Dopravci chtějí, aby jim kvůli výlukám Správa železnic zajistila dieselové lokomotivy

Nová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & TintěraNová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & Tintěra

Podle dopravců je nereálné, aby měli dopravci na chystané výluky tolik vlastních lokomotiv s ETCS.

Mezi osobními železničními dopravci a Správou železnic v těchto týdnech vrcholí boj o to, jak rozsáhlý dopad na cestující budou mít výluky na českých tratích. Sdružení osobních železničních dopravců SVOD Bohemia požaduje po Správě železnic mimo jiné například zajištění dieselových lokomotiv na trakční výluky, podobně jako v minulosti zajistila tzv. postrkovou službu pro nákladní vlaky na trati Kolín – Havlíčkův Brod – Brno.

Dopravce povzbudilo i nedávné vítězství u soudu kvůli neschváleným výlukám v roce 2024. V dopise Správě železnic, který má redakce k dispozici, se právě na tento verdikt odvolává.

Dokument: Jak Správa železnic prohrála spor o výluky. Jako stavět dům bez povolení, říká dopravce

Předložený roční plán výluk na příští rok podle SVOD Bohemia neobsahuje údaje o předpokládaném rozsahu omezení provozování drážní dopravy a znemožňuje aktivaci alternativních tras nejvytíženějších hlavních tratí. Správa železnic totiž najednou omezí provoz na třech směrově souběžných ramenech: Kolín – Choceň, Hradec Králové – Týniště na Orlicí a Pohled – Přibyslav a Sázava u Žďáru – Žďár nad Sázavou. Podle dopravců tak nebude možné objet úsek, na kterém dojde k případné mimořádné události.

SVOD v dopise současně upozornil na možné problémy na moravském koridoru, konkrétně kvůli pracím na zvýšení výkonu napájecí stanice Nedakonice, stavbě v úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše, výstavbou náhrady přejezdu ve Studénce, zahájením rekonstrukce ostravského hlavního nádraží a rozsáhlým omezením v Bohumíně.

Kromě zmírnění dopadu souběhu výluk požadují dopravci i poskytnutí lokomotiv nezávislé trakce Správou železnic.  „Návrh ročního plánu výluk předjímá, že si dostatečný počet takových lokomotiv bude zajišťovat každý dopravce zvlášť, což je při navrhovaném počtu a trvání omezení, zejména s ohledem na nutnost vybavení lokomotiv přiměřeným výkonem a palubní jednotkou ETCS, nereálné,“ vysvětlil výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda uvedl, že návrh plánu výluk je zatím podklad k jednání. „Cílem je nalézt shodu,“ řekl Gavenda.

Tagy GVD 2025/2026 koordinace výluk roční plán výluk Správa železnic SVOD Bohemia
135 komentářů