Do údržby tratí půjde o dvě miliardy méně. Změníme způsob výběru oprav a priority, říká SŽ

Oprava Kozí dráhy. Pramen: Viamont ServisOprava Kozí dráhy. Pramen: Viamont Servis

Správa železnic nechce rušit jednotlivé naplánované akce, jen redukovat jejich rozsah.

Správa železnic bude mít letos na opravy a údržbu tratí 14,4 miliardy korun, což je meziroční pokles o více než dvě miliardy korun. Škrty v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) by se mohly projevit i v odřeknutí některých plánovaných výlukách. Zatím ale není jasné, kterých konkrétně. Podobné škrty v kapitole oprava a údržba pocítí letos i Ředitelství silnic a dálnic, konkrétně o 1,4 miliardy korun. Vyplývá to z vládou schváleného rozpočtu SFDI.

Řada oprav se plánuje více než rok dopředu a dopravci o nich vědí v rámci takzvaného ročního výlukového plánu. Mají tak čas se připravit, například v případě osobní dopravy na zajištění náhradních autobusů. Jaké opravy se neuskuteční ale dosud není jasné. Správa železnic na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedla, že se nyní „konkrétní akce interně upřesňují“.

Škrty v rozpočtu Správy železnic nejsou tak zásadní v porovnání s předchozími lety: ještě v roce 2020 bylo v rozpočtu v této položce 14,2 miliardy korun, tedy méně než na letošní rok. Správa železnic ale naučila své dodavatele, že mohou nabízet výrazně vyšší ceny, než je obvyklé v jiných sektorech stavebnictví. I proto čekají systém oprav a údržby možná změny.

„Změní se způsob výběru oprav a priority. Nezbytné je zajistit základní údržbu a plánovat prostředky na řešení závad, jejichž neodstranění by mohlo generovat dopady do plynulosti provozu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Podle ní nelze očekávat škrtání celých akcí, ale spíše redukci jejich rozsahu.

 

Tagy SFDI Správa železnic údržba železničních tratí¨
130 komentářů