Dočasný happy end pro švýcarskou lokálku. Provoz na ní zůstane nejméně do roku 2031

Nádraží v Les Brenets. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Les Brenets. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Autoři petice věří, že se provoz na trati podaří udržet trvale.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

V bohatém a dobře spravovaném státu jde všechno, ke spokojenosti všech.

libcha

Ten motorový vůz vypadá dost nepodobně čemukoli srovnatelnému. Jak je starý a jaká je jeho historie?

Twix

Je z roku 1950 a něco se dá dočíst (německy) tady: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_fer_des_Montagnes_Neuch%C3%A2teloises
Jsou tam popsané obě úzké tratě TRN, mylně jsem se domníval že jde o podobné vozy na obou (viz můj komentář níže), ale vidím že nemají společného vlastně nic.

MPE

Vyrobeno 1950 v Italii (Officine Meccaniche Reggiane), vyrobeno 5 kusu, jeden prestaven 1998 na ridici vuz, na teto trati jezdi 2, dalsi dva (s ridicimi vozy) na „sesterske“ trati z La Chaux-de-Fonds do Les Ponts-de-Martel).

Anglicka i nemecka wikina podrobnosti neuvadi, cerpal jsem z francouzske:

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Ligne_Le_Locle_%E2%80%93_Les_Brenets

petr

jak krásně tam cvrliká ten Hasler…

Yason

Berme si příklad ze Švýcarska. Zrušit zastaralé vlaky a nahradit je moderními elektrobusy.

Jiří 3

Abychom dopadli, jak v Oslu?

Lars

Motorák sice vypadá už trochu starší, ale existující elektrický vlak je podle mně šetrnější k životnímu prostředí než nové elektrobusy, které mají nové baterie, novou infrastrukturu pro nabíjení a jejich pneumatiky uvolňují do ovzduší mikroplasty.

X 1

Ano, berme si příklad ze Švýcarska. Před ukončením provozu upraví silnici pro intenzivnější provoz autobusů. V současnosti jsou na silnici úzká hrdla s minimální možností vyhýbání se s protijedoucími vozidly. Úprava za cca 184 mil. Švýcarských franků, má zajistit dostatečnou šířku v celé trase budoucí nové autobusové linky, včetně zálivových krytých zastávek a dobíjecích elementů na potřebných místech.
Ono je celkem jednoduché zrušit železniční osobní dopravu a nahradit autobusy. To je řekněme za A. Je však říci i B. Tedy připravit podmínky pro bezpečný a hlavně Švýcarsky přesný spoj zajišťovaný autobusy.
Ano, učme se od Švýcarů. Řekněme A i B.

Frantisek

No, to je sice hezké, leč zásadní otázkou je, zda a proč dále přecházet z kolejí na silnice. Jinými slovy, proč novou trať stavět pro vozidla na gumových kolech a ne těch ocelových.

mgr.pavel

Protože v tomto konkrétním případě je to vhodnější? Já jsem velký proponent vlaků. Ale jsem si vědom jejich omezení, které zřejmě na této trati již mají kritický vliv: – cena za přepravní výkon, pokud je malá poptávka. Pokud chcete jezdit v taktu kdy se vám nageneruje poptávka třeba 20 pasažérů, je malý autobus levnější, než vlak. Dost kvůli dalšímu atributu: – dedikovaná infrastruktura nevhodná do existující zástavby. Kde bus projede po běžné ulici, tam vlak potřebuje vlastní trať. Která něco stojí.. – poloměry zatáček. Autobus vyjede silnici se serpetinami, vlak ..? Zkombinujte si to na malém švýcarském městě (malá poptávka)… Číst vice »

fous55

Na trati jezdí denně Po-Čt 20 párů, v pátek 22 párů, v sobotu 17 párů a v neděli 15 párů vlaků v kvazitaktu navázaném na přípoje v La Locle. Jelikož umístění nádraží není tak špatné, jak tu píší jiní, tak to nevypadá jako špatná služba.

David

No pro místní je to spíš prohra. To nádraží je vysoko na kopci a tak se k němu opravdu blbě dostává. Převýšení od spodu obce je skoro 100m, proto na ten vlak musí ještě navazovat autobusy. Krom potřeby dvou dopravních prostředků a dvou řidičů na místo jednoho navíc ten vlak není ani bezbariérový. Je to zajímavé pro těch pár turistů co se sem podívá k vodopádu u Doubs (pokud zrovna není vyschlý), ale jinak pro místní to zase tak zajímavé není.

Marek Kubík

U nás je nádraží pod kopcem za polem přes které pořád nevede chodník a přesto vlaky jezdí obsazené. Buď chodíme přes to pole a nebo někteří jezdí na nádraží autem.

Petr Šimral

Kde to je? Vy tam ty vlaky obsazujete komplet nebo vám ostatní destinace pomáhají?

Marek Kubík

Stochov na trati č.120 Praha – Kladno – Rakovník, na úseku Kladno – Rakovník jsme spolu s Novým Strašecím největší obce (města). V ostatních případech trať vede pouze přes vesnice a nebo je nádraží někde úplně mimo v lese. Stochov je v odklonu od staré Karlovarské silnice, takže ho některé autobusové linky (vesměs Rakovník – Praha) míjí a nezajíždí přímo do města. Mají zastávky na Slovance které jsou víc dál od města než nádraží, takže vesměs pro toho kdo nepotřebuje na Zličín je výhodnější použít vlak. Nedávno aspoň po letech vytvořily u nádraží další parkoviště a třeba se i toho… Číst vice »

fous55

Vesnice je „na konci světa“ a měla před sloučením s Le Locle v roce 2021 celkem 1000 obyvatel. Z náměstí je to k nádraží 300 m a 32 m stoupání, z konce nejvzdálenější rezidenční oblasti 900 m a 67 m klesání a jen ze spodní části obce u celnice na francouzské hranici, kde je ovšem jen asi 10-15 % obytných domů, to je k nádraží 1,1 km a 100 m do kopce. Co by za takovou vzdálenost k nádraží dala většina obyvatel ČR používajících vlak.

Robert Šalda

Na podzim tam byla náhradní autobusová doprava. Asi po těch orkánech či se tam koncem jara prohnaly a tak jsem měl za to, že už to nechali být a provoz neobnoví…

Petr Jetelina

No pozor, provoz měl být zastaven až v roce 2025.

Twix

Já jsem také četl 2023 a elektrobusy snad měly zčásti jezdit po bývalém drážním tělese. Studoval jsem to loni, když jsem projížděl druhou úzkou tohoto dopravce z La Chaux de Fonds do Les Ponts de Martel. Tam jezdí na pohled totožné vysokopodlažní elektrické vozy, ale už snad objednali dvouvozové Stadlery.