Doba obchvatová. ŘSD příští týden otevře novou přeložku kolem Svitav
Obchvat Svitav před dokončením. Foto: ŘSD
Otevření obchvatu přinese i změnu režimu pro nákladní auta.
Otevření obchvatu přinese i změnu režimu pro nákladní auta.
S dodržováním dopravních předpisů nejspíš pomůže policie.
Aha, já myslel že zahrádkáři.
V takovém článku má být obrázek mapy. Řidičům řekne víc, než 3 minuty videa s ukázkou příkopů…
Souhlas, zapomněl jsem a díky za upozornění, už je tam.
A co Příbram?
Příbram už obchvat tohoto typu má, ne? Zčasti dokonce ve čtřpruhu…
Úsek I/43 v Lacnove byl nejspíš jedinou silnici, kde byl na „éčkové“ silnici zakázán provoz nákladních vozidel. Předpokládám, že tento usek (a i dále od Svitav na jih) bude degradovan do nějaké III/×××××, nikoliv dvojky.
Každopádně krasna práce, po obchvatu Opatova (2009) se na severní části I/43 pripravuje výhledově i obchvat Lanškrouna a další stavby.
Škoda,že se nepodařilo prosadit zákaz nákladních aut nad 15 tun od Svitav po OÚ. V Hradci nad Svitavou.
Horky kandidat na cenu Hodne muziky za malo penez 2023.
On tenhle obchvat měl už celkem dávno stát… jediná slušná silnice v okolí vede přostředkem města Svitavy, tak to se pak těžko divit řidičům když to objíždí po okreskách tudy kudy je to kratší, A NAVÍC je tam toho průjezdu obcí míň (na kilometry). Základem nějakého vyhánění musí být reálná alternativa.
Naopak, teď nastane ve městě dopravní peklo, protože nasednou do auta i ti, kterým se to dřív nevyplatilo, říká se tomu dopravní indukce.
A proč se jim to nevyplatilo a dnes najednou vyplatí? Důvod? Chápal bych to třeba při náhlém poklesu atraktivity MHD, která ale v tom městě ani neexistuje. A město je roztahané podél hlavních komunikací ve tvaru kříže, takže tam už dávno lidi autem jezdí.
No samozřejmě, a kdyby projednou „předpověď“ nevyšla, tak to pořád ještě neznamená že cpát indukci úplně všude je nesmysl, že?
Upřímně, při pohledu na tu stavbu nevím co tam mělo stát 1,2 mld Kč. To se projektant asi zbláznil!!!
A kolik by to podle Vás mělo stát?
Most, dva kruháče, několik kilometrů silnice a zisk zhotovitele.
Myslím že zákaz nákladní dopravy na II/366 přes Mikuleč nikdo nebude muset hlídat, ani není nijak nutný. Cesta po obchvatu po silnicích I/43 + I/35 je jen o 100m delší než „zkratka“ přes Mikuleč (o čase jízdy ani nemá smysl cokoliv psát). Smysl by to mohlo mít snad jedině pro dopravu, která začíná či končí v západní části Svitav…
Co to melete za nesmysly – resp. máte problém poznat rozdíl 100 a 1700m?
Jízda po novém obchvatu Svitav – https://mapy.cz/s/balemejuzo = 16.4,km (po nezprovozněné/uzavřené silnici navigace by neměly ještě ukázat jako variantu mezi dvěma body)/ po stávající cestě přes Svitavy a Mikuleč – = 14,7!
Já to bral tak nějak automaticky od nového kruháče I/43 x I/34 na obchvatu, pravda ze se bude dát sjet už na nové MUK u OMV kus jižněji, ale tam v ulici Kapitana Jaroše předpokládám taky zákaz až ke kruháči u Penny…
Každopádně ani 1,7km zkratka není rozhodně důvod jet přes Mikuleč
Smysl to bude mít, když se vyhne Svitávám úplně, vynahradí se to ušetreným časem – 1700 m je 1,5 minuty plynulé jízdy. Průjezdem městem ztratí víc času.
A jestli jedete na spotřebu, tak ušetříte za zbytečné rozjezdy.
Nepopulární názor: Povětšinou to jsou velmi užitečné stavby, jen se bojím, aby to nedopadlo tak, že budeme mít obchvaty obchvatů, zemi zastavěnou silnicemi, silnice před domem i za domem, jen proto, že nám teď vadí, když jezdí jen před domem (centrem měst)…
Zakažte rozvoj obcí a měst do šířky a omezte mobilitu, pak nebudou obchvaty obchvatů obchvatů třeba. Obchvaty řeší vzniklý problém.
Tady vůbec nejde o nějaké zákazy, ale o řešení systému. Obchvaty pochopitelně místním pomohou, to nelze zpochybnit, ale jedná se o řešení následku, nikoli příčiny. Příčinou je kamionová doprava v dnešním podáním. Řešení příčiny je zpolatnění kamionové dopravy dejme tomu po vzoru Švýcarska.
Kamionova doprava je uz zploplatnena mytem, takze maximalne zdrazit. Coz nam zdrazi prevoz zbozi a tedy samotne zbozi. Vysledkem zavodu ve zdrazovani mezi staty bude stavajici stav jen s vyssi cenou.
Chcete nadherna jablka v zimne kazdy den? Banany, melouny, kiwi a dalsi produkty, ktere nerostou v CR a jsou mimo sezonu? Prispivate ke kamionove doprave.
A prevod kamionove dopravy na koleje taky nejde, neni kapacita na kolejich.
Suprová věta: „Chcete nadherna jablka v zimne kazdy den?“
A ten, kdo je chce, ať si řádně připlatí, protože za stávajícího stavu se plundruje příroda, která by tady měla zůstat těm, co přijdou po nás.
„A prevod kamionove dopravy na koleje taky nejde, neni kapacita na kolejich.“
Protože ta kapacita se přidává jen a jen na silnici.
Klidně ať připlatí, ale nejen za jablka, za všechno zboží. Což způsobí zchudnutí obyvatelstva. A chudé obyvatelstvo začne pálit odpadky, aby ušetřilo. Jo, to přírodě pomůže. VRT Vám nic neříká? Uvolní se kapacita na koridorech tak o dva vlaky za hodinu (protože mezinárodní dálkové vlaky mohou jít na z běžné tratě na VRT). Zvýšení kapacity na železnici znamená stavbu nové tratě, ale v celé délce. U dálnice si můžete dovolit mít kus nepostaven (auta počkají, novému úseku se vyhnou), ale u železnice nový úsek převedete na lokálku nebo už na ucpaný koridor? Problém železnice je stejný jako u dálnic, všechni… Číst vice »
„Problém železnice je stejný jako u dálnic, všechni je chtějí, ale ne u sebe pod okny.“
Ano, problém odporu vůči stavbě je stejný, ale staví se jen dálnice. Tak jste na to konečně přišel.
„Uvolní se kapacita na koridorech tak o dva vlaky za hodinu“
Prosím o zdoj informace. Nenapíšete, o jaký koridor jde (počet kolejí, způsob zabezpečení…) a máte tady hned srovnání?
Např. tento obchvat nemusel být, kdyby se stavěla plánovaná silnice aktuálně značená jako I/73 – https://mapy.cz/s/lafubajaco, která však budí odpor vedením v jižní (mnou v odkaze nezvýrazněnou) částí skrz brněnskou Bystrc, byť tunely! Když už se postavil daný obchvat I/43 kolem Svitav, tak dle mě výhodnější než stavět i/73 je hlavní spojení JMK a Východních Čech přesměrovat cca tudy – https://mapy.cz/s/cucejupahu = na ramenem východní části tzv. dálničního okruhu Čech, jehož jižní/jihovýchodní část – https://mapy.cz/s/bahunoroza by mimo Prahu odklonila spojení (D-)Plzně – Příbrami – Tábora/(A-)Českých Budějovic s Brnem – Vyškovem – Olomoucí/Zlínem – Ostravou – PL/SR (tyto výrazně zkrátila a… Číst vice »
Po I/73 byste „zahnal“ jen část dopravy, pokud nepoužijete hodně hrubé násilí tak těžko budete někomu do očí tvrdit že když přijíždí od Litomyšle že musí jet až za Moravskou Třebovou a okolo Jevíčka… to by okolo té II/366 museli stát policajti špalírem.
Ten obchvat Svitav by byl potřeba v každém případě, jediný rozdíl by při odlišném trasování 73(43) byl v tom že by byl čtyřpruhový…
Gratuluji k nápadu táhnout kapacitní komunikaci přes 35km CHKO Žďárské vrchy a Železné hory
Bývaly doby, kdy všichni jezdili přes Karlův most a jiný nebyl potřeba. Praha měla asi 5000 obyvatel… chcete se tam vracet?
Nepopulární, ale relevantní, asi to nepůjde tak rychle abysme se toho dožili, ale všeobecné rozšiřování staveb (ne jen silnic) na úkor přírody (nebo i hospodářsky využitelné půdy) prostě je problém..
A nechcete zakázat stavět i ty domy?
Á zase ty vaše zákazy! Nesetkal jste se někdy s pojmem zpoplatnění?
Nechci, píšu to snad někde? Nebo kde jste k té otázce přišel? Asi každý pochopil že pokud na něco narážím, tak budování velkých hal na okrajích měst, které jsou povětšinou opravdu na úkor hlavně zemědělské půdy.. kolega předřečník sice psal více o silnicích, těch se to týká samozřejmě výrazně méně, ale myslím se nedá říci, že vůbec.. a konkrétně na tady tento obchvat Svitav i já osobně čekám jak na smilování, protože tam jezdím relativně často a úspora času i benzínu bude markantní..
Ten problém se řeší stabilizací (nestoupáním) populace… Sice se trošku vylidňuje venkov a rozrůstají předměstí, ale tenhle vývoj určitě pár set let vydrží, tohle určitě není problém číslo jedna…
Naopak, to je velmi správná obava. Zástavba orné půdy, nebo obecně chování k ní, je jedním z největších ekologických problémů. Sídla mají být co nejkompaktnější, s jasně definovaným rozhraním sídlo-krajina. Sprawl je jev popisovaný už cca 50 let a pořád jsme se nepoučili. Bohužel, když dnes ty plochy orné půdy nejsou životní nutnost (ve smyslu, že tu plochu potřebujeme, abychom sami sebe nakrmili), tak se k nim podle toho chováme. Intenzivní hospodaření a využití půdy až na dřeň (tedy neudržitelný a nešetrný způsob) paradoxně umožňuje jednak pěstování plodin pro energetické účely nebo pěstování plodin na dotace, protože jídlo se přeci… Číst vice »
Jenže na to žádné eurohujerské regulace ani vaše nápady nepomůžou. Až si lidi začnou vážit jídla z čistého přírodního prostředí, budou ochotni za něj zaplatit odpovídající cenu, pak ani ten sedlák to pole neprodá a tím se omezí roztahování zástavby. Ač si mnozí inženýři lidských duší myslí opak, světu vládnou peníze.
„Sídla mají být co nejkompaktnější, s jasně definovaným rozhraním sídlo-krajina.“
Takže roztroušené domy v pohraničních horách plánujete vybourat i přes odpor jejich majitelů, protože jste se už poučil … z genocidy v Kambodži?
Zpolatnění dopravy se rovná genocidě?
Ne to se rovná zchudnutí obyvatelstva, zhoršení konkurenceschopnosti ekonomiky, což povede k dalšímu zchudnutí a konečně k zastavení rozvoje. A nakonec nebude ani na ty vláčky.
Přes 30 let po revoluci a stále někteří lidé nechápou jak svět funguje.
Já se zase domnívám, že svět, tedy současná ekonomika nemůže donekonečna fungovat na „ekonomickém růstu“. Žádný strom neroste do nebe, jinak řečeno planeta má stále stejné rozměry, stejné možnosti, naopak člověk má větší a větší požadavky, navíc populace nezadržitelně roste. Zvykli jsme si na větší a zase větší spotřebu a řada z nás nevnímá, že to tak nepůjde stále.
Píšete o zhoršení konkurenceschopnosti, ale zjevně Vám nevadí, že potraviny na západ od nás jsou brutálně dotované, což s levnou dopravou odrovnává domácího producenta. Chceme něco dovážet? Zaplaťme si to.
Člověče vy se asi doma nudíte.. vaše z kontextu vytržené argumenty ne že by byly v jádru věcně nesprávné, ale jsou v dané situaci tak okrajové, že jsou v debatě zbytečně a jde v podstatě jen o slovickareni ve vecech, které každý normálně chápe, akorát nepotřebuje jít za každou cenu do detailu..
Dovolím si podotknout že ač to není zjevné, když se zahrabete do statistik tak zjistíte že českému zemědělství půda vůbec nechybí… za současného výnosu plodin tu máme bohatě postačující produkci (aspoň toho co se tu dá rozumně pěstovat bez skleníků a vytápění). Jako neříkám že s půdou máme plýtvat, ale rozhodně není důvod k panice. Ty všelijaké energetické (případně jiné) plodiny jsou vedené převážně motivací „hele stejně tu půdu tady máme, tak proč na ní pěstovat plevel?“ no a pak jasně taky dotace… ale ona existuje i dotace na ponechání části půdy ladem, aby na tom zbytku nevznikala nadprodukce některých… Číst vice »
Jsem pro dostavbu základní dálniční sítě a hlavně staveb na železnici VRT a tak…ale na druhou stranu, tam kde zustava jeste kus prirody v jakz takz dobrem stavu tak by se měla chránit, pripadne navraceni stavu atd.
Já taky jsem pro,ale to je na uskutečnění v našich českých podmínkách na dlouhá desetiletí.Víte ,jak dlouho trvalo,než se začal stavět úsek Říkovice – Přerov a proč se nestavělo i když na to peníze byli?
Základní dálniční síť by měla plynule spojit krajská města.Stačí se podívat na mapu a je vám jasné,že když to půjde dobře,tak někdy v roce 2060.
Ano, možná někde vznikají obchvaty obchvatů (není to neznámé ani v Rakousku, viz třeba Wilfersdorf tady: https://mapy.cz/zakladni?x=16.6402376&y=48.5729047&z=13
ale to není případ Svitav, tam to bylo vždycky prostředkem města a pořádně dloooouhé… (Lačnov). Historicky holt vznikaly cesty kvůli přístupu k sídlům (domům), a další domy vznikaly tam kde byl dobrý přístup… jenže to je problém když se zvadla rychlost a hustota dopravy, to už pak na náměstí rozhodně NECHCETE…
Takže zase zpátky zavedeme koňské provozy a prašné formanské cesty (ve městech případně dlážděné), trhy jednou týdně, výrobu pouze lokální v manufakturách zásobovanou místními nalezišti surovin, stavby výhradně z místního dřeva/kamene/bláta, stravování z vlastní úrody a výměnný obchod?
Super. Těším se. Teď ještě 2+2 obchvat od Svitav až po Svitávku.
k tomu bude jednou sloužit čtyřpruhová I/73 v kombinaci s D35 kolem Moravské Třebové, bude to sice o 20km delší než po současné I/43, ale troufnu si říct že jednoznačně výhodnější. Náročným terénem kolem Březové nikdy nikdo větší stavbu plánovat nebude…
Je to tak, dale na Brno zustava spousta dalsich prujezdu obcemi v takovem terenu, kde neni zadne reseni obchvatu aby to nestalo astronomicke penize.
No tak někde by to třeba i šlo (nebo ten průjezd aspoň citelně zkrátit), ale ona bohužel je tendence na ty obchvaty „nasázet“ zase padesátku třeba jako u zastávky autobusů „v poli“ před Letovicemi, případně k hezké nové silnici nastavět rodinné domky jako v Moravské Chrastové (a kvůli nim posunout cedule obec o další čtvrt kilometru do polí)…
Myslel jsem tím samozřejmně D35 + I/73. Budovat dálnici (pardon silnici 1. třídy, dálnici D43 nesmíme v JMK stavět) podél Svitavy bychom se nedoplatili.
Ano, bohužel se nic neplánuje, resp. se plánuje I/73 do Moravské Třebové jako dálnice do nikam. Přitom většina provozu jde jasně na Hradec a bude narůstat. Obchvat Březové a Letovic se dá realizovat i jinak, než údolím Svitavy. Příhodná trasa může být třeba takto: https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9lznSxV1H15V0eI-iQ0fiO9mLvScDAkg03lwi00eEM5s0fAqkB03fF&x=16.5937624&y=49.6536103&z=13
to už by bylo ale výrazně levnější upgradovat stávající II/366 na lepší parametry, ne ? Otázka je jen, zda by to tranzit Brno-HK/Pce skutečně využil a zda a kdy bude čtyřpruhová I/73…
ta ta vaše trasa mě vážně pobavila, díval jste se na výškový profil? 😀 tímto trasu prodloužíte o 10km s extrémními finančními náklady (okolo MT je to navíc 20km a výrazně levnější (hlavně velmi příznivým terénem). Potenciál S73 není jen ve směru na Hradec, ale také na Šumperk a hlavně také nedávno v nově diskutované relaci na Klodzko a možnosti napojení na uvažovanou polskou S8 u Králík…
Za mě S73 navržena vhodně s ohledem na terén to prostě jinak moc nejde, i Němci to moc dobře věděli
Začnete mostem, který plynule přejde do 10 km dlouhého tunelu. Celkem jednoduché řešení.
Jednoznačně je dost silné slovo… pro cíle kdekoliv „po cestě“ této silnice to nebude řešení, jenom pro „čistý“ tranzit. Já třeba několikrát ročně jedu Brno-Hradec n. Sv (jižní předměstí Svitav) (služebně) a tam ten výpočet vypadá úplně jinak, jakože jet okolo Jevíčka a Mor.Třebové a pak se tímto obchvatem „vracet“ na jih vám už udělá cestu o 40km delší…
Samozřejmě tím mám na mysli zejména tranzitní nákladní dopravu. Cokoliv na trase Samozřejmě pojede po I/43, o tom není pochyb…
Stavba zde
https://www.youtube.com/watch?v=-TwECT_lVHU
Mimochodem tam je take krasne videt jak „spraseny“ je koridor CT-Brno. Obycejna silnice 1. tridy a za Hradcem je krasna plynula zatacka zatimco vedle na trati naprosto nesmyslny ostry oblouk prakticky v rovine a takovych je dale po trati jeste nekolik.
Mimochodem tato silnicni stavba opet znacne pousouva jizdni dobu v tomto smeru vyznamne ve prospech auta misto jizdy vlakem.
Souhlasím s tím, že ten oblouk za Hradcem je humus, nicméně na to navazuje údolí Březové, kde prostě lepší parametry bez tunelu nevykouzlíte. Mimochodem, skrz Hradec nad Svitavou je koridor vedený na náspu.
Holt silniční doprava si může dovolit větší sklony, než železnice. A zrovna I/43 ze Svitav až do Brna je ukázkou neustálého Stoupání a klesání…
No a co trat opacnym smerem na CT? Od Muzlovskeho tunelu az do CT to mohl byt usek na plynulych 160 a stacily k tomu naprosto kosmeticke prelozky.
Velmi uzitecna stavba, kterou ale hyzdi ten kruhac uprostred. Kolik paliva se tam v budoucnu zbytecne propali a osoupe brzdovych desticek, kdyz vse bude muset zabrzdit a znovu se rozjet, aby o 2 km dale udelali opet vsichni totez. Proc mam pocit, ze jak na zeleznici tak na silnicich popirame to zakladni pravidlo, ze energeticky nejuspornejsi a nejekologictejsi je doprava pokud se jede plynule konstantni rychlosti
Bez kruhace by ale vzniklo nebezpečné křížení jako nedaleko u Koclirova. Lépe když to udělali hned
Tam melo byt predevsim klasicke mimourovnove krizeni se 4listkem!
Původně tam měla být MUK. V rámci úspor tam vznikla okružní křižovatka.
Problem je, ze tu tzv usporu vsichni nakonec jeste v prubehu let preplatime v tom propalenem palivu. Nemluve o tom, ze na muk se to jednou stejne prestavi.
Přitom terénní podmínky zde byly pro vybudování MÚK přímo příhodné.
Inteligent před okružní křižovatkou nebrzdí jako idiot, ale plynule dojede výběhem a po výjezdu postupně plynule zrychlí. Nic složitého, jako řidič vítám, že se snadno zařadím, při dávání přednosti sleduji pouze jeden směr a navíc to i naruší monotonii.
Je uplne jedno jak to provedete, energeticka ztrata je to tak jako tak a o monotonosti si na teto silnici rozhodne neuzijete, spise to bude kratke uvolneni od te hruzy dale na Brno. Take patrite k tem, co neumeji pouzivat pripojovaci pruhy?
Ano, pro osobní automobil není okružní křižovatka zásadní problém. Problém je v tom, že v reálném životě se na tranzitních komunikacích vyskytuje nějaký podíl těžkých kamionů a za těmi jede obvykle kolona osobních vozidel. Těžký kamion musí před okružní křižovatkou více méně zastavit a s ním musí i ta kolona osobáků, co jede za ním. Já tohle ekologické i ekonomické trápení tedy nevítám. Na zatížených tranzitních komunikacích nemají okružní křižovatky co dělat!
…a to vubec neresime, jak na navesu kamionu dostavaji zabrat pneumatiky, kdyz musi proklickovat esicko na kruhove krizovatce.
Obzvlášť se ten „vláček“ za kamionem vytvoří když příležitosti (legálně) předjíždět se na této trase vyskytují jen ojediněle (a nadále pokračuje jejich odbourávání vkládáním dalších a dalších rychlostních omezení a plných středních čar) 🙁
Presne tak, v tomto novem useku se bude predjizdet, tudiz o to vetsi zmar paliva to bude kvuli tem kruhovym objezdum.
Snad to i za ty menší peníze udělali kvalitně, aby se po záruce nemuselo hned záplatovat.
Podle mě je ta stavba nákladově za max. 0,5 mld. Projektant se pomátl .
Je vidět že tomu fakt rozumíte 😀 … 8,5km dlouhá novostavba za 500mil.? jste se asi pomátl vy… Na dálnicích v totálně rovinatém terénu bez mostů a MÚK se dá dostat na 200mil. Kč/km, u běžné jedničky je myslím hodně super že se dostaneme pod 100mil Kč/km
9,5 km.
Příště vezměte lopatu a přihlaste se do výběrového řízení 😉
A nemusí se omezovat na silnice, může se přihlásit i u SŽ,