Doprava na Slovensku. Kde má největší problémy? Ptejte se Ivana Bednárika
Ivan Bednárik. Foto: Jan Chaloupka/ České dráhy

„Nejsme na tom v rámci střední Evropy nejhůř, ale výrazně zaostáváme za Českou republikou," říká bývalý šéf ČD a nyní poradce slovenského ministra.
Dobrý deň, p. Bednárik,
ako vidíte (predovšetkým) v budúcom horizonte spoluprácu jednotlivých VÚC s MD, hlavne v intenciách Národnej dopravnej autority?
Pripúšťate možnosť napríklad čiastočnej decentralizácie objednávky železničnej dopravy a kde vidíte jej limity?
Konkrétne: v Trenčianskej Teplej sa od implementovania rámcového GVD vytvára uzol vlakov regionálnej vrstvy. Preto z hľadiska krajskej dopravnej obsluhy by bolo žiadúce objednávať napríklad v špičkách vlaky na úzkokoľajke do Trenčianskych Teplíc (jazdná doba by systémovo umožňovala zabezpečenie 60´ intervalu jednou súpravou). Ako môže byť v tomto MD nápomocné, hlavne po finančnej stránke?
plánujete další spojení do Polska např. přes Žilinu. Některé další potřebné trasy mohou být Bratislava – Žilina – Ostrava a BB – Ostrava (můžete prodloužit Ostravian do BB)?
S výjimkou úseku Čadca – Žilina, kde jsou dnes osazeny rychlostníky pro Pendolina počítáte s jejich osazením i na dalších tratích (např.- Bratislava – Žilina – Košice nebo Kúty – Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo v budoucnu) ?.
lůžkové vozy z Prahy do Popradu-Tater by mohly být prodlouženy do Tatranské Lomnice.
Aj ja by som mal pár otázok. 1) Aké projekty ŽSR predložili do výzvy CEF Transport 2024? 2) Nedávno ŽSR vyhlásili dva veľké tendre na modernizáciu tratí na Liptove a Spiši. Majú vôbec tieto projekty šancu na úspech? Úsek na Spiši bol neúspešný aj v predošlej výzve. Môžete uviesť prečo neuspel? Bola žiadosť oproti tej predošlej nejako vylepšená? Ak vo výzve CEF tieto projekty neuspejú, je zabezpečené iné financovanie, napr. zo štátneho rozpočtu? V OP Slovensko peniaze navyše nie sú. Nebude to mať za následok nedostatok peňazí s potenciálnym ohrozením realizácie ďalších projektov do 2030? 3) Prečo ŽSR žiadajú vo… Číst vice »
Jak vnímáte možnost zavedení (či obnovení, záleží na úhlu pohledu) nějaké efektivní dopravy na Vlárské dráze (123 na Slovensku, 341 v ČR), použité pro vnitrostátní i přeshraniční cestovní?
Například spoje Staré Město – Uherské Hradiště – Uherský Brod – Bojkovice – Nemšová – Trenčín? Přeshraniční linka spojující významnější centra na obou stranách. Nyní jezdí vlaky jen ze stanice Horné Srnie do Trenčianská Teplá za účelem obsluhy jedné vetší vesnice (Horné Srnie) a jednoho maličkého města (Nemšová), kdy se navíc musí přestupovat, aby se odsud dostali alespoň do toho Trenčína.
Nepríde vám to ako hanba, že cesta z jedného z najväčších miest a zároveň krajského mesta BB smerom do Bratislavy trvá dvakrát dlhšie autom ako vlakom? A že na ceste do Prahy z BB je potrebné dvakrát prestupovať (Žilina a Vrútky), kde na seba vlaky nenadväzujú a cesta je vždy lotéria, ktorá trvá od 7 do 11 hodín podľa toho, či sa vlaky na seba počkajú?
Dobrý deň, niektoré v poslednom case vyhlásené zeleznicne investície za strategické posobia ako rychly sposob minutia penazi pretoze uz asi nie je co zo šuplíku vytiahnuť a navyše ostatné nedotknuté medziuseky ani nemajú vyhlad takže efekt zo zrychlenia prepravy je otazny. Nebolo by lepšie tie peniaze vrazit do projektov kde by nárast rychlosti bol znatelnejsi? Chyba mi koncepcia pre regionálne trate. Revitalizácia oravskej zeleznice by bola dobrým objektom pre takéto investovanie ale ten potenciál napr. pre turisticky ruch, bežnú verejnú dopravu ale aj nákladnú kombinovanu je vo vyjadreniach odbornikov lahkomyselne zamietany prírodnými pomermi, pritom planovaniu a ani vystavbe rýchlostnej cesty… Číst vice »
Dobrý den pane poradce, letos v létě jsem čekal na vlak v zastávce Šútovo-Ratkovo a byl jsem zcela v šoku, v jakém stavu se nachází. Železobetonový nadchod byl v celé své délce (!!!) odhalen až na silně zkorodovanou výstuž, zábradlí rezavé a celá zastávka působila dojmem, že od jejího předání do provozu do ní nebyla investována ani koruna (euro). Horzí reálné nebezpečí, že vlivem porušení spolupůsobení betonu a oceli, navíc značně oslabených průřezů vlivem dlouhého působení koroze, dojde ke zřícení konstrukce do kolejiště. Nemohl jsem uvěřit, že takto může dvacet let po vstupu Slovenska do EU vypadat trať, která, pokud… Číst vice »
No podle posledních politických kroků pod vedením Fica bych se zeptal, kdy přesně plánují na Slovensku přechod na širokorozchodný rozchod kolejí. Ne, teď vážně. Zajímalo by mne, kdy vstupní brána do slovenské metropole bude vypadat jako běžné nádraží evropského střihu a nikoliv jako smradlavé a ošklivé nádraží v okresním městě někde na Balkáně v průběhu 90. let. Děkuji za případnou odpověď.
Na to sa skutočne netreba pýtať. Je všeobecne známe, že na Slovensku sa na železnice kašle a prím hrajú diaľnice. Železnice nemajú žiaden plán a víziu okrem rekonštrukcie BA – ZA – KE a BA – Kúty. Zvyšok Slovenska sa môže utopiť na rozpadnutuých, neelektrifikovaných a jednokoľajných tratiach. ZSSK nedokáže to čo ČD – schopne konkurovať na liberalizovanom trhu a namiesto toho má štátnu ochranu pomocou výberu priamym zadaním alebo vypísaním šibeničným termínov a šialených objemov. Samotný park ZSSK je debata sama o sebe, kedy sa ZSSK očividne inšpiruje filatelistikou a zbiera čo najviac rôznych typov rušňov a súprav. Niečo… Číst vice »
Jak může hrát prim na Slovensku stavba dálnic, když ze Žiliny do Martina musím furt pod Strečnem kaňonem Váhu a jedinou dálnici mezi ČR a SR postavili komunisti.
Vůbec netušíš co se tam právě staví viď. Tunel Višňové nic? S tímhle běžte na novinky
1918 – 1992 mínus 6 let (Slovenský štát) je 80 let společné železnice… Akorát že vůbec.
Prosím Vás začněte řešit silniční dopravu ČADCA-ŽILINA.Pro řidiče katastrofalní úsek.
Všechny otázky jsou zbytečné, Češi se podle Fica nemají plést do slovenských věcí, natož se na něco ptát.
Chtěl jsem se zeptat na několik otázek.
Kdy bude hotová dálnice mezi Střelnou a Púchovem?
Kdy bude hotova celá síť dálnic na Slovensku?
Bude nějak řešena síť VRT na základě iniciativy ISK 200?
Řídíte se jen podle titulku, to je jasné, ale tady pán je železničář. Dálnice ne.
Dobrý den pane Bednárik,
Dlouhá léta jste pracoval v českém ČD Cargu. Chtěla jsem se zeptat na problematiku Jednotlivých vozových zásilek? Jak budete řešit propad objemu přeprav a tržeb v tomto produktu u vás na ZSSK Cargo? Měl byste nějaké doporučení?
Kdy přestanete nasazovat šrot na lince Ex3 (Budapešť – Praha) a kdy v Nových Zámkoch zvládnete dělat základní úklid?
Kedy bude hodinový takt Bratislava-Banská Bystrica?
Uvažuje ZSSK nad kúpou lokomotív 380 od ČD? Na Slovensku by mohli mať ešte veľa využitia, napr. na trase Ba-Banská Bystrica.
Kedy ZSSK nahradí nevhodné regionálne vozne Bdteer na rýchlikových linkách Urpín, Gemeran, Fatran, Bojnice?
Kedy budú mať tieto rýchliky 1.triedu a bistrovozeň a tiež vozeň bezbariérový? Toto sú hlavné rýchlikové linky a zloženie týchto rýchlikov je čistá hanba.
A pak pro změnu něco většího:
1) Lze doufat, že se v nejbližších cca 10-20 letech zrealizuje trať Trnovec n. V. – Nitra, popř. dokonce nějaké pokračování směr Zvolen?
2) Uvažuje Slovensko alespoň výhledově nějak reagovat na polský projekt nových tratí „Kraków – Zakopane / Nowy Sącz“ potenciálně navazujících úsecích (Košice -) Prešov – Plaveč, resp. Kraľovany – Trstená (- Nowy Targ)?
3) Dočkáme se někdy dokončení elektrizace ze Žiliny do Zvolena v úseku Banská Bystrica – Martin?
a jak má jako Slovensko uvažovat, když ten polský projekt končí v Novém Saczi a dál směrem na Muszynu trať klikatí v úseku 65km souběžně s řekou (oblouky 250m), navíc v Saczi bude úvrať. To je vedlejší trat nikoli hlavní, hlavní vede přes Zwardoň, ve výhledu na 2050 Polsko ani nepředpokládá postavit novou trať přes Frycovou, Labovou, Novou Wies, Krynici do Prešova a ta stávající má příliš těsné oblouky a příliš velké výškové rozdíly vč. stoupání a klesání pro náklad a expresy. Takže nesmyslná otázka.
Že nějaký dílčí úsek (možná v reakci na slovenské nicnedělání?) zůstane pomalý, takže „potenciálně nezrychlí“ o třeba 20 minut, přece nijak nepopírá zásadní zrychlení dál do Krakova. Úvrať už dnes nikoho nezajímá. A tou reakcí nemusí hned být nutně novostavba. Pro začátek by určitá reakce mohla mít třeba formu vůbec zavedení vlaků Košice – Krakov. I když tedy přinejmenším KE (Kysak) – PO by za pořádnou modernizaci určitě stálo i bez čehokoliv do Polska, a za Lipany kolem Plavče by se minimálně (snad dalo trochu zrychlit z té konstantní šedesátky). No a západně od Tater by obdobně bylo potenciálním tématem… Číst vice »
No já vám teda nevím, když ještě ani neskončili koridor Bratislava-Žilina-Čadca-státní hranice s Českem a Polskem a vy nabízíte přestavbu nikomu nepotřebné trati. Podívejte se aspoň do mapy jak vypadá úsek Stary Sacz-Muszyna-Leluchow dyť je tam tak stovka jdoucích po sobě oblouků r 250-300 s prudkým stoupáním a omezením do 40km/h tam nanejvýš projede jenom EN57 nebo nějaká PESA, rychlík či náklad fakt ne. Rychlík by stejně musel končit v Novém Saczi a pak dál EN57 až do Prešova. PKP Intercity vlaky v úseku Nowy Sacz-Prešov ve výhledu do roku 2040 neplánuje , hlavním důvodem je průjezdný průřez. Jinak by… Číst vice »
Nevím proč sem furt podsouváte nějaké rozsáhlé novostavby. Když bude Krakov – Novy Sacz za hodinu, Muszyna za další hodinu (viz například https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPIC&kategorie=TLK&cislo=30170/1&nazev=Karpaty&rok=2025 – mimochodem není pravda to s těmi EN57), tak za další 1:15 jste v Prešově. To je max. 3,5 hodiny Krakov – Prešov za situace, kdy se na SK ani v PL jižně od Sacze nestane nic (možná kromě zprovoznění Orlovské spojky, není-li). I tohle samo o sobě je naprosto akceptovatelné ve srovnání s IAD (cca 3 hod). A teď si představme, že se tam ta půlhodina ještě dořeší klasickou revitalizací tratě… O potřebě jet PO-KE co… Číst vice »
ale Karpaty po plánované na 2027rok likvidaci kategorie TLK zmizí a vstoupí v platnost taktový jízdní řád už bez zajištění obsluhy Krynice rychlíky, od Sacze do Krynice pojede výhradně KML a Polregio. https://hrj.gov.pl/wp-content/uploads/2024/09/Schemat-2035-iteracja-03-v20240713-1.png Po otevření Podleze-Piekielko žádné vlaky na Slovensko nejsou plánovány.
Což je ale přesně to, co bych se na místě Slovenska pokoušel změnit. 🙂 Jestli do Krynice něco pojede nebo nepojede ale neznamená, že to tam jet nemůže, jak píšete výše.
kdysi jsem Prešov – Krakov jezdil každý týden busy společnosti leoexpres a víte co, jelo nimi max deset- třináct lidí, nevyplatí se to. Poláci jezdí výhradně do Rakouska a Německa, IC plánuje posílení právě těchto směrů což je jenom dobře. Ale neříkám, že třeba 2článkový ELF/Impuls Polregio Krakov-Prešov nemá smysl. Ale rychlíky a Ex fakt ne. Spíš bych se soustředil na případné přípoje Prešov-Muszyna navázující na vlaky polregio Krakov-Krynice resp. posílené jedním- dvěma vlaky polregio od Krakova do Prešova.
Náklady na trati Košice-Prešov-Plaveč-Muszyna jazdia.
Nejprve pár témat „při zdi“: 1) Je naděje, že se na hlavním koridoru nebude pokračovat v nesmyslné likvidaci autobloku? Chápu nutnost změny technologie, ale náhrada jednotlivými hradly o značných vzdálenostech bolestně sníží kapacitu některých úseků. Neuvažuje se o návratu ke kratším oddílům, byť již bez národního VZ, nýbrž s ETCS, například jako je v plánu pro trať Praha – Lysá nad Labem? 2) Pokud jde o ETCS, proč právě na páteřním koridoru je budováno pouze L1, zatímco na podstatně méně vytížené větvi směr Čadca, kde je i po rekonstrukci nižší rychlost, L2? 3) Probíhající postupná rekonstrukce tratě Bratislava – Nové… Číst vice »
Zapomněl jsem: Chystá se dokončení GSM-R na celém rameni (Břeclav -) Kúty – Štúrovo, popř. kdy přibližně? Aktuálně je jen z DNV do Nových Zámků a kolem Malacek jsou místa, kde se nelze dovolat ani mobilem…
Szob Gr. – BA: Na Slovensku na trati pre 160 km/h musia byť odstránené priecestia – na to asi nie je vôľa (a peniaze).
Vím, to je jasné. Proto se ptám, jestli to bude jinak technicky na 200, tj. zda po případném odstranění přejezdů někdy do budoucna to už půjde „metodou výměny rychlostníku“.
Dá se to dočasně udělat na 155 km/h.
Dobrý den, co říkáte na současnou obchodní politiku ČD Cargo, v oblasti jednotlivých vozových zásilek a jaká je budoucnost tohoto segmentu.
Budoucnost bude vůbec udržet přepravu ucelených vlaků v současných objemech. Jednotlivé vozy už ten souboj s kamiony prohrály. Definitivně.
Zaujímalo by ma či štát plánuje niečo robiť so stavom ZSR. Príde mi to oproti Českej Republike ako obrovský štátny moloch myslením niekde v ére komunizmu kde sa občas hľadajú výhovorky prečo meniť niečo čo nefunguje už 40 rokov. Chýbajú prevádzkový zamestnanci od vyhybkarov po dispečerov. Pritom sa stav s chýbajúcim personálom a stavom trate dá riešiť súčasne a to modernizáciou trate a zavedenie diaľkového riadenia, kde stačí menej lepšie platených ľudí ako je tomu doteraz.
Mal by som na vas otázku. Podľa môjho názoru na Slovensku chýba jednotná koncepcia a formát čo vlastne chceme. Kde chceme vlaky možno utlmiť, kde pridať kde chceme robiť elektrifikaciu kde nie. Následne od toho nastaviť nákup vozoparku. Príde mi že čo vláda to iná nekoncepčnosť. Nebolo by dobré konečne dať tomu pevný rámec, aby sa od toho vyvíjalo všetko ostane? Veď na SK nemáme zatiaľ definitívne vyriešenú ani len dopravnu autoritu takže súbehy autobusov a vlakov a ich nepripojovosť je niekedy až absurdná.
Rekonštrukcia úseku ŽST DNV – Marchegg Grenze (most nad Moravou) mala byť dokončená už v polovici decembra 2024. Dodnes nie je položený ani meter nových koľajníc. Kedy to bude hotové? Aké vlaky a v akom intervale sa na trať vrátia? REX8 nám mimoriadne chýba. Pôvodne mali byť predĺžené vlaky IC/EC ako náhrada REX8. Považujem to za zlé. Akékoľvek meškania by sa prenášali na spojenie dvoch hlavných miesto. Navyše tie vlaky nemali stáť v ŽST DNV, čo je chyba. V tej stanici nastupovalo a vystupovalo veľké množstvo cestujúcich, ktorí denne pendlujú do Viedne. Kedy bude oprava trate dokončená a aké vlaky… Číst vice »
Bude to hotové (možno) v 6/2025 (ak nebude veľmi pršať, ak nebude veľmi teplo, ak sa neobjavia „nepredvídateľné“ okolnosti, ak Robertko IV. Retardovaný nezvýši dane, odvody, poplatky, ceny, ak nebude silný vietor, puč, vojna, zemetrasenie, voľby, prílet mimozemšťanov, …).
Os / REX v D.N.V. zastavovať budú, diaľkové nie.
Ako často budú jazdiť? Odchody? Nič nie je zverejnené.
Položiť koľajnice je sranda. Viac prace je s násypom a mostom.
Jen doplním odkaz na aktuální stav: https://m.youtube.com/watch?v=I200V1bIuss#
Očividně je tam ještě hodně práce.
Ihned za mostem na rakouské straně to „rovně = doprava“ vypadá jako nějaký provizorní stav – to má nějaký dlouhodobý vizionářský smysl?
Rakušáci asi počítají výhledově se zdvoukolejněním. Dle letecké mapy však jeden most na rakouské straně po rekonstrukci zůstal jednokolejný, i když těleso se zdá být pro dvě koleje až po most přes Moravu. Tam jsou pozůstatky pilířů druhého mostu jak na rakouské, tak na slovenské straně. Jak to vypadá dál, nelze zjistit.
https://mapy.cz/letecka?x=16.9466194&y=48.2411364&z=19
Rakušáci tie pozostatky pilierov už dávno zbúrali, ostali stáť iba na opačnej strane Moravy.
Dobrý den, Kdysi se mě podařilo přes kraj Jihomoravský zajistit přímé vlaky z Břeclavi do Skalice SR když byli v Kútoch na nádraží migranti po celém nádraží a cestující museli stát venku v mrazu hodinu na připoj… … Chtěl bych znovu zajistit přímé spojení z Břeclavi do termálního koupaliště Podhajská protože v Bratislavě nemají na přípoje lokomotivy a čeká se i hodinu než nějaká dojede… … Ničeho jiného už se důchodci nedožijí… Pracoval jsem 13 roků v Bratislavě na dráze a večerní připoj na Moravu z Podhájské mě dispečer pustil před nosem a do rána jsem musel být s bezdomovci… Číst vice »
Spoléhat na poslední spoj dne a přitom nemít záložní plán B, to je opravdu velké riziko, které nikomu nedoporučuji. To platí jak pro důchodce, tak pro lidi v produktivním věku.
Dobrý deň, pán Bednárik,
dlhohodobo je ťažké ubrániť sa dojmu, že slovenskej železnici úplne chýba vízia a aj súčasné vedenie rezortu sa výrazne viac zaujíma o diaľnice.
Existujú nejaké konkrétny plány ako stabilizovať ŽSR a začať systematicky pracovať na projektovej príprave s nejakou istotou financovania?
Je ešte vôbec šanca, aby Slovensko malo aspoň hlavné ťahy v štandarde, na aký prechádzajú všetky okolité štáty?
Ten dotaz by potřeboval upřesnít, protože standard okolních států je hodně rozdílný. Na jedné straně 230 – 320 km/h, ETCS i L4, zatímco Maďarsko a Ukrajina jsou také sousední státy.
Dobrý den, pane Bednárik.
Mohl byste prosím v podcastu pohovořit také o reálných záměrech slovenského MD na téma: „Bratislava hlavná stanica“?
Problematika ŽUB se vleče už několik desetiletí a zdá se, že nyní se už její řešení, zejména z provozních důvodů, stává neodkladným.
V nedávné minulosti pan ministr Ráž vypustil do světa odvážné tvrzení o vzniku nového hlavního nádraží (v jedné ze tří možných lokalit) do roku 2030. Nyní lze narazit leda tak na informace o snaze opětovně humanizovat objekt stávající odbavovací haly.
Jak to tedy s bratislavským hlavním nádražím a celým ŽUB vlastně bude? Děkuji
https://zdopravy.cz/bratislavu-nejspise-ceka-presun-hlavniho-nadrazi-hotovo-by-mohlo-byt-do-sesti-let-210642/
Hlavná stanica je hrôza, ale nejaké maličkosti boli urobené
– TIOP Vrakuňa
– Vinohrady: rekonštrukcia nástupišť s krátkymi prístreškami
V krátkej dobe (snáď) začne
– TIOP Bory
– TIOP Ružinov
– N. Mesto – UNS: modernizácia
Dobrý den, plánujete (podobně jako ČR) zavádět tzv. výhradní provoz ETCS např. v úseku Čadca – Žilina nebo Žilina – Bratislava ? Podle názoru Správy železnic, s.o. je totiž výhradní provoz de facto nutností, aby se vyloučením pohybu ETCS nevybavených vlaků vyloučila bezpečnostní rizika srážky s ETCS vybavenými vlaky – jak vnímáte tuto otázku bezpečnosti Vy ?
Pan Bednárik má nezpochybnitelný vhled do obou částí bývalého Československa, takže rozhovor by mohl být velmi zajímavý. Moc se těším.
Jak se dívá Slovensko na zavedení víkendových turistických vlaků na tratě, kde není dnes provozována ZDO, po vzoru ČR? Např. Plavecké Podhradie, Brezová pod Bradlom, Muráň, Slavošovce, Levoča apod? Oblast Slovenského Rája (Stratená apod.) je dnes dostupná pouze Zr vlaky, které však zastavují ve všech zastávkách a cestování je tak zdlouhavé. Většina pak volí individuální dopravu. V minulosti na trati jezdili skutečně Zr vlaky, neplánuje se jejich obnova? Spojení do Mukačeva je zajištěno motorovou jednotkou, která jezdí přeplněna. Není možné na tyto mezinárodní spoje nasazovat vhodnější vozidla? Plánuje Slovensko rozšiřovat noční lůžkové přímé vozy? Do Lupkowa jezdí v sezónu přímý… Číst vice »
Nejen to. My máme síťové jízdenky pro jednotlivce i týdenní, měsíční, čtvrtletní, pololetní a roční.
Dále by mě zajímalo v jakém časovém horizontu se plánuje konečně začít s kompletní rekonstrukcí celého uzlu Bratislava, především západní části, tedy ztrojkolejnění hl.st. – Devínska nová ves včetně rekonstrukce a výstavby nových stanic Bory/Patrónka.
Zajímalo by mě, jak se dívá na zpackaný proces výběru zhorovitele i samotné realizace rekonstrukce tratě Kúty-Bratislava, která je neuvěřitelně pomalá, problematická a nesmyslně rozkouskovaná s odložením některých úseků o dalších x let i přes to, že už dávno měla být celá trať zrekonstruovaná.
Tam byla hlavně totálně mimo představa, že žlutý FIDIC zajistí světlé zítřky. A stejných průšvihů se dočkáme i nyní, když se ohlašují soutěže nepřipravených staveb.
Není příčinou skokového rozdílu i otevření trhu soukromým dopravcům, kteří musí vozbou konkurovat státnímu, a s tím se posouvá i státní dopravce? Samozřejmě je taky potřeba odpovídající infrastruktura, kterou ale politici nebudou chtít dotovat, když tudy nebude jezdit dost lidí. Kteří tudy zase nebudou jezdit ve 40 let starých plechovkách
Dobrý deň, rád by som sa opýtal, prečo ŽSR o investíciách informujú na svojom webe tak tragicky, a ako sa plánuje vyriešiť ešte tragickejší priebeh modernizácie trate BA-Kúty, kde sme už roky mali jazdiť 200 km/h, ale dnes v roku 2025 sú ešte niektoré konania zaseknuté. Tiež by ma zaujímali informácie k VRT stanici “Bratislava-Stupava” a k modernizácii uzla Bratislava.
ŽSR nezvládajú informovať ani cestujúcich a dopravcov riadne a včas… ako potom môžeme chcieť aby informovali o nejakých investíciách ? 😀
Dobrý deň, jedným z historických dlhov medzi Českom a Slovenskom je tiež neskorý nástup integrovaných regionálnych systémov ako sú napríklad IDS východ alebo IDS Žilina. Ako prebieha spolupráca s „novými partnermi za jednacím stolom“? Ako veľmi si môžu regionálne systémy diktovať vlakovú objednávku ministerstva dopravy na svojom území? Zmenila sa už filozofia na ministerstve tak, aby sa najprv vytvoril grafikon a podľa požiadaviek grafikou sa budovala vlaková sieť (a nie naopak)? Aký je predpokladaný budúci vývoj taktového grafikonu, kde sa očakáva zahustenie taktu podobné tomu pri R6xx?
Investice 14.6 mild je rekord? Coze? Tuto sumu snad maji snad kazdy rok na investice?
A ze za to tyto penize lze postavit 50km dvoukolejne elektrifiovane trate je neustaly fakt co zde rikam, tedy – mame v CR absolutne prepalene ceny staveb na zeleznici a zacnete s cenami uz konecne vyrazne hybat dolu!!! Pane Kupko otevrete tento trh konkurenci, vyzvete zahranicni firmy, aby prisly na novy trh a snizte vysoutezenou cenu zvysenou konkurenci!!!
Stačí se podívat na https://zdopravy.cz/velke-zakazky-na-modernizaci-hlavniho-slovenskeho-koridoru-do-oprav-useku-pod-tatrami-zamiri-desitky-miliard-235127. 36,5 km za 38 miliard.
Dobrý den. Jaký máte názor na plánovaný rozsah VRT v ČR? Za 10 let určitě budou elektromobily na dálnicích schopny jet sami. Pokud budete mít FVE, tak navíc ¾ roku jezdíte elektromobilem „zadarmo“. Nebylo by lepší masivně investovat do příměstských tratí? Zajímalo by mě Váš názor. Děkuji.
názor na VRT si můžete udělat snadno tak, že se prostě podíváte, jak to funguje v těch x zemí, kde VRT jsou
Dobrý deň, mňa zaujíma, v čom vidí svoj najväčší prínos pre CD. Na to by som naviazal otázkou, kde vidí v ZSSK najväčšie problémy, čo si vyžaduje riešenia najurgentnejšie a čo zo svojich skúsenosti z ČR a CD prinesie na MD a ZSSK? Ešte by som sa opýtal, v čom vidí kvality ministra Ráža a ako reálne podľa neho vyzerajú jeho megalománske plány?
Dobrý deň, prvú moju otázku už napísal Jarda, mám ešte dve.. Koľko krát cestujete vlakom za týždeň a na akých trasách a teda či ste spokojný so zážitkom z cesty? A druhou otázkou je, že jediná výnosná trasa Kúty – Štúrovo je v katastrofálnom až život ohrozujúcom stave, či si túto skutočnosť uvedomuje a či je ochotný niesť osobnú zodpovednosť za straty životov, ktoré, žiaľ môžu nastať hocikedy na tomto úseku?
Za stav trate nesú zodpovednosť konkrétny zamestnanci ŽSR. Pokým sa jazdí, je trať bezpečná.
Modernizácia úsekov, kde ešte neprebehla je samozrejme žiadúca.
Zajímalo by mě, která země je podle něj ve střední Evropě hůř než Slovensko? ČR, Polsko, Rakousko to určitě nejsou. Možná Maďarsko. Nebo se chce srovnávat se zeměmi na Balkáně?
Zřejmě by bylo vhodné, kdyby pan Bednárik v podcastu definoval, jak chápe teritoriální vymezení pojmu „střední Evropa“.
Někde jsem viděl meme: Když se Rumunsko má koule se v učebnici označit za střední Evropu, tak ty bys měl mít koule jí oslovit
V minulém století jsme se v zeměpisu ve 4., nebo 5. třídě ZDŠ učili, že Rumunsko leží v jihovýchodní Evropě, na severovýchod od Balkánského poloostrova.
STŘEDNÍ EVROPA je zeměpisně (nikoliv politicky) vymezena následovně:
https://mapy.cz/zakladni?source=area&id=113793&ds=1&x=14.8704055&y=50.4721721&z=5
Nicméně zrovna Rumunsko dělá minimálně u infrastruktury velký skok dopředu.
Rumunsko roste z nuly.
A zároveň proskrtalo od ledna dopravu plosne o 20% protože nemají peníze na provoz, na rekonstrukce sice ano ale jen díky EU.
Dobrý den,
uvažuje ZSSK o pořízení Bateriových Panterů a pokud ano, v jakých oblastech by mohli jezdit? Děkuji…
V jakém stavu jsou soutěže na provozovatele linek? Kdy se bude soutěžit něco jiného, než linka Bratislava – Komárno místo toho, aby všechno měly přiklepnuté ZSSK bez nějaké motivace a konkurence?
Dobrý den, po růstu cestujících na trati Bratislava – Dunajská Středa – Komárno se u uvažovalo o elektrifikaci tratě a zdvojkolejnění úseku mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou i s ohledem na zázemí nákladního dopravce. Dojde na této trati k nějaké změně? Kde vidíte z hlediska MD SR největší problémy v infrastruktuře a v jaké době nastane jejich odstranění?
Jestli se nestydí v úseku Blava – Štúrovo za stav tratě, kdy cestujícím v jídelním voze cáká polívka z talíře na stůl. Jestli rekonstrukce této trati na 140 km/h není málo, když tu hravě může být rychlost 200 km/h, a mohla být už dávno, vždyť to není tak dlouhá trať. Maďarská VRT Wien – Budapest má být kdy?
Szob Gr. – BA: Na Slovensku na trati pre 160 km/h musia byť odstránené priecestia – na to asi nie je vôľa (a peniaze).
Kdy nastanou masivní investice do infra?to je zásadní věc,s kterou se musi něco udělat…
Poprad-Vydrnik-(Markušovce) a Paludza-Hrádok z bídy tratě nevytrhne
Proč ZSSK nanekaoupi ucelené jednotky typu například conforjet a zavést opět tak státem zrušené IC,čili produkt,ktery by byl hoden služeb dálkové dopravy?Má vlastně ZSSK nějakou vizi?
ZSSK a MD chcú všeličo, ale Ministerstvo financií to má v .
Dobrý deň, tak mňa by zaujímalo: 1. Počíta stále ministerstvo dopravy pri veľkých stavebných projektoch s využitím dlhopisov? – pretože pred nejakým časom sa o tom veľa hovorilo a teraz to nikto nespomína 2. Prečo ZSSK nakupuje v 21. storočí samostatné vozne ( ako napríklad Bdmpz – ŽOS Vrútky) a nie ucelené jednotky? 3. V akom stave je príprava modernizácie a elektrifikácie úseku železničných tratí Leopoldov – Nitra – Šurany? 4. Ako sa postupuje v príprave modernizácie ostatných úsekov trate Žilina – Košice? Mám na mysli Važec – Výhybňa Lučivná + preložka ozubnicovej trate, Varín – Vrútky, Turany – Ružomberok… Číst vice »
Připojím se k dotazu na úsek Žilina – Košice, kde o vývoji přípravy je málo informací nebo spíš žádné.
Naša otázka smeruje k prehodnoteniu obnovy na vybraných tratiach. Kedysi dávno odvolaný GR sekcie na MD povedal v rozhovore: ,,Sú miesta, kde by sa vlak, naopak, mal zaviesť? Zdá sa, že existujú aj trate, kde by v prípade optimálnej koordinácie autobusovej a železničnej dopravy mohla byť obnovená železničná osobná doprava. Medzi ne patrí napríklad Zbehy – Radošina a možno aj Zvolen – Krupina. Niekoľkokrát sme čítali, že o Radošinu bojujú aktivisti – zastávky a stanice sa nachádzajú v centrách obcí a v čase keď sa kričí o zelenej doprave sú nútení obyvatelia na tejto trati využívať autá, pretože ich k… Číst vice »
Mrzí mě, kde je. S Cargem i ČD udělal kus dobré práce a na rozhodování co na ŽSR šrotišti látat dřív i na spolupráci s existenecma z Ficovy party je ho fakt škoda – to může být i profesionálně one-way street.
Nicméně podcast by mohl být pecka, protože to bude pohled na slovenskou realitu po praxi tady. Zajímalo by mě, jestli je reálné ten skluz cca. dvou dekád nějak rozumně dohnat – zejména pokud časy OPD I s 90% spolufinancováním dávno skončily..
Myslím si, že pan Bednárik přijal nabídku na post poradce ministra dobrovolně, rozhodně nemohl být do této funkce nikým násilně nadirigován. Vaše starosti jsou z tohoto pohledu bezpředmětné.