Dopravci neuspěli se stížností na nekoordinované výluky Správy železnic, omezení na příští rok platí
Stanice Malá Skála, stav únor 2024. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Podle úřadu Správa železnic splnila zákonné podmínky.
Podle úřadu Správa železnic splnila zákonné podmínky.
Chápu ironii, ale není na místě. Právě naopak, dělalo se to tak, že výluky na trati nebyly 100 dní v roce na úsecích přes 3-4 stanice (a to 5 dní v týdnu, či 2 týdny nepřetržitě), ale jen v mezistaničním úseku a to nezbytně tak 5 x do roka rok a s kumulací udržovacích prací a s úplně jinou produktivitou. Jinak probíhala běžná denní údržba za provozu resp. ve vlakových přestávkách a jednou za 10 let železniční vojsko udělalo během 3 týdnů těžkou střední obnovu a muselo se jezdit… Několikadenní výluka několikrát do roka třeba na „odstraňování vegetace“, kdy se… Číst vice »
Nad rámec úseků uvedených v článku mě v tom plánu výluk zaujala výluka Jihlava – Luka nad Jihlavou od 1. 9. do 28. 11. 2025. Takže bylo 1,5 měsíce výluk mezi Jihlavou a Okříškami na podzim 2021, 2 měsíce tamtéž na jaře 2022, pak 1,5 měsíce Jihlava – Luka na podzim 2023 a po roční pauze zase… Předtím 5 měsíců (19. 2. – 18. 7. a ejhle, tady nebude vadit už únorový začátek? srov. s polemikou o termínu výluky v Táboře směr Bechyně) bude výluka Moravské Budějovice – Grešlové Mýto. Takže (os. i nákl.) doprava v relaci Jihlava – Znojmo… Číst vice »
A víš proč? Protože vždy udělají 20%.
Za mě je to je důsledek nerozvoje železniční sítě. Tam kde MD objednává rychlíky, tam by měli být minimálně 2 koleje*.
Tady je to konkrétně koridor do Chebu a Turnov – ŽelBrod, ale i Praha – MB – Turnov.
Krupka je jiná kategorie.
* O některých tratích – úsecích se dá polemizovat.
Jeden rok zavřená trať na půl roku, druhý rok zavřená na půl roku, pak rok jezdíme a pak zas… celé se to okecává, ale je to diktát stavebních firem. Bohužel, SŽ je servisní organizací stavebních firem.
SprŽel, jedno z nejhorších tuzemských mafiánských zel.
To je důsledkem nezajištěného dlouhodobého financování a hlavně schopnosti dlouhodobého plánování oprav a výluk na několik let dopředu.
Pak se staví tam, kde se podařilo sehnat stavební povolení.
A když jsou peníze, tak se musí prostavět v daném roce, protože je nelze převádět do dalšího roku.
A čemu je tedy SFDI?
Pokud to funguje, jak popisujete, tak je to úplně zbytečná organizace, která jen spotřebovává peníze.
Rušit SDFI, protože SŽ si nedovede dlouhodobě naplánovat opravy?
Pokud je výluka 2x do roka dělají se tuhle 1 výhyba, tamhle 1 přejezd, příště 1 propustek, přespříště prořez dřevin…
To fakt nejde spojit do jedné a spolu s prořezem dřevin udělat i ten zpropadený propustek… a po zrušení SFDI to najednou půjde?
Zrušit SFDI, protože nedovede dopředu (třeba na 5 let) SŽ alokovat peníze.
Zřídíme funkci koordinátora pro koordinaci, sire Humprey?
Co dělá Drážní Úřad, Drážní Inspekce a MInisterstvo Dopravy??? Jak to že nedohlíží na SŽ? Jak je možné že SŽ je neomezeným vládcem české železnice a není na ni páka???
Alibismus nejhrubšího zrna, naprostá arogance vůči dopravcům a bezmezná bezohlednost k cestujícím. To jsou hashtagy SŽ, kromě již velmi známého a přiléhavého #mynic
Drazni inspekce je instituce, ktera se zabyva mimoradnymi udalostmi v provozu (jejich setreni)
draznimurad se zabyva dohledem nad provozem a s tom souvisejicimi vecmi (zkousky strojvedocucich, homologace apod)
co ta s tim tedy maji mit spolecneho?
Tak zrovna Drážní úřad by na mnohé povinnosti provozovatele dráhy více dohlížet mohl. Kdyby chtěl. Ale co čekat, když ředitel Drážního úřadu je bývalý generální ředitel Správy železnic.
Ale prý za to může automobilismus, alespoň se tím mnozí zaklínají. Prý stačí lidem sebrat auta, aby vlakem museli. A zrušit kraje, které cpou všecko do autobusů a na dráze nic neobjednávají.
Ale nad rozsahem a na načasování výluky od nedohlíží. Zakázat výluku taky nemůže, to by byl proti sobě – proti bezpečnosti. Možná tam může dohlédnout, jestli při oznamování výluky SŽ dodržela všechny §.
Protože to ve skutečnosti dirigují (některé) projekční a stavební firmy, šéfové Správy železnic i MD jen příštipkaří. Už od dob pánů Knop-Kostky a Stráského.
Že v těch výlukach je binec, to je pravda
Je to jednoduché. Až zákazníci uživí svého dodavatele, tak tento se začne hoooodně snažit ve stylu „náš zákazník, náš pán“.
Ale v současnosti, kdy zákazníci SŽ platí naprosto malinký zlomek útrat SŽ, tak jde o spíše o příživníky/parazity (např. KŽC) než normální zákazníky.
Na hlavních tratích tvoří tržby z poplatků za DC docela slušnou část nákladů na údržbu/řízení.
Přesto „Dobrá správa“ přišla s věcmi jako nickolejka Vlkov – Křižanov, bez přesné časové koordinace s omezeními v KrPoli či u Přibyslavi.
Tzn. nemáte úplně tak pravdu (+ radši nezmiňovat další příklady jako např. více než 2leté citelné omezení u Bezpráví).
Mmch. v čem přesně KŽC „parazituje“ na Dobré správě? Poplatky za DC platí jako každý jiný dopravce.
Kolik? 5%?
To % předpokládám znáte vy, když píšete, že jde o malinký zlomek.
Kdybyste to % neznal, tak byste to nemohl s takovou jistotou napsat.
U nejvytíženějších úseku se mluvilo okolo roku 2000 o cca 70 % nákladů.
Čtvrt století starý údaj není moc relevantní.
Pokud vyloučíme křižovatku v P-Libeň, tak je to naprostý nesmysl, pročte-li si člověk údaje SŽ zejména o vytížení vytížení tratí.
Údaj nemám, ale byl bych překvapen, kdyby např.trať Veselí/L-Horní Dvořiště utržilo aspoň 3% ze svých útrat.
Jak kdyby někdo jiný platil poplatky vyšší a dokonce i z kilometrů, které neodjezdil.
Souhlasím s tím že SŽ se často chová tak že nákladní dopravci jsou pro ně otravný hmyz a osobní dopravci mají být vůbec rádi že můžou jezdit. Akorát nějak nechápu tu poznámku o KŽC
Nárazově vytížení kapacity, což nedýchá s naprosto podstřelenou částkou, jakou platí srandavlaky KŽC do SŽ.
Zatímco 365 denní vlaky by měly mít mnohem nižší cenovku od SŽ než nárazové.
Sezónní vlaky ve Středočeském kraji jezdí v nepracovní dny po dobu 7 měsíců.
Úhrnem cca 65 dní v roce. Tzn. žádná „nárazovka“ (a platí to pro sezónní vlaky KŽC i ČD).
A ty sezónní vlaky jezdí o víkendu, kdy je na trati podstatně slabší provoz. Takže pomáhají i běžným cestujících přidáním spojů, než nějakým vybíráním kapacity.
Pokud by dopravci platili reálné náklady včetně investičních, tak vlaková doprava téměř skončí. Pak je otázka, zda-li by nestálo převzít řešení ze silniční dopravy koridory a rychlikové tratě provozuje SŽ, regionální tratě kraje či jimi zvolení provozovatelé. Výhodu u krajských provozovatelů vidím větší znalost místních poměrů, jednodušší snahu o případnou úpravu trasování a zrychlení tratí.
Další věci je, jestli musí SŽ upřednostňovat krátké regionální vlaky jezdící v objednávce před výrazně delšími nákladními vlaky, čímž přichází o určitou část tržeb, která zároveň eliminuje poptávku po železniční nákladní dopravě.
Ono by to totiž chtělo, aby stát „dotoval“ SŽ přes objednatele a dopravce. Jenomže to by SŽ včetně projekčních a stavebních firem „duševně nepřežilo“.
Ale přežilo. Dokonce by pak SŽ měla ještě větší kontrolu nad finančním tokem a když jsou to její peníze, tak do obchodního tajemství nemá SFDI ani ÚOHS co kecat. Tím chci říct, že finanční toky by byly ještě méně přehledné než dneska. Se podívejte jak účtují údržbu lokálek, ta částka nesouhlasí!
Axel, zase.
Nechci hájit SŽ, ale když nemá ze strany státu zajištěné dlouhodobé financování, tak to podle toho taky vypadá. Opravuje se na hodně místech, ale vždy jen něco. Neřeší se to komplexně. To samé různé optimalizace a modernizace, kdy se z nich mnohdy něco vypustí a pak si to dělá Oblastní ředitelství SŽ v rámci oprávněných prací, ale má na to samozřejmě další výluku. Komplikace tímto způsobemé osobním i nákladním dopravcům nikoho na SŽ a MD nezajímají nebo to aspoň není vidět.
„když nemá ze strany státu zajištěné dlouhodobé financování“
Od toho byl zřízen SFDI, aby byl mimo rámec každoročně schvalovaných rozpočtů.
SFDI funguje spíše jako dorovnávač peněz evropských projektů, se vším chaosem s tím spojeným.
Přesně tak, a taky by měl někdo říci, nepostavíme letos, ale postavíme třeba za dva roky, ale plus inflace a jsme s cenou úplně nikde jinde. Mimochodem Turnov ještě není vypsán, tak je to jen předpoklad, kdy by se měl stavět
Arriva si myslela, že to bude nějaké blaho…doba kopací je doba kopací, s tím museli počítat když přebírali rychlíky.
Jako že existuje plán výluk na x let dopředu, který se i skutečně dodržuje? Mohl bych ho vidět?
Najdete ho na stránkách SŽ, je tam plán na 2 nebo 3 roky dopředu a většina se dodrží
Většina:- Viz Chodová Planá. A jistota, že se skutečně dodrží? Kontrakt pro Arrivu byl původní na pět let. Skvělá pomůcka na plánování.
EU plus dotace rovná se kopat se bude, to musí být každému jasné. Plány kdy a kde, to je neznámá, avšak jestli si některý z dopravců myslí, že se jich to nedotkne, tak jsou delulu.
Velká část těch výluk nemá s dotacemi nic společného. Typově úsek Benešov nad Ploučnicí – Česká Lípa, kde se každý rok na měsíc uzavře trať kvůli zásadním opravám typu propustek, aby Správa železnic dokázala, jací géniové na OŘ v Ústí pracují a že dosahují plně kvalit královéhradeckého OŔ.
Takže SŽ neví a dopravci jsou delulu.
Co cestující a zákazníci nákladní dopravy? Mlhová clona přitiřidičského boje fakt nepomůže a železnici nevylepší.
Ano, dopravce který si myslí že to nebude komplikované, je delulu. A Arriva zvlášť, páč ta budovala svou infrastrukturu za pochodu, na nic nebyla připravená a nyní se diví, že to, po čem jezdí, se musí opravovat či modernizovat. Muselo by se i za jiného dopravce, otázkou je jestli by takhle vyplakával…
Ve chvíli, kdy MD řešilo příslušné rychlíkové linky pár měsíců před začátkem účinnosti kontraktu, jak jinak než „za pochodu“ měla Arriva takové věci řešit?
Opět u Chodovky vidíme jak dobře bude fungovat jednokolejka na Domažlice a dál na Německo – v podání SŽ nebude. Jak na tom někdo chcete postavit funkční a úspěšnou dopravu mi prosím popište…
Všetaty – Mladá Boleslav každoroční výluka, bude jedna, dvě nebo dokonce tři? A co budeme opravovat? Přejezd, který jsme nestihli letos? Nebo dva? A které? Zrovna málo jich tam není.
Nebo dokonce vybudujeme dvě výhybny? Jednu ze zrušené stanice Zdětín u Chotětova a druhou ze zrušené výhybny Stranov
Já už se na to tak těším, vždycky kdy byla tahle výluka se dělaly v MB údržby a opravy, teď dílna končí, tak to bude velice zajímavé!
Typicke pro , host vyhazuje vrchniho. 😀
Takže neprůjezdná Malá Skála a zároveň neprůjezdné Lučany nad Nisou…
Snad se najde dost autobusů pro NAD…
Krásná ukázka toho, jak Správa železnic přistupuje ke svým zákazníkům. Bohužel jiné koleje nejsou, tak dopravci nemají šanci na jakékoliv dovolání a SŽ si může arogantně dělat co chce. Zloba cestujících a jejich pokles pak půjde za dopravci, nikoli za SŽ.
Kolikže platí dopravci do kasy SŽ? 2% nebo snad dokonce i ohromující 3% z toho, kolik celkem stojí služby SŽ?
Kromě poplatků za DC platí na neelektrizovaných tratích tito dopravci i spotřební daň z PHM, kterou taky dostává stát (+ může ji přesunout právě i směrem k Dobré správě).
Mmch. ty 2 nebo 3 % máte podložená nějakými konkrétními daty?
Výročka SŽ
Například „ošlapné“ – tedy poplatek za to, že zákazníci dopravce (cestující) ničí (opotřebovávají, degradují) infrastrukturu SŽ – tedy nástupiště…
Blicí smajlík…
Nepochopil jste.
Možná Vám dopomůže k pochopení legendární hláška „neživíš, tak nepřepínej“
Ta hláška ale měla pointu, že živila ta manželka.
Sama „Dobrá správa“ ze svého neživí nic. Naopak, nebýt těch dopravců, tak by ani neměla smysl své existence.
Ty jsi docela oprsklý fracek…
Nebo spíš zaměstnanec SŽ. „neživíš, tak nepřepínej“ lze chapat jako SŽ tu není pro dopravce a nebo že dopravci Dobrou správu svým neustálým ježděním otravují.
A není je to taky obyčejný troll.
Přesně tak, zamec Správy železnic nám chtěl naznačit, že si Správa železnic vystačí sama bez dopravců, taková arogance moci. Jen ho nějak nenapadlo, že bez dopravců by šlo Správu železnic zrušit a silniční doprava by už si s tím nějak poradila. Trochu by stoupl provoz a to by bylo asi tak vše. Za dva roky by si na dráhu už nikdo nevzpomněl a ještě by se hodně ušetřilo…
K tomu stejně směřujeme. Silnice přidáváme neustále, koleje jsme naopak dost ořezali, až na pár výjimek. Ono „už nějak poradila“ ve výsledku povede akorát k „potřebujeme další silnici“, čemuž stát, na rozdíl od kolejí, milerád vyhoví. Takže je vlastně vše OK. 🙂
Vy jste nepochopil. SŽ tady není pro okrasu.
„neživíš, tak nepřepínej“
OK, Axeli, tímto jste se zase krásně odkopal. Že vás ty nekonečné návraty, na které není nikdo zvědavý, pořád baví.
To je ale právě chyba, že platí pouze malé procento. Kdyby se stát pochlapil a „dotace“ SŽ propasírol přes objednatele a dopravce, tak by se manekým a jeho organizace choval jinak.
Máte-li na mysli výrazné zvýšení poplatků za DC při souběžném zvýšení úhrady za dopravní obslužnost dopravcům, tak to druhé jmenované by jaksi nenastalo u spojů provozovaných bez dotací, tzn. celkem dost by na to dojely komerční spoje.
Ano. Přestaly by jezdit různé Komerční osobní a nákladní vlaky, které ubírají kapacitu těm dotovaným. Osobní navíc potřebují další drahou infrastrukturu jako myčky, fekální koleje a nástupiště. Ty nákladní zase potřebují nakládkové koleje či odstavné koleje. Takže je s nimi akorát práce…
A vůbec, co ti otravní dopravci vůbec chtějí… Ať si postaví vlastní koleje.
No, asi by se trochu nahlas ukázaly další skryté dotace „komerčních“ vlaků.