Do tendru na velkou modernizaci Masarykova nádraží přišly tři nabídky
Vizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa železnic
Masarykovo nádraží vzniklo v polovině 40. let 19. století jako první nádraží v tehdejší Praze.
Jé, tam je ale pěkně zrezlé zastřešení nástupiště, to by se mělo prohlásit za národní kulturní památku!
Vyzerá to super. Mňa ako Žilinčana mrzí, že niečo podobného nebude aj v Žiline – tu nikto nedokázal prekročiť svoj vlastný tieň a tak sa za stovky miliónov zrekonštruuje stanica ale všetky problémy, ktoré boli aj zostanú (parkovanie, prestup na MHD, BUS, rozdelené mesto). A dve časti mesta spojí úzky a nekonečne dlhý podchod, ktorý bude určite „lákadlom“ pre ľudí ….
A co to tam tedy roste východně od staniční budovy? Malinko to vypadá jako silniční přemostění… 😉
Hmmmm a špína s bordelem na vizualizacích nebude? Ptačí trus, ožralí bezdomovci, feťáci… Ostraha z dotací na zaměstnávání… Ať žije Dobrá Správa, těšíme se 🫶
To všechno tam reálně hrozí, hlavně neschopná ostraha, a také přeplněné odpadkové koše, ale já, jako tad nejtvrdší kritik architektury, jsem s touto stavbou spokojený. Ono kus toho dělá i ta budova ze studia Hadid, která zakryla naprosto nepohlednou architekturu Florentina. Jsem spokojený, hlavně aby udrželi na té terase tu zeleň. Tak místo ostrahy by si to měla vzít na starost Městská policie. Ostraha – to jsou ti poslední na trhu práce, v té době až se to dostaví, tak možná budou možná brát i nějaké zdravotně velmi postižené. Prostě MĚSTSKÁ POLICIE.
Jen by mě zajímalo, to už Masaryčka patří pod SŽ? Protože jestli se nepletu tak do nedávna to spadalo ještě jako jediný nádraží v ČR pod ČD
Podle katastru patri CD a nikoli CR. Treba ho po rekonstrukci CD vyhodne odprodaji. Taky forma dotaci…
Masaryčka jako žst patří samozřejmě SŽ. Budovy jsou ČD.
V průběhu soutěže ale není možné o účastnících ani jejich nabídkách sdělovat podrobnosti… Hmm, že by „dva“ z nich byli Metrostav a Subterra a s tím třetím už si nějak poradíme?
Tak to vypadá že za deset let bude v Praze spoustu zrekonstruovaných železničních objektů. Branický most, Smíchov, Bubny, Masaryčka. Zatímco most na Výtoni bude jen pro pěší a budou si to fotografovat turisti 😁.
A budou se ptát, kde je ta obdoba Brooklynského mostu, vždyť ten příhraďák se mu vůbec nepodobá.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Most_c%C3%ADsa%C5%99e_Franti%C5%A1ka_I.
Ve vizualizacích mjí dnes krásně barevné budovy už vybledlé, jako je hlavní nádraží (ne nejspíš bude podobně zničen i Průmyslový palác).
Proč? To nemůžeme mít krásně barevné město, které mám naši předkové odkázali?
Naší předkové znali jen přírodní šedohnědou barvu.
Mě je tedy záhadou hlavně to, že přemostění má propojovat jeden projekt Penty (kancly od Zahy Hadid), s druhým projektem (hotel One). Rekonstrukci nástupišť chápu, přemostění ještě se skleněnou střechou přes nástupiště měla však financovat hlavně Penta. Někdo asi poměrně dobře nakrmil v ČD, že to platí ze svého.
Platí to SŽ a je to zcela nezbytná investice, neboť lidem z Penty a jejich nájemníkům by se mohlo udělat nevolno při pohledu na obyčejné lidi, dojíždějcí do centra Prahy hromadnou dopravou.
A proto jsou tam výtahy a jezdící schody na všechna nástupiště. !!
Zrovna to přemostění zde od počátku velmi chybí. Kdysi jsem nějakým turistům vysvětlovat cestu z Sherwoodu na Florenc a docela je zaskočil ten pochod, když na mapě to vypadá skoro vedle sebe. I já ho využívat budu, byť se v těch nových budovách nechystám pracovat.
Já to kdysi šmajdal z hlavního naokolo ve snaze dostat se do Holešovic. Taky by mi pomohlo, kdybych mohl z Opletalovy vrchem přes Masaryčku.
PS: Satriani, nikoliv Sparta, hrála se hudba, ne hokej.
Na to by stačil chodník u magistrály
No nebyl tam a dodnes není.
Ovšem kdyby náhodou chtěl někdo z Magistrály sejít na Masaryčku na perony, tak smolík. Z tohoto plata přístup mít bude, což je o hodně lepší, než skákat z mostu.
Nebylo rychlejší je poslat metrem?
Asi bylo. Ale už byli u tramvaje v Bolzanově. Samozřejmě jsem jim tu možnost nabídl, ale tvářili se, že přeci podle mapy je to hned za rohem… 🙂
Já bych řekl, že v Bolzanově ulici jsou poněkud větší problémy 🫣
Jako myslíte ta jedna stanice metrem? To jste jim radil dobře, jít to pěšky.
Máte recht. Když začnu příspěvkem na jiném místě, podchod Florenc – Opletalova technicky realizovat jde, samozřejmě by byly velké zásahy do kanalizační sítě, ale šlo by to a pro cestující by to bezesporu bylo daleko pohodlnější, protože by překonávali jen zhruba polovinu výšky. Jenže Penta si tam ve spolupráci s Prahou prosadila tu šílenost (ta zeleň je tam sice krásná, i procházka v otevřeném prostoru po platformě s výhledem na kolejiště bude jistě příjemnější než v podchodu, ale na údržbu to bude nejsmírně náročné, to si dneska jen málokdo dokáže představit). Investici a veškerou údržbu (ano, i údržbu Penta natlačila… Číst vice »
Staví majitel pozemku.
Staví ten, čí je to pozemek, to platí i pro starší článek o lávce v Pardubicích. ČD v těch místech zřejmě už vlastníkem pozemku není, investorem by měla být SŽ. Rozhodně to není záležitost Penty.
Koukám, že se zábradlománie prostě nezapře 😂
Jediné místo kam je povoleno na nádraží spadnout je pod kola vlaku. A je třeba udělat takové zábradlí, aby tam nejen že nemohl spadnout člověk, ale mělo by uchránit i průměrný sovětský tank. Jinak si tu šílenost okolo těch štruců neumím vysvětlit.
To nechápete. To je poslední linie obrany v případě proražení šturcu vlakem. 😉
Tím že je ta platforma nad nástupišti napojena na okolní prostor pouze schody, výtahy a eskalátory z toho bude nejspíš dělat jediné místo v Praze kam se nedostane bílá dodávka, které by museli chodci uskakovat. Škoda ale že to také znamená, že se to nebude dát projet na kole, byla by to dobrá alternativa k magistrále.
Dodávka a bílá? Tak ten je tam zajisté pracovně, něco veze. Můžete místo něj poslat 10 nákladních kol, ty věci vezené uvnitř bude totiž někdo chtít tak jako tak.
A c se vozí na střechu na Hlavním?
Nevím, zeptejte se řidiče, třebas přivezl jenom papír do tiskárny.
A taky se tam nedostane koloběžkář či cyklista kterému by museli chodci uskakovat.
Ještě že tam cykloteroristi nemůžou..
Proc se rozsiruje do sirky a nemuze jit pod zem? 5/6 nadzemnich +5 podzemnich. S bezbarierovym prestupem do vestibulu metra a rovnou travelator na hlavak.
Protože třeba metro ,,,
A spleť kanalizačních sběračů mělce pod zhlavím, proto tam po mnoha letech hledání nenašli místo na podchod Oplatalova – Na Florenci.
Vse se da resit, jen to stoji penize na vic, ktere se vsak muzou plne vratit uspesnym projektem.
z obyvaku se zda vsechno silene jednoduche …
Ano a proto jsou zde ruzna diskuzni fora, aby se mohlo snit a diskutovat. Ale chapu, radeji nemit zadne sny, otazky a popijet si pivecko 🤣. Svata dobroto🤣
A poslouchat všude dokola, proč něco nejde je ještě lehčí 🤪
To jiz v dnesni dobe neni neresitelne. Chapu, ze vse stoji penize, ale tak je za ty miliardy poradne vyuzijme.
Prvně je potřeba ty miliardy mít.. pak se dá utrácet.
Celé druhé patro kolejí, ať nahoře, nebo dole, je poměrně těžko myslitelné vzhledem ke zhlaví. Navíc asi není potřeba – dost, že nádraží nebylo zcela zrušeno, jak se snad po polovině minulého století plánovalo. Jinou otázkou je vhodnost zrušení nákladní části nádraží a dílen, a zejména, zda by šlo aspoň 2 koleje zamířit šikmo pod zem a pak pod zemí přímo směr Ruzyně místo toho příšerného esíčka, co se furt chystá.
Ještě je tam Metro B a za ním Vltava. Mezi tím vším tuším mnohá sklepení.
Vy dobře znáte místní pomery? Nebo jste dokonce projektant dopravních staveb?
Prolézač sklepení… mimo jiné, řešili jsme kanalizaci, ta je na spády velmi citlivá.
Dekuji za smysluplny prispevek. Ja praveze premyslim i do budoucna na Nova Spojeni 2, kdyz uz budem vse tunelovat, tak neco neukoncit v podzemi na Masne. Dilny nefokazi posoudit.
„Součástí projektu je mimo jiné rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět“
V 80.tých letech tam ta 7.a 9. kol byly, vykládalo se rychlozboží a spěšniny.Vytrhaly se,tuším,při modernizaci zab. zař.před rekonstrukci Negrelliho viaduktu. Předpokládám,že v duchu traťovky-dobrá každá kolej,(vytrhaná,zrušená),kterou nemusíme udržovat. Co je nám do dopravy,ta ať si nějak poradí. Celá v tradičním duchu-ušetřit za každou cenu,ať to stojí,co to stojí.
První nádraží… Bruska nebyla součástí Prahy?
Území nádraží Bruska se stalo součástí Prahy až se vznikem Velké Prahy 1922.
Nemělo být původně hotovo 2026?
Původně už mělo být hotovo už nejméně před deseti lety. Ale to byste po DSŽ chtěl moc…
Netuší někdo, jestli tam fakt má být pevná trolej jako na vizualizaci?
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/53831301/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD+spojen%C3%AD+Prahy%2C+Leti%C5%A1t%C4%9B+V%C3%A1clava+Havla+a+Kladna/c6c5cd53-dc8f-4f18-94bb-75389394b54a
Má tam být. Z důvodů snížení výšky pod přemostěním.
Takže cenovka stejná jako v Tišnově?
Neuvěřitelný…
Co je na tom neuvěřitelného????
Tam v tom byly 2 mosty přes řeku. Totiž 4 jednokolejné mosty pro každou kolej je most zvlášť, ty se mají nahrazovat.
To je to nejmenší, na Masaryčce chybí celé jedno zhlavi, nákladní doprava nulová, nepotřebujete tedy dlouhé koleje, nikdo ji nebude projíždět 100km rychlostí, tedy nebudou štíhlé výhybky. Nebýt té opičárny nad kolejistem tak jsme pod 2mld.
A proč by se ta „opičárna“ měla z projektu vyhodit? Jen kvůli úspoře, nebo máte i jiné důvody?
Nejmenší? Ty 2 mosty přes řeku můžou zhruba odpovídat celému patru nad kolejištěm – to patro se nemusí dimenzovat na lokomotivu zvící 1000 lidí váhově.
Zhlaví je sice jenom jedno, ale zase o dost větší. Proti Tišnovu také mínus 1 podchod a 2 podjezdy, z toho jeden pod celým nádraží. Takže bych v tom nehledal neuvěřitelné věci.
Taky Tišnov není jen půl nádraží ale celý, takže jestli je něco drahé tak právě Masaryčka.
Taky mne to napadlo jako další argument, že Tišnov je fakt mega předražený.
Na „obranu“ ceny Tišnova je nutné si uvědomit jednu skutečnost: čas. Dnes se soutěží Masaryčka, Tišnov je plánován nevím-teď kdy za nějakou odhadní cenu – v době kdy budou ceny stavebních prací vyšší, než když se odhadovala Masaryčka.
A jéje. Metrostav zase podá odvolání po výběrové řízení.
Vůbec nechápu to tajnůstkářství s nabídkami.
Na to bude určitě nějaký vnitřní SŽ předpis 🙂
Vy jim nedáte ani chvilku na korekci? Přeci je důležité aby vyhrál ten správný dodavatel….
Tak jako u metra D 😉
Férový a seriózní zadavatel, kterým státní organizace DSŽ bezesporu není, samozřejmě nemá problém nejen průběžně informovat o probíhajícím řízení (samozřejmě v intencích zákona, tj. tak, aby nebyla porušena práva uchazečů o zákázku, čímž informací o nabídkových cenách, konkrétních účastnících souteže, provotních zjištěních komise atd. porušena rozhodně nejsou), ale ani zveřejnit kompletní oceněné soupisy prací, které jsou přílohou smlouvy o dílo a tvoří výslednou cenu nabídky. Dokud český stát nedonutí své podřízené státní subjekty v rezortu dopravy (ano, v rezortu dopravy, v ostatních státních rezortech bývají soupisy prací na věstníku zakázek obvykle uveřejněny nezačerněné) vysoutěžené nabídky zveřejňovat úplné a nezačerněné a… Číst vice »