lot
Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Do velké plavební komory Hořín se dnes po roce vracejí lodě

Plavební komora Hořín. Pramen: ŘVC

Ředitelství vodních cest (ŘVC) dnes po roční odstávce znovu pustilo lodní provoz do velké plavební komory Hořín, která leží u Mělníka na Vraňansko-hořínském kanálu. Komora prochází modernizací za 400 milionů, v říjnu se znovu zavře.

„Lodě opět mohou proplouvat velkou plavební komorou Hořín a nejsou tak odkázány na souběžnou malou komoru, která svou délkou 73 metrů neumožňuje proplavení dlouhých osobních lodí. Také nákladní lodě vozící do Prahy štěrkopísek už nebudou muset absolvovat náročné rozpojování sestav s asistencí dalšího remorkéru,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.

Modernizace, která spočívá především v rozšíření dolního ohlaví a instalaci zdvihacího mostu, ale nekončí, i když nová vrata už umožňují její provoz. Kameníci pracují na obkládání nedávno osazeného zdvižného mostu, což má uchovat původní vzhled technické památky z roku 1905. V říjnu se plavební komora opět uzavře a budou probíhat dokončovací práce, budou osazeny například zdvižné technologie k mostu. Hotovo má být v dubnu 2021.

Podjezdná výška na dolním ohlaví plavební komory se díky novému mostu zvýší ze 4,5 až na sedm metrů. To umožní pohodlné proplutí velkých hotelových lodí, Ředitelství vodních cest přitom do budoucna počítá i s kontejnerovými nákladními plavidly. Ohlaví plavební komory bylo rozšířeno z 11 na 12 metrů. Podjezdnou výšku sedm metrů zajistí ŘVC na celé vodní cestě mezi Prahou a Mělníkem, když vyměnilo či vymění celkem deset mostů. Některé budou zdvižné, z toho jeden železniční (Lužec nad Vltavou).

Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

„Podjezdnou výšku sedm metrů zajistí ŘVC na celé vodní cestě mezi Prahou a Mělníkem“ A platí to i o Miřejovících?
Až naloží zmíněný štěrkopísek, tak budou snad i záběry z kamery při proplouvání velkou komorou. https://www.endless-live.cz/obelix/

realista

„Podjezdnou výšku sedm metrů zajistí ŘVC na celé vodní cestě mezi Prahou a Mělníkem, když vyměnilo či vymění celkem deset mostů. Některé budou zdvižné, z toho jeden železniční (Lužec nad Vltavou).“
A k čemu to v praxi bude? Je už (nebo aspoň skutečně reálně v historicky dohledné době bude) pro takto vybavenou vodní cestu potřebující plavidla upravena celá vodní cesta až minimálně do Drážďan? Jinak totiž valný smysl pro takové nákladné práce (a jistě nejen já) rozhodně nevidím: tak velké lodě by nezaplnili ani návštěvníci mělnického vinobraní, a to ani kdyby víno i burčák tekly proudem i na nich.

Flinta

Už dnes jezdí turistické lodě z Německa do Prahy, a nejsou to zrovna levné zájezdy.