Doba vectronová. České dráhy převzaly letos 12 lokomotiv, příští rok plánují dalších 22
Lokomotiva Siemens Vectron pro České dráhy. Foto: České dráhy
Dopravce bude díky odběru dalších lokomotiv připraven na výhradní provoz na koridorech pod ETCS.
Ahojte lidi, jenom se chci zeptat mimo článku, jsem se Slovenska a nemám skušenost s regiojetem, čd ani s leoexpressem, skoumam už dlouho(asi 2 miesice) s kým je najlepší jet, čtu hodne že regiojet je super no zároveň nejde klimatizáce a maji strašný pordel, ruší vagóny, zas čd jsou občas nespolehlivý ale videl jsem že jsou hodne oblibeny u lidi, jen ted straceji vsude linky a čtu že jsou hodne i neefektívny (asi ale tahle informace nezmieni moji cestu) a leoexpress je dost drahej ale Když si objednáte o 2 tydni drive listen tak jsou dost lacný, no ne vsudy… Číst vice »
Konec 150/151 se blíží 🙁
Před 20 lety bylo pozdě. Už aby to bylo.
Pro vás šrot,pro mě legenda.Pravda ale je že tato lokomotiva je zastaralá technologie a důchod si už zaslouží,po tom co odmakala a i strojvedoucí si zaslouží lepší pracoviště
Proč by měly? Třeba řada 103 DB byla v devadesátých letech, kdy zajišťovala podstatnou část vozby vlaků IC a část vlaků kat. IR, soustředěná jen v Hamburku a Frankfurtu.
Není potřeba mít pár strojů v každém depu po cestě.
Dotaz nešotouše – ono opravdu v běžném provozu nechybí to boční okno?
X krát jsem viděl videa, kdy např. při jízdě vlaku přes rychlostní omezení na výměně mašinfíra pohledem z okna dozadu kontroluje, jestli už to má projeté…
Na Vectronu se nastaví přesná délka vlaku v metrech podle brzděnky. Na konci omezení strojvedoucí 2x stlačí tlačítko na jízdní páce a na displeji se mu ukazuje dráha, která ještě schází aby konec vlaku minul označené místo.
Lokomotiva je výborná.v Německu jezdí až 200 rychlost hod.ja měl opravdu
Kdyby byly moje, třeba bych se chlubil, ale mít vlastní jedinou a ostatní pronajmuté, asi bych mlčel. Cestujícímu je jedno, co ho táhne, hlavně když v pohodě a včas dojede na místo, kam chtěl.
Zeptám se. Proč je z Vašeho pohledu „vlastnictví“ (tedy mít lokomotivy v majetku) tak důležité? Respektive proč to takto negujete?
Klidně mohou být jejich – v té smlouvě byla v příloze zůstatková cena každé mašiny vyčíslená extra s tím že ČD, a.s. mají právo si kteroukoliv mašinu nebo klidně za udávanou cenu kdykoliv odkoupit – takže pro ČD, a.s. je to výhodné.
EDIT: všechny si klidně mohou odkoupit, všech 50 ks !
A tím spíš je cestujícímu jedno, jestli lokomotiva v čele vlaku je dopravcem vlastněná nebo pronajatá, mnohdy je to i lokomotiva jiného dopravce.
A je to potřeba ? Lokomotivy jsou pronajaté, majite l(pronajímající firma) má nasmlouvaný servis ve Vršovicích. Ten se provádí po 30 000 km.
Ale je to krásná práce pro Vectron
Pěkná lokotka
Supr lokomotiva. Jen si asi povzdechnu, ze je velká škoda, ze něco takového nebyla schopna zkonstruovat plzeňská Škodovka :/ a zas se musíme spoléhat na naše zahraniční sousedy.
No, prodává se dobře, jezdí dobře, ale třeba z hlediska účinků na trať bych si rozhodně nedovolil tvrdit, že je to „supr lokomotiva“ (zeptejte třeba se SBB nebo ÖBB, co si o tom myslí…). Taková supr mašinka se ale bohužel dneska nevyrábí… :o(
Je to šicí stroj na železničním svršku ! Nejlepší mašina je 1216 ÖBB – ta jede měkounce, skoro jako osobní vůz, člověk by neřekl, že to má 89 tun. Velmi dobře – zatím z fotek – vypadá i pojezd budoucí řady 105 DB Travca na V = 230 km/h.
Nejlepší a hlavně nejhezčí je řada 460 SBB, 465 BLS. Ta je také na 230 km/h a pojezdem je příznivější k obloukům.
Oni zkonstruovali, řada 380 je dobrá lokomotiva, když ji schvalovali pro provoz v Rakousku, tak byla i zabavena a detailně technicky prozkoumána. Ale pak to její výrobce zazdil tou arbitráží a u ČD se neškrtne. Je to takzvaný zašlapaný projekt, těch bylo za éry ČSSR víc. Dobré stroje šly do kopru.
Přestaňte s tou omletou písničkou jak nám chudáčkům všichni všechno vzali, zakázali a sebrali. 380 je zmetek a x krát to v praxi dokázala. Koncepce je jedna věc a druhá věc je provozní spolehlivost. Pan Palíšek by vám vysvětlil jak se staví lokomotiva….a jak se má v provozu v zátěži chovat. 380 je nedotažený nedodělek.
To jako Eduard Palíšek, ředitel Siemens s.r.o. v ČR? Ten s tím nemá nic společného. Výrobcem lokomotiv je zcela samostatná firma Siemens Mobility, která má část konstrukčního týmu fyzicky v ČR. Můžou se akorát tak potkat na obědě.
Víte kdo je Ing. František Palíšek? Tak toho moc o československých lokomotivách nevíte.
Nebyla zabavena kvůli žádnému technickému zkoumání, to byla jen dohra po výběrovém řízení. Se zašlapanými projekty z éry ČSSR nevidím velkou podobnost.
Tak ještě aby to ETCS bylo připravené samo na sebe a na to, že po kolejích budou jezdit vlaky. Zatím se tváří dost překvapeně.
Hlavně mi zůstává rozum stát, ze se za miliardy postavil kus 4.koridoru do Budějovic s tím, ze tam mají vlaky jezdit 200-230 km/h, ale zatím se jezdí max 160. Tak kde je problém?
Minimálně legislativa, maximální dovolená rychlost v ČR,160. V rámci testu vyšší, jinak né.
O tom, že budeme zrychlovat se už ví desítky let, minimálně od dob zakoupení Pendolina, které umí víc. Tak kde to vázne, připravuje tu legislativní změnu vůbec někdo?
Milý Honzo, vzhledem k tomu, že jen opravdu málo našich legislativců, myšleno poslanců, jezdí vlakem pravidelně a často, tak se obávám že je to pro ně vedlejší kolej….
Tady zaspalo MD.
230 tam není nikde. Max 200 pro naklápěcí skříně, které tam ale jezdit nebudou a max 185 pro normální vlaky.
Škoda jen, že rakouský strojvedoucí lok. Vectron nepovažuje za lok. pro osobní vlaky a proto stále nejezdí na výkonech do AG.
Rakúske Vectrony boli kúpené pre RCC, nedisponujú ani potrebným softwarom pre osobnú dopravu, preto na nej nejazdia. Keby ju nepovažovali za mašinu pre osobnú dopravu asi by neuzavreli zmluvu s ELL na prenájom Vectronov pre NightJety.
A kolik že těch vectronů v barvách ČD už opravdu rutinně jezdí pod ETCS? Ta „příprava na výhradní provoz“ znamená, že lokomotivy jsou vybaveny ETCS a doufá se, že to bude fungovat, nebo už se to opravdu zkouší/ověřuje? I s ohledem na výlukovou činnost předpokládám zatím spíše tu druhou variantu. Ale i tak je to samozřejmě v daném ohledu pokrok…
Vectron+ETCS+AFB je to nejlepší co může fíru potkat. Celá cílovka se může jít vycpat.
Opravdu?Já se tedy svezl na “Kočičákovi” ETCS+AVV a to se může jít celé AFB klouzat ,sorry😉✌️
Strojvedoucí se zkouškou ETCS jedoucí na stroji s aktivovaným ETCS (kontrétní seznam HV má každý k dispozici) je povinen zabezpěčovač použít. Nešiřte tady nepodložené informace.
On položil otázky….Příště lépe číst 🙂
A ne nerozumné otázky, vzhledem k tomu, jak se Vectrony ČD pod ETCS ukázaly v Polsku https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-wypozycza-od-czechow-kolejne-vectrony-zdjecia-116011.html
Jak pisaliśmy wcześniej, pomimo zmiany taboru, PKP Intercity nadal chce, by skład kursował z prędkością 200 km/h, na co pozwala i lokomotywa i wagony dołączone do elektrowozu. Niestety, z uwagi na problemy z ETCS na pokładzie, wciąż nie jest to możliwe (Siemens jest mocno zaangażowany w rozwiązanie problemu). Piszemy o tym obszernie tutaj. To, że pociąg kursuje na razie z mniejszą prędkością 160 km/h powoduje jednak zaledwie kilkuminutowe opóźnienia.
A Zátopek bude sprintovat do Tlumačova…
Co s ním když je to leda tak na ostudu.
No, panečku a jde co, že? Jistě vše není zalito sluncem, jistě i tento stroj má své „nectnosti“, ale jistě je to lepší, než vymýšlet „český trakař“ a dělat pokusného králíka jedné nejmenované firmě….. Kdyby takto „národní dopravce“ postupoval i v době TAURŮ vyhnul by se trapným arbitrážím…..
Promiňte, věta měla znít: „Jde to že?“.
Prc?
Prc? Prc?
A to si představte, že jsou ještě takové hloupé státy, kde dělají pokusné králíky.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-z-umowa-na-46-kolejnych-griffinow-z-newagu-116662.html
Mno, vidím, že za Vectrona jsem obdržel mnoho minusů….já ho nevymýšlel a to, že se prodává a používá po celé Evropě svědčí za vše….. Jasně, zde je web šotoušů a uniformita se nenosí, ale většina cestujících chce dojet a dopravce jistě i ušetřit nějakou tu megawattu….cena také není proti „109“ a „politice“ Škoda group špatná….tak minusujte, minusujte…. apropó for „jal“ jsou pokusy a pokusy…jistě mi rozumíte. Podpořit domácí průmysl, něco vytvořit a prodat je fajn….jen to musí být k něčemu, že….a hlavně nepodvádět zákazníky (prodlužování dodání o několik let, změna ceny, arbitráže, nehomologace u jiných správ atd…atd…) Je u nás… Číst vice »
Ty mínusy jsou spíš za to, že pod každým článkem o Vectronu nebo jiné současné lokomotivě tady vždycky někdo začne kydat na 380, ačkoliv s tématem článku vůbec nesouvisí.
Pane TWIX, nikdo nekydá na 380 (109) ostatní lokomotivy pane jsou již dáááááávno za zenitem, ať technicky (výkony), tak spotřebou atd…. Jestli jste to nepochopil (nejsem strojvedoucí, proto neznám „nemoci“ řady 380), klidně bych tuto lokomotivu kupoval dál, vylepšoval, dodal do těch starších ETCS. Jako cestujícímu mi je to jedno, navíc jak píšu níže 380 je i hezká lokomotiva (jiná než ostatní), ale výrobce, výrobce je „paskvil“ od kterého moc nelze čekat a to čím si díky výrobci tato lokomotiva prošla….prostě pane!!! nikdo jí a výrobci nevěří a bohužel jsou v Evropě výrobci, kteří toto umí lépe….a i byly. To… Číst vice »
Já nic z toho nezpochybňuju, probralo se to tady 100x proč řada 380 vznikla a proč se v tom pak nepokračovalo. Ale v tom jestli to s tímto článkem souvisí se asi názorově lišíte se mnou i s dalšími co dávají ty mínusy.
A navíc pomíjí vše co se v té společnosti v těch dobách odehrávalo.
Na západ si moc konkurence z východu nepouštějí.
Je to ta podpora domácího průmyslu.
I z toho důvodu dostala 380 papíry až po vektrónovi.
To jen u nás je všechno odjinud lepší.
A proto má ŠT v Německu úspěchy s tramvajemi, že?
V rámci celého Německa marginální záležitost, podobně jako těch pár 380, co tam jezdí. Ty nijak neohrožují dominanci západních výrobců.
V tý době nebyl důvod. Byla to doba, kdy jediná překážka byly normy TSI. Teď je tu doba, kdy je potřeba zařídit, aby co nejspolehlivěji šlo zajistit provoz i v dalších letech a tak se zvolila tato varianta. Nastala doba musí to jít.
Ale i v „té“ době o které mluvíte bylo nutno co nejspolehlivěji zajistit provoz. To bylo předsi vždy, né? Z této podstaty si v této zemi vydržujeme (i Ti co do vlaků v životě nesednou – z daní) takový luxus, jako je železnice. A lokomotivy, které (dnes tedy s úpravou na ETCS) tedy Siemens Taurus v té době existovaly, byly spolehlivé, kompatibilní (tedy jistě né všude, abych nelhal) a nestály jistě více, než „trakař“ 109 (já proti té lokomotivě, jako laik nic nemám…dokonce se mi líbí). Jen jí holt vyrobila firma, jak by se řeklo se špatnou „firemní kulturou“…..proto také… Číst vice »
Hlavně že na Žilinu jezdí 150.2 s interjetem. Jsem zvědav co bez nich budou dělat
Taky proto 140 ještě v tomto GVD nedojela včas. Je super házet jízdní doby, které nejdou absolutně vyjet, ale cestující spolkne vše.
Jistě…geniální řešení…drahé vozy s rychlostním maximem 200 km/h a lokomotiva na 140 km/h. Super řešení….. Věřím šotoušům, že v době vzniku (tuším tak někdy 1970 – nejsem odborník) , to byly jistě krásné lokomotivy a zcela jistě špička v Evropě, ale dnes se pouze z fotogeničnosti žít nedá….a cestující, cestující kteří platí vůbec nějací „šotoamatéři“ nezajímají…a konečně již ani dopravce. Proto 150.2 končí na smetišti a následovat je budou i 151. Prostě pravěk…..
Kdepaaak na smetišti.Ty skončí v rukou soukromníků kteří s nimi budou jezdit ještě dlouhé roky.
Jo? A kteří soukromníci by to měli být? Už vidím jak za pár milionů kupují vylítané 151 a za další desítky milionů do nich cpou ETCS aby s nimi mohli vůbec vyjet a ne jen šoupat na kusé koleji, kterou jim SŽ milostivě nechá pod stejnosměrným napájením.
A kdo říká že budou jezdit u nás?
Ano, proto u nás nepoužitelné a staré. ČD je v zahraniči používat nechce (nemůže) a Cargo o ně zájem nemá…evidentně!! Jedna již na vrakovišti je (bez zájmu těch soukromých firem a nešotoušů) a další budou pokračovat…a budou li za pár „kaček“ následovat ř.140…buď jim to ke cti!! Zde ETCS a konverze velí jinak….
V roce 1970 nebyly ani na papíře.
Promiňte….psal jsem, že nejsem odborník…tak tedy 1978, mění to něco?
Myslím, že za 45 let bez větší modernizace (regulace výkonu, trakční motory atd…) je lokomotiva s odporovou regulací opravdu zralá tak na kovošrot….Svět pane za 45 let pokročil…vzhled pro šotouše je jedna věc, nostalgie druhá a nutnost dopravce provozovat moderní stroj jiná. Kdyby to tak nebylo, jezdíme párou….pravda, pro šotouše paráda :-))))
Bohuzial, isiel som, usiel mi pripoj v Ziline, avsak cestou je par vyluk, na ktore sa CD odvolaju a hotovo- ziadna kompenzacia. Takze im to vobec nevadi.
Však krysy jsou hned na řadě, primárně se řešily oběhy na dvousystémových relacích kde to pokrátí jízdní doby oproti řadě 362, a takových se vyrojilo celkem dost (i díky přepnutí Říkovic). A pak v tom hraje tedy roli i ta dislokace v Bohumíně, kde zatím mají akorát ČD Taurusy, které ale vozí Varsovie a Polonie.