Dopravci chtějí, aby jim kvůli výlukám Správa železnic zajistila dieselové lokomotivy
Nová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & Tintěra

Podle dopravců je nereálné, aby měli dopravci na chystané výluky tolik vlastních lokomotiv s ETCS.
Tak to odvezl kamiony. Dneska byla souvislá kolona z berouna D5 až na Barrandov (D0 skoro 10 km) (celkem 20 km) v 1130 mimo špičku….
Tak pardon😀😪👍😇😂
Jakpak to dělají v takovém Švýcarsku? 99% tratí elektrifikovaných.
To se neptejte, to tady nikdo nepochopí a na SŽ už vůbec ne😁
Určitě kvůli tomu udržují nějaký parní mašiny – co kdyby!:)
Tak Švýcaři mají hlediska páry docela slabotky, Jednu čoudu jsme jim při 125 výročí Gotthardu zachraňovali i se začouzeným vlakem a cestujícími v tunelu vytlačením..
jo to naše 475.179 a 498.022 tento problém neměly… (ani je tam nepustili 😢).
Nějaký bič na SŽ musí být, jinak si v tom výlukovém bordelu budou dělat co chtějí jako doposud.
není přece možné aby SŽ si dělalo výluky bez následků, jak je napadne.
Pokud by bylo SŽ finančně zainteresované v každé výluce, to by jste viděli, jak by byly krátké, kumulované a nebo v noci, či za provozu.
To víte, úsek investiční jsou bohové, co přinášejí obecné blaho, takže se jim nesmí nikdo nikdy stavět se svými požadavky, zatímco oni mohou vše a mají na všechno patent. Nějaký provoz, natož údržba a provozuschopnost železnice, to je jen podřadný obtížný hmyz, co jim klade překážky na cestě k jejich nejvyššímu poslání…
Když se nedělá podjezd … špatně.
Když se začne stavět podjezd … špatně.
Tak jak to chcete zařídit? Za večer to postavit nejde.
Příklad – Hrušovany u Brna se překopávaly 3x (DOZ, odbočka ŽIdlochovice, ETCS). Osová Bítýška je hotová a – jsou tam ty výhybky pro sjezd na VRT? Ne.
Nějaký výhled a kumulace všech prací do jedné výluky by to výrazně zjednodušily.
Jenom se zeptám: ve kterém roce se bude budovat sjezd na VTR v Osové Bítýšce? Pokud by tam už dnes ležely výhybky – nebylo by náhodou nutné je stejně vyměnit aniž by byly byť jen jednou využité?
V NL takú vec už zvládli…
Jak dlouho je uzavřená dálnice,když se nad ní bourá nebo staví most?
Sobota odpoledne – neděle dopo? A ještě mimo nějaký svátky…
No o tom by se dalo polemizovat… Rozhodně mně nepřijde adekvátní se s tím crcat půl roku…
Ministerstvo dopravy by se mělo s bezpečnostní radou státu a případně vládou (MO) dohoudnout na nějakém systému záložních lokomotiv s nezávislou trakcí. Tento systém pak synergicky propojit s tímto tématem. Živelné události, kalamity, nehody, technické události (třeba typu blackout) nebo dokonce válečný stav. Ti jenž to budou částečně využívat, ať se podílejí na nákladech.
Vzhledem k tomu, že lokomotivy budou většinu času stát, tak ojeté či rekonstruované lokomotivy jsou ke zvážení.
Kamiony a autobusy už byly vynalezeny… jo nahradit třeba koridor Praha-Ostrava autobusy není nic moc, ale pořád se to udělá relativně snadno.
Snadno 🤣🤣 To není lokálka z Budějovic do Jemnice se souběžnou silnicí a stejnou dobou jízdy…
Jo to jako pojede 50 busů za hodinu jako před 20 lety\? Se mrkněte na běžný jízdní řád. Praha – ova veze několik tisíc lidí za hodinu… a zaplať pánbůh, jinak by ta dálnice musela mít 10 pruhů
Určitým pozitivem by mohlo být, že v případě úspěchu to může přinutit Správu železnic pečlivěj plánovat a koordinovat jednotilvé výlukové činnosti.
To má být jako příprava na konverzi 25kV a ono hypotetické otočení spínače při přepnutí?
Plácáme se po ramenou, že máme nejhustší síť železnic v Evropě, ale co nemáme, jsou objízdné trasy.
Žijete v minulosti. Švýcaři už v hustotě železniční sítě Česko předběhli.
Výluky k železnici patří a jen podnikatelský ignorant nemá zajištěnou zálohu. Jak je jen na něm a když to neumí má smůlu. Snad si soukromý dopravce nemyslí, že mu stát, tedy my všichni, budeme dotovat podnikání.
Ideálně aby si ještě dopravci postavili vlastní koleje, aby neobtěžovali Dobrou správu…
Víte kolik stojí nákup a provoz dieselové lokomotivy? Pokud dnes vůbec nějakou odpovídající seženete? A ne každý dopravce je tak velký, aby si to mohl dovolit (např. takový Leo Express). Navíc, kde by tu zálohu měl? V článku se píše minimálně o 4 úsecích, které budou rozkopané, dost možná současně. To má mít každý dopravce 4 zálohy? Pak bude v Chocni stát 20 dieselových lokomotiv jen tak pro jistotu? To nedává smysl, když by stačila 1 – 2. SŽ hází dopravcům vidle pod kola, tak ať se aspoň trochu snaží. Postrková služba přes Vysočinu, řekl bych, fungovala docela dobře, rozhodně… Číst vice »
A pro Jančuru to byla dobra injekce. A možná se SZ s Honzikem opět domluví a Honza sežene lokomotivy a bude po problému…
To je riziko podnikání. Pokud si soukromý dopravce není schopen motorovou lokomotivu zajistit, neměl v kolejové dopravě začít podnikat.
Tak to nám tu zbyde jen ČD, ČD Cargo a možná Metrans a RegioJet. Dnes se všechno co jen trochu jde, tahá elektrikou, takže kromě těch opravdu největších dopravců nezbyde nikdo. Na to aby provozovali diesely, které 99% času nevyužijí, prostě nikdo jiný nemá. To jsou náklady v desítkách milionů korun ročně.
Dopravci samozřejmě diesely mají, ale ne dost na to, aby s nimi vozili vlaky po elektrifikovaných tratích, na kterých SŽ není schopna zajistit bezproblémový provoz.
Osobně nechápu proč takovou službu nemůže zajišťovat ČD Cargo má lidí i dieselové loko skoro všude a řeší pokles výkonů.
Takovou službu může zajistit více nákladních dopravců. Bude-li ale takovou službu nucena zajišťovat SprŽel, pak to vytvoří uvnitř její organizační struktury tlaky na lepší organizaci výluk.
Předpokládám, že standardně máte doma dlouhý žebřík pro případ, kdy nepojede výtah a budou opravovat schodiště.
Že nemáte kam je váš problém. A ještě hadici na pitnou vodu a kanalizačNÍ odpad
Další forma nekonkurenceschopnosti a dotací železniční dopravy. Co bude následovat potom? Zrušení poplatku za dopravní cestu? Nebo znovuvytvoření unitární železnice?
Ty jsi chytrý , na desetitisíce lidí, co jezdí vlakem nemáme ani silnice ani dostatek autobusů. A autem by sis také nepomohl.
Svého času se dráha hromadné zbavovala dieselů,teď budou najednou potřeba
Tak ono ne vše bylo použitelné. Náhradní díly se řešily kanibalizací jiných kusů, takže reálně provozních bylo výrazně méně. Navíc valná většina nebyla použitelná pro vozbu osobních vlaků v období chladných dní.
lidi mají svetry v zimě ne…
Nejste z Icomu? Svého času Kratochvílovic razili legendární heslo, že cestující si kupuje jízdenku a ne topenku….Díky, ale vhd nemá být sockou…
Myslíte třeba řady 781, 751, 753, 730 ? ty byly použitelné leda pro vozy s naftovým nebo parním topením. Stejně tak klimatizaci na naftu mají dnes nanejvejš motorové jednotky.
Asi to chtělo mít opravdu velkého dopravce (ÖBB), o kterého stát pečuje, s flotilou univerzálních lokomotiv řady 2016 pro všechny druhy úkolů včetně nehodových vlaků, výluky, odtažení z tratě, pracovních vlaků a poskytování služeb těm malým. Ne jako DB – osekat na kost a každý ať si pomůže, jak umí.
Nemyslím, že by stát měl pečovat o dopravce. Stát má poskytovat infrastrukturu a naopak – garantovat její využití. Pokud to není možné (nad nějaký smluvený rozsah oprav), tak platit kompenzace.
Tam je otázka, jestli něco z toho nejsou služby, které by měly být součástí té infrastruktury.
To je dobrý nápad. Jeden silný dopravce, který si poradí a soukromníky jen na okrajové lokálky. To co se tady děje, je jednosměrka směřující do pekel…
15 minut v dieselu se přežije i bez topení/ chlazení, ale fakt jen 15 minut a ne 20 minut čekání bez napětí, pak 15 minut jízdy a pak 20 minut šíbovačka..
To udělali dopravci a teď chtějí po státu cosi, co za unitární železnice fungovalo.
No jo, jenže unitární železnice(*) fungovala jako organizační složka státu, zatímco dnešní dopravci se musí uživit. A nikdo z dopravců nemá peníze na to, aby držel provozuschopné lokomotivy, pro něž nemá práci, a čekal až za x let budou potřeba na výluky. (*) Poslední série sergejů pro ČSD se kupovala v době, kdy už jejich turnusová potřeba u ČSD klesala, ale zřejmě bylo třeba nějak narovnat vzájemnou obchodní bilanci a naplnit prací vorošilovgradskou lokomotivku. Celkově na počet výkonů bylo tehdy k dispozici víc lokomotiv, takže i mimořádnosti se pokrývaly snadněji. Ale jak moc to bylo ekonomicky rozumné? Pokud má taková… Číst vice »
Ano, dopravci by se měli uživit. Ale resumé ze Špindlu zní, že tuhle schopnost ztrácejí.
Tak oni se uživí, stačí aby přešli z železnice na silnici. Ale opravdu to chceme?
Ano, chceme. Nehodnoťme dopravní politiku státu podle proklamací a slibů, ale podle činů. A činy jasně říkají, že nějaký rozvoj nákladní dopravy na kolejích tahle země nechce. Ok, pak to tedy musí na gumová kola.
Možná, ale unitární železnice vůbec nefungovala v jiných důležitějších parametrech.
No tak už chápu tu reinkarnaci brejlovců za 100 mega kus. A vůbec bych se nedivil, kdyby se to zaplatilo z armádního rozpočtu, kdy by byly potřeba lokomotivy nezávislé trakce…
Na co by ta armáda potřebovala? Už jste viděl nové armádní tahače Scania V8 s podvalníky pro tanky a OT?
Happy asi myslel, že by se náklady na modernizaci brejlovců ČD vykázaly směrem k NATO jako výdaje na obranu (v rámci diskutovaných možných budoucích 5 % HDP). Ale jednak v centrále NATO nesedí troubové, kteří by bez mrknutí oka akceptovali vše, co jim tam kdo pošle jako výdaj na obranu, jednak je to majetek akciové společnosti, která si jeho modernizaci řeší ve své režii, nikoliv s přímým zapojením státního rozpočtu. Pokud by se nějaké záchranné lokomotivy rozhodla pořídit SŽ, asi by to vypadalo trochu nadějněji (s těmi výdaji na obranu).
Myslíte tu organizaci, v jejímž čele stál donedávna muž, který v mládí holdoval lidovým mládežnickým pacifistickým hnutím ??? A pak jako hurá s generálskou šavličkou….
Jasně, vše na kamiony.
Ono je to operativnější a méně zranitelné, viz aktuální sabotáže na ruské železniční infrastruktuře poblíž ukrajinských hranic.
My si vystačíme s aktuálními uzavirkami ani netřeba sabotáž.
Ano,v jakékoliv oblasti se velmi lehce najde důvod,proč je lepší využít silniční dopravu. Pokud by toto fórum mělo být názorovým obrazem společnosti,tak dle něho železnici v podstatě nepotřebujeme.A což takhle místo negace hledat důvody, jak by mohla být železnice v mnoha případech lepším řešením než silnice a co tomu stojí v cestě? Jsou toho zdejší diskutéři vůbec schopní?
Co tomu stojí v cestě? Třeba nevhodný terén, a s tím spojené nevhodné trasování, málo elektrifikovaných a dvoukolejných tratí a jakékoliv změně stojí v cestě NIMBY a paragraf 1.
No, to už se bohužel v důsledku reálné politiky událo v celé EU. Plná ústa prohlášení o „zelené politice“ a současně akorát ořezání kolejové sítě a doplnění dalších silnic, plus mnohé překážky pro to, aby vůbec cokoli šlo po kolejích přepravit snadno. Jen od nás na Ukrajinu to ještě šlo, protože tam k tomu zatím nedospěli a my ještě vše nezlikvidovali. Modla trvale rostoucí spotřeby však na oblibě neztrácí.
A viděl jste co shání AČR za speciální vagóny pro přepravu své techniky.
To jsou ty tak speciální vozy, že nikdo radši ani nechce slibovat, že je dodá?
Pokud budou muset mít elektronické spřáhlo?
To si nemyslím, že by byl ten problém.
Jo přesně ty, které nejsou možné z více důvodů.
no a kolik jich má?
Copak příští rok, ale zajímá dopravce, kudy projedou v roce 2027 a 2028?
Neměla by spíš SŽ nakoupit autobusy na NAD?
Docela by mě to zajímalo v případě R9, kde je na rok 2027 naplánovaná výluka, jestli Regiojet zvládne.
V případě Regiojetu bude už letos zajímavá 3měsíční výluka z Kojetína do Přerova, která by měla začít 26. srpna, pokud se včas vysoutěží zhotovitel 5. stavby Brno-Přerov. Zrovna na začátku semestru, kdy jezdí nejvíce lidí, tak snad zajistí dostatečnou kapacitu NAD, a ne jako obvykle.
I vy optimisto. Dopadne to jako jako vždycky. 😁
SZ by mela mit flotilu diselovych lokomotiv – viz ledovka atd. Jednou jsou provozovatelem zeleznice tak at si to zaridi jak chteji….
Precedens, který nemá v Evropě obdoby. Takové vymoženosti nemají ani v Österreichu nebp Švajcu.
Postrk zajistit, nechat je zaplatit. Po té trati by také jeli za své náklady, kdyby nebyla v rekonstrukci.
Ovšem tou napěťovou výlukou nebo jízdou odklonem ty náklady dopravcům vzrostou proti normálu.
A to je důvod je tam strkat zadarmo ?
Česká republika ročně utratí několik desítek miliard z daňových výnosů na to, aby měla nějakou funkční železniční infrastrukturu. Cílem (ne moc úspěšně dosahovaným) je udržet na železnici nějaký podíl přeprav zboží a osob. Zejména u toho zboží to dost hapruje, protože všechno na dráze je drahé/nákladné. Takže pokud ČR nechce ty peníze nalité do provozu železniční infra spláchnout do kanálu, musí se snažit na té infra udržet nějaký provoz, zejména v přepravě zboží. A takováto pomoc dopravcům se zvýšenými náklady během výluk je jedna z cest, jak na železnici udržet alespoň nějaké přepravy.
Tenhle státní patriotismus co vy popisujete vede k neustále většímu zadlužování (napříč obory). Já neříkám nechat je to platit do koruny, ale něco provozovat zadarmo pro někoho z komerčního sektoru, to je dle mého názoru přespříliš. Dopravci nemají až takový problém přenést ty náklady na své zákazníky (když je to odůvodnělé). Silniční dopravce při větším nájezdu kilometrů rovněž své zákazníky zkasíruje a zdůvodní jim to.
To je na ni moc progresivní
Ono by stačilo aby na tratích zůstala i s ETCS alespoň nějaká návěstidla (jako mezi Olomoucem a Uničoví) a při výluce by se dočasně pozastavil výhradní provoz.
Přesně tak, výhradní provoz ETCS při výlukách zrušit a v bezvýlukovém stavu ho omezit a umožnit zavedení ad hoc vlaků Mn a Os. Takže návěstidla hezky ponechat a Správě železnic trvale znemožnit zavedení modrobílého světa.
Všem, kteří mne tu vesele mínusují, sděluji, že až budou stát ve vlaku někde mimo civilizaci několik hodin jen kvůli tomu, že vypadlo nepříliš spolehlivé (a hlavně zastaralé) GSM-R nutné pro funkci ETCS, tak ať si pak nestěžují a nevztekají se. Zatím to jde řešit tak, že se jede maximální rychlostí 100 km/h podle návěstidel, což vede k mírnému zpoždění a vše se tváří, že se vlastně nic neděje – cestující se o tom prakticky nedozví. Až tato možnost zmizí, tak to v plném rozsahu ukáže, že vlaky stojí a auta jedou. Ale kdo chce kam… Jako strojvedoucímu mi bude… Číst vice »
Však už jim to rušení (alespoň vjezdových a odjezdových) návěstidel už Kupka zatrhl po nějakém jarním výpadku, ne?
Do roku 2027, kdy by mělo dojít k opětovnému hodnocení situace. Jenže to už asi Kupka ministrem nebude, protože tu budeme mít nejspíš vládu, kterou budou skládat jiné politické strany. Po bitcoinové aféře, která tuto vládu poškodila, už neočekávám, že se podaří sestavit novou vládu bez účasti ANOfertu…
Kupka Kupka, kdo si dnes vzpomene co nařídil/ zatrhl a celkově jména jako Dobeš, Šmerda, Bendl, Prachař, Ťok, Slámečka…
Jste zapomněl na toho Dona co podepisoval tajné dodatky smluv s Kapschem….
Tak především jsme si my – kaštani – na ta neustálá zpoždění a postávání v polích už dávno zvykli, takže tím nás nevyděsíte a na ETCS to nesvádějte.
Jinak já tomu teda až tak nerozumím, ale ten váš návrh zní příliš nesystémově a divoce. Jestli jsou s ETCS nějaký problémy, tak je potřeba je vyladit. Pokud je ETCS úplně na prd, tak patří střelit do hlavy a udělat to znovu a lépe.
To je jako se vším, dobrý sluha versus zlý pán. Úplně by stačilo nechat ETCS sloužit tam, kde to přináší výhody, a ne to opanovat tam, kde z toho už budou nevýhody.
Oni nebudou stát ve vlaku. Oni budou stát vesele v autě na silnici, tipuji. A možná na rozdíl od toho vlaku i trochu pojedou. Bohužel, tam to už léta celé směřuje(me).
Mezi Olomoucí a Uničovem…. Teda pokud to prohození rodů nebyl vtip.
Aspoň nějakou návěst si můžete dát v případě potřeby plácačkou. Ale to vám asi nebude dost, takže nejspíš chcete i oddílová návěstidla a celý starý systém se vším jeho omezením, který pak bude nadále buď omezovat i ETCS třeba fixní délkou bloků. Pokud nemáte v plánu všechno udělat nadvakrát. Jenže pak není cenová kalkulace jen občas vymetení pavouků z čoček, ale někde úplně jinde.
Ne. Stačily by vjezdová + odjezdová. Oddílová návěstidla ne, nebo u delších úseků jedno AHr někde v půlce. To by stačilo.
Přesně tak. Jen bych doplnil, že by bylo potřeba nechat i cestová návěstidla.
Proměnnou délku bloků stejně má až L3, ne?
Velkým problémem na síti Správy železnic je nízká kapacita (na dvou kolejích toho jezdí u nás tolik, kolik by toho mělo u příčetného správce infrastruktury jezdit na čtyřech kolejích), což ETCS s benefity opravdu nevyřeší, byť se nám to tu někteří aktivní jedinci snaží tlačit do hlavy.
Ha ha kde chcete sehnat, kdo by tu návěst mohl dát, když je plno dalkoviny a na blbost typu zasněžená vexle, se volá firovo, jestli si ji vymete nebo počká až někdo z traťovky přijede.
Tak bude fixní délka bloků, ale při problémech se nějak pojede. Nebo to všechno necháme na družicích, a při sebemenší poruše se nepohne ani kolo, tedy na železnici, u aut zatím nadále v klidu ano. Chceme to tak? Pro maximální zisk si podvazovat životaschopnost?
Je potřeba Sž vrátit zpět do reality. Ve svém pokřivené myšlení považují výluky, za nejdúležitější činnost na železnici. Bohužel, bohudík, hlavním smyslem železnice je doprava a výluky by měly být zkráceny na co nejkratší dobu. Třeba pomocí vyššího prac. Tempa.
Tohle není ten případ k článku, ale třeba výluka kvůli kácení dřevin přes den, to je teror!
Mají je snad kácet v noci? To je teror. 😉
Dalo by se to dělat o víkendu, kdy jezdí méně lidí i méně spojů. Jen by to bylo dražší o příplatky.
To je stále ve dne. 😉
Jo, nejlépe na práci pořádně nevidět, jaké jsou povolené ztráty? Mít to vlaky kudy objet (při menších zásazích třeba jen po sousední koleji), asi by to až takový problém nebyl. Plus ty termíny zbytečně nenatahovat.
…takhle se to nikdy nedělalo 😁
Ono jaksi ty klády a dřeviny se musí z místa překládat i odvozit. Z okolních míst by vám v nočních akcích hodně lidi děkovali…
Třeba při stavbě Smíchov Radotín se hnedle po otevření udělala výluka na kácení – ono to během těch 2 let nešlo…a to je jen třešnička na dortu.
A to byste chtěl kácet v noci? Už vidím, kdo si to vezme na triko. Bezpečnost Vám asi nic neříká.
V létě je světlo do 21 hodin. Proč to nevyužít.
V létě už běží vegetační období, jestli se nepletu. To je kácení snad povolené jenom v případě hrozící havárie, ne preventivně.
A kolem trati se kácí kvůli bezpečnému průjezdu po koleji nebo kvůli kvalitě vytěženého dřeva ?
Už před cca 40 lety jsem v exNDR při jízdě z Berlína do Drážďan viděl cca v 19 hod večer ve stanici Uckro řazení konvoje na noční výluku… samozřejmě i s vozy s elektrocentrálami a osvětlovacími reflektory……..
Vadí ani ne tak to, že je to přes den, jako to, že přes ten den je výluka třeba 5kilometrového mezistaničního úseku a loudá se tam jedna MUVka se sekačkou. Druhý den pak na celý den obsadí vedlejší úsek, a pak další atd. atd. No a stejných výluk na sekání je po republice každý den několik, řekněme třeba zrovna 5. Takže „kdyby se chtělo“, tak těch 5 MUVek soustředím do „MUVkové kavalerie“, 5km úsek zvládnu posekat za hodinu, tj. výluka bude hodinu, a pak šup vedle, zase hodinová výluka, a za 1 den udělám třeba 5 navazujících úseků vždy s… Číst vice »
Paragraf jedna jako vyšitý.
Znám naprosto odpověď, ale my máme jen jednoho strojníka a ten vám teda do jiného obvodu rozhodně nepojede a rozhodně nebude dělat déle jak 6 hodin, on chce taky domů.
Institut služební cesty už byl vynalezen. Strojník první den nastoupí na svém pracovišti, s MUVkou odjede do určné stanice třeba na druhém konci republiky – to mu zabere nějaký čas, třeba celý den (a co až odpovědní úředníci zjistí, že přesouvat MUVku lze i v noci…), tam přespí, další den ráno či odpoledne s ostatními kolegy vyrazí do akce, což se zopakuje třeba 3x, a poslední den frčí s MUVkou domů.
Už jste někdy kácel a odvětvoval v noci? Pokud ano, tak jste hasič, nebo blázen.
„Odstraňování vegetace“…. Oblíbená výluka min. 2 x do roka i přes 3 mezistaniční úseky, denně 8-16 hod, 5 dní…. a NAD. Kácejí se náletové keře a stromky o průměru palce a co 200 m hoří ohníček. V jednom ze tří mezistaničních úseků stojí či popojíždí MUVka se svačinou…………………………………..
Podobně „úprava přejezdu“ (rozuměj doplnění závor na PZS)…. čtyřdenní nepřetržitá výluka přes 2 mezistaniční úseky… NAD, „výlukový jízdní řád“ = vlaky z jednoho směru o 10 min. dříve, v opačném směru zpožděné…
Teror to možná není, ale lidi už dávno přesedli do aut……
Beton rychleji tvrdnout neumí.
Ee
Ne. Ale například ÖBB Infra buduje okolo tratí stezky pro údržbu silniční technikou. I betonování může provést silniční technika. Nehledě na to, že ÖBB žádné patky trakčních podpěr nedělá a sloup zapíchnou do země rovnou. Myšlení Spržele zamrzlo u MUVek. Kolik mají dvoucestných vozidel například?
Legendární pro mě zůstává boj s křovím u Dvorců. 7.30 vyjela muvka z Ji města plná pracovníků, kteří konzumovali lahváče u tehdy ještě fungujícího kiosku. Koupili i basičku. Po vyplnění pár metrů křoví nedaleko zastávky v Dvorcích po jedenácté hodině táboráček a buřty. A pak šup do muvky a zpět.
Pro mě zase podzimní výluka TK s pomalou jízdou a jediná práce, kterou šlo vidět byla, když se oranžový mužíček s logem SŽ skláněl pro hřib a dával ho do košíku….ostatní už spokojeně oddechovali u táboráku a plné koše hub vedle sebe.
Jojo, jednou jsem sledoval kralupskou traťovku, jak v rámci výluky traťové koleje v síle 7 mužů a 1 MUV drátuje na zastávce ceduli k zábradlí (pak popojeli někam řádit s křoviňákama).
A nemohla by tam lokomotiva tlačit malej dvounapravovák s baterkou? SZ nedělá nějaký stovky kilometrů trati najednou, ma těch par km by měla stačit baterka tak do tuny a to i s tepelným managementem.
Jaký by byl poměr jízdy s vlakem a stání pod trolejí při nabíjení?
Šibování s bateriovým vozem ke každému vlaku mi přijde extrémně nepraktické, připřažení jakékoliv nezávislé lokomotivy je mnohem jednodušší.
To jsou samože relevantní výhrady. Jenže takový bateriák může vypadat jako žehlička a tedy se manipulovat sám. Jestli je ovšem výhodnější než brejle vytažené z kopřiv, to se dohadovat nechci…
Bateriák, co bude vypadat jako žehlička a manipulovat se sám – takže to bude bateriová lokomotiva (řešení známé již přes 100 let) a dostáváme se do mého „jakákoliv nezávislá lokomotiva“ 🙂
Lokomotivy s vyvýšenou kabinou kombinující různé pohony, včetně baterek, jsou dnes k mání (Alstom, Vossloh, Stadler).
No, to záleží na definici té nezávislosti. Jako nezávislou si skutečně představuju nějaký nafťák.
A je otázkou, jestli by ta „nezávislá“ loko měla být trakční, tedy vlak přetáhnout vlastní silou a nebo by posloužila pouze jako zdroj elektřiny pro vlakovou loko. Já měl v případě „samohybného bateriáku“ na mysli tu druhou možnost. :o)
OK, ale nevím, jakou by to mělo výhodu proti nějaké EB lokomotivě? Bylo by to levnější kvůli méně výkonnému vlastnímu pohonu, ale zase využití by bylo podstatně omezenější, než u plnohodnotné lokomotivy.
Lze vůbec soudobé elektrické lokomotivy trakčně napájet pomocí topné spojky?
Nezávislá lokomotiva je taková, která se umí hýbat bez troleje. Takže i čistě aku nebo nějaká kombinace (E+B, E+D). Jistě, vždy je nějaká závislost – na naftě či elektrickém přívodu.
Kdysi okolo roku 1995 jezdila chvíli střídavá žehlička s bateriovým vozem na manipuláku Tábor Bystřice, kde obsluhoval neleektifikovanou v vlečku v Olbramovicích. Ale byla to jen krátká episoda.
A ono něco takového v našich podmínkách reálně existuje?
Myslíte elektrickou 810?
„zahájením rekonstrukce ostravského hlavního nádraží a rozsáhlým omezením v Bohumíně“
Není rekonstrukce Ostravy aktuálně hudba vzdálené budoucnosti (2030+)? A co se myslí tím rozsáhlým omezením v Bohumíně?
V roce 2026 ma dojit k rekonstrukci zeleznicniho mostu v Ostrave pres ulici Hlucinska, a zaroven k rekonstrukci silnicniho mostu pres stanici v Bohumine, tzv. zelezarensky most na ulici Cs. armady. Obe akce si vyzadaji vyluky, nicmene mosty jsou v havarijnim stavu a nelze je dale odkladat.
Díky. Když jsem před pár měsícema šel pod tím mostem přes Hlučínskou, tak jsem hodně koukal jak vypadá, takže jenom dobře, pokud se do toho příští rok pustí.
Teda nevím, ale v dnešní progresivním šílenstvím prodchnuté době, kdy je na elektřinu snad úplně všechno včetně parních kotlů, a staré lokomotivy se coby nepotřebný šrot ve velkém likvidují a pokrokoví neosoudruzi označují udržování, neřkuli zmodernizování starších strojů za nesmyslné plýtvání prostředky z jejich daní, mám obavy, že dostatek lokomotiv nezávislé trakce na výluky k dispozici asi nebude… Přestože zcela logicky by dostatečná záloha provozuschopných strojů měla být naprosto normální a požadavku dopravců naprosto rozumím a chápu jej a podporuji, úplně to reálně nevidím… Jelikož napřed likvidujeme a pak se divime a překvapeně řešíme…
Jo to je tak, když se udělá A a následné B se neřeší a navazující C je něco co si vedení nedokáže ani představit.
Plán je jasný. Nechceme žádné vylítané šroty bez nebo po modernizaci. Chceme pořádné motorové lokomotivy! Stadler Eurolight by se naprosto uživil. ADIF má taky Stadler Eurolight na stahování mrtvých rychlovlaků z VRT a pro převozy souprav pracovních vlaků. U nás je nutné takové řešení taky zvolit.
S tvrzením, že by se Stadler Eurolight uživil, bych byl hodně opatrný. On by se uživil jen za předpokladu, kdyby ho ze státního rozpočtu někdo zaplatil…
Ano, někteří (většina?) správců infrastruktury provozuje/najímá flotilu lokomotiv pro záchranné účely, ale o nějakém uživení se nemůže být řeč, je to zkrátka náklad infrastruktury. SŽ i nadále bude spoléhat na ad hoc služby dalších dopravců.
Záchranné ano. Ale ne výlukové.
A ono je nějak zakázáno nebo vyloučeno tyto lokomotivy využít i při výlukách?