Doba doručování zboží z Asie se protáhla o třetinu na osm týdnů

Kontejnery v Lovosicích. Foto: ČD CargoKontejnery v Lovosicích. Foto: ČD Cargo

Doprava z Asie je až čtyřikrát dražší než loni.

Doba doručení zboží z Asie do ČR se prodloužila minimálně o dva týdny, a to na osm týdnů. Standardní přeprava bez příplatků se může protáhnout o 1,5 až dva měsíce. Hlavním úskalím a prodloužením celého procesu dopravy je naloďování, kdy zboží, respektive kontejner, déle čeká v přístavu. Doprava je zároveň čtyřikrát dražší než před rokem a významná část zboží kvůli tomu zdražuje. Vyplývá to z údajů distribuční společnosti Agora DMT, která zastupuje světové výrobce elektroniky.

Před rokem bylo podle údajů CzechTrade možné velký kontejner o délce 40 stop (cca 12 metrů) objednat na dopravu mezi Evropou a Indií nebo Čínou za cenu zhruba kolem 2 500 dolarů (56 640 Kč). V současnosti stejná objednávka vyjde na 10 000 až 12 000 dolarů (až 257 500 Kč). „Nicméně s různými příplatky za garantované dodání či prioritu při odeslání se cena může vyšplhat dokonce až k 16 000 USD,“ doplnil ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Šanghaji Aleš Červinka.

Někteří čeští dovozci tak nemají jinou možnost, než odložit dovoz zboží z Číny na pozdější dobu a doufat, že doprava zlevní. Při započítání stávajících cen za kontejnery by totiž bylo dovozené zboží v Evropě neprodejné.

České e-shopy: zákazníci čím dál více řeší čas dodání

Prodloužení doby dopravy od výrobce je v kontrastu s tím, že zákazníci žádají zboží skladem, a pokud jej nemají, obrátí se jinam. „Dlouhodobý trend je takový, že právě časové hledisko berou zákazníci při výběru e-shopu výrazně v potaz,“ uvedla mluvčí největšího českého srovnávače cen Heureka.cz Adéla Berková. „Rychlost a cena doručení hrají klíčovou roli. Český zákazník je v tomto aspektu velmi náročný a prodlevy v doručení příliš neodpouští,“ dodala mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. Zájem o zboží z Asie je přitom podle ní nyní extrémní.

Letos i s ohledem na větší poptávku po zboží lze podle ředitele Agory Davida Fuchse očekávat, že jen obchodník, který jej má skladem, bude prodávat. „V kontextu zdražování surovin a materiálů a logistických problémů bude nastávající sezóna opravdu zajímavá,“ dodal.

Pandemie koronaviru do značné míry přesunula koupi elektroniky a podobného zboží z kamenných prodejen na internet. Novinkou u velkých on-line prodejců je tzv. dropshipping. Prodejce na svých internetových stránkách nabízí zboží, které nemá skladem, je ovšem domluvený se svým dodavatelem k přímému poslání zákazníkům. Tento způsob objednávání a komunikace je ale podle obchodníků finančně náročný na nastavení mezi prodejcem a dodavatelem. Kvůli tomu jej využívají jen velcí dodavatelé nebo distributoři.

ČTK

Tagy dopady koronaviru na dopravu zpoždění v dodávkách zboží
12 komentářů