Do Ústeckého kraje dorazily první turecké autobusy Otokar, stojí pod 4 miliony korun

Nové autobusy Otokar Vectio LE pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Ústecký krajNové autobusy Otokar Vectio LE pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Ústecký kraj

Nová vozidla umožní ukončit dražší pronájmy, které musela DSÚK dosud využívat.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav

Jedna vec je nákupná cena vozidla a druhá, čo už s ním bude ďalej. Hneď na začiatok uvediem, že problém je v zlom nastavení tendrov, kde hlavným kritériom je cena. Autobusy majú denný nájazd v stovkách km. Mňa ako dopravcu by preto skôr zaujímalo nasledovné: -ako idem toto vozidlo držať v prevádzke najbližších 10 rokov? -koľko budem čakať na náhradné diely? -akú záruku mi výrobca dáva na jednotlivé komponenty? -je pracovisko pohodlné pre vodiča? -má to dobrú sedačku? -za koľko ho po tých 10 rokoch predám a kúpi to niekto? Dobre si pamätám slová Pavla Steinera, ktorý v podcaste na… Číst vice »

Martin

Snad se jim také povede udělat kvalitní polepy, ne takové, které se po první zimě začnou odlepovat.

Jarda

ty usb budou zase zastaralý typ A? KDyž se dneska telefony prodávají s Cčkovýma nabíječkama a kabelem co má na obou stranach typ C? Dobrej opruz furt tahat redukci, podle toho co tam je kde za zásuvku, to už tam mohli rovnou dát zásuvky na 230, tam si každej zapojí usb C nabíječku a má telefon nabitý rychle. Zlatý vlaky, kde obvykle zásuvka na 230 je.

Jan T.

Měly by tam být oba typy, USB A je univerzálnější a poteče tam vždy 5V. USB-C zdroj nedává sám o sobě žádné napájení, pokud není nakonfigurován spotřebičem (HW nebo SW cestou). Pak je otázka implementace protokolů, ale když už tak by to mělo mít moderní verzi Power Delivery. Tady je zase otázka na jaký výkon to chcete omezit. Pro cestujícího je výhodné rychlonabíjení třeba 45W, jenže to už musíte interní zdroj dimenzovat na kilowatty, i když v reálu nebude víc než pár zásuvek vytížených. Na běžné USB dáte omezení 10-15 W a pak jsou nároky na celé napájení ve voze… Číst vice »

Gajda

Takže, kdyby koupili 10,8m Crossway, tak by neušetřili oproti pronájmu? A nebo by jen nedostali všimný na dovolenou na Maledivách.

Franta Koncel

Vážení, aby mohl veřejný zadavatel koupit autobusy Iveco 10,8 Crossway, tak musí jejich dodavatel podat tu nejlepší nabídku v zadávacím řízení. V této zakázce byla, před vyloučením původně vybraného dodavatele NMN s běloruskými autobusy, Iveca až třetí a autobusy SOR byly čtvrté, a to i cenou, podívejte se na profil zadavatele. Pokud jde o zkušenosti s jízdou do kopce do Hostovice, otázka je, jaký měl ten autobus motor. Mně 220 kW nepřipadá nějak málo.

Souček

Taky jsem měl tu čest se s ním svézt k nám do kopce do Hostovice. Už jsme chtěli vystoupit a tlačit a to nás tam bylo pár… Ne, nebyl zapnutý eko režim. A za volant se vejde tak akorát žokej Váňa.

Filip

Tak oproti Yutongu, který byl s to dát, sice, do dveří vyhřívané sklo, ale už se neobtěžoval k němu dovézt dráty, to snad bude lepší. Jinak je to jednoduché: je záruka, otázka je, jaké jsou záruční podmínky, protože pro nespotřebitele jsou smluvní, že jo. Pak je nějaká životnost dílu, cena dílu, dostupnost dílu. A ochota provozovatele měnit díly, když se měnit mají, no a nebo když se pokazí. A to je stejné, jestli je to auto Mercedes, Yutong, tohle, „ruský“ MAZ, SORibundus, nebo cokoli jinýho. Když se na údržbu někdo vyprdne zvysoka, šrot udělá i z Mercedesu. Ano, většinou kvalita… Číst vice »

Bob

4 miliony za 10metrové autobusy turecké značky? Soukromí dopravci, kteří nakupují po desítkách kusů, dosáhnou na stejnou cenu za 12metrové autobusy Iveco Crossway.

bkv

A co by DSÚK dělal s těmi desítkami kusů autobusů?

Mufiklo

Já nevím, třeba poslal na linky?

Istropolitan

Autobusy této značky jsem měl možnost se svézt v Bratislavě (konkrétně typ Kent C). A přes počáteční skepsi musím konstatovat, že 100x lepší než jakýkoliv SOR.

Jakub

No jo ale Vectio je úplně něco jiného, podstatě je SOR NS 18 stejně na tom jak Kenct C

Bob

Co mám zkušenost z jiných zemí, tak Otokar nemá moc dlouhou životnost stejně jako SOR, ale oproti čínským značkám na tom je určitě lépe.

Mikuláš Pelíšek

SOR nemá dlouhou životnost… A asi proto jsou dvanáctileté CN 12 horkým zbožím mezi výlukovými dopravci s velmi náročnými provozními podmínkami. 😂

slsp

No Bratislava uz pomaly zistuje, ze kupit klbaky za cenu, aku si ini vyrobcovia uctuju za sola, nie je az take terno…
A teda ako clovek, ktory SORky nenavidi ako mor, musim zo somranim uznat, ze prve bratislavske NB18 su sice na pokraji chcipnutia, ale boli dodane v roku 2010 a uz atakuju milion kilometrov, vo velkomestskej premavke a podmienkach, kde „udrzba“ je obcas sproste slovo. To nie je uplne zly vykon na auta, ktorym sotousi predpovedali, ze sa do piatich rokov rozpadnu.

Tomáš

To jsou krásné autobusy!

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

No barva těch sedaček je vybli…

Tomáš

To je to turecké hospodářství, kterému jsme se smáli.

Josef Švejk

Hm, dřív jsme si autobusy vyráběli sami, a kvalitní.

MHD

Na druhou stranu, i v té době to v zahraničí dokázali kvalitněji 🙂

Ares

Dnes si je také vyrábíme.

Jiří Kocurek

Dokonce jsou tady 2 firmy a ne jedna.

Fujtes

Teď si je vyrábíme taky, ale nekvalitní..🤣

Jan T.

Zákazník chce levné zboží, tak se vyrábí levně. To je stejné jak u nás tak v Číně. Můžeme vyrábět i kvalitní, ale pak se to bude prodávat všechno na export a ne u nás, stejně jaky my kupujeme z Turecka, kde je práce ještě levnější.

PetrM

Myslíte ty Karosy které se po sedmi / osmi letech vyřazovaly nebo chodily v 90. letech na nutné GO? Neustále mne překvapuje jak si tady část lidí pořád myslí jak jsme vyráběli kvalitní strojírenské výrobky, přitom, až na čestné výjimky, to byly průměrné výrobky, mnohdy plné zastaralé elektroniky atd.

Tomáš

To je příšernost …

Karl vB.

Může prosím váš emotivní výstup podepřít nějakými racionálními argumenty?

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Příšernost je, když dobytci jezdí auty, místo VD.

MHD

V článku není datum, ale v pondělí ráno už byl viděn na lince. Takže k předání došlo před týdnem.

Josef Švejk

Já ho viděl poprvé už min. týden v sobotu.

Jindřich Fišera

Až skončí válka v Ukrajině, velmi rychle se k tureckým výrobcům přidají ti ukrajinští. To způsobí téměř úplný konec výroby busů v západní Evropě a nedlouho poté bude zavřena i Karosa.

svojsin

Už máte v Petrohradě „posvačině“ ?
Ještě ti tam chybí, že každý den takový autobus sežere nejméně jedno dítě a z dalšího udělá fašistu.

Jindřich Fišera

Co to žvaníte? Jaký Petrohrad? Vy patříte mezi ty, kdo si myslí, že v těžkém nedostatku pracovníků v technických profesích, jímž trpí celý sever Evropy už drahnou dobu, lze udržet výrobu technologicky tak málo náročnou, že se ji naučili Turci a Ukrajinci? To je naprosto tupý nesmysl. Češi už jsou tak drazí, že tu VW už odepsal výrobu automobilů. Nějaká zde z politických důvodů zůstane, ale připravte se na turecké nebo v případě zahájení přístupového procesu Ukrajiny k EU i ukrajinské Škodovky. A stejně se zachová i IVECO. To je predikce vývoje na základě zkušeností z posledních cca 34 let… Číst vice »

svojsin

Žvaníš ty a ještě ses u toho otřel o Ukrajinu.
Vrať sdo Ruska.

Frantisek

Jen extrapoluje vývoj, který u nás již proběhl. Otázkou je, nakolik je to dobře, nechat si vše dělat jinde a vytvářet jakoukoli závislost včetně přebujelé dopravy spotřebovávající zemské zdroje. Nemusíte do toho tahat politikaření.

svojsin

Já na něj reagoval z jinýho důvodu, netvrdím, že v budoucnu nemůže dojít k nějakým přesunům výroby tamhle, jinde , nebo zpět.

Jindřich Fišera

Jak jsem vám již napsal. Vy jste fašizující nenávistný fanatik a lidi s názorem, který vám nekonvenuje, urážíte smyšlenými obviněními. Lži, tykání a urážky a naprostá neschopnost věcné argumentace jsou základní atributy chování fašounských propagandistů. Seznamte se s tvorbou nácka Goebbelse, či rudofašounskou propagandou o vrazích z Wall Streetu, nebo své mentální zvratky porovnejte s klerofašounskou propagandou moSSkaliSStánu. U všech najdete přesně to samé, co zde předvádíte vy sám. S tím rozdílem, že Goebbels byl vzdělaný a k primitivismu tykání se nesnižoval. Zato od Solovjeva se vaše vyjadřování neliší ani trochu.

slsp

Presne takto nariekali Nemci, ked sa u nich zacali vo velkom presadzovat Solarisy a neskor Crosswaye. A kupodivu ziadny koniec sveta nenastal.

Peeetr

Co tím myslíte, že žádný konec světa nenastal? Ten by nenastal ani kdyby na světě vyhynulo celé lidstvo.

Ale v oboru autobusů jejich výroba v Německu drasticky poklesla, a většina se tam dnes dováží právě z Polska a Turecka.

Jindřich Fišera

Já nenaříkám. Já to považuju za pozitivní vývoj. V zemích, kde je nedostatek technické pracovní síly, takový přesun výroby uvolní zaměstnance pro produkci s vyšší přidanou hodnotou a v zemích, kam se výroba přesune to přispěje k dalšímu zvyšování úrovně vzdělanosti a kvalifikace pracovní síly. To je v podstatě čistý win-win.

Frantisek

Jak pro koho… Znečištěné prostředí, nerovnoměrné rozdělení zdrojů, lesk a bída. Já bych to tak jednoznačně neoslavoval, byť se to hodí našemu pohodlí. Zatím jsme nevymysleli systém, který by s tím uměl pracovat ve prospěch všech.

Osamělý Vlk

Jistě, bude se brát ze země, která bude potřebovat nejdřív opravit civilní budovy a pak závody. Vzhledem k požadavkům na kvalitu a pohon se dá spíš očekávat, že se to nikam neposune. Ostatně Citaro se pořád dělá v Německu, Urbanway zase ve Francii a Crossway v ČR. Pravda, ČR už nepatří do západní Evropy. No, pokud se něco přesune, tak Crosswaye, takže západní Evropa neutrpí.

Jindřich Fišera

Turecké busy pronikají do Evropy a protože je Turecko kandidátskou zemí EU, tak tamní firmy mají rovné podmínky na evropském trhu. To znamená, že v případě účasti ve výběrových řízeních mají stejné postavení jako výrobci ze zemí EU. To, že Turci technologicky dospěli do schopnosti konkurovat evropským výrobcům, je skutečnou příčinou toho, že management Volva a Scanie do v těchto firmách spíše okrajové výroby busů investovat. A v zemi, kde je administrativa snadná a úřady aktivně pracují na usnadnění výstavby (tak to po válce bývá v každé zemi) trvá stavba továrny jakékoli velikosti 6 – 9 měsíců. A pokud se… Číst vice »

PvvS

Karosu zavřeli už před mnoha lety …

Jiří Kocurek

Oni ji především před více než půl století sebrali rodině zakladatele. Aby byla -jejich-, ne jeho.

František

Jestli by nestálo za to investovat víc do automatizace a moderních technologií a získat tak náskok v kvalitě, flexibilitě a technologické úrovni… Ten technologický skanzen s nízkými platy nemůže skončit jinak.

Jiří Kocurek

A to se má teda nahradit autobus motorovým vozem 810, aby ten technologický pokrok nastal?

Frantisek

Jasně, mají do toho přijít hrušky, ale dáte tam jablka, protože těch máte víc a (tím pádem) levněji. Nakonec vymýtíte i poslední hrušky. Místo živoucí rozmanitosti mrtvolný stereotyp.

Frantisek

Roboti nás všechny spasí? No nevím. Musel by se změnit i společenský systém, což se zatím neděje ani náznakem. Spíše se ještě zvětšuje nerovnoměrnost.

Jakub

Teď už se přihlásil do ty zakázky belorusky MAZ a skončil na 2. místě