Doprava na východě Čech podraží, kraje mění tarif IREDO
Železniční stanice v Hradci Králové. Foto: České dráhy
Cestující v autobusech a vlacích v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zaplatí od 15. prosince za cestování více než dosud. Se
Těm zónovým nesmyslům nerozumím..
Takhle kdyby se využilo příležitosti k odstranění nepřestupnosti papíru… 🙁
+ zaintegrování MHD, ale třeba se toho jednou dočkáme …
No a to se to ještě „krásně“ sešlo s tím, že od zavedení karet uplynulo 6 let, což je zároveň doba jejich platnosti (první karty od září 2013, platnost do prosince 2019). Takže kdo měl kartu od začátku, solí 150 Kč za novou. 🙁
To není pravda, karta se mění bez poplatku.
Jak to bude s tarifem VYDIS?
A jezdí na něj vůbec někdo?
Jezdí a ne málo
To slyším prvně, upřímně jsem si myslel, že to byl jen nějaký systém, který po vzniku IREDA upadl do zapomnění.
Další osud VYDIS stojí a padá s integrací městských doprav v obou krajských městech do systému IREDO. Jakmile k němu dojde (kéž by!), zmizí de facto jediná výhoda VYDIS oproti tarifu IREDO a VYDIS pravděpodobně odkráčí do historie.
Jestli nebude jednodušší naopak ,,jen,, rozšířit VYDIS do zbytku krajů
Tu parodii na IDS muzou klidne zrusit, za celych 10 let jsem IREDO nepochopil, protoze nedava smysl. Asi ne vsude to maji jako na jizni Morave.
Mě to přijde jednoduché. Vezmu si tuhle mapu a vidím za kolik Kč se dostanu do České Třebové z libovolného místa v rámci IREDO
http://www.oredo.cz/files//Tarifni%20mapy%202019%20A2%20JPG/Ceska%20Trebova.jpg
Značně matoucí. Protože pokud alespoň jednou přestupujete, ceník z mapy neplatí. Když nemáte čipovku, znovu se počítá nástupní sazba. Když využívate čipovku s peněženkou, dostáváte slevu. Takže ještě nikdy jsem nejel za cenu uvedenou v tarifní mapě… Tedy kromě jednodenních jízdenek
Ještě musíte koukat, zda Vámi zvolená trasa nevede přes zónu s vyšší sazbou.
Tak zrovna IDSJMK bych za vzor fakt nebral. V těch jejich zónách a oblastech aby se prase vyznalo…
V tomhle je nejjednodušší PID. Žádné zóny a počítání přes kolik a jaké zóny pojedu, prostě pásma, soustředné kruhové (dobře eliptické) plochy se středem v Praze. A jasně daná cena a časová platnost podle toho kolik lasem projedu
Číslování zón a linek v IDS JMK má svoji logiku, jen vy jste na to nepřišel: Linky: Jako základ číslování byly postaveny železniční tratě. Tratě zaústěné do Brna Nejnižší číslo 2 získala trať ve směru Blansko. Další železniční tratě získaly čísla podle svého zaústění do Brna vzestupně proti směru hodinových ručiček až po číslo 7.To získala trať směr Vyškov. Toto očíslování železničních tratí se stalo základem nejen pro číslování vlakových linek, ale i autobusových linek a tarifních zón. Protože v Jihomoravském kraji nejsou pouze páteřní železniční tratě zaústěné do Brna, ale i tratě Břeclav – Hodonín nebo Znojmo – Břeclav,… Číst vice »
Pardon za překlepy.
Hezky a přepečlivě popsáno. Už jsem viděl kratší bakalářskou práci.
ještě že nejsem z Brna
Co je na tom k nepochopení? 😀 Nemám s sebou nic, podívám se na jízdní řád, přes jaké zóny jedu z Brna do Břeclavi a koupím si jízdenku pro 9 zón. Cena je jasně daná.
Ale IREDO? Nikde o něm ani slovo, žádná podpora, DPMP a DPMHK dělají, jako kdyby neexistoval. To ti přijde normální? Tomu říkáš IDS??
Nemám sebou nic, přijdu na pokladnu, řeknu, že chci do Břeclavi a dostanu jízdenku do Břeclavi a nemusím řešit nějaké nesmyslné zóny, navíc z Brna by jel nějakým Od či Sp (v rámci IDS) jen nějaký blázen, když EC či Railjet to zvládne rychleji.
Byl to priklad, proboha ziveho. Taky jsem tam mohl dat Velkou Bites nebo Klobouky u Brna.
DPmP a DPmHK delaji mrtve, protoze nejsou integrovany do IREDO, takze nemaji duvod tento tarif podporovat. Proc za celou dobu od vzniku IREDO neni integrovana MHD Pardubice a Hradec Kralove je zahadou…
Nejen MHD HK a Pardubice.Do systému IDS IREDO zatím NEJSOU zapojeny následující MHD:
MHD Hradec Králové
MHD Jičín
MHD Kostelec nad Orlicí
MHD Litomyšl
MHD Pardubice
MHD Polička
MHD Trutnov
MHD Ústí nad Orlicí
MHD Špindlerův Mlýn
MHD Žamberk
MHD Chrudim tam je zapojena?
MHD Trutnov zapojená je. Lístek prodaný na lince (na IREDO kartu) je platný i v MHD. Časové jízdenky pro MHD Trutnov jsou platné i v linkovém autobuse.
A co takhle znovu zavést přestupní tarif? To by se jim nechtělo?
Přestupní tarif je ve východních Čechách sprostý výraz. Např v MHD Pardubice funguji léta tradiční nepřestupní jízdenky a ty hodlá DPMP zásadně zachovat
Takže v Iredo drtivou většinu výkonů nabagrovali bez soutěže ČD a nyní zdražují. Chtělo by to u takových článků také uvádět politickou příslušnost odpovědných činitelů (Červíček, Kortyš), aby čtenáři nemuseli dlouze pátrat a v příštích volbách rovnou věděli, proti komu hlasovat.
Až na to že pardubický kraj dal v té menšině přednost soukromníkovi, který je o tři Kč/km dražší, než ČD
Hoďte odkaz na nabídku pro t024 a 025 od ČD, ať se můžeme přesvědčit, že zrovna tuto trať nabízeli levněji?
Hodte odkaz, ktery potvrzuje tu vasinbajecne prednesenou spojitost mezi ‚nabagrovani vykonu CD‘ a zdrazenim tarifu IREDO.
Ceny IREDO se hodne let nemenily. Casto vychazi TR-10 drazsi i o 30 % a vice. Presto mi v 4 z 5 pripadu na pokladne nebo ve vlaku vydaji IREDO automaticky, pripadne se zeptaji. Na hlavnim v HK je z nejakeho duvodu bez optani nedaji, asi moc prace ci co. No, je to o lidech.
CD navic jako jediny dopravce uznava na prestup i papirovou jizdenku. Vsechny ostatni prestupy jsou mozny jen s tou debilni kartickou. Kez by je zrusili, kdyz uz zdrazuji…
V Pardubickém kraji to mají údajně nařízeno, dokonce to udělají i ve chvíli, kdy někdo žádá třeba In25 a na IREDO to vyjde levněji byť jen o 5 korun.
https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Pardubicky-kraj-Dalsi-krok-k-vyberu-dvou-zeleznicnich-dopravcu-Radni-schvalili-navrhy-smluv-570603
Jak jsme již mnohokrát avizovali, tak cena za vlakový kilometr bude u soukromého dopravce mírně vyšší, avšak to je vykompenzováno modernějším vozovým parkem, který cestujícím poskytne lepší komfort odpovídající cestování 21. století
Modernějším parkem ?? Tak na to jsem opravdu moc zvědav. K tomu se ještě v budoucnu asi vrátíme. Snad to nebudou žížaly.
Tak nebude tam 810, což je pro kraj směrodatné a zásadní
Trondo už jsi reagoval na článek o chybějících vlacích Arrivy v Praze 😀 ?
Ještě by IREDO mohlo udělat něco s tím nesmyslem, kdy cesta vlakem vychází cenově stejně do 2 míst, když ještě k tomu se při cestě do jednoho města je přes to druhé.
Zpusob vypoctu cen a moznosti vyuziti ruznych tras jsou hlavni prednosti IREDA. Zadny pitomy scitani hran, ale jasne dana cena do cilovy zony s jednoduchou podminkou a primerenou casovou platnosti.
Takže Vám přijde v pořádku zaplatit za cestu z bodu A do bodu B stejně jako A do C, když jedete přes bod B a ještě k tomu po stejné trase? Zajímavé myšlení.
Nevýhoda IREDA nekoupím jej předem, první mínus, pro přestup bus – bus či bus – vlak nutná karta druhé mínus a třetí to co jsem napsal níže ( stejná cena za cestu do dvou měst, když při cestě do druhého jedu přes první) a třetí nemožnost koupit si zpáteční jízdenku, protože platnost je dvě hodiny.
U ČD taky máte možnost kombinovat při zakoupení nejdelší trasy, navíc IREDO Vás prozměnu omezuje, že nelze vydat, pokud pojedete přes město, které je v dražší zóně, jak cílová stanice.
Až na to, že zejména o víkendech je kvůli omezenému času nemožné dojet do cíle, protože přestupy jsou hodinové…
Cena v tarifu IREDO odpovídá nejkratší přímé vzdálenosti, ne tomu, jak někdo kdysi postavil železnici.
Tarif IREDO není kilometrický.
Příklad:
Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou 44 Kč
Hradec Králové – Nový Bydžov 44 Kč
Ono je to totiž do obou měst stejně daleko, jen po železnici se do Bydžova jede zajížďkou přes Chlumec.
Proto je pro železnici IREDO úplná blbost a neměl by být takto praktikován, protože pak vychází takové nesmysly jako vámi uváděn. Stejně daleko, ale možná po silnici nebo vzdušně, ale ne po kolejích, jízdné by alespoň částečně mělo odrážet náklady a ty prostě budou jiné, jestli vlak pojede 40 km nebo 60 km.
Tak v tom případě je naprostý nesmysl také hodinová jízdenka na MHD. Proč? Protože když pojede z Řečkovic bez přestupu, tak se najezdí více kilometrů, než když přestoupíte u Semilassa na trolejbus a na Brance na dřívější šalinu, než ktrou jste vyjel z Řečkovic.
Radku hezký pokus, ale jak vidíte, jakákoliv snaha je v případě tohoto pacienta marná.
Takže podle Vás je výše jmenovaný příklad naprosto v pořádku?
Protože přeci spotřeba nafty (pokud pojede dieselový stroj) bude úplně stejná, že? Vlakový personál odpracuje stejný počet hodin, a další…
Tak ještě jednou. Cestující z Hradce Králové chce dojet do Nového Bydžova (vzdušnou čarou nějakých 24 km) a vůbec ho nezajímá, že ho dráha nutí jet přes Chlumec nad Cidlinou (celkem 38 km), kam on vůbec nechtěl. V tarifu IREDO prostě zaplatí za přímou cestu Hradec Králové – Nový Bydžov a může mu být jedno, kudy ho zrovna systém veřejné dopravy nutí jet. Výběr tržeb ani zdaleka nepokrývá náklady na veřejnou dopravu, u železniční už vůbec ne. V regionální železniční dopravě pokryjete tržbami řekněme třeba 20 % nákladů. Takže jestli z toho cestujícího do Bydžova v přepočtu na kilometr nevytřískám… Číst vice »
No chce, a stejně dobře má možnost výběru způsobu druhů dopravy, a jestliže se mu nelíbí, že za více ujetých kilometrů má logicky zaplatit více, tak může jet busem, který jistě pojede přimějí.
Ano je mi jasné, že náklady to pokryje z malé části, ale čím menší část, tím větší dotace a všude furt slyším, jak jsou dotace vysoké, takže toto je spravedlivější.
Veřejná doprava je služba, kde rozhodujícím faktorem je logicky rychlost. Jedeš dýl, zaplatíš míň. On ten rozdíl doplatí kraj, proto ho máme, aby zajišťoval služby. Aspoň částečně se tím řeší problematické trasování železničních tratí. Ale není to jen záležitostí vlaku. Nevím, proč bych měl na lince Jičín-Trutnov platit za dvacetiminutový zajíždění do Hostinnýho, když mě nějakej Hosťák absolutně nezajímá. A to už vůbec nemluvím o Úlibicích a Ždírnici a kdo ví, kam všude to ještě zajíždí.
Jedeš dýl zaplatíš míň? Ok, když je to kratší, než rychlejší trasou, tak proč ne.
Tak jeďte spojem, který tam nezajíždí, možná můj postoj vyznívá, že jsem snad proti veřejné dopravě, ale prostě nechápu logiku platit stejně za 20 km jako za 40, když při cestě z A do C jedu přes město B (např. Holice – Pardubice a Holice – Hradec, při cestě vlakem do Hradce musím přes Pardubice).
Stejně jako kdybych si chtěl stěžovat, že při cestě vlakem do Pardubic musím přestupovat, když bus jede přímo (je to jen má volba, že jedu vlakem).
On tam zajíždí každej.
Člověk nedojíždí, aby jel, ale aby dojel a je mu celkem jedno, jestli pojede přes B, C nebo Bž. Tady nejde o cestování z Hradce do Bydžova přes Vrchlabí, to ti ten systém fakt neumožní. Ale jestliže chceš, aby lidi jezdili veřejnou dopravou, tak jim to přece umožníš a nebudeš jim házet klacky pod nohy. Když z Hradce do Bydžova je to vlakem o půlku rychlejší…
Ale já jim neházím klacky pod nohy, já jim nechci rušit spoje, nebo měnit časovou polohu spojů, ale prostě nechápu logiku, jak můžete obhajovat stejnou cenu do dvou různě vzdálených měst na stejné trati. Zvláště, když všude čtu, jak jsou dotace moc vysoké.
Já vim, že to nechápeš. Však jsi nám taky zatím nic jinýho nenapsal. Spíš mi řekni proč ne, když se to jmenuje integrovaná regionální doprava.
Je to prostě tím, že z Hradce do Chlumce je to stejně daleko jako do Bydžova.
Stejně je to na cestě z Nový Paky do Hradce – přes Chlumec, přes Jaroměř, přes Hořice. To jsme parádní kraj, viď? Každou chvíli ti to jede a všechno za 60 😉
Třeba kvůli nákladům? Nebo snad část cesty ten vlak jede zadarmo?
Stejně daleko to je možná po silnici či vzduchem, po taxikáři taky nechci naúčtovat 7 km (když vzduchem to je 7) místo 9 km (protože se silnice klikatí).
Ano je fajn, že lze jízdenka (a pardón v IREDU vlastně bez karty nelze, takže systém naprd) využít na bus i vlak, ale mělo by to být ošetřeno aby nevznikaly takovéto blbosti.
Když ten taxikář pojede delší trasou naschvál, asi nebudeš moc rád. A kraje, který objednávaj tu dopravu, prostě dbaj na dostupnost. Co na tom nechápeš? Prostě jedu z místa A do místa B a za to zaplatim. Je mi teď jedno, že továrník v roce 1854 si vyloboval trasování tratě jinudy, než je z mnoha důvodů logický a od tý doby na to nikdo nesáh.
A ještě jednou opakuju, že ta podmínka o jízdě přes zónu s vyšší cenou je dostatečná. Reálně je rozdíl jen několik jednotek kilometrů.
Podobně to funguje i v Ústeckém kraji. Relace Žatec – Most: Vlakem linky U13 – 32 km (56 Kč základní, IN25 42 Kč) Vlakem linky R25 – 50km (cena 60 Kč – tarif GWTR) Autobusem linky 733 – 27 km (platí jen tarif DÚK) Cena na tarif DÚK: 41 Kč – platnost 120 minut bez ohledu na využití cesty vlakem nebo autobusem, jízdenka platí i pro případnou cestu v MHD Most. Cestující na tarif DÚK žádné zóny řešit nemusí , musí jen dodržet pravidlo „cestování povolenou cestou“ tj. z výchozí do cílové zóny může cestovat buď nejkratší cestou, cestou s… Číst vice »
A Hostinné odřízneme od spojů? Nebo budeme vypracovat speciální spoje Hostinné – Trutnov a Hostinné – Jičín? To určitě vyjde levněji oproti tomu, že tam ten autobus zajede.
Zónový systém má svůj důvod. Představme si situaci, kdy si koupím přestupní lístek do cílové zóny pro nejkratší možnou cestu. V přestupním místě ale navazující spoj ujedu a budu nucet jet jiným spojem, ale po trase s více kilometry. V ten okamžik tedy co? Zakoupený lístek můžu zahodit a koupit si nový?