Dobrá zpráva pro zubačku. Správa železnic získala dotaci na její opravu
Historická souprava na trati Tanvald - Kořenov. Foto: Správa železnic
Letos má začít výroba ozubnice, samotná oprava proběhne příští rok.
Letos má začít výroba ozubnice, samotná oprava proběhne příští rok.
Horni Sklarska Poruba
A už soudruzi z MD přišli na to, kam vložit balízy ETCS?
Předpokládám, že zcivilizování Kořenova nyní není součástí a nastane až s DOZ. To už nějaký výhled má?
Jako že se plánuje řídit Kořenov z DOZ Liberec?
Netuším, ptám se. Pokud si to správně vybavuju, zde měla být jako na jedné z mnoha tratí zrušena D3.
Ono se to plánuje poměrně nesmyslně tak, že úsek Tanvald – Kořenov bude klasicky D1, úsek Kořenov (mimo, tj. jako přilehlá) – Harrachov pod D3 a do Polska navíc ještě MPU.
Čas ukáže.
Vždyť v tom Harrachově snad chybí jen přestavníky, matně si vybavuju i nějaké nákresy situace se zakreslením (a zohledněním) výhledových návěstidel… Kdo pořád vymýšlí na této trati, provozně zatíženější než leckterou jinou D1, za každou cenu nějaké „neopuštění“ D3, neboli paskvilu „lowcost Dálkoviny bez DOZ“ někdy z první republiky, vhodné tak leda na tratě tzv. „s malým provozem“?
Chceš zuby? Vem si zuby…. My na to máme…
když je to památka, nemělo by se opravit jen štětkou a barvou, aby byl kladen důraz na zachování historické hodnoty? 😀 už vznikl „spolek za starou zubačku“
Ozubnicová výhybka bude? Vím že ji chtěli obnovovat, bylo by to skvěle kdyby se to podařilo.
to je fakt….ještě je tam také pamatuju….
V rámci investiční akce v Dolním Polubném budou zřízeny celkem 3 ozubnicové výhybky.
hurrrrá
No sláva, výtopna opravena, výhybky budou a snad po panu Ksandrovi příjde srdcař a 404.003 se rozjede vlastní silou, jak bylo plánováno a zamítnuto panem Ksandrem.
Nechápu mínusy, asi jsou z NTM. Máte rozpadající se dům. Nemáte na opravu. Přijde dobrák /Norské fondy/, že vám dům opraví. Vy odmítnete, dům dále chátrá. Pak jste kulatně řečeno …. HLUPÁK.
tak sláva!!!
https://www.youtube.com/watch?v=CFLF4WRMpQA
To bude zase křiku, jak je ozubnice zbytečná
Styky jsou propadlé….co to takhle podbít? Říká se tomu údržba….
Ona se má z peněz alokovaných na údržbu platit údržba tratě?? 😀 😀
Styky po opravě nemají být, kolejnice se svaří.
Podbíjení je možné, když jsou pražce v pořádku. Což se zde říci nedá
Smutné že bez dotace by to nechali shnít…
Spíš bych očekával, že bez dotace by byl rozsah rekonstrukce omezený. Například by se nepořizovaly nové ozubnicové pásy, ale ponechaly původní s tím, že jsou jen jako památka a neprovozní.
Jedna neprovozní památka nám vykvetla pod Vyšehradem…
Vykvetla a plody už jsou zralé, tak říkajíc na spadnutí.
Asi tak jako rudy tresne v sadech?😀
Zdá se, že tamější situace směřuje k nějakému řešení.
https://www.lidovky.cz/domov/nadrazi-vysehrad-novy-majitel-vysehrad-rezidence-s-r-o-zchatrala-ruina-pod-vysehradem.A240131_142752_ln_domov_lsva
Ikonická mostní památka s nenahraditelnými nýty a dechberoucím panoramatem ještě možná poslouží po dobu výluky mezi odbočkou Tunel a stanicí Praha-Krč. Potom už bude možné úplně všechno – havarijní hodnoty z kontrolních čidel na památce, přetrasování dálkové dopravy přes Krč, zahájení přestavby nádraží Vyšehrad na něco ideově vhodnějšího, občanská iniciativa „Jamrtál proti hluku“ a nějaký ten dotační program pro „Nusle Silicon Valley“.
Už vidím ty titulky: „Genetické algoritmy z Jaromírovy ulice“ – „Konec železničního teroru“ – „Kvantový počítač řídí stříhání psů“.
Kéž by, jinak to bude ostuda. Měli železniční most, ale jezdily po něm vlaky.
Zase udržovat něco, co se nepoužívá je napytel. Takhle po obnoveném hřebenu se může normálně jezdit. Kdo ví, jestli si někdy nepůjčí tu parní zubačku ze Slovenska?
Mě docela překvapuje, když je to „oficiální památka“, že se nikdy nebouří proti záměně pražců za zcela jiný typ, který se v době výstavby té trati ještě ani nepoužíval. Nic proti tomu, zejména když to zajistí její další spolehlivý provoz, ale v ČR právě to příliš obvyklé není.
Záleží na tom, co je přesně předmětem památkové ochrany. To by v extrému mohl někdo tvrdit, že chráněny jsou i ojeté kolejnice z roku XY a nesmějí se měnit za nové. Takhle to naštěstí obvykle nefunguje, ale vlastník musí při rekonstrukci najít shodu s památkáři, jakým způsobem a jakými technologiemi bude oprava realizována.
Souhlasím, ale právě proto se divím, že v tomto případě se to (snad) spíše výjimečně podařilo.
třeba bude původní kolejový svršek uložen na nové souběžné kolejové těleso.
Tak když dáte památkářům vybrat mezi S49 na ypsilon pražcích a S49 na ypsilon tak si určitě vyberou. 🙂
Tam prostě moc na výběr není, jiné ocelové pražce se běžně nedělají a jiný typ kolejnice je neefektivní (UIC60 je zbytečně velké = drahé a lehčí kolejnice by neunesla lokomotivy, už Rakušanky měli v minulosti problémy).
Bouření probíhá obvykle tam, kde si do toho někdo nechá kecat (viz Výtoňský železniční most). Tady asi všichni rozumně usoudili, že to taky SŽ může nechat úplně zpustnout a hrozí zastavení provozu. Obnova z dotačních peněz s použitím jiného typu pražců a je jeden z nejlepších scénářů, jak to mohlo pro zubačku dopadnout…
Asi tak nějak. Ono nejde až tak o to jestli takové pražce nebo makové. Tady jde o to, že vůbec tento systém zůstane zachován když moderní vozidla tento systém vůbec nepotřebují a naopak jim (některým) překáží.
Tak místní chtějí jezdit a ne se zviditelňovat. Komu je to jedno, tomu je to jedno a ke zviditelnění spolku z Prahy nebo z Tetčic je to zřejmě moc daleko a pražce nejsou Karlštejn.
Původně výtopna měla střechu z ocelových vazníků. Po rekonstrukci jsou tam dřevěné trámy. Kolik lidí si toho všimne ?
Pitomá otázka : bez dotace by to SŽ neopravila ? Nechali by to rozpadnout úplně ?
Scénář Mladotice?
Mladotice jsou přeci green projekt dobré správy. Pěstují tam bioštěpku. Už by se mohla sklízet.
Existuje pojem dlouhodobá výluka. Na SŽ poměrně oblíbený. 😀
Tak ono se s tou dotací asi počítalo už v době kdy byla oprava oznámena.
Přesto tady mnozí vykřikovail, že si to mají zaplatit obce za svoje, ne že to bude platit SŽ.
„poškozování zubů kol na vozech nebo zubů na tyčích“
Vozy tam žádná ozubená kola nemají, ty mají jen (některé = ozubnicové) lokomotivy – asi by bylo lepší napsat neutrálně „na vozidlech“, aby to zbytečně nebudilo kritické poznámky
Jak dlouho se jezdí do Sklarské Poreby ? 10 nebo 15 let ? A už budou Poláci měnit kolejnice ? Chápal bych nějakou opravu, aby se zde mohla zvýšit traťová rychlost. Ale kolejnice ?
V Polsku se, pokud vím, na většině toho úseku nová pokládka nedělala, jen nějaké vyčištění a oprava, protože Poláci jezdili až do Jakuszyc poměrně dlouho a pochopitelně to muselo být co nejlevnější, aby k opětovnému zprovoznění vůbec došlo.
Nikoliv, veškeré koleje s ocelovými pražci v Polsku pamatující Německo byly při obnově odstraněny a nahrazeny ojetými kolejnicemi na dřevěných pražcích.
To pak dává smysl, dali tam ojeté a ty už jsou teď dojeté.
Dojeté nejsou určitě, ale trať v Polsku byla obnovována takovým dost low cost způsobem, celé jsem si to během obnovy prošel. Tady máte poslední díl obnovy trati z roku 2009: https://www.zubacka.cz/index.php/zubacka/aktualne/225-rekonstrukce-trati-szklarska-poreba-harrachov-17-dil
Projděte si všechny předchozí díly, ať víte, jak to tam probíhalo.
Když se teď koukám, co jsem napsal, tak ještě musím dodat, že s o.p.s. Zubačka nemám nic společného, jen jsem se dal odkaz na jejich stránky s reportáží o rekonstrukci tratě. Sám jsem si celou trať z Harrachova do SkP Górne během rekonstrukce prošel někdy v letních měsících v roce 2009 a z SkP jsem pak vyběhl na Voseckou boudu, kde jsem měl rezervované ubytování. Vzhledem k tomu, že rekonstrukce proběhla před skoro patnácti lety, tak ty reportáže stojí za připomenutí a to nejen díky fotkám :-).
To já si pamatuji rekonstrukci víc než před šedesáti léty…. To se i „prohlubovaly“ ( směrem dolů) tunely, aby se tam Rakušanky vešly. Prošel jsem i celý Kořenovský tunel, tehdy bez kolejí, ale v úplné tmě. Zubačka = moje srdcovka od roku 1950.
To je docela pěkné počteníčko- sledoval jsem to od prvního dílu.
Dokážu si představit v obloucích, kde je i opornice, sjeté vnější kolejnice. Propadlé styky a vadné pražce také. Aspoň podle fotek na google maps z r.2013 pražce moc naimpregnovaně nepůsobí.
Na polském úseku byly pro obnovu použity kolejnice již ojeté, mají se sem tedy dát nové a mají se hlavně posvařovat.
Ježiš zaplať Pánbůh za posvařování, konečně.
To už to ale nebude drncat. Co na to památkáři?
Trať ve Slezsku asi není památkově chráněná.
A v gesci DR to tam určitě nedrncalo…
BTW borci: http://www.zackenbahn-im-modell.de/modul_bf_polaun.html
Nepřivolávat!
Že tomu u Poláků nějak nevěřím…
Ale jdi, Poláci toho obnovují nyní docela dost a hlavně úspěšně. Proč by to nemělo jít i zde?!? Nakonec lze říci, že trať z Harrachova do SkP Górne se podařilo obnovit jen kvůli tomu, že to Poláci vzali jako low cost obnovu, A nelze nedodat, že kdyby Správa železnic měla pod taktovkou celou trať, k obnově by nedošlo dodnes. Těch výmluv, proč to nejde, by byla nekonečná řada :-).
Tomu svaření (to mě nějak vypadlo) u nich nějak nevěřím, ale je možné že se za 15 let co to opravily na Lichkov se styky už poučily.