Letectví

Labouristé chtějí v Británii zakázat soukromé tryskáče kvůli klimatickým změnám

Gulfstream G280. Foto: Gulfstream
Gulfstream G280. Foto: Gulfstream

Stínový ministr dopravy ve Velké Británii Andy McDonald za levicové labouristy je přesvědčen, že by měla Velká Británie zakázat zcela provoz soukromých tryskáčů, takzvaných bizjetů. Strana podle něj prověřuje možnosti, jakým způsobem je zakázat od roku 2025 v případě, že vyhraje příští mimořádné parlamentní volby.

McDonald návrh vysvětluje tím, že cestující v bizjetech produkují desetkrát více emisí než pasažéři v běžném linkovém letadle.  Podle něj by měla vláda řešit incentivní programy pro zavedení letadel na elektřinu.

Poslanec a stínový ministr přišel s návrhem po zveřejnění studie, podle které je produkce emisí soukromých tryskáčů ve Velké Británii stejná, jako ze 450 tisíc osobních aut. „Multimilionáři a miliardáři, kteří takto cestují, dělají obrovské škody celému klimatu a my musíme čelit následkům. Stanovení data vyřazení takových letadel na fosilní paliva je určitě rozumný  návrh,“ řekl McDonald.

Podle studie labouristického think tanku The Common Wealth bizjety jen v roce 2018 s 128 tisíci lety obstaraly 6 % provozu na britských letištích.

Proti se podle očekávání postavili zejména provozovatelé těchto letadel i jejich vlastníci. Podle Evropské asociace business aviation by zákaz přinesl velmi malý vliv na klimatické změny.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chorobný prokrastinátor

PokUd chcete buz-jety sledovat, tak zde:https://flightaware.com/ Labour Party to tefili, není jich málo! A když emise, tak omezit u všech.

Chorobný prokrastinátor

Jediné řešení – zpoplatnit uhlíkovou stopu, ovšem strmě progresivně. Hltnost škody feldy bude asi o několik řádů níže, nežli Kellnerova tryskáče. Semtam, zřídka lze z Británie zaznamenat i rozumný návrh.

left-libertarianball

progresivní zpoplatnění je fajn, progresivní daně taky

Vítek

jakože zase si aspoň seženou nějaký informace ne jako ti šašci tady u nás co melou ani nevědí o čem

noerf

Já myslím, že pokud by vyhráli labouristé v Británii předčasné volby (momentálně nepravděpodobné), tak část miliardářů upraví sídla firem na přijatelnější adresy a bankéři budou raději za těmito klienty létat do jiných destinací a z Londýna místo finančního centra může být přistěhovalecký tábor, který tam vznikne místo v Sýrii, o což se snaží Turecko.😉

Nicky

Tohle je mnohem hlubší problém, než se zdá.
Např. celý cirkus F1 se dopravuje na závody mimo Evropu výhradně letecky.

Raddie

Celý cirkus F1 naskládáte do jednoho, maximálně dvou letadel od DHL. Ještě nějaký geniální argument?

Bart

jako že to vypouští víc srajd než obecně, nebo na pax? přestaňte si hrát na Grétu. přestaňte si hrát na blbce, Labouristé!!!

Jiří Kocurek

DPH z paliva se platí. Pro soukromé lety je spotřební daň i DPH z paliva vybírána. Teda pokud tato informace dojde do hlavy a nebude odstíněna silným přesvědčením, že tomu tak není, jelikož nenavídíme kohokoliv, kdo má víc.. A jinak se jede podle direktivy EU, tedy to platí i pro UK.

https://www.celnisprava.cz/cz/dane/spotrebni-dane/mineraly/Informace/Informace_16_44604.pdf

Martin V.

Velice zajímavý odkaz. Ale tučně tam mají „osvobození pohonných hmot používaných pro leteckou dopravu od spotřební daně…pokud jsou přímo použity za účelem poskytování leteckých služeb a za úplatu“. Takže stačí, že bizjet nebude můj, ale bude patřit provozovateli bizjetů, který mi ho ZA ÚPLATU poskytne i s piloty a stewardkami a už je můj soukromý let osvobozený od spotřební daně? Ještě zajímavější je poslední odstavec, kdy NEJSOU osvobozeny od spotřební daně. Třeba přelet do opravny, či přesun z letiště na letiště. To jak vážně aerolinky platí spotřební daň, když přelétají bez cestujících z jednoho letiště na druhé, nebo to prostě… Číst vice »

...

Ano, musíte tam mít proxy, která vám ten let poskytne jako službu ZA ÚPLATU. Kolik ta úplata bude, o tom už rozsudky nic neříkají.

Na druhý odstavec jste si patrně odpověděl v poslední větě sám… 🙂

O tom, jak moc je šílené, kolik vzdělaných a inteligentních lidí se takových zběsilých konstrukcí dopouští a účastní, aniž by se vůbec sami sebe dokázali zeptat, jestli na takovém zběsilém slovíčkaření a byrokracii chtějí participovat, asi nemá valného smyslu nadále debatovat.

J.L.

Zákonodárci…

Chorobný prokrastinátor

Aeroklub vykazuje sólo všechny letecké práce jako výcviky, skokany, vyhlídkové lety, fotolety, kondiční, navigační, a tak dál. Z nich neplatí daň z paliva.

Martin V.

Tomu věřím, ale nevěřím že velké aerolinky pečlivě vykazují všechny poziční lety, lety do opraven a lakoven, či výcvikové lety jen proto, aby z nich mohly zaplatit spotřební daň z paliva. 🙂

TGm

Skvělý návrh, všechny aerolinky, které létají do LON, s letadly, co mají first class, by měly Andymu doživotně posílat volné letenky do této třídy. A my ostatní bychom mohli na chvilku zahlédnout na LHR Johna Travoltu nebo Petra Kellnera alespoň při boarding a létání pro eco fanoušky celebrit by opět bylo cool.

Speedy

No jo, levice to je cesta do pekel. Zakazovat, omezovat, přikazovat. To jim jde vždycky dobře.

Ondra

cesta do pekel je ingorovat klimatické změny a nenavrhovat řešení

Chorobný prokrastinátor

Což ovšem nevysvětlíte čeládce, která žije z posluhy bohatým.

Jiří Kocurek

Jojo, prodávat bohatému chleba, to je zločin! Natož tak jakožto zedník postavit bohatému dům! Zedník i pekař mají být bez práce a ne posluhovat bohatým. Protože opravdu chudý si chleba, natož dům nemůže dovolit.

left-libertarianball

Jirko, buď nechápeš co kolega napsal, nebo to nechceš chápat. Jedna věc je mít nějakou práci a druhá zastupvat svoje zájmy. A zájmy 99% chudších jsou JINÉ než zájmy nejbohatšího 1%

Martin V.

Jak se to vezme… V něčem jsou jejich zájmy logicky jiné, ale v mnoha ohledech jsou jejich zájmy naopak stejné. Třeba to životní prostředí jimž se oháníte, to je v principu jejich společný zájem. Bohatí taky nemají zájem chudé zradikalizovat natolik, aby je smetli při nejbližší krvavé revoluci. Ale třeba v Zimbabwe, kde historicky bílí farmáři měli kvalitní půdu a černí neměli skoro nic, provedl Mugabe pozemkovou reformu tak, že černoši sice teď mají půdu, ale nikoli už fungující zemědělství (a hospodářství země obecně). Já bych se nerad dožil toho, že se zbavíme elit, které si lítají v bizjetech a… Číst vice »

Chorobný prokrastinátor

Špatně jsem se vyjádřil; Když už jim musíte (musíme) posluhovat, tak se jim přece nemusíme klanět a dělat, že je jako bereme, protože nějak přišli k penězům. To zasmrádá poddanskou devótností😊

J.L.

Možná, kdybyste nebyl „Chorobný prokrastinátor“, nemusel byste vyčítat/závidět bohatším, že si na své „bohatství“ přišli třeba tvrdou prací.

Daniel Novák

Chcete řešení? Tak se pojďme bavit o přelidnění v Africe a Asii.

left-libertarianball

Ano, co s nimi?

Jiří Kocurek

Mno zapracovat na tom, aby se uživili sami. Evropa jim tu potravinovou pomoc nemůže posílat do nekonečna.

Nicky

Lidí je prostě moc, řešením je omezit porodnost minimálně do doby než budou kolonizovány další planety.

J.K.

Víte, mj. proč je přelidněná Země? Protože asi 2x vzrostl věk dožití, v jednom čase se tu sejde na Zemi 2x víc lidí.
Další věc, průměrný Američan se nedožije tolik, jako průměrný Evropan, Američan.
Průměrný Afričan nemá zdaleka takovou uhlíkovou stopu jako průměrný Evropan/Američan.
Přelidněná Afrika je pouze jeden z problémů, větším problémem je, že nám tady se nestačí jen dobře najíst, my se musíme všeho pořádně nažrat…

Jiří Kocurek

Něměcké řešení tétto otázky je zakázat jaderné elektrárny, ale napřed místo nich postavit uhelné, aby nedošlo k výpadku. Taková uhelná elektrárna, které navždy spolkne vesnici, město (např. Most) je fakt ekoekoeko. A to vše pod hrozbou, že Bavorsko zasáhne cunami … která bude mít na pobřeží výšku cca 400 metrů, aby se do Bavorska vůbec dostala.

Radek Janata

Jstě špatně informován. Německo hodlá uzavřít jak jaderné (do roku 2022), tak i uhelné eletrárny (do roku 2038).

Martin

Prostě úspěšní lidé jsou levičákům proti srsti !

left-libertarianball

Nevidíme důvod proč by mělo pár „úspěšných“ ničit životní prostředí ve kterém žijeme všichni

frost

a prosazujete obecne blaho takto energicky take v pripade lodni dopravy?

Jiří Kocurek

Žejo, ještě zavést nadměrné metry, proč by pár boahtých mělo zabírat životní prostor svou obří nemovitostí − zámek Lednice a přilehlé zahrady.

čecháček

Hele soudruhu, tím, že budeš používat množný číslo a zaštiťovat se „většinou“ žádnou váhu svým od reality odtrženým názorům nedodáš. Tak čest a běž trollit na a2larm!

Daniel Novák

Vy byste tomu komoušovi Corbynovi mohl jít z fleků dělat ideologa.

Raddie

Uvědomujete si, že sousloví „levicový libertarián“ je úplný nesmysl? 😀

Ondra

není, doučte se základy politologioe a historie: https://en.wikipedia.org/wiki/Left-libertarianism

Roman

To chce klid, Corbynova komunistická squadra přichází vcelku pravidelně s návrhy, ježto byly splozeny chorými mozky – namátkou znárodnění kompletní energetické infrastruktury, znárodnění školství, či znárodnění veřejné dopravy… Takže vcelku nic nového, prostě jen další „výkřik do tmy“. Jediné, čeho se na ostrovech opravdu bojíme je to, že by Labour Party čistě náhodou získala většinu v parlamentních volbách – to by byl asi opravdu průser.

Ondra

Znárodnění hlavních ekonomických odvětví měly ještě v padesátých letech ve svém ranku všechny sociálnědemokratické strany v Evropě. Corbyn se tak jen vrací tam, kde leží základy soc. dem. ideologie, která v 70. letech pod vlivem neoliberalismu uhnula doprava. Může se vám to nelíbit, ale nazývcat to komunismem je mimo.

Andros Baman

Ciste matematicky – cestujici bizjetu sice vyprodukuje 10x vic emisi, ale je jich zlomek promile oproti cestujicim Ryanairu a spol., takze lepsi navrh by byl zakazat nizkonakladovky. Jenze to by ztratili hlasy milionu plebsu, ktere se sikanou uspesnych snazi ziskat.

left-libertarianball

Bez toho „plebsu“ by ti „úspěšní“ chcípli…takže skvělá logika…

Jiří Kocurek

Wow! Poddaní Karla IV nelítali letadlem. Karel IV chcípal hlady.

olsei

„A phase-out date for the use of fossil fuel private jets is a sensible proposal.“ – „sensible“ je „rozumný“, ne citlivý.

Supidio

V tom případě zakázat i ceny vládními sleciály, hezky pěkně běžnou linkou a nebo ještě lépe, na cesty po Evropě vlakem a do zámoří hezky pěkně ve stylu Grétky na lodi…Nebo zákony a klimatická šikana mají platit jen pro některé nevyvolené ? 😉

Big Fat Fabulous Woman

Výborně, něco podobného by se mělo zavést i u nás na Kellnera, ten má myslím dokonce Boeing 737.

...

Co na Kellnera, hlavně na českou vládu, která má dva A319CJ, jeden Challenger CL601 a dva staré ruské Jakovlevy. Do Brusele môže Andrejko létat se srovnatelnou morální autoritou Šimáněm, no to si užije 🙂

left-libertarianball

Mimochodem nechápu, kde se vždycky najde tolik lidí co obhajují pár papalášů. Tohle je opatření které se 99% nedotkne, dokonce pomůže jejich životnímu prostředí…a stejně se najdou obhájci 1% nejbohatších

Martin Niemöller

Když přišli nacisté pro komunisty, mlčel jsem; nebyl jsem přece komunista.
Když zavírali sociální demokraty, mlčel jsem; nebyl jsem přece sociální demokrat.
Když přišli pro odboráře, mlčel jsem; nebyl jsem přece odborář.
Když přišli pro Židy, mlčel jsem, protože jsem nebyl Žid.
Když přišli pro mě, nebyl už nikdo, kdo by se mě mohl zastat.

Daniel Novák

Co je špatného na tom, když se komouši a náckové navzájem likvidují?

left-libertarianball

Nikdo si pro nikoho nechodí, jen nevím proč by si chudších 99% mělo nechat likvidovat životní prostředí od 1% bohatších

Martin V.

Ale jinde to funguje zase opačně, to jste pak taky takhle radikální? Proč má 1 % těch chudších likvidovat životní prostředí 99 % těch bohatších tím, že si doma topí uhlím nebo dokonce odpadky místo toho aby využívalo zemní plyn, jiná ušlechtilá paliva či obnovitelné zdroje?

left-libertarianball

Jednak 1% nejchudších neničí v podstatě nic (nebo je ztráta minimální). A za druhý a hlavně, pokud to dělaljí, tak protože nemají jinou možnost – a to je rozdíl

Daniel Novák

Dobytkové co pálí „ostravské brikety“ nemají jiné možnosti? Nebo je to spíš proto, že ještě musí zbýt na chlast a dvě krabičky denně?

pzag

Já zase nechápu, jak se může najít primitiv, co bude zakazovat všechno, co se ho netýká. Kdyby to udělal každý, tak nám nezbude vůbec nic.

left-libertarianball

Životní prostředí se nás netýká?

pzag

A to životní prostředí vyřeší tohle? Jo aha ne…

...

Životní prostředí s emisemi CO2 prakticky nesouvisí.

Prngr

Tak kdyby jsi se rozhodl vystřílet třeba všechny židy – tak by se mě to také nedotklo – ale také je budu hájit.
Závistivější logiku jsem fakt dlouho nečetl

left-libertarianball

Hrozná závist, když si nechceme nechat ničit životní prostředí od zbohatlíků 😀

Jiří Kocurek

Ale prezidentovi to letadlo necháme žejo? Stejně tak armádě…

AAA

papaláši si budou klidně lítat dál vladníma letadlama

Jen tak

tady jse totiz tak trosku o princip.

left-libertarianball

Naprosto správně! Omezit boháče kteří vědomě ničí životní prostředí. Mohou cestovat jinak, zatímco obstrukce u aut doléhají na chudé, kteří jinak cestovat nemohou. Toto je správně! 🙂

čecháček

Vono je to přejde, jen co domyslej, že by museli lítat taky linkáčem. 😂

Džamel

Proti naší hradní střele, Jakovlev 40, který žere snad i trávu u runwaye, je moderní bizjet úsporný a ekologický stroj…

left-libertarianball

no ale neni to nutný, aby několik bohatých takhle ovlivňovalo životní prostředí, o tom jim asi jde

Jen tak

to tvi “bohati” homorovozě toho sveho bizjetu…. vubec neovlivnuji.

E.M.

Zakazovat není třeba, ale zcela určitě by se mělo přestat s masivním dotováním leteckého paliva.

Petr

Letecké palivo je dotovano ?

Kubrt

Jestli je nebo není dotováno je takové slovíčkaření, každopádně se z něj neplatí spotřební daň.

...

A proč by taky měla? Cožpak ta letadla nějak využívají silniční nebo železniční infrastrukturu, která by z těch spotřebních daní měla být financována?

Kubrt

Spotřební daň je (nejsnazší a nejjistější) příjem rozpočtu. Povídačky o směrování jejího výnosu tu na dopravní infrastrukturu, tu na léčbu následků kouření nebo na boj proti závislostem (aktuálně paní ministryně Schillerová) jsou jen povídačky pro prosťáčky. Žádný mechanismus určující, že když se na lihu vybere X, tak X půjde na protialkoholní léčebny, neexistuje.

E.M.

Ano, nepřímo. Můžete jej spalovat a vytvářet kvanta jedovatých zplodit, aniž byste musel jakkoli kompenzovat škody na zdraví a životním prostředí takto vzniklé.

Speedy

Nastudujte si, co znamená slovo dotace.

Jen tak

jo. neni predmetem spotrebni dane, a dph.

Martin V.

Tak ať zdaní letecké palivo a neřeší, zda ho spotřebují tisíce lidí v LCC letadlech, nebo jednotlivci v bizjetech. Pokud vznikají externí náklady, je potřeba je internalizovat, tedy zahrnout do ceny zboží. Kdo na to má, ať platí, kdo ne, ať modifikuje své chování.

Kubrt

To by dávalo smysl, ale dopadlo by to pouze na voliče Labour party, na ty majitele bizzjetů prakticky nikoliv, takže to samozřejmě navrhovat nebudou.

DPH

Na letecké palivo při soukromých letech (tzn pokud majitel letí vlastním letadlem) se spotřební daň platí!

Kubrt

A ty bizzjety jsou majetkem těch bohatců, nebo jejich firem?

Martin V.

Aby to nedopadlo jako se Salomonem Rothschildem. Ten toho jako Žid taky spoustu nesměl. A tak dělal věci oklikou. Ve Vídni snad bydlel v hotelu (svém vlastním). Michael O’Leary si zase pořídil taxík, aby mohl jezdit po Dublinu v bus-pruzích a vyhnout se zácpám. https://www.taxi.ie/oleary-taxi.shtml

Nekdo

tak taky je rozdil kupovat korunove dluhopisy a ve vyssich nominalech 😉

Jiří Kocurek

https://www.aeroweb.cz/clanky/1785-prehled-cen-leteckeho-paliva-na-letistich-v-cr
Citace: „Ještě upřesním, že se jedná o ceny pro privátní let, čili cena obsahuje spotřební daň 13,70 Kč/Lt. a DPH 19%.“
Takže kulové ještě k tomu křivé.

...

Nedanit a dotovat jsou dvě různé věci. Je to totéž jako udělat z opaku slova dát slovo okrást. Přičemž opakem dát je nedat a opakem okrást je neokrást. Moderní palogika progresivistické verbeže.

Martin

Zajímavé, jak se všichni obouvají do letecké a silniční dopravy, ale do lodní dopravy se nikomu šťourat vůbec nechce, přitom to je největší znečišťovatel.

Martin V.

Do lodní dopravy se konečně šťourat začalo. Od ledna 2020 se snižuje limit síry ze 3,5 % na 0,5 %. Ale souhlasím s vámi, že limit síry v mazutu 3,5 % (a reálný obsah, který snad v průměru byl 2,7 %) byl a dnes stále ještě je hrozný! Odsíření našich uhelných elektráren, i když stálo 100 GCZK, byla prospěšná věc. Na lodě uprostřed oceánů se tak nějak pozapomnělo.

...

To jsem zvědav, jak to všem těm panamským a liberijským lodím chcete v mezinárodních vodách vnutit 🙂

Martin V.

O mezinárodních vodách jsem zatím nic nečetl, ale už se objevily zprávy z Ruska, že v jeho vodách to platit nebude, protože v Rusku je jediná rafinerie, která je nízkosirnatý olej schopna produkovat. Já myslím, že to bude ještě zajímavé.

Kubrt

Tvrzení „největší znečišťovatel“ by bylo dobré doplnit o informaci, o jakém polutatntu se bavíme a k čemu jeho emise vztahujeme.

Jiří Kocurek

To tak! Vezmou se emise oxidů síry a z toho se extrapolují NOx, PMx, CO2 a díky tomuse dá extrapolovat spotřeba, která je dvě deci na tunu a sto kilometrů. Teda kecám, jako 50.000.000 osobních aut!
Proč? Protože u lodí se to na dopravní výkon přepočítávat nesmí.