Dopravci Železnice

Dopravci chtějí změnit zkoušky strojvedoucích. Testové otázky mají být veřejné jako v autoškole

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Systém výuky nových strojvedoucích a hlavně skládání zkoušek pro výkon této profese by mohl v příštích letech projít zásadní proměnou. Tlačí na ni zatím hlavně nákladní železniční dopravci. Podle nich stávající model může řadu zájemců o nedostatkovou profesi odradit, protože musejí umět i to, co už v praxi nevyužijí.

Kvůli změně systému už jednali tento týden zástupci Drážního úřadu se sdružením železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Stávající systém je zastaralý. Technický vývoj pokročil a po strojvedoucích jsou požadovány technické znalosti, které nevyužijí,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Naráží tak na fakt, že zatímco dříve byl strojvedoucí téměř i mechanikem, dnešní novější stroje naopak strojvedoucím údržbu při poruše prakticky zakazují a musí se čekat na servis.

ŽESNAD.cz chce prosadit, aby se změnil i systém zkoušek a byl podobný autoškole. Dnes adepti na zkoušku strojvedoucího neznají dopředu otázky ani pro písemný test; nejsou nikde zveřejněné. Je jich kolem dvou set. Dopravci navrhují, aby se počet možných otázek zvýšil až na pět tisíc, ale podobně jako u autoškol byly veřejně dostupné dopředu. Ze zásobárny by se pak pro test vybíralo zhruba sto otázek.

Podle Sládka nejde o to, aby byly zkoušky jednodušší a sítem Drážního úřadu prošlo více strojvedoucích, než dosud. Naopak by měl nový systém přilákat k práci nové zájemce, které dosud například odrazují poměrně velké požadavky na technické znalosti. Ty by měly být dál vyžadovány, ale ne už v takové míře. Většině adeptů o práci strojvedoucího se podle statistik Drážního úřadu nedaří složit zkoušku napoprvé.

Ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu Ondřej Fanta potvrdil, že jednání proběhlo. Současně ale přiznal, že úřad nemá lidi, kteří by otázky připravili. „Nedisponujeme však tak širokou databází otázek. Aby nedošlo ke snížení úrovně, připraví se ve spolupráci se Žesnad otázky nové, mělo by jich být řádově tisíce,“ řekl Fanta.

Podle prezidenta Federace strojvůdců Jaroslava Vondrovice by bylo potřeba systém výuky a zkoušek inovovat, nikoliv ale na úkor rozsahu znalostí. Vzhledem k tomu, že nezná konkrétní návrhy, nechtěl je příliš komentovat. „Velkým problémem je dnes zkracování doby zácviku,“ upozornil Vondrovic.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

Včera po půlnoci jsem ukončil poslední směnu jako strojvedoucí, po 43 letech u dráhy. Nyní budu důchodce. Můžu vám říct, že takový bordel, co je teď u dráhy, nepamatuji. Jsem rád, že jsem z toho venku.

VJ
Host
VJ

Nedávno jsem si udělal pilotní průkaz na soukromé lety a zcela objektivně mohu žíct, že znalosti pro létání a k získání licence jsou méně náročné a hlavně se týkají skutečné praxe než u strojvedoucího nebo ještě více je to podivné pro řidiče tramvaje, kde jsou naopak naprosto nesmyslně vysoké nebo řekl bych až nepotřebné. Typicky mechanika, přenosy výkonů nebo například části elektromechaniky. Tohle je zapotřebí změnit jako sůl. Já spíš slyšel zajímavější teorii o tom, proč teď Drážní úřad docela vyhazuje i tramvajáky, stát a dopravci začínají mít extrémní zájem nahradit strojvedoucí autonomním řízením, sice to vyjde dráž, ale odstraní… Číst vice »

Michal
Host
Michal

703,704,714,742,751,754,810,814,854,150,151,162,451,452,471,363,362,371,380,371,1216,1116,185,4010,193. SŽDC,DB,ÖBB. Pořád mě to baví, ale znovu už by do toho nešel..

petr.r
Host
petr.r

Já bych zavedl nutnost vysoké školy nějakýho humanitního směru. Jestli fíra neumí vyčistit hlavu kompresoru, tak má jít do supermarketu. Existuje vůbec fíra co si umí zapojit vagon?

noerf
Host
noerf

Spíš jde o to, zda systém nefunguje jako u revizních techniků UTZ elektro, na poprvé nikomu, na podruhé někomu a na potřetí záleží na organzaci za daným žadatelem. Odborné znalosti a zkušenosti má většina v pořádku, ale z jistého důvodu, je potřeba moc nerozšiřovat počet razítek.

K.S.
Host
K.S.

petr.r: A jste si jistý že je vůbec možnost u nových mašin kompresor opravit? Co když nebude pístový ale šroubový? Nebo co když má mašina říd8icí počítač, má mít fíra zkoušku z teoretické informatiky a kurz pokročilého programování C++? (nebo třeba je to v Adě). A co teprve odvěšování, to by se jim měly dát i zkoušky fyzické zdatnosti… Čištění a údržba by spíš měla být součástí zkoušek na danou řadu, z toho co jsem vyrozuměl se zde jedná o nějakou základní obecnou zkoušku, takže tam snad principy a pod., to co je důležité k provozu. Ale nevím co tam… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Jde taky o to, že strojvedoucí šroubují svoje požadavky na mzdu nahoru, což zase dopravce nemůže unést do nekonečna a proto je třeba otevřít tuto funkci i jiným a dalším schopnym, aby vznikla přirozená konkurence i na trhu práce v této profesi. On samotný fakt, že se všeobecně zveřejňuji informace, kdo kolik přidal peněz strojvedoucím, jaký mají nárůst, to samo o sobě láká další a další adepty a výsledkem bude, že po čase vznikne několik stovek nových strojvedoucích a to se projeví i konkurenci . Taková nerovnováha, jako je teď, nemůže trvat věčně. Každý strojvedoucí si je tak jistý svým… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Úplně mimo mísu..

UBolt
Host
UBolt

Za chvílí už bude jezdit kdejaký jouda. Strojvůdcovská profese půjde do kytek. Stačí, když vidím co za materiál se objevuje poslední roky. Občas mám i obavy se s někým takovým křižovat na jednokolejné trati, nebo nedej bože v dopravně na D3, to si radši několikrát ověřuju, že skutečně ví, co a jak má dělat a jestli to opravdu tak udělal.

UBolt
Host
UBolt

Myslím, že nákladní dopravci můžou být v klidu. Stylem, jakým to vedou České dráhy v některých depech, neznám poměry ve všech depech, jim zaručuje, že budou mít za chvíli fírů dost, protože na ČD poslední dobou už vážně není o co stát.

K.S.
Host
K.S.

Čistě ze zvědavosti, to jsou předpokládám jiné otázky než které se drahně let potulují na internetu, že? (nějaká PDF)

Myslím že je dobře, že se to pokouší inovovat, sice si nejsem jistý jestli 5000 není moc, ale taky nevím jestli jsou to otázky otevřené či testové (abcd), na tom také záleží. Taky by si k tomu mohli doplnit on-line generátor testů s automatickým vyhodnocením, možná faktor v neúspěšnosti je i to že lidi dopředu neví, jaký bude test a co se v něm může objevit.

Martin
Host
Martin

Máte nějaký odkaz?

K.S.
Host
K.S.

Martin:
Jak jsem se díval po opětovném zadání slov do vyhledávače (Naposledy jsem to našel více méně omylem), tak to byly otázky k předpisům D1, D3 a pod, ale s trochu jinými slovy se podařilo najít toto:
https://www.depoureky.cz/test/index.php
pak je cosi zde
http://adpcz.org/testove-otazky/

Ještě se ale zeptám známého případně, pokud by Vás to hodně zajímalo, kde to sehnal on, něco mi v počítači ukazoval, ale jestli to byly předpisy sždc, nebo něco jiného, tak to nevím.

učitel
Host
učitel

Vážení adepti na strojvůdcovskou profesi. Výcvikem strojvedoucích se již nějaký ten rok zabývám. A úspěšnost našich strojvedoucích není zdaleka špatná. Pokud ovšem vyjímečně s nějakým adeptem ke konci zkušební doby rozvážeme pracovní poměr, protože ani po několika týdnech výcviku není schopen, nebo ochoten se naučit základy a soukromý dopravce ho záhy přijme, tak není něco v pořádku. Když si přečtete závěry vyšetřování nehod, tak to často ukazuje na hodně nebezpečné neznalosti strojvedoucích některých nestátních dopravců. A v poměru k výkonům je jejich nehodovost nesrovnatelně větší. K samotné zkoušce. Zkušební komise je vždy tříčlenná a jeden člen musí být z jiné… Číst vice »

Bram
Host
Bram

Reagoval bych na příspěvek učitele a připomněl, že se jedná o zkoušku na licenci strojvedoucího, která se dělá na Drážním úřadě. Tam se zkouší všechno možné, ale chtělo by to značnou redukci rozsahu v určitých oblastech – vskutku není nutné, aby strojvedoucí znal kdejakou podrobnost ze zákona o drahách či z vyhlášek Ministerstva dopravy č. 16, 100, 101, 173 a 177. Spíš je potřeba, aby z těchto právních norem znal to, co skutečně pro svojí činnost potřebuje a ne to ostatní. To zbytečně adepty zatěžuje a mnoho z nich zkoušky kvůli tomu opakuje vícekrát. Sice jsem zkoušku na licenci udělal… Číst vice »

Partneři



CSCARGO