Do Středočeského kraje míří první vodíkové autobusy, v soutěži zvítězil Solaris

Představení vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 Hydrogen pro Bratislavu. Zdroj: Dopravný podnik BratislavaPředstavení vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 Hydrogen pro Bratislavu. Zdroj: Dopravný podnik Bratislava

K elektrolýze se bude využívat energie z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou.

Středočeský kraj se výrazně přiblížil experimentu s vodíkovými autobusy v regionální dopravě. Společnost Martin Uher bus završila podpisem smlouvy v lednu vypsanou soutěž na dodávku prvních deseti vodíkových autobusů. Dvanáctimetrová vozidla dodá Solaris.

Informace se objevily v aktuálně zveřejněné písemné zprávě na profilu zadavatele. Podle ní měli o zakázku v předpokládané hodnotě 180 milionů zájem tři dodavatelé. Vedle Solarisu přišly s nabídkou ještě Škoda Electric a Tezas, což je dealer Iveca. Solaris přišel s nejnižší cenou – 154,6 milionu korun.

„Prodávající se zavazuje dodat kupujícímu autobusy ve lhůtě do 15 (patnácti) měsíců ode dne doručení písemné výzvy kupujícího k plnění prodávajícímu,“ stojí ve smlouvě. Firma počítá s tím, že autobusy budou dodány do 15 měsíců od podpisu.

Dopravce soutěž vyhlásil po dohodě s Integrovanou dopravou Středočeského kraje, kterou schválilo zastupitelstvo. Pilotní provoz vodíkových autobusů, které budou v „kabátu“ Pražské integrované dopravy, bude probíhat v Mníšku pod Brdy a okolí.

Vodík by autobusy měly čerpat v centrále firmy Martin Uher bus v Mníšku. Kvůli tomu zde společnost ČEZ vybuduje plnicí stanici. K elektrolýze bude využívat energii z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou.

Kraj se do experimentu pouští především kvůli evropské směrnici, která stanovuje zvyšování podílu bezemisních vozidel. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, násobně vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a nutnost budování plniček.

Proč se kraj do „ekonomického nesmyslu“ pouští, vysvětloval zevrubně na stránkách deníku Zdopravy.cz v únoru středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Společnost Martin Uher bus se bude specializovat na vodíkovou mobilitu, aby bylo možné provoz transparentně vyhodnotit. Jde o firmu rodiny Martina Uhra, jehož společnost Martin Uher jezdí v pražské a středočeské dopravě už tři desítky let a pravidelně se umisťuje v čele žebříčku kvality PID.

Tagy Martin Uher Martin Uher Bus Solaris Středočeský kraj vodíková mobilita vodíkové autobusy
80 komentářů