„Doprava se naprosto zhroutí“. Praha 8 odmítla zklidnění provozu v Troji světelnou závorou
Hlavní přístupová komunikace k pražské zoo je dlouhodobě přetížená, což se podepisuje i na zpožďování linek MHD.
Praha 8 nesouhlasí s instalací takzvané světelné závory v Trojské ulici, kterou ve směru od Bohnic plánuje hlavní město. Zásadní nesouhlas schválili zastupitelé městské části, podle radnice by opatření vedlo k dopravnímu zahlcení Bohnic. Speciální semafor sloužící k regulaci dopravy na rozhraní Prahy 8 a Troji schválili v říjnu pražští zastupitelé v reakci na petici místních obyvatel, která vznikla poté, co na přechodu v Trojské srazil motocyklista patnáctiletou dívku a vážně ji zranil.
Úprava intervalů semaforů má vyřešit dopravní kolony, které pravidelně postihují Trojskou ulici a znepříjemňují život tamním obyvatelům. Hlavní přístupová komunikace k pražské zoo je dlouhodobě přetížená, což se podepisuje i na zpožďování linek MHD.
Zastupitelé Prahy zadali radě města, aby prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) zajistila instalaci „provizorní dynamicky řízené světelné závory“. Ta by regulovala počet aut, která si přes Trojskou krátí cestu do centra. Rada má také zajistit úsekové měření rychlosti v ulici, posílit tam hlídky strážníků a nechat zpracovat analýzu systémového přístupu k řešení světelných závor v celé metropoli.
Praha světelnými závorami omezí kolabující dopravu v Troji. Jen se přelije jinam, varuje TSK
Provizorní regulační semafory mají vzniknout v ulici K Pazderkám. V první variantě by vznikl 76 metrů dlouhý vyhrazený jízdní pruh, kterým budou moci kolony objíždět autobusy. Nevýhodou je, že auta budou zastavována přímo před zahradami rodinných domů.
Druhá varianta umístí semafory 20 metrů za koncem hranice Prahy 8, kde je odstíní zeleň. Nevýhodou by však byl velmi krátký bus pruh, který zdrží autobusy.
Podle radního Prahy 8 Tomáše Slabihoudka (TOP 09) umístění světelně závory pouze problém s nadměrným provozem přenese do Bohnic. „Pokud instaluje město světelnou závoru, tak se obáváme toho, že se naprosto zhroutí doprava v této oblasti, a to jak individuální, tak MHD,“ řekl. Dodal, že i s ohledem na zkušenosti z krátkého podobného omezení v roce 2017 se dá předpokládat zvýšení dopravní zátěže v ulicích Lodžská, K Pazderkám, Čimická, Zenklova či V Holešovičkách.
Podle TSK projede Trojskou ulicí v pracovním dni 6 000–7 000 aut. Velké kolony nastávají hlavně v ranní špičce v období 7:30–9:30, kdy tudy projede 700 aut za hodinu.
Navržené světelné závory sníží propustnost ulice o 50–90 procent. Tomu odpovídá maximální počet 216 aut za hodinu. Podle propočtů TSK tak bude muset cca 1 800 vozidel denně využít jiné trasy.
Bohnice proti Troji
Na jednání vystoupil i Josef Cícha, otec při zmíněné nehodě poraněné dívky a jeden z iniciátorů trojské petice. Podle něj má být závora takzvaně „chytrá“, tedy napojená na systém čidel monitorujících dopravu. „Jde o plynulou regulaci té dopravy,“ řekl. To Slabihoudek zpochybnil s tím, že podle jeho informací má jít o klasický semafor. Instalaci podpořili i další obyvatelé Troji, naopak lidé z Bohnic ji na jednání odmítli.
Opoziční zastupitel Václav Stránský (8žije) podal protinávrh, který navrhoval vyzvat magistrát k instalaci obdobných závor především na vjezdu do metropole na Ústecké a Liberecké. „Tam ta stojící kolona nikomu nevadí,“ řekl. Dodal, že podle něj je lepší namísto prostého nesouhlasu nabídnout řešení. Z jeho protinávrhu se do finálního usnesení dostala jenom část požadující odeslat magistrátu žádost o zajištění úsekového měření v Trojské, což už je nicméně součástí původního magistrátního usnesení.
Místostarosta městské části Radek Nepil (ANO) a Slabihoudek se již na minulém jednání městských zastupitelů pokoušeli prosadit revokaci usnesení o instalaci závory, ale neúspěšně. „V lednu to navrhneme znovu,“ řekl dnes Nepil.