Dopady drahé elektřiny. Britský nákladní železniční dopravce odstavil elektrické lokomotivy

Dieselová lokomotiva společnosti Freightliner. Foto: FreightlinerDieselová lokomotiva společnosti Freightliner. Foto: Freightliner

Tuzemští železniční dopravci varují před deformací dopravního trhu.

Britská společnost  Freightliner se kvůli velkému nárůstu cen trakční energie rozhodla k nezvyklému kroku. Dočasně vyřadí z provozu všechny své elektrické lokomotivy a vlaky bude tahat pouze dieselovými hnacími vozidly. Informoval o tom server RailFreight.com. Konkrétně dopravce vyřadí 23 lokomotiv Class 90. Důvodem je nárůst cen silové elektřiny za dva měsíce o 200 %. Cena nafty sice také roste, ale zdaleka ne tak dramaticky.

Kvůli rostoucím cenám silové elektřiny vzrostly poplatky za trakční elektřinu účtované Network Rail (obdoba Správy železnic) mezi zářím a říjnem o 210 procent. Tento skok vede k výraznému navýšení nákladů na provoz elektrických vlaků. Přijali jsme velmi obtížné rozhodnutí dočasně nahradit elektrické lokomotivy dieselovými, se kterými je nyní provoz levnější,“ uvedla firma v prohlášení. Firma současně připomněla, že i s dieselovou lokomotivou je vlak ekologičtější než kamion.

Firma přiznává, že rozhodnutí jde proti její dlouhodobé strategii naopak rozšiřovat elektrickou vozbu. „Věříme, že vláda najde řešení, které umožní, abychom mohli elektrickou dopravu obnovit,“ dodala firma.

Problém pro konkurenceschopnost železnice

Prudce rostoucí ceny elektřiny trápí i české železniční dopravce, žádný se ale zatím nerozhodl omezit provoz elektrických lokomotiv. Podle výkonného ředitele ŽESNAD.cz Oldřicha Sládka energetický trh nyní deformuje dopravní trh.

„Navýšení cen železniční přepravy není u převážné většiny komodit možné z důvodu konkurence na přepravním trhu. Musíme si uvědomit, že dopravní trh je jednotný, není trh železniční, trh kamionů nebo trh ponorek. Postupně se tedy přeprava po železnici stává nerentabilní a dochází k přesunu zpět na silnici. Bude hodně záležet na cenové úrovni silniční dopravy, řekl Sládek.

Připustil, že zejména u menších dopravců může dojít k vyššímu využití dieselové trakce. „Pokud se totiž ceny pohonných hmot příliš nezvýší a stát nebo EU případně nějak nezasáhne k nastolení rovnováhy mezi jednotlivými módy dopravy, může se stát, že od příštího roku bude ekologická kolejová doprava v elektrické trakci v obrovských problémech,“ dodal Sládek.

Tagy dopady drahé elektřiny Freightliner Žesnad.cz
218 komentářů