Do pražských ulic v sobotu poprvé vyjede historická autobusová linka K
Karosa B961. Autor: Václav Holic/DPP
Autobusy ze začátku století chce DPP později doplnit o dva starší kousky z 80. a 90. let.
Autobusy ze začátku století chce DPP později doplnit o dva starší kousky z 80. a 90. let.
Tak to, někdy nějaké info z provozu ? 😀 Vozí to vzduch nebo tím aspoň někdo dneska jel , aby se vydělalo aspoň na toho „průvodčího“ ? 😂
Je tedy pravdou, ze busy strane rychle zastaravaji, co 10-15 let je to temer komplet obmena, a historicke vozy starsiho data – z 70-90 let uz nejsou na to je nasazovat do provozu, v tomhle maji kolejova a elektricka vozidla vyhodu,…
Chtělo by si více vyjasnit koncepci retro a historických linek. Opravdu není potřeba mít 3 takovéhle tramvajové linky, původní koncepce před pandemií, kdy byla jen 23 a 41, byla mnohem lepší. Jako už tady někdo několikrát psal, ta linka K s takovouhle trasou, vozidly a cenou jízdenky se nejspíš neuchytí. Bylo by lepší zavést jednu linku s Karosama a Citybusy s běžným tarifem a druhou třeba s ŠM a Ikarusem se speciálním jízdným, stejně jako u tramvají.
Taky mam pocit, ze mela dostat nejake normalnejsi cislo a bezny tarif, jako linka 23…
Historickou linku bych videt opravdu treba s Ikarusem nebo SM11… v nejakem spec. tarifu podobne jako linka 41…
Dokud nebude Ikarus nebo aspoň ŠM, tak to vlastně žádné retro není.
Ten Ikarus 280 by nejspíš byl reálný, je jich v různých sbírkách ještě hodně nerenovovaných, tak ať si nějaký DPP pořídí pro tyto účely a zrenovuje si ho. Ale ešemka asi těžko. Jednak jich je zoufale málo a ani ta pražská není údajně v nejlepším stavu. Krom toho by se provozem ešemka velice rychle zničila. Průser ešemek je jednak jejich příliš odlehčená konstrukce, která toho moc nevydrží, ale také to, že byly vyřazovány v době, kdy si jí do soukromé sbírky nešlo pořídit. Ikarusy 280 je přežily dlouho a byly tedy vyřazovány v dobách, kdy si je šlo už do… Číst vice »
Me by stacila i kopie SM11
Tu nikdo nevyrobí, protože je tam kvantum lisovaných dílů a na ty už těžko někde jsou raznice. Pokud by se to dělalo klempířským způsobem, tak to nikdo nezaplatí.
To si dpp dělá prdel??? Kdyby nasadili nejaky ikarus nebo skoda 706 RTO tak by se dalo hovořit o retro linku,ale dát tam busy které v Praze donedávna běžne jezdili a ve spouste měst jezdí stále? No tvl…🤦♂️
Hele, pokud někdo má zájem o běžný provoz Škody 706 RTO, tak ať si zajede do Ústeckého kraje, kde je o víkendech a svátcích v již několik let v provozu linka T32 ze Zubrnic do Úštěku jako návazná na vlakovou linku T3 ze Střekova, letos to bude od 1. 7. do 3. 9. 2023. Viz stránky ZMŽ.
Přiznám se, že jsem celkem rád, že nějaká připomínka těchto strojů v Praze zůstane, podobně jako u tramvají.
Jen je škoda, že linka nebudu mít podobnou funkci jako tramvajová linka 23 a to ulevovat turisty přetíženým spojům. Dovedl bych si krásně představit, kdyby o letních víkendech nějaká podobná retrolinka za běžný tarif PID, doplňovala přetížené autobusy do Štěchovic a Slap. Ale chápu, že tohle je iniciativa DPP a do takové posilové linky by se musel dát spíš ROPID.
Pro nás jsou to vozy, kterými jsme ještě nedávno jezdili, ale pro naše děti to už retro být může. Jinak pro přehlednost by možná stálo za úvahu nějaké sjednocení označení všech historických jízd, aby nebyly řekněme tramvaje 41 a 42 a oproti tomu autobusy K. Třeba písmena řecké abecedy, nebo tak něco? 🙂
Logicky žádný, tomto definitivně skončí, protože DP zde cítí potenciál výdělku. Po pár týdnech, kdy to bude vozit vzduch, to zruší a bude to definitivní konec retro provozu busu v Praze 🙂
No až Šotouši zjistí, že za svezení budou muset platit, tak určitě protáhnou tváře zklamáním.
Nemá někdo info, jaký bude osud retroprovozu na 213?
K jako Karosa?
Křáp?
No! Ne každá Karosa je Křáp. Jednu jsem ti nedávno půjčoval a celkem sis to chválil 😀
To nebyl měšťák po 15 letech každodenního provozu.
Koroza?
Sorry jako, ale než dávat stovku za jednu jízdu v Praze, to si radši dojedu do Pardubic, tam si koupím 24hodinovou jízdenku za 55 korun a užiju si citybusů a devítistovek, co šotohrdlo ráčí. A když budu mít štěstí, tak jako bonus bude i jízda čtrnáctkou.
To už taky dlouho trvat nebude. 😉
Jak chcete, ale do Pardubic to máte vlakem za stovku jednu jízdu, to je taky drahé?
Stovka vlakem do Pardubic a stovka za svezení MHD je trochu rozdíl, ne ? 😀
Hmm Citybus 12M z roku 2004. V tomhle světle nákup hybridů od Irisbusu vypadá hodně retro (a to jsem ten výraz dost zjemnil). To už i ta ŠM-ka věděla, kdy je čas odejít se ctí.
Pro me to moc historie stale neni, ja je pamatuji v beznem provozu a je to pro me stale nedavno…
Ale Karosa SM11, to by byla jina,…
Nebo Ikarus 280…
Karosa B 741 🤩
vše zítra v Kutné Hoře
V rámci ČR asi ne, ale v Praze už docela jo. Doteď jezdily retropořadí na lince 213 s těmito vozy. Je to něco podobného jako vidět T3SUCS nebo T3M na lince 23, když ještě před pár lety jezdily v hojném počtu a necedulových T3M lze ještě potkat asi 20 v pracovní dny na běžných linkách.
Kdyby to jezdilo v režimu jako šotolinka 23, tak budiž. Ale platit nějaký speciální příplatek za devítistovkovou Karosu nebo dokonce Citybus? Tohle je fakt výsměch. Fail.
No nevím, chtít za svezení něčím, co nás vozilo ještě nedávno, speciální jízdné, nezohledňující ani symbolicky lítačku…a kasírovat i malé předškoláky/školáky? Pochopil bych nasazení šimla, ev. B732 (na niž tedy asi dojde, pak už by to byla jiná).
No nevím, ale udržovat provozuschopné kusy není zadarmo i když to dojezdilo „nedávno“, není to základní obslužnost ale pro zábavu, takže to zase tak přehnané není. Každá sranda něco stojí. Můžete jet normální linkou na lítačku. 🙂
V tom je prave rozdil u tramvaji a busu, autobusy predchozi generace pamatuji vsichni, ale tramvaje 50 let stare uz moc lidi ne…
I pro me je karosa jeste vuz nedavno v provozu,…
Ale zazitkem by byly SM11 a Ikarus 280 – s puvodnimi sedackami (ne ten co je v provozu s rel. novymi plysaky)…
Pro mě taky. Ale je to volba, buď mám nával nostlagie a pak zacáluji za extrabuřt a nebo mě to nebere, bo moc nové, a pak mě nikdo nenutí tím jezdit. 🙂
Fixní náklady a režijní náklady.
Vemte si třebas ČD Nostalgie… Když tzv. „historických“ vagonů/loko měli 570. Z toho 66 prodali do NTM buď za cenu šrotu (=5,5 Kč/kilo) nebo za funkční v lepším stavu dostal ČD od NTM cenu dle posudku (=16,5 Kč/kilo).
Čili aktuálně zhruba 450 až 500 historických vozidel v ČD Nostalgie a srovnejte si počet techniky s množství převezených pasažérů v historických vlacích…. No, bída…. Takže není divu, že přes velké množství dobrovolnické práce každoročně ČD Nostalgie a přes spoustu dotací na nostalgii ČD Nostalgie prodělává desítky milionů Kč každoročně.
Dostáváte hodně mínusu, ale v tomhle máte pravdu. Asi je čas si uvědomit, že zážitkové jízdy něco stojí a teď zrovna nejsme v situaci, kdy bychom měli prostředky na dotaci kdejakých šotoakcí. 100 korun není nějaká extrémní cena za jízdu, která nezajišťuje dopravní obslužnost (což je oblíbený argument u „posilové“ linky 23).
Přesně. Na B732 si pamatuju na lince 157 a to tam jezdilo ještě kolem roku 2010. Občas jsme hledali rychlost, čoudilo to, smrdělo to, nastupovalo jen předníma a zadníma dveřma (občas jsem jim každou zastávku pomáhal, aby se dovřely), ale vždy se nějak dojelo a mě se to líbilo 🙂 Taky mám v hlavě ty tyče v interiéru, jak se z nich postupem času svlékalo oplastování a nebyl tam šroub, co by nerezl.
Jojo, ty týče s nárokovány oplastovaním na konci týče si pamatuju z dětství, naprosto legendární záležitost a kolorit těchto busu 😀
S lítačkou máte slevu 50 Kč na celodenní jízdenku na všechny 3 historické linky
Opravdu velké retro, to fakt nesehnali něco staršího/zajímavějšího?
Spíš nesháněli, tohle jsou vozy, co mají od nova a přeřadili je do retroprovozu.
Budou vozit vzduch
Prvních pár víkendů asi ne. K2 7000 začínala v Praze na ještě dražší lince 42 a zájem byl velký. Spíš bych viděl ten provoz jen občas než aby to jezdilo prázdné.
Teda chtít za jízdu Karosou 100 Kč to chce fakt hodně velký kus drzosti 😀 Doufám, že to po pár víkendech krachne pro totální nezájem, protože tohle přece nemůže nalákat k jízdě snad absolutně nikoho …
Praha-Brandýs 2 kila … parním vlakem
https://www.ntm.cz/aktualita/29-4-2023-svezte-se-vlakem-ntm-na-akci-audience-u-cisare-karla-i-do-brandysa-nad-labem
Předpokládám, že NTM tu cenu jízdného dotuje, neboť to berou jako PR pro svoji novou expozici pivovaru v Brandýse.
Fakt arovnavate cestu parním vlakem a Karosou ? 😀 Chtít za cestu Karosou stovku je prostě zlodějna a dejte na mě, ten projekt do 2 měsíců skončí pro absolutní nezájem. Vsadím se s vámi o co chcete, protože tohle co jsem tak viděl totálně zprazila i „šoto“ komunita, která byla jedinym potenciálním zákazníkem tohoto zoufalého pokusu DP něco vydelat.
Já tedy vidím rozdíl mezi tím dát
– stovku v relativně slušném busu
– dvě stovky do nepohodlného vagonu, ve kterém pokud někdo otevře okna a není přiznivý vítr, tak mám saze všude. Jestli vlak táhne lokomotiva taková či maková je jaxi úplně lhostejné. Důležité je, aby byla spolehlivá.
Opravdu si myslíš, že do takového nepohodlného vlaku, kde jsou ohroženi na zdraví, ne-li na životě, polezou lidé, kterým to vadí?
O ohrožení zdraví sazemi z lokomotivy jsem nemluvil. Spíše to má člověk v očích, nenosí-li brýle.
Reagoval jsem na zpochybnění, že za zážitek jsou lidé schopni dát přemrštěnou částku. Holt nejsnáze se vydělává na lidské blbosti.
Proč proboha lidé chodí do sauny? Vždyť je tam vedro. Nebo na pivo, když je ráno bolí hlava? Nebo proč nějaký trotl stále leze na internet, když o jeho názory nikdo nestojí?
Proč se mě ptáte … já nezpochybňuji, že v Praze a okolí se taková atrakce může ujmout.
U nás na venkově, kdybych někomu řekl, že DOBROVOLNĚ může dát kilo za jízdu 20 let starým busem nebo 2 kila za krátkou jízdu nepohodlným vagonem s rizikem sazí v očích… tak si oba poťukáme na čelo a zasmějeme se.
Ano, konečně s tebou můžu v něčem souhlasit. Že si při setkání s tebou lidé ťukají na čelo, tomu úplně věřím.
No jo, a to jen proto, že neshledávám nic obohacujícího/zajímavého, když ve vlaku je dýmýcí mašina.
Když u nás na venkově se pálí bramborové chrástí, tož kouře mají všichni plné zuby a nemusí tedy platit několik stovek za takový „zážitek“
Skoro bych i řekl, že Vám ten kouř z dýmýcí mašiny mírně zatemnil mysl. Nebo se jen cítíte zajímavě, když působíte jako naprostá trubka?
Račte si pročíst celé vlákno.
Já jej nezačal.
Ono totiž se ukrutně prodražuje udržovat prastarou techniku funkční.
Např. u parních lokomotiv
a) Conrad Vorlauf
b) Serényi
c) Ušatá
byl předpoklad, že zprovoznění bude stát 27 milionů.
Ne, nestačí.
Bude potřeba 45 miliionů, aby jedna parní lokomotiva (Ušatá) byla funkční a zbývající dvě budou opraveny do „vystavovatelného stavu“.
Důležité je, aby ta mašinka měla kupé pro řidiče lokomotivy, nebo jak to tady milý Olcit asi předvčírem psal.
Já to psal u článku, že dánský dopravce DSB nejprve objednalo klasické vagony od fy Talgo (lokomotiva na každém konci vlaku) a pak k nim přiobjednalo vagony s kupé pro řidiče vagonu (takže lokomotiva bude pouze na jednom konci vlaku).
Sršní jakože s tvými názory občas cítím, tak čouda fakt není Karosa. Až to bouchne grafitová bomba nebo atomovka, a ta Čouda bude jedno z mála funkčních dopravních prostředku
Nechci vám do toho kecat ale pro 95% pražanů to nebude placena Příplatková historická linka ale náhodná hrůza co zrovna přijela. A my zkušení se záskoky na lince 302 toto Retro občas máme v ceně ( a to má i kvedlacku, žádný automat)
To je opravdu v Praze tolik lidí, co ocení jízdu autobusy ze začátku tohoto století? Popravdě se mi víc líbí způsob začlenění historické linky 23 do běžného provozu než navrhovaný provoz linky K se speciálním tarifem.
Asi jo. Vemte si že většina těch pravidelných speciální retrovlaků jezdí v Praze a okolí. Viz třebas KŽC.
Podobně třebas i NTM pouští své staré vlaky právě v Praze, přestože většinu své vlakové techniky mají na Chomutovsku… https://www.ntm.cz/aktualita/29-4-2023-svezte-se-vlakem-ntm-na-akci-audience-u-cisare-karla-i-do-brandysa-nad-labem
A pravidelně NTM chce jezdit se starými vlaky právě z Prahy.
Jenže tam platí běžné, nikoli zlodějské jízdné, tzn ten zájem logicky je 🙂
Tak existovaly/existují retropořadí o víkendech, myslím na 213 bylo. Proháněly se tam B 951E nebo Citybusy, ale nebylo z toho třeba dělat nějakou velkou slávu. Tak adekvátní.
takže praha bude vypadat chvíli jako aktuální liberec? Stačí když pražák sedne na flixxe a pomaže do libu a nejn tam, hlavně na semilsko třeba nebo tanvald a okolí. jinak v lbc by to měli i extra historickými tramvajemi. A jinak pokud narazí na kloubák, tak možná bude právě takovýto z prahy 😉 tady často bylo pojízdné muzeum. Co se týče tramvají, tak máme muzeum na tratích stále.
To těžko, vysokopodlažní klouby v Liberci už jezdí.
A pokud chytne dobrou cenu za Flix, vyjde ho to i levněji, než tahle pražská zlodějna 😀
Placená služba pro šotouše zlodějna není. Sám jsem si tento rok pár zvláštních jízd zaplatil, ale chápu že dotace z cizích peněz je lákavější.
Tak si platíte sotojizdy, kdo vám brání ? 😀 Mi je tahle linka ukradená tak jako tak 😀 Jak to souvisí s nějakýma dotacemi z cizích peněz ? 🤦 Stovka za jízdu 1 spojem MHD je zlodějna nehorázná, tolik nestojí 1 jízda nikde na světě, ani v těch nejdražších městech.
Radši se zítra svezu Karosou LC 735, ale dík za typ.
Hodně drahé, to bych dal maximálně tak za autobusy ze šedesátých let, ale ne tohlencto.
A Ikarusy, busy mého dětství 🙂
Stejně je vtipné, jak se vztah k těm vozidlům mění. Když jsme těmi Ikarusy jezdili pravidelně, po právu jsme je považovali za strašné plečky… a těšili se na novější autobusy. A dneska už je z Ikarusu retro pohledem pomalu legenda…
Přitom je to pořád stejný uřvaný křáp.
Stovka je hodně drahá? Maximálně pro kindermafii. Tohle je prostě zážitková jízda, ne těžce dotovaná dopravní obslužnost, tak si na sebe musí vydělat. Za stovku dnes nedostanete ani oběd ani lístek do kina.
Zážitková jízda je jízda Karosou nebo Citybusem, kteří ještě nedávno jezdily v běžném provozu ? Chápu, podle toho, jak to tu obhajujete jste to asi vymyslel v tom dpp vy, a teď jsme podelany strachy z toho, jak fatální to bude neúspěch a jak to po měsíci budete pro absolutní nezájem rušit 😀 Protože tohle ani pro tu sotokomunitu není atraktivní 😀
Možná je to inspirace pro pasažerskou ČD = v regionech konvertovat kolejbusovou dopravou standartně na silniční busovou dopravu. Podobně jako např. DB, která provozuje víc silničních busů než vlaků.
A historickou techniku typu RegioMouse přestěhovat do Prahy.
Třebas se najde dostatek hejlů, kteří v těchto starých šrotech ČD utratí zajímavé peníze za výjimečný zážitek = jaké je to přesednout z normálního auta do historického šrotu.