Dobíječky dohání ziskovostí prodej pohonných hmot, říká BP. V Česku je chce stát dotovat
Dobíjecí stanice BP v Číně. Foto: BP
V Česku se vláda chystá za stavbu dobíjecích stanic utratit 300 milionů korun.
V Česku se vláda chystá za stavbu dobíjecích stanic utratit 300 milionů korun.
Uděláme všechno na elektriku. Auta, vytápění, vlaky. Zároveň zavřeme tepelné elektrárny. Smrdí. Zavřeme i ty jaderné. Jsou nebezpečné a kam s odpadem. Vodní toky se nemohou přehrazovat, ryby nemohou táhnout a voda přehrad zatápí území, biotopy. Vrtule větrných elektráren zabíjejí ptáky a hyzdí krajinu. Fotovoltaika zabírá velké plochy orné půdy. Nezbyde nám nic jiného, než znovu vylézt na stromy.
Jsi hloupý…
Lobbysti chtěj vyšroubovat ceny za nabíjení, bay to bylo stejně drahý jako za benzín nebo i dražší.
Radši bych tomu říkal nabíjecí než dobíjecí. to zní fakt divně. :)))
Tohle nic (300 milionů) myslíte jako podporu ? Málo přihoďte ročně 10 x víc. Proč nemá elektřina 5% DPH ? Kolik lidí má garáž s elektrikou (min. 3x16A na nabíjení elektroauta) ? Není to laciné ani všem lidem dostupné. Ale dokonale to překope naše zvyky a vysaje naši šrajtofli. Bojím se, že auto zas bude mít v městě jen starosta, doktor, lékárník, policie a majitel velké fabriky.
Klídek fóbiku, 50 % obyvatel v ČR bydlí v rodiným domku tudíž si může v pohodě nabíjet. Zybtek se dobuduje postupně. 😀
Plebs si nekupuje ani nový spalováky, plebs si kupuje z 80 % jen ojetiny. 😀
To nevymyslíš, zakazujeme výkonné vysavače, žárovky a bůhví co ještě, ale dobíječky na auťáky budeme dotovat
A stát bude vzpomínat na ty daně z benzínu a nafty, až mu budou chybět v rozpočtu, po přechodu na elektromobily.
Nebudou, na spotřební zani za PHM stát vybere cca 90 miliard, ale zdravotnictví spolkne asi 300 miliard a velká část z toho jsou náklady na nemocné a mrtvé spojené se znečištěním ze spalovacích popelnic, Státu se naopak uleví když spalováků zbaví a bude mít zdravější daňový popaltníky, kteří mu přinesou víc peněz do kasy. 😀
Však taky bude muset zavést spotřební daň na elektriku, vybírat silniční daň ze všech aut a zdražit dálniční mýto.
Čekáte něco jiného? Nebo jak teda by stát zaplácl tu díru z nevybraných daní z paliv a maziv?
Dnes není na sídlištích kde zaparkovat, z toho odkrojí jistě nabíjecí místa. Takže v budoucnu nebude ani kde zaparkovat, ani kde nabít.
Situaci vyřeší jedině cena elektromobilů, že naň běžný pracující nedosáhne.
A že byste parkoval a při tom zároveň nabíjel vás nenapadlo?
Napadlo. Dvě hodiny budete nabíjet a zbytek doby stání budete blokovat nabíjecí místo. Nebo půjdete po dvou hoďkách přeparkovat?
Půjdu, nejsem ignorant ani hulvát.
A pokud bude elektroaut třeba polovina, nenapadá vás, že budou parkovací místa vybavena k tomu potřebnou infrastrukturou?
Napadá mne ledasco, ale nevěřím. Když je dnes problém zabezpečit dostatek parkovacích míst, bude v budoucnu dostatek nabíjecoparkovacích míst? Tomu uvěří jen snílek.
Je mnohokrát ověřeno, že nedostatková jsou parkovací místa zdarma. I v Praze to platí. V částech, kde jsou ZPS lze s výjimkou Prahy 1, nalézt místo k zaparkování celkem snadno. Na Praze 1 neodpovídá cena nabídce, poptávce a kupní síle obyvatel, proto se to parkování chová, jako kdyby bylo zadarmo, tedy je ho nedostatek.
Jak typicky české…..
V USA se to vyplatí v GB taky, tak proč dotovat počáteční rozvoj u nás….
A jsou opravdu v USA a GB úplně stejné podmínky???
Nechtějí autosalony prodávat auta s řízením na pravé straně? Však jezdí v GB, Austrálii, tak proč nejezdí u nás….
A proč dotovat něco, co se vyplatí samo o sobě? Když BP tvrdí, že je to pro ně ziskové více než benzín.
A jinak teda autosalon má velice malé páky na to, aby v parlemantě odhlasoval změnu zákona. To pláčete na Poště, že vám nejde elektřina.
Zcela evidentně naprosto nechápete o čem je řeč……
Nicméně nějaké dotace na rozvoj infrastruktury (např. dobíjení z veřejného osvětlení ve městech) smysl mají. Těžko si lidé koupi elektroauto, když ho na sídlišti nebudou mít kde nabít. Rychlonabíječky a pomalé noční dobíjení jsou dvě odlišné disciplíny.
Kabeláž pro VO je navržená tak, aby ukrmila to VO. A pochybuju, že mají rezervu na nějakých 4x 10 kW pro 4 stojany s pomalým dobíjením. To je ekvivalent asi 150 lamp. Takže buď svítit nebo dobíjet.
Je vidět, že se o toto téma nezajímáte. V Praze plánují při rekonstrukci veřejného osvětlení nadimenzovat nové el. vedení tak, aby už utáhlo i ty nabíječky ve sloupech lamp. Ano, bude se to dělat postupně a pár let to zabere, ale koncepce je a už se začíná.
Jako že se ke každý lampě natáhne kabel jak k vysoký peci?
U každé lampy se nedá parkovat takže ke všem ne. A ne kabel jak vysoké peci, ale jako rodinnému domku, dvojzásuvka na lampě má příkon 22kW a potřebuje jistič minimálně 32A, spíš o stupeň vyšší.
Mám pocit, že u té lampy bude stačit „obyčejná“ 230 V zásuvka na 16 A jistič. Budou-li lapmy LED (s výrazně nižším příkonem než sodíkové, tak by se to zvládnout mohlo. I z 230 V s 16 A se EV nabije (i když za desítky hodin). Ale i ty desítky hodin jsou vlastně v pořádku, protože průměrné auto stojí denně 23,5 hodiny. Ty nabíječky s 22kW budou opravdu jen pro ty co potřebují „akutně“ mít plnou baterii přes noc a doba nabíjení tam bude časově zastropována třeba na 8 hodin (tak jako je to dnes) a nad tento čas se… Číst vice »
Nikdo jste to ještě neviděl, ale už víte, jak to bude určitě vypadat 😉
Davide, na sídlišti bydlí ze 70% lidé, kteří si nekoupí nový spalovák natož BVE. Ale komu se daří a bude ho mít, tak si určitě najde řešení. Proč mluvíš po 32 letech za druhé lidi? Je demokracie, tak nevnucuj co druzí bodu nebo nebudou dělat a kupovat.
Další a podstatná věc je ta, že do loňského podzimu stát házel klacky pod nohy vlastníkům věžáků a paneláků na sídlišti. Ledy se pohnuly a už se můžou na střechách montovat fotovoltaické elektrárny. ANO, bude to trvat, ale za pár let se tomu zasměješ, pod podmínkou, že jsi k sobě soudný.
Znám křišťálovou studánku…..Ale prd. Tohle jsem nechtěl. Tak jinak. Znám jednu nabíjecí stanici umístěnou na parkovišti jednoho obchodu a u té se píše něco jako “ Zde si můžete nabít váš elektromobil zdarma v otvírací době prodejny.“
A v konečném rozpočtování se to promítne do cen zboží. Nechci slevu zadarmo.
Mourku, s takovým myšlením nikdy nebudeš mít BVE.
Tak už asi ne. Ta cedule (byla na tom trubkovém rámu a podle těchto fotografií tam chybí a uvádí se, že aktualizace 30.1.22021. Ale ceduli jsem tam viděl ještě na přelomu roku 21/22.
https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic/cez-jicin-riegerova-ul-oc-kaufland-3174
Oprava: Aktualizováno: 30. 12. 2021 12:26:12
No, když sleduji ceny za kWh na českých nabíječkách, tak mám takový blbý pocit, že platíme za byznys nabíječkářů dvakrát…
A s ohledem na současné zvýšení elektrické energie celkově vlastně třikrát…
Elektromobil má dnes smysl prakticky jen u domácího nabíjení, pokud má majitel dlouhodobou smlouvu…
Ceny na nabíječkách od BP (alespoň pro Británii) jde dohledat:
https://network.bppulse.co.uk/pricing/
Podle toho, jestli si člověk připlatí za členství (přes 200 Kč/měsíc), má aplikaci, nebo platí kartou, tak se ceny za rychlé nabíjení pohybují v přepočtu od 10 do 15 Kč za kWh.
S takovými cenami je levnější jezdit na benzín/naftu, a to ještě elektromobily neplatí spotřební daň. Ekonomicky to vypadá tak, že nejbohatší z nás si budou moct dovolit elektromobily, zbytek bude muset autobusem (nebo jinou formou VHD).
No a benzín tam stojí myslím 43 Kč aktuálně, ne? Takže pořád vychází EV levněji. Navíc jde o rychlonabíječky, tam nemusíte tak často jezdit.
Nemám možnost nabíjet ani doma ani v cíli cesty. Poradíte mi jak jinak než na rychlonabíječce to elektroauto dobíjet, aniž bych tam strávil půl dne, než se mi to auto nabije? U dieselu zajedu k pumpě a mám za pár minut vyřešeno. Krom toho kolegovi na Enyaqu teď v zimě ukazuje plně nabitá baterka dojezd kolem 300km (má 80kWh baterii) a mě na Octavii plná nádrž kolem 900km.
A právě proto stát dotuje stavbu těch stanic, včetně těch pomalých sloupků na sídlištích, abyste měl kde nabít.
Jinak ten kolega má tu baterku každé ráno plnou, s Octavií musíte jet někam na benzinku a čerpat, to zdržuje. Mám EV i Octavii a to ježdění na benzínku mě děsně nebaví, stojí to dost času. Zato s EV nabíjím mimo domov jen výjimečně.
Kolega tu baterku ráno plnou nemá, protože služební auto za své doma nenabíjí.
Tak to uz je pak jeho boj.
To jsem mu taky říkal, když si místo Octavie vybral (zadotovaného) Enyaqa.
https://eshop.sectron.cz/cs/sectron-prenosna-nabijecka-pro-elektromobil-16a-400v-cee-5pin-type-2-5m/p-15227/
A kdo dotoval benzinky?
A co na té benzínce děláte, že to stojí tak hrozně času? Třeba dělám něco úplně blbě, ale plnou nádrž nafty mi tam pistole chlístne za minutu a zhruba další dvě minuty trvá to okolo.
Pripocitejte si cestu k benzínce a zpět, ne každý má benzinku za rohem nebo po cestě do práce……
Samozřejmě z toho vychází pak pro každého člověka něco jineho, ale ta není na závadu…..
No nevím, z 99 % tankuju někde při cestě a myslím, že tak to dělá drtivá většina lidí. Osobně neznám nikoho, kdo by jezdil pro benzín separátně.
Ano, nejedu specialne tankovat, ale zase nejsem tak bohatej, abych jezdil nakupovat nekam na Shellku nebo do Agrotecu, kde to stoji o 4 Kc na litr vic, nez jinde. Stejne, 5 minut zabere tankovani a placeni. Tak do 5 minut fronta. Pak 10-20 minut ta „zajizdka“. To mate ve vysledku 20-30 minut Vaseho casu. To me fakt nebavi a v EVcku tohle resit nemusim.
Tak to asi neznáte moc lidí z venkova….
Jo když jsem bydlel v krajském městě také jsem měl benzinku na každém rohu…
Všichni, co bydlí u Polských hranic pro ušetření 10,-Kč na litru zajíždějí hódně daleko, ale ten pocit, že ušetřili.
Tebe někdo nutí ? Dělej svobodně, co se ti líbí a co ti vyhovuje. A prosím, tak se chovej k druhým. Na světě bude líp.
To asi ne. V benzínu je cca (zaokrouhleně) 8,9 kWh/litr, to dnes stojí řekněme 40 Kč. 10 Kč za 1 kWh elektřiny z nabíječky znamená, že „natankování 1 elektrického litru“ mne přijde na 89 Kč. Děkuji nechci.
Vidíte a pak Vám do toho vstouje účinnost motoru, kdy u spalováku uděláte z většiny té energie jenom odpadní teplo. A naopak u elektromotoru se většina použije na pohyb.
No jasně, a u elektromotoru vám do toho zase vstupuje účinnost elektrárny a přenosové ztráty, žejo.
Účinnost současného spalováku a tepelné elektrárny (což je i jaderka) je plusimínus autobus stejná.
Ztráty v elektrické stti jsou 5% (to by mohlo odpovídat energetické náročnosti výroby a distribuce benzínu).
Pak je tam 15% nabíjecí ztráta, kterou ale u EV pokryje rekuperační brzda a absence volnoběhu.
Z téhle základní matematiky je to bohužel asi šul-nul, vtipnost elektriky ale spočívá v tom, že jí můžete vyrábět i bez emisí CO2.
Přesně, když se to lidem hodí, zmiňují to, že se elektřina vyrábí z hnědýho uhlí. No a jindy zmiňují zas to, že tu máme 40% z jádra a jen 40 % z uhlí.
To jsou počty buď na Nobelovku, nebo na kouli z fyziky!
Důležitý je, že ty výpočty vychází jak je potřeba 😀
Snažíš se být vtipný, ale majitelům BVE tohle raději nevnucuj. Ztrapnil by jsi se. Kdo má fotovoltaiku na střeše, tak má slušnou slevu asi kolem 3,-Kč/kWh a když svítí slunce, tak nabíjíme ZADARMO, to je asi co tebe štve a děláš tady machra. Na rozdíl ode mne z komína RD se mi nečoudí a nikoho v okolí neotravuji smradem a když vyjíždím ráno z domu, tak mne nikdo neslyší a ani necítí. Co se týče na dlouhých trasách, tak si představ, že mám předplacenou kartu, která se vejde do 8,-Kč. Tu používám maximálně 10x/rok a jinak si sebou vozím: https://eshop.sectron.cz/cs/sectron-prenosna-nabijecka-pro-elektromobil-16a-400v-cee-5pin-type-2-5m/p-15227/… Číst vice »
Řekněme, že máte Citigo a benzín za 43 Kč. Papírově je spotřeba 4,4 l/100 km (kombinovaná), takže 189,2 Kč na 100 km.
Elektrické Citigo má spotřebu (kombinovanou) 14,8 kWh/100 km, při 15 Kč za kWh to dělá 222 Kč/100 km.
Aby se vám vyplatilo elektrické auto, které je o cca 200 000 dražší, tak by muselo stát na provoz nejméně o 100 Kč/100 km levněji, což v případě rychlonabíječek neplatí.
Jinými slovy, pokud nemůžete nabíjet ve vlastní garáži, nedává pořízení EV ekonomický smysl. Lidi z paneláků a bytovek asi budou mít smůlu.
Nikdo neříká, že ty energetické dotace nemůže využít město ke stavbě nabíječek s výhodnějším režimem než mají rychlonabíječky…
Pavle, mate pravdu. Zit s EV na rychlonabijeckach bez registrace se fakt nevyplati. Nastesti jednak dost firem nabizi po registraci lepsi ceny. Za druhe ano, kdyz nabijite doma, tak mate ten kilometr treba za 0,4 Kc jako ja.
A nebojte u panelaku fakt nebudou drahe rychlonabijecky, ale podstatne levnejsi, pomalejsi nabijecky. Nema smysl tam strkat rychlonabijecky.
Nerad vám házím vidle do vašeho optimismu, ale 1 litr benzínu = energie cca 8,5 – 9 kWh, tedy 1kWh vyjde při tý vaší ceně 43 Kč za litr plusmínus 5 korun. A to je ještě ta cena z výše než poloviny tvořena daněmi, které jdou státu. Zatímco 1kWh v elektrice vyjde na zmíněných 10 – 15 Kč a je v tom maximálně DPH.
Shrnuto a podtrženo, nemáte ani ahnung, co vlastně povídáte.
Benzín sice tankujete 8,75 kWh za 36 Kč, ale motor z něj využije jen 35% energie. Cena použitelné kWh tak je cca. 12 Kč.
U auta zaplatíte u ČEZ stojanu desetikorunu za kWh (a je z obnovitelných zdrojů), s nabíjecími ztrátami (20%) a se zohledněním účinnosti motoru 80% máte efektivně cenu za kWh 10/(0,8×0,8)=15,60 Kč.
A rychlostojany jsou tankování na cestách, průmměrnou cenu za kWh si snižujete domácím nabíjením, kde v nízkém tarifu vidím 2,80 Kč („efektivní“ cena je pak 4,30 za kWh…
Ti diskutéři tady jsou úplně mimo. Mají vůbec základní školu?
Tesla jezdí za 15-20 kWh/100 km.
I kdyby ta kWh stála v průměru 10 Kč (kombinace doma/pomalu venku/rychle venku), jsou to 200 Kč na 100 km.
Při spotřebě 5 l benzínu to dělá 175 Kč.
Pokud si pořídím rozumný tarif, nebo nedej bože solární panel, jsem s cenou úplně jinde.
když hloupost vládne Evropou, nic chytrého nečekejte…na jedné straně se dekarbonizuje a na druhé se zvyšuje poptávka po el. proudu…tohle může vymyslet jen blbec buď jedno nebo druhé
K dokonalosti je to dotaženo tím, že se vypínají atomové eletrárny, fungující v základním režimu, jen na základě trvzení, že jádro je špatné. A nahrazují se zemním plynem.
Moment, moment – tohle se děje jen v Německu. Zase tady nešiřte hospodské paušalizace a polopravdy.
Aspoň už vím, proč se mi pan Kocurek ptal, jestli jsem to slyšel v hospodě 😄 soudí podle sebe 🤣
No ale doplácíme za to všichni protože evropský trh… místo aby se elektřina nejprve spotřebovala „doma“ a až pak ‚vyvážely‘ přebytky.
To nevím, co sledujete, provozní náklady nabíječek nikdo nedotuje.
Spíš fotovoltaickou elektrárnu. Vzhledem k vývoji cen elektřiny… (fixaci máte na max. 3 roky, elektroauto, předpokládám, vydrží trochu déle)
Podle serveru ekovozy.cz bylo ke konci letošního června 2021 registrováno v ČR přes 8500 elektromobilů. Podle dat Svazu dovozců automobilů bylo začátkem roku v zemi zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Takže 8500 elektromobilů zajistí stejné zisky jako 8,3 mio všech kategorií? Nějak tomu nerozumím.
Až pochopíte význam slova marže, tak porozumíte i textu.
JJ už chápu, proto jsem napsal, že nerozumím.
Mě tam zmátlo slovo ziskovost.