Doprava na Slovensku. Kde má největší problémy? Ptejte se Ivana Bednárika
Ivan Bednárik. Foto: Jan Chaloupka/ České dráhy
„Nejsme na tom v rámci střední Evropy nejhůř, ale výrazně zaostáváme za Českou republikou," říká bývalý šéf ČD a nyní poradce slovenského ministra.
A pak pro změnu něco většího:
1) Lze doufat, že se v nejbližších cca 10-20 letech zrealizuje trať Trnovec n. V. – Nitra, popř. dokonce nějaké pokračování směr Zvolen?
2) Uvažuje Slovensko alespoň výhledově nějak reagovat na polský projekt nových tratí „Kraków – Zakopane / Nowy Sącz“ potenciálně navazujících úsecích (Košice -) Prešov – Plaveč, resp. Kraľovany – Trstená (- Nowy Targ)?
3) Dočkáme se někdy dokončení elektrizace ze Žiliny do Zvolena v úseku Banská Bystrica – Martin?
Nejprve pár témat „při zdi“: 1) Je naděje, že se na hlavním koridoru nebude pokračovat v nesmyslné likvidaci autobloku? Chápu nutnost změny technologie, ale náhrada jednotlivými hradly o značných vzdálenostech bolestně sníží kapacitu některých úseků. Neuvažuje se o návratu ke kratším oddílům, byť již bez národního VZ, nýbrž s ETCS, například jako je v plánu pro trať Praha – Lysá nad Labem? 2) Pokud jde o ETCS, proč právě na páteřním koridoru je budováno pouze L1, zatímco na podstatně méně vytížené větvi směr Čadca, kde je i po rekonstrukci nižší rychlost, L2? 3) Probíhající postupná rekonstrukce tratě Bratislava – Nové… Číst vice »
Zapomněl jsem: Chystá se dokončení GSM-R na celém rameni (Břeclav -) Kúty – Štúrovo, popř. kdy přibližně? Aktuálně je jen z DNV do Nových Zámků a kolem Malacek jsou místa, kde se nelze dovolat ani mobilem…
Dobrý den, co říkáte na současnou obchodní politiku ČD Cargo, v oblasti jednotlivých vozových zásilek a jaká je budoucnost tohoto segmentu.
Rekonštrukcia úseku ŽST DNV – Marchegg Grenze (most nad Moravou) mala byť dokončená už v polovici decembra 2024. Dodnes nie je položený ani meter nových koľajníc. Kedy to bude hotové? Aké vlaky a v akom intervale sa na trať vrátia? REX8 nám mimoriadne chýba. Pôvodne mali byť predĺžené vlaky IC/EC ako náhrada REX8. Považujem to za zlé. Akékoľvek meškania by sa prenášali na spojenie dvoch hlavných miesto. Navyše tie vlaky nemali stáť v ŽST DNV, čo je chyba. V tej stanici nastupovalo a vystupovalo veľké množstvo cestujúcich, ktorí denne pendlujú do Viedne. Kedy bude oprava trate dokončená a aké vlaky… Číst vice »
Dobrý deň, pán Bednárik,
dlhohodobo je ťažké ubrániť sa dojmu, že slovenskej železnici úplne chýba vízia a aj súčasné vedenie rezortu sa výrazne viac zaujíma o diaľnice.
Existujú nejaké konkrétny plány ako stabilizovať ŽSR a začať systematicky pracovať na projektovej príprave s nejakou istotou financovania?
Je ešte vôbec šanca, aby Slovensko malo aspoň hlavné ťahy v štandarde, na aký prechádzajú všetky okolité štáty?
Dobrý den, pane Bednárik.
Mohl byste prosím v podcastu pohovořit také o reálných záměrech slovenského MD na téma: „Bratislava hlavná stanica“?
Problematika ŽUB se vleče už několik desetiletí a zdá se, že nyní se už její řešení, zejména z provozních důvodů, stává neodkladným.
V nedávné minulosti pan ministr Ráž vypustil do světa odvážné tvrzení o vzniku nového hlavního nádraží (v jedné ze tří možných lokalit) do roku 2030. Nyní lze narazit leda tak na informace o snaze opětovně humanizovat objekt stávající odbavovací haly.
Jak to tedy s bratislavským hlavním nádražím a celým ŽUB vlastně bude? Děkuji
https://zdopravy.cz/bratislavu-nejspise-ceka-presun-hlavniho-nadrazi-hotovo-by-mohlo-byt-do-sesti-let-210642/
Dobrý den, plánujete (podobně jako ČR) zavádět tzv. výhradní provoz ETCS např. v úseku Čadca – Žilina nebo Žilina – Bratislava ? Podle názoru Správy železnic, s.o. je totiž výhradní provoz de facto nutností, aby se vyloučením pohybu ETCS nevybavených vlaků vyloučila bezpečnostní rizika srážky s ETCS vybavenými vlaky – jak vnímáte tuto otázku bezpečnosti Vy ?
Pan Bednárik má nezpochybnitelný vhled do obou částí bývalého Československa, takže rozhovor by mohl být velmi zajímavý. Moc se těším.
Jak se dívá Slovensko na zavedení víkendových turistických vlaků na tratě, kde není dnes provozována ZDO, po vzoru ČR? Např. Plavecké Podhradie, Brezová pod Bradlom, Muráň, Slavošovce, Levoča apod? Oblast Slovenského Rája (Stratená apod.) je dnes dostupná pouze Zr vlaky, které však zastavují ve všech zastávkách a cestování je tak zdlouhavé. Většina pak volí individuální dopravu. V minulosti na trati jezdili skutečně Zr vlaky, neplánuje se jejich obnova? Spojení do Mukačeva je zajištěno motorovou jednotkou, která jezdí přeplněna. Není možné na tyto mezinárodní spoje nasazovat vhodnější vozidla? Plánuje Slovensko rozšiřovat noční lůžkové přímé vozy? Do Lupkowa jezdí v sezónu přímý… Číst vice »
Dále by mě zajímalo v jakém časovém horizontu se plánuje konečně začít s kompletní rekonstrukcí celého uzlu Bratislava, především západní části, tedy ztrojkolejnění hl.st. – Devínska nová ves včetně rekonstrukce a výstavby nových stanic Bory/Patrónka.
Zajímalo by mě, jak se dívá na zpackaný proces výběru zhorovitele i samotné realizace rekonstrukce tratě Kúty-Bratislava, která je neuvěřitelně pomalá, problematická a nesmyslně rozkouskovaná s odložením některých úseků o dalších x let i přes to, že už dávno měla být celá trať zrekonstruovaná.
Tam byla hlavně totálně mimo představa, že žlutý FIDIC zajistí světlé zítřky. A stejných průšvihů se dočkáme i nyní, když se ohlašují soutěže nepřipravených staveb.
Není příčinou skokového rozdílu i otevření trhu soukromým dopravcům, kteří musí vozbou konkurovat státnímu, a s tím se posouvá i státní dopravce? Samozřejmě je taky potřeba odpovídající infrastruktura, kterou ale politici nebudou chtít dotovat, když tudy nebude jezdit dost lidí. Kteří tudy zase nebudou jezdit ve 40 let starých plechovkách
Dobrý deň, rád by som sa opýtal, prečo ŽSR o investíciách informujú na svojom webe tak tragicky, a ako sa plánuje vyriešiť ešte tragickejší priebeh modernizácie trate BA-Kúty, kde sme už roky mali jazdiť 200 km/h, ale dnes v roku 2025 sú ešte niektoré konania zaseknuté. Tiež by ma zaujímali informácie k VRT stanici “Bratislava-Stupava” a k modernizácii uzla Bratislava.
ŽSR nezvládajú informovať ani cestujúcich a dopravcov riadne a včas… ako potom môžeme chcieť aby informovali o nejakých investíciách ? 😀
Dobrý deň, jedným z historických dlhov medzi Českom a Slovenskom je tiež neskorý nástup integrovaných regionálnych systémov ako sú napríklad IDS východ alebo IDS Žilina. Ako prebieha spolupráca s „novými partnermi za jednacím stolom“? Ako veľmi si môžu regionálne systémy diktovať vlakovú objednávku ministerstva dopravy na svojom území? Zmenila sa už filozofia na ministerstve tak, aby sa najprv vytvoril grafikon a podľa požiadaviek grafikou sa budovala vlaková sieť (a nie naopak)? Aký je predpokladaný budúci vývoj taktového grafikonu, kde sa očakáva zahustenie taktu podobné tomu pri R6xx?
Investice 14.6 mild je rekord? Coze? Tuto sumu snad maji snad kazdy rok na investice?
A ze za to tyto penize lze postavit 50km dvoukolejne elektrifiovane trate je neustaly fakt co zde rikam, tedy – mame v CR absolutne prepalene ceny staveb na zeleznici a zacnete s cenami uz konecne vyrazne hybat dolu!!! Pane Kupko otevrete tento trh konkurenci, vyzvete zahranicni firmy, aby prisly na novy trh a snizte vysoutezenou cenu zvysenou konkurenci!!!
Stačí se podívat na https://zdopravy.cz/velke-zakazky-na-modernizaci-hlavniho-slovenskeho-koridoru-do-oprav-useku-pod-tatrami-zamiri-desitky-miliard-235127. 36,5 km za 38 miliard.
Dobrý den. Jaký máte názor na plánovaný rozsah VRT v ČR? Za 10 let určitě budou elektromobily na dálnicích schopny jet sami. Pokud budete mít FVE, tak navíc ¾ roku jezdíte elektromobilem „zadarmo“. Nebylo by lepší masivně investovat do příměstských tratí? Zajímalo by mě Váš názor. Děkuji.
Dobrý deň, mňa zaujíma, v čom vidí svoj najväčší prínos pre CD. Na to by som naviazal otázkou, kde vidí v ZSSK najväčšie problémy, čo si vyžaduje riešenia najurgentnejšie a čo zo svojich skúsenosti z ČR a CD prinesie na MD a ZSSK? Ešte by som sa opýtal, v čom vidí kvality ministra Ráža a ako reálne podľa neho vyzerajú jeho megalománske plány?
Dobrý deň, prvú moju otázku už napísal Jarda, mám ešte dve.. Koľko krát cestujete vlakom za týždeň a na akých trasách a teda či ste spokojný so zážitkom z cesty? A druhou otázkou je, že jediná výnosná trasa Kúty – Štúrovo je v katastrofálnom až život ohrozujúcom stave, či si túto skutočnosť uvedomuje a či je ochotný niesť osobnú zodpovednosť za straty životov, ktoré, žiaľ môžu nastať hocikedy na tomto úseku?
Zajímalo by mě, která země je podle něj ve střední Evropě hůř než Slovensko? ČR, Polsko, Rakousko to určitě nejsou. Možná Maďarsko. Nebo se chce srovnávat se zeměmi na Balkáně?
Zřejmě by bylo vhodné, kdyby pan Bednárik v podcastu definoval, jak chápe teritoriální vymezení pojmu „střední Evropa“.
Někde jsem viděl meme: Když se Rumunsko má koule se v učebnici označit za střední Evropu, tak ty bys měl mít koule jí oslovit
V minulém století jsme se v zeměpisu ve 4., nebo 5. třídě ZDŠ učili, že Rumunsko leží v jihovýchodní Evropě, na severovýchod od Balkánského poloostrova.
STŘEDNÍ EVROPA je zeměpisně (nikoliv politicky) vymezena následovně:
https://mapy.cz/zakladni?source=area&id=113793&ds=1&x=14.8704055&y=50.4721721&z=5
Nicméně zrovna Rumunsko dělá minimálně u infrastruktury velký skok dopředu.
Dobrý den,
uvažuje ZSSK o pořízení Bateriových Panterů a pokud ano, v jakých oblastech by mohli jezdit? Děkuji…
V jakém stavu jsou soutěže na provozovatele linek? Kdy se bude soutěžit něco jiného, než linka Bratislava – Komárno místo toho, aby všechno měly přiklepnuté ZSSK bez nějaké motivace a konkurence?
Dobrý den, po růstu cestujících na trati Bratislava – Dunajská Středa – Komárno se u uvažovalo o elektrifikaci tratě a zdvojkolejnění úseku mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou i s ohledem na zázemí nákladního dopravce. Dojde na této trati k nějaké změně? Kde vidíte z hlediska MD SR největší problémy v infrastruktuře a v jaké době nastane jejich odstranění?
Jestli se nestydí v úseku Blava – Štúrovo za stav tratě, kdy cestujícím v jídelním voze cáká polívka z talíře na stůl. Jestli rekonstrukce této trati na 140 km/h není málo, když tu hravě může být rychlost 200 km/h, a mohla být už dávno, vždyť to není tak dlouhá trať. Maďarská VRT Wien – Budapest má být kdy?
Kdy nastanou masivní investice do infra?to je zásadní věc,s kterou se musi něco udělat…
Poprad-Vydrnik-(Markušovce) a Paludza-Hrádok z bídy tratě nevytrhne
Proč ZSSK nanekaoupi ucelené jednotky typu například conforjet a zavést opět tak státem zrušené IC,čili produkt,ktery by byl hoden služeb dálkové dopravy?Má vlastně ZSSK nějakou vizi?
Dobrý deň, tak mňa by zaujímalo: 1. Počíta stále ministerstvo dopravy pri veľkých stavebných projektoch s využitím dlhopisov? – pretože pred nejakým časom sa o tom veľa hovorilo a teraz to nikto nespomína 2. Prečo ZSSK nakupuje v 21. storočí samostatné vozne ( ako napríklad Bdmpz – ŽOS Vrútky) a nie ucelené jednotky? 3. V akom stave je príprava modernizácie a elektrifikácie úseku železničných tratí Leopoldov – Nitra – Šurany? 4. Ako sa postupuje v príprave modernizácie ostatných úsekov trate Žilina – Košice? Mám na mysli Važec – Výhybňa Lučivná + preložka ozubnicovej trate, Varín – Vrútky, Turany – Ružomberok… Číst vice »
Připojím se k dotazu na úsek Žilina – Košice, kde o vývoji přípravy je málo informací nebo spíš žádné.
Naša otázka smeruje k prehodnoteniu obnovy na vybraných tratiach. Kedysi dávno odvolaný GR sekcie na MD povedal v rozhovore: ,,Sú miesta, kde by sa vlak, naopak, mal zaviesť? Zdá sa, že existujú aj trate, kde by v prípade optimálnej koordinácie autobusovej a železničnej dopravy mohla byť obnovená železničná osobná doprava. Medzi ne patrí napríklad Zbehy – Radošina a možno aj Zvolen – Krupina. Niekoľkokrát sme čítali, že o Radošinu bojujú aktivisti – zastávky a stanice sa nachádzajú v centrách obcí a v čase keď sa kričí o zelenej doprave sú nútení obyvatelia na tejto trati využívať autá, pretože ich k… Číst vice »
Mrzí mě, kde je. S Cargem i ČD udělal kus dobré práce a na rozhodování co na ŽSR šrotišti látat dřív i na spolupráci s existenecma z Ficovy party je ho fakt škoda – to může být i profesionálně one-way street.
Nicméně podcast by mohl být pecka, protože to bude pohled na slovenskou realitu po praxi tady. Zajímalo by mě, jestli je reálné ten skluz cca. dvou dekád nějak rozumně dohnat – zejména pokud časy OPD I s 90% spolufinancováním dávno skončily..
Myslím si, že pan Bednárik přijal nabídku na post poradce ministra dobrovolně, rozhodně nemohl být do této funkce nikým násilně nadirigován. Vaše starosti jsou z tohoto pohledu bezpředmětné.