Do Uničova 160 km/h. SŽDC vybrala vítěze čtyřmiliardové zakázky
Sdružení firem. Subterra, OHL ŽS, Eurovia a EŽ Praha získalo jednu z největších zakázek na české železnici v letošním roce.
Sdružení firem. Subterra, OHL ŽS, Eurovia a EŽ Praha získalo jednu z největších zakázek na české železnici v letošním roce. Za 3,88 miliardy korun mají modernizovat a elektrizovat trať z Olomouce do Uničova. Ta bude první regionální tratí, po které v Česku budou vlaky jezdit rychlosti až 160 kilometrů za hodině.
O podpisu smlouvy s vítězným sdružením informoval generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda na svém twitterovém účtu. „Investice za 3,9 miliardy Kč přinese rychlejší a komfortnější cestování i novou podobu stanic a zastávek. Hotovo bude ve druhé polovině roku 2021,“ řekl Svoboda. Kontrakt je již v registru smluv.
Cena je nakonec o téměř čtvrt miliardy korun vyšší než byla odhadovaná cena podle projektu (3,66 miliardy korun). Detaily k zadávacímu řízení zatím SŽDC nezveřejnila, není tedy jasné, kdo byl ještě ve hře.
Dosud je na trati maximální rychlost 90 kilometrů v hodině. SŽDC plánuje v budoucnu zelektrizovat a modernizovat i další úsek trati z Uničova do Šumperka.
Trať projde kompletní modernizací včetně úpravy zastávek a stanic, budování nových nástupišť, přístřešků, stovek metrů modrého zábradlí či nového informačního systému. V úseku s rychlostí až 160 km/h se počítá s kompletní náhradou všech mostních ocelových konstrukcí s prvkovým upevněním kolejnic (mostnice) za mosty s průběžným kolejovým ložem.
Jde o první trať, která je vedena jako regionální, kde SŽDC zavede dosud maximální možnou rychlost na české železnici.
Po modernizaci mají vlaky zvládnout jízdu z Uničova do Olomouce za 17 minut, ze Šternberku za 8 minut. Kromě vyšší rychlosti je zkrácení jízdních dob plánováno i díky zavedení spěšných vlaků. Zastávkové vlaky pojedou 32 minut. Dosud jezdí vlak z Olomouce do Uničova za 37 až 42 minut. Délka trasy je 29 kilometrů.
Cestující čeká hlavní vlna výluk až příští rok, harmonogram prací počítá na letošek hlavně s přípravnými pracemi podél tratě. Olomoucký kraj chce na provoz na této trati už v elektrické trakci vypsat veřejnou soutěž, zatím na ni zůstávají České dráhy.
Projektovou dokumentaci připravilo sdružení firem Moravia Consult, Sudop Praha a Sudop EU (všechny patří do Sudop Group).
SŽDC nakonec uhájila u ministerstva dopravy změnu plánů na napájení. I když ministerstvo dopravy schválilo materiál, ve kterém počítá s postupným přechodem celé železniční sítě na střídavý proud, nově elektrizovaná trať bude na stejnosměrný proud. Trať ale bude částečně připravena na přechod na střídavou soustavu.
Studie proveditelnosti přitom na trati počítala se střídavým proudem, SŽDC přišla ale s řadou důvodů, proč nakonec zůstane u stejnosměru. Jedním z nich je nedostatečná napájecí kapacita pro hlavní koridor v Olomouci. Napájecí stanice na modernizované trati tak mají pomoci koridoru.
Projektování modernizace navazujícího úseku Uničov – Šumperk už běží. Po dokončení celé modernizace vznikne alternativní objízdná trasa pro hlavní koridor Praha – Česká Třebová – Přerov.