Do tunelu Pohůrka se sjely všechny složky IZS, nacvičovaly zásah u dopravní nehody

Složky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka. Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka. Zdroj: HZS JčK

Nechyběl ani vrtulník.

V nově vybudovaném tunelu Pohůrka na dálničním obchvatu Českých Budějovic cvičily složky IZS u simulované dopravní nehody dvou osobních aut. Hasiči, policisté a záchranáři si tak prověřili společný zásah na úseku, který bude brzy uveden do provozu.

Předem připravený scénář byl následující: jedno z vozidel začalo po střetu hořet a druhé se převrátilo na bok. V každém z vozů cestovaly čtyři osoby, dvě z nich zůstaly ve vozech zaklíněné.

„Likvidace požáru, vyproštění zaklíněných, poskytnuní neodkladné přednemocniční péče, transport zraněných – základní úkoly, které musely zasahující složky splnit. Kromě těchto pak bylo zásadní prověření dojezdových časů, příjezdových cest, ustavení techniky a celkové vedení zásahu v tak specifickém prostředí, kterým dálniční tunel o dvou tubusech je,“ uvedl v tiskové zprávě Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje.

Mimořádnosti v tunelech se řadí k těm nejkomplikovanějším

Podle hasičů dochází na dálnicích k nehodám ve vyšších rychlostech. V silničním tunelu je navíc předpoklad rychlého šíření požáru, snížené viditelnosti z důvodu silného zakouření, nebezpečí vysokých teplot a vysoce toxických zplodin hoření kumulovaných na jednom místě, čímž se nejen dopravní nehody, ale všechny mimořádné události, které se stanou v tunelech, řadí k těm nejkomplikovanějším.

„Závěry cvičení budou zpracovány jak jednotlivě za každou cvičící organizaci zvlášť, tak dohromady za všechny zúčastněné v nejbližších dnech. V příštím týdnu pak každá ze směn HZS Jihočeského kraje sloužící na českobudějovických stanicích bude mít možnost prohlídky tunelu, dálnice, příjezdových cest, obsluhy technologií a bude tak na případný zásah na nově otevřeném úseku připravena,“ dodal HZS JčK.

Složky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčKSložky IZS nacvičovaly v tunelu Pohůrka.
Zdroj: HZS JčK

Zprovoznění před Vánoci

Celkem 28 nových kilometrů dálnice D3, včetně obchvatu Českých Budějovic s tunelem Pohůrka, bude zprovozněno 21. prosince.

V tunelu Pohůrka se má jezdit rychlostí 100 km/h. Vozovka v každém ze dvou tubusů je široká 12 metrů, betonové stěny tunelu jsou silné 80 centimetrů a strop metr.

Obchvat s tunelem se měl původně otevírat v září 2022. Tunel se měl stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop, a nakonec podlaha. Kvůli spodní vodě se ale muselo přejít k metodě „krabice“, kdy se nejprve musí vyhloubit celá jáma a v ní se zbuduje železobetonové vodotěsné těleso.

Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem, díky vodotěsnosti obou trub ale nepotřebuje permanentní odčerpávání vody. Ta se do tunelu nedostane. Součástí vybavení tunelu jsou nicméně čerpadla pro případ nenadálých živelných událostí.

Tunel je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice, jehož stavbu slavnostně zahájil v dubnu 2019 tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Stavbu podle ŘSD zdržela například i likvidace černé skládky, covid nebo nedostatek materiálu po napadení Ukrajiny Ruskem.

D3 Úsilné - Hodějovice. Pramen: ŘSD

D3 Úsilné – Hodějovice. Pramen: ŘSD

Tagy cvičení D3 dálniční obchvat Českých Budějovic hasiči Hasičský záchranný sbor IZS požár v tunelu Ředitelství silnic a dálnic ŘSD tunel Pohůrka
1 komentář