Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Na komoře Hořín osadili nový zdvihací most, cena modernizace roste

Osazování nového mostu na komoře Hořín. Autor: Tomáš Kolařík
Osazování nového mostu na komoře Hořín. Autor: Tomáš Kolařík

Modernizace plavební komory Hořín u Mělníka na vltavském Vraňansko-hořínském kanále má za sebou jednu z nejnáročnějších fází. Pohyblivý jeřáb o nosnosti až 750 tun osadil ve čtvrtek na dolním ohlaví novou mostní konstrukci o váze 90 tun.

Nový most bude zdvihací, bude se pohybovat na pístech. Dělníci konstrukci osadí původními kameny, čímž bude zachován původní vzhled stavby z roku 1905. Podjezdná výška na dolním ohlaví plavební komory se díky novému mostu zvýší ze 4,5 až na sedm metrů. To umožní pohodlné proplutí velkých hotelových lodí, Ředitelství vodních cest přitom do budoucna počítá i s kontejnerovými nákladními plavidly. Ohlaví plavební komory bylo zároveň rozšířeno z 11 na 12 metrů.

Podle věstníku veřejných zakázek se přitom modernizace prodražuje. Původní cena 378 milionů korun se zatím zvýšila na 403 milionů korun.

„Zvýšení ceny vyplynulo z odkrytého stavu některých konstrukcí na plavební komoře po demontáži kamenných obkladů a odbourání původního zdiva. Nalezeny byly např. skryté ocelové kotvy, volné komory a konečně při odkrytí základové spáry v dolním ohlaví nastaly průniky podzemní vody s tekutými písky,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Podle něj tyto vady nebylo možné předem odhalit, protože konstrukce nebyly bez vybourání přístupné a v dostupných archivních dokumentacích nebyly zachyceny. „Nyní již s ohledem na postup prací významnější navýšení ceny změnovým řízením neočekáváme a již by nás nemělo nic překvapit,“ dodal Bukovský.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast