železnic chystá na příští rok velkou výluku mezi Turnovem a Železným Brodem a Železným Brodem a Tanvaldem. Podle Jiřího Nálevky z Arrivy dopravci vadí, že akce není koordinována s dalšími investicemi v tomto úseku. Především pak plánovanou modernizací stanic v Turnově a Železném Brodě. Kvůli tomu dojde k dalším výlukám v příštích letech, rychlíky Praha – Tanvald nahradí příští rok po většinu roku autobusy. Na výluky na Turnovsku totiž ještě naváže omezení mezi Všetaty a Mladou Boleslaví.

„Úřad dospěl k závěru, že došlo k naplnění zákonné podmínky postupu při tvorbě návrhu bez dohody s dotčenými subjekty. Správa železnic přitom odůvodnila plánovaná omezení popisem stavu dráhy a plánovaná omezení svým rozsahem a dobou odpovídají prováděným činnostem, které jsou se stavbou spojeny a které splňují zákonné podmínky,“ dodal Švanda.

Výluka 2025 a 2028. Správa železnic nezvládla spojit opravy dvou krátkých tunelů do jedné sezóny

Tagy koordinace výluk plán na omezení provozování dráhy plánování výluk Správa železnic ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
43 komentářů