Dodavatelé Správy železnic mají poprvé svého zástupce ve správní radě, Kupka v tom střet zájmů nevidí
Všechny tunely na trati prošly celkovou rekonstrukcí. Za provozu by to bylo téměř nemožné. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Zajíček má hájit ve správní radě zájmy státu, současně ale vede Hospodářskou komoru, ve které jsou dodavatelé Správy železnic.
Přečtěte si prosím znovu definici střetu zájmů:
Střetem zájmů se rozumí, pokud osoba mimo danou stranu dostane funkci, titul nebo nabídku jakékoliv činnosti, protože se má přece věnovat své stávající funkci, a pokud už ji nemá tak bude zřejmě podjatá minulou činností.
Střetem zájmů naopak není, pokud spolustraník vykonává 20 funkcí, ovšem pouze za předpokladu, že se každé dvě funkce liší alespoň v jednom slově svého názvu.
🙂
Bez ohledu na politiku – jak zvládá tolik funkcí a dělá je na 100%?
Osobně bych tohle zakázal, protože se tomu nevěnuje jak má. Tedy pokud se nejmenuje Havlíček, ten pracuje 50 hodin denně a min. 1000 dní za rok.
Kolikrát do roka zasedá ta správní rada?
Nechápu ty mínusy. Sedět jednou za měsíc půl dne (a to ještě kdoví jestli) v kontrolním grémiu nepodnikatelského subjektu zřízeného a řízeného státem opravdu není práce na plný úvazek. Nota bene když úkolem dotyčného grémia není tvůrčí podnikatelská činnost, ale kontrola dodržování not, které stát tomu subjektu předepsal. (Pro ty, kdo mívají potíže s chápáním smyslu textů: Tím se nezastávám ani mnohoobročnictví velkých kluků, kteří spolu mluví, ani jejich údajné multiodbornosti ani nehorázných odměn, které za to členové takových grémií obvykle pobírají.)
Pokud tomu správně rozumím, správní rada vykonává funkci dozoru a z této pozice může odvolat nebo jmenovat generálního ředitele. Členství dozorčí radě tedy není funkcí exekutivní, tudíž své velmi hluboké znalosti v oblasti digitalizace, kyberbezpečnosti a IT technolude pan Zajíček schopen uplatnit ve vemi omezené míře, mnohem nižší, kdyby zastával například funkci poradce náměstka pro řízení provozu nebo poradce náměstka pro modernizaci dráhy. Jaká to škoda, že tak skvělého odborníka* nemůže dráha užít v lepší kapacitě! /sarkasmus/ Co včak Zajíček ze své pozice může, je tlačit na generálního, aby všechna výběrová řízení probíhala transparentě a nebyl ani nejmenší pochyb, že… Číst vice »
No tak ona ta jejich rodinka je sběratelem funkcí. Manželka je to samé
Od kolika zastávaných funkcí se člověk stává expertem?
Vzpomněl jsem si na dávnou definici experta a specialisty:
Víte, jaký je rozdíl mezi specialistou a expertem? – Specialista ví všechno o hovně a expert ví hovno o všem.
Osobně se divím každému dopravci, že na našem „liberalizovaném“ trhu podníká…. Kolik věcí se ještě najde, které musí SŽ jako státní organizace od jednoho z řadových dopravců odkoupit? Tolik věcí , které automaticky měly být součástí dopravní cesty (tedy za úplatu státem poskytované všem dopravcům bez rozdílu) už bylo jako „skrytá“ dotace tomuto „státnímu dopravci“ proplaceno a stál se nachází nové a nové…. Na kvalitě vozového parku „státního dopravce“ a kapacitě jeho souprav (dnes složených převážně z vozů ze 70 let 20 století) je to znát….. Tak teď si „stát“ dosadí do dozorčí rady jednoho z dopravců svého „koně“….. No… Číst vice »
Jj nějak se na miliarda v IT SŽ protáhnout musí. Zajíček byl dosazen a kohouty se mohou otevřít.
Italové říkají, že když je někdo všude nebo se cpe všude, tak je jako petržel. Čili… proč sedět jedním zadkem na více židlích?
Ale houby expertem na ICT a digitalizaci. Kdysi rozběhl Czech pointy nebo datové schránky, a od té doby má bianco šek mluvit do všeho co se ve státním IT děje. Je to funkcionář odtržený od reálného vývoje v progresivní komerční IT sféře. Prosazuje pouze zájmy své ICT unie, s protinázory třeba z open source sféry arogantně pohrdá a pak se máme divit, že se nikam neposouváme. V SŽ to ale nebude problém, tam je vendor lock-in základ.
On teda nosí brýle, ale tohle snad vidí každý…
Made in ODS. Ta pravice se prostě nepoučí 🙁
A příště ji lidi do parlamentu pošlou zas.
Jo, projde jim všechno, protože současná opozice je pro racionálně uvažujícího člověka nevolitelná.
Se skřípěním zubů začínám pošilhávat po Pirátech. Jsou na mě příliš vlevo, ale ODS už další šanci na polepšení dávat nechci.
Když už ten flame … pro rozumně uvažujícího člověka je nevolitelná opozice naprosto stejně jako koalice 🙂
Shodovat se s nějakou stranou ze 100 % by nebylo normální. Ale pokud se chce člověk nějak vyjádřit, a zároveň nehlásá-nevěří v nějaký úplně nový, „a teď už opravdu funkční a spravedlivý řád“, tak si musí nějak vybrat z nabídky.
Nejsou pouze strany zastoupené v poslanecké sněmovně.
Však já o sněmovně nic neříkám.
Existuje i KSČM, Trikolora, PRO a další strany, jejichž společnými jmenovateli jsou orientace na ruSSko, flastenectví a další formy populistické imbecility převedené do politiky.
Bezvýhradně volitelná koalice taktéž není, „naprosto stejně“ ale fakt ne.
Diletantství (zdravím Zbyňka) či určitá míra korupce není nic oproti peklu v čínské náruči. A opozice se nijak netají zájmem o spolupráci s Čínou či jejími vazaly Ruskem a Maďarskem.
Jakože Babiš, který se potřebuje především přiživovat na EU, je čínská náruč? Ne, skutečně o tom to není.
Schlolz, Macron a Leyenová se Číny bohužel neštítí.
Ale jo, na rozdíl od Babiše se docela štítí Maďarska a od loňska nově i Ruska.
Dokud nedefinuješ rozumně uvažujícího člověka, je tvůj výrok argumentační faul – nesprávné zobecnění.
No hlavně podnikatelé jsou ti voliči a zřejmě jich je dost. Není to žádné překvapení.
Nevyjadřuji se k osobě pana Zajíčka, ale čistě k tomu institucionálnímu vztahu. Hospodářská komora zastupuje 16 tisíc členů a 60 % největších českých firem je jejich členy. Tam teda opravdu střet zájmů hledám jen těžce, klidně se bavme o tom, že je to kumulace funkcí a podobně, ale Hospodářská komora je natolik široká asociace, že mi nepřijde, že by zastupovala zájmy nějaké konkrétní společnosti, celkem z logiky věci by se asi ani jejím členům nelíbilo, kdyby jejich prezident tlačil jen některé z nich. A pokud k tomu budeme přistupovat tak, že teda tlačí všech 16 tisíc, no tak to je… Číst vice »
HK je především lobbystická organizace. Střetu zájmů se nelze vyhnout. HK jako platformy se využívá i pro lobbování v zájmu jenom některých členů nebo i jednoho člena.
No 16 tisíc členů má, ale těch podnikajících na železnici už tolik není že.
Spis jde o to, ze na zeleznici je potreba otevrit zahrqnicnim ucastnikum. Protoze v Cesku je treba jen jeden dodavatel na nejaky segment. A to by se panu Zajickovi logicky nemuselo libit a mohl by to brzdit. V tomto to stret zajmu je.
A ono je tu pro zahraniční účastníky zavřeno?
Proniknout do seznamu dodavatelů materiálu pro SŽ není snadné. Rovněž v oblasti dodavatelů projekčních a stavebních prací jsou stále stejná jména, a když je nějaká firma zahraniční, tak ve sdružení s nějakým tuzemským osvědčeným hráčem.
Jenomže diskutující Broge nenapsal, že jde o dodavatele materiálu pro SŽ… Pokud vím, tak např. (nepsaný) monopol ŽPSV už skončil. A pokud vím, tak např. o dodávky z oborů činnosti AŽD zatím nikdo ze zahraničí neměl zájem.
Ale mohu se samozřejmě mýlit.
Ve chvíli, kdy se soutěží po zakázkách v objemu desítek, max stovek milionů korun, zájem pochopitelně nikdo nemá.
A je to manipulace větších zakázek jejich rozdělováním nebo jejich velikost vyplývá z velikosti tuzemského trhu? Nebo jde o důsledek neexistující koncepce rozvoje železnic, kdy si nikdo vypsat větší zakázku přesahující volební/funkční období prostě nedovolí ze strachu, že následující garnitura ho bude za takovou zakázku popotahovat nejen mediálně a politicky, ale třeba i trestně-právně? BTW, tady neexistuje koncepce rozvoje nejen železnic, ale vůbec ničeho, co přesahuje časový horizont jednoho volebního období. Politici se za 30 let ještě nenaučili, že zadupávání výsledků práce – i pozitivních – jejich předchůdců do země tuhle zemi zabíjí. Ono je to bohužel asi vůbec nezajímá.… Číst vice »
A neměla by se SŽ, jako správný hospodář, sama snažit, aby mohla vybírat z širšího spektra dodavatelů?
SŽ není obchodní korporace.
Zase pro mínusáře: Péče správného hospodáře je soukromoprávní institut a jako taková je upravena především zákonem o obchodních korporacích. Správa železnic je založena zvláštním zákonem.
Kdyby totéž udělal Babiš, že by tam protlačil nějakého svého poskoka ve střetu zájmů, to by byl hned oheň na střeše.
Ale protože je Zajíček z té demokratické strany..
Ach jo.
(v ledasčem si jsou ANO a ODS až příliš podobné)
Je pouze chybou opozice, že řev není.
A když opozice nefunguje/neexistuje, má řvát občanská společnost. Jenže ta taky neexistuje. A ti, kdo by měli nejvíc dbát o její fungování, tj. občané, dnes a denně prokazují svůj vztah k občanské společnosti nenávistí k její jediné rozumné organizační formě mimo politické strany – k nevládním a neziskovým organizacím. (Profesní komory nepovažuji za NNO. Profesní komory jsou lobbystické a nátlakové organizace, kterým se bude dařit i mimo demokracii. Koneckonců postoj zaměstnavatelů k demokracii je dán známým zjištěním, že demokracie končí za branami fabrik.) Směřujeme do maďarských/tureckých/polských poměrů. Významná část společnosti obviňuje za svůj posraný život demokracii. Pamětníci minulých poměrů vymírají,… Číst vice »
Oni by řvali ale především novináři.
Hlavně ti z Mafry, že?
Dokonce i tam jsou novináři, kteří se snaží o něco jiného než odečítat svému majiteli ze rtů his master’s voice…
Tak to je snad jejich práce, nicht wahr?
Možná pro to, že současné opozici nastavování a validování těchto klientelistických vazeb naprosto vyhovuje.
Ano.
A dtto platí i pro většinu protisystémových mimoparlamentních struktur. Jestli/až budou jejich vůdčí ksichty připuštěny ke korytům, protisystémovost velice rychle vezme za své…
Připomíná to Martina Romana (pravděpodobně skrytého spoluvlastníka Škody Transportation) v Dozorčí radě Českých drah za Topolonákovy ODS vlády.
Kupka se oblíká líp než Řebíček, ale jinak tam nějaký boj za čistotu nevidím…
Vámi popisovaná situace je skutečně zjevný střet zájmů, ale zároveň to právě myslím docela ilustruje odlišnost této situace. Prezident hospodářské komory reprezentuje 16 tisíc jejich členů, to je výrazně abstraktnější vztah, než být spoluvlastník jedné konkrétní společnosti.