Do pražské Opletalovy ulice po desetiletích zavítala tramvaj

Tramvaj v Opletalově ulici v Praze. Pramen: Adam ScheinherrTramvaj v Opletalově ulici v Praze. Pramen: Adam Scheinherr

Obnovená trať představuje zárodek chystané tramvajové spojky skrze Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží do Vinohradské ulice.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cestujici 2

Ona by se dobudoucna hodila nějaká kyvadlová linka spojující dopravní uzly v centru města, hln. , Masarykovo nadraži , Florenc ( ÚAN) , po dokončenì např ze Zvonařky ( propojeni s uzly muzeum a I.P.Pavlova) , pár T3 van solo ..

Jméno

no, po desetiletích. Je fakt, že to 10 a více let už bude, ale pamatuju, že jsem tam vídal zaparkovaný nějaký pracovní stroj, asi brus na koleje.

petr

wow…to je pravda,co tam léta chodím ,spíš jsem si říkal,že to časem vytrhají a ono opak je pravdou!

Patrik

Zase věc k ničemu. Když jsem potřeboval vyzvednout někoho na nádraží krásně se tu na chvíli nechalo auto. Teď ho dám kam vy hlavy chytrý?

Miroslav Zikmund

Do garáží Slovan …

Marek

Plánuje se v budoucnu odbočka z ul. Opletalova do ul. Bolzanova?

Rudolf Tuček

Jen mám obavy aby tento zárodek nové trati nebylo nutné celý předělat pro další pokračování trati.

medical examiner

To tak možná v případě návratu do stavu před r. 1973.

Rudolf Tuček

Spíš jsem myslel konec nového nástupiště, přijde mi že se bude muset zkrátit aby vyšlo odbočení do parku.

Pody

To nástupiště je postavené pomocí tzv. „lega“, takže jej lze případně snadno demontovat.

P_V

Předpokládám že to bude nutné celé předělat, kromě úvodního oblouku. Dvojitá spojka překáží případnému oblouku do Bolzanovy. Přímý úsek je na staré neodhlučněné betonové desce, což možná jako „oprava“ prošlo, ale v rámci novostavby už to neprojde. Takže beton vybourat a nalejt nový na gumové rohože.

Jan

Naštěstí jde jen o nějakých sto metrů tratě, takže až bude stavební povolení na prodloužení tak se to snese, to problém není. Do té doby buďme rádi alespoň za tento kousek. U nás se bohužel musí projekty tlačit salámovou metodou, jinak to trvá dvakrát tak dlouho.

Bohouš

Předvolební potěmkiniáda pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra.

Rudolf Tuček

Spíš šotouštví technického náměstka povrch dpp.

zdeva

Jako obvkle, žádné lavičky ani přítřešky u nových rekonstrukcí… . Kdo za to může???

Jan

Pro zájemce tady mám videoreport ze včerejších jízd měřícího vozu: https://www.youtube.com/watch?v=wwRVsNfFGVM

Pavel

Chápu dobře to fungování tzv. úvratě, že tramvaj přijede od Senovážného, odbočí doprava do Opletalky, řidič přejde na opačný konec, vyjede z Opletalky do Bolzanovy do protisměru, tam řidič opět přejde na opačný konec a následně tramvaj pojede z Bolzanovy zpět směrem na Senovážné? Já na fotkách postrádám, že by v samotné Opletalce bylo možné přejet z jedné koleje na druhou. Nejsem ani tramvaják, ani železničář, tak se omlouvám za naivní dotaz.

Pavel

V Opl. je spojka X

Jan

Ano, zastávka má dvě nástupiště a z každého lze přejet zpátky na správnou kolej směrem do centra.

Jan

Tady je to konkrétně vidět na videu https://youtu.be/wwRVsNfFGVM?t=387

Miroslav Zikmund

Podobně jako na trati do Holyně …

Codycheck
Honza D.

Kvůli podobným výlukám a i výstavbě nových tratí na etapy (=prozatímně bez smyčky) luxují DPP-ED kačeny (KT8) kde se jen dá, třeba i v Miškolci. Obousměrná tramvaj s NP článkem za pár korun.

Miroslav Zikmund

A co je na tom špatně … Prostorově jednodušší než smyčka …

Lech Malý

Samozřejmě aby to takhle jednoduše fungovalo, je potřeba obousměrnou tramvaj. S té trojkou by se muselo nacouvat do trianglu v Dlážděné (znalci jistě doplní).

Miroslav Zikmund

Točení souprav na Zvonařce …

Codycheck

Spíš se pozastavuji nad pramenem fotografie k článku.
Adam Scheinherr
To si jako dělá vlastní pí árko a všem dodává vlastní fotografie 🙂 🙂
Proto pojmenujme tuto zastávku po něm
Zastávka Adama Scheinherra 🙂 🙂

PS: Nechte si googlem v němčině přeložit jeho příjmení 🙂 🙂

Tom

Falešný pán 😅

Pavel

Nebo naopak šetří a nezaměstnává několik fotografů a PR istů, jako nejmenovaná ministryně.

medical examiner

Jojo…co si člověk neudělá sám, to nemá…

Gwann

a když s sebou poveze profi fotografa na tohle….to přinese prosím co?

borec se chová jako normálně a asi i skromně – v rámci možností – šetří prachy městu a ještě ho tu někdo prudí?

to mi připomíná, jak jsme zmenšovali kanceláře a na jiné pobočce byl starý nábytek (asi 30 let…). tak jsme tam ten cca 5 let starý přivezli a vyměnili. a někteří nezklamali….dáváte nám svůj starý nábytek, co už nepotřebujete. prostě vždy vše špatně, to je pak těžké…

Jan

Byl jsem na místě, ale Scheinherra jsem tam nezaznamenal. Fotičů bylo dost, takže asi nějak pořídil takový oficiální snímek. Spíš je to tím, že to brzo potom zveřejnil Scheinherr na svém profilu, takže to berou jako zdroj. Autora bohužel neuvádí, což je škoda.

robert

Proč bych jako městský zastupitel nemohl zveřejnit vlastní fotky?

Saljack

Jak se bude jmenovat zastávka? Doufám, že ne Hlavní nádraží, mě to vždy úplně irituje když na křižovatce je několik zastávek a nemáte šanci poznat odkud co jede. Např. Želivského, Náměstí bratří Synků, Nákladové nádraží Žižkov. Proč tam nejde přidat např. římská čísla např. Želivského III.

Tommy

Je to Hlavní nádraží. Číslovky způsobí jen zmatek.

Miroslav Zikmund

Jak kde … V někdejším Gottwaldově byly zastávky pojmenovány podle přilehlých ulic – Padělky I, Padělky IX.

Nevím, jak v tuzemsku, ale na Slovensku je běžné označení BUS zastávek ABCD, dom č.p. XY ….

Lukáš

Souhlas, akorát ty římské číslice by orientaci moc neusnadnily. Ideál by byl např. Hlavní nádraží, Opletalova.

Miroslav Zikmund

Přesně tak, v interním JŘ TRAM je „Andělích“ doplněn „Nádražní / Plzeňská“ – proč to nelze mít v hlášení / vývěsných jízdních řádech „nikdo neví“ …

Frantík

Mapy.cz mají jednu světlou výjimku – „Palackého náměstí (nábřeží)“.

Jenda

Tohle by pomohlo na více místech. Pamatuji, když jsem jel jedničkou dolů z Ohrady a na Krejcárku se ozvala paní Hazdrová: „Z provozních důvodů bude tramvaj odkloněna přes zastávky Palmovka a Palmovka do zastávky Palmovka.“ (Objíždela se Zenklova přes Sokolovskou a Žertvy.)

Jan

Takové hlášení předem jsem neslyšel, ale je pravda, že při výlukách je to snad jediné místo, kde se název zastávky opakuje třikrát. Myslím, že se při hlášení výluky snad specifikuje v jaké ulici to zastavuje.

Miroslav Zikmund

Linka 141 ve směru „ze Žlíbku“ má tři zastávky Černý most …

MartinNovak
medical examiner

Tak to je fakt blbý…
A přitom by to šlo prostě pojmenovat podle těch ulic, ve které se ty zastávky opravdu nachází.

Miroslav Zikmund

Tak se jezdilo v noci za výluky na Florenci, tram Olšanské hřbitovy – Palmovka …

Honza D.

Pamatuji časy, kdy se tramvajová zastávka Hlavní nádraží jmenovala Bolzanova……

tarten

Přesně tak. Návrat k Bolzánově je možný. Nejlepší by ale bylo U Hlavního nádraží a ta nová Hlavní nádraží, což by se pak přesunulo před tu stárnoucí Novou výpravní budovu.

Ondřej

Tenhle styl mívali celkem donedávna v Plzni a přišlo mi to super. Pak ale dost velkou část těhlech svých specifických názvů předělali ve stylu ala Praha.

🗺️ Petr

Nejlogičtější asi bude Hlavní nádraží. S tím, že stávající zastávka Hlavní nádraží se přejmenuje třeba na Bolzanova. 🙂

M19

Proč? Aby i neznalým Prahy bylo hned jasné, že je ta tramvaj co staví na zastávce Bolzanova také zaveze k hlavnímu nádraží a nemusí nikde přestupovat?

Frantík

To nemusí, stačí když u zastávky bude ikonka metra a vlaku

M19

Jj, hned vite, které nádraží to je. Není důvod, proč by se nemohl zachovat název, s nějakým logickým dovětkem. Bolzanova ve vyhledávači spojení nebude ani nabídnuta dost často. Chce to domýšlet důsledky.

🗺️ Petr

Protože by to byla zastávka nejblíž nádraží.

Podle vaší logiky by i tramvajová zastávka Muzeum měla být Hlavní nádraží. Na peróny je to zhruba stejně daleko jako ze současného Hlavního nádraží. 🙂

M19

To logiku nemá, ta je dál a slouží jiným relacím.

Frantík

Nákladové nádraží Žižkov ještě má rozlišení „… v Olšanské ulici“.

Miroslav Zikmund

Pouze interně, nikoli ovšem na vývěsném jízdním řádu na zastávce …..

https://www.dpp.cz/jizdni-rady?modal=tram
například JŘ linky 9

Pavel

Ale v tramvajích se to hlásí / hlásilo

tarten

To je houby platné. Je potřeba to mít v JŘ, na IDOSu, všude. Jestli je to někomu dlouhé, lze použít předložku „u“, „za“ nebo „před“. Pro cizince trochu nepříjemné, ale když se skloňování omezí jen na koncovku, ani to nevadí.

ČD4ever

V Londýně to rozlišují přidáním např: Neasden (Stop B). A je to pak i na cedulích. Přijde mi to jako dobrý systém. V Praze už jsem taky viděl nějaký rozlišovací systém malými písmenky v rohu jízdního řádu. To je ale asi jen pro interní použití pro lepiče jízdních řádů.

Lukáš

Rozlišené jsou třeba zastávky na Strossmayerově náměstí.

medical examiner

A to dokonce na takové úrovni, že na sloupcích je mapka s rozmístěním.
Nebylo ale od věci upravit digitální tabule v tom směru, aby na sloupku byly vypsané jen linky z té refýže…

Frantík

Tak tam je to kvůli tomu, že vám tramvaj požadovaným směrem může jet z více nástupišť.
Na druhou stranu, stačí přejít roh ulice a jste na dalším nástupišti, není to roztáhané jak třeba Palmovka.

Miroslav Zikmund

To je sice hezké, ale ne pro cestujícího jedoucího ve vozidle, neznajícího místní podmínky …

Paolo

Tenhle systém zavádí i Bratislava a má ho také Vídeň a funguje bez potíží..

babilon

Nejen pro lepiče. I IDOS uvádí, ke kterému sloupku to přijede.

Miroslav Zikmund

Každý označník má svoje číslo.
„Lepiči“ JŘ nejsou, vyměňuje se kompletní sada JŘ v daném „futrále“. Je to rychlé, stručné, jasné …

tarten

Čas oponou trhnul, po lepičích je veta.

tarten

V každém případě to musí být všude STEJNĚ, ne že ty rozlišovače někde jsou (hlášení, seznamy na webu) a jinde ne (IDOS, JŘ). To je nejhorší.

Jan z Rokycan

A co teprve slepenec Karlovo náměstí/Novoměstská radnice/Moráň/(potažmo Palackého náměstí).

Karl vB.

Jane, nedávno jsem se dočetl , že Rokycany jsou významný železniční uzel. 🙂 Nemáte v tom prsty?
https://rokycansky.denik.cz/zpravy_region/rokycany-jsou-vyznamnym-zeleznicnim-uzlem-20211220.html

medical examiner

Tak horké to zase nebude…
Nejsou o nic důležitější než třeba Zábřeh…

Frantík

Tam je to uděláno jednoznačně. (Karlovo náměstí je vždycky první, před křižovatkou a blíž metru)

Miroslav Zikmund

To máte bohužel pravdu, v celoevropském kontextu je DPP / ROPID unikátem svědčícím o nízkém profesním IQ z hlediska pohladu cestujících … na jedné autobusové lince spoj dokonce 3x zastavuje na zastávce ČERNÝ MOST. Na které má cestující vystoupit, aby mohl dál pokračovat metrem se ovšem nedozví … Nákladové nádraží Žižkov by klidně mohlo mít variantu Žižkov – nákladové nádraží …. Želivského ve směru od Flory se kdysi jmenovala Strojimport … V interních vozidlových jízdních řádech DPP mají tramvaje rozlišení názvu např. Palackého náměstí / Anděl doplňkem, proč to nelze udělat i ve vývěsných jízdních řádech (zpracovaných firmou CHAPS s.r.o… Číst vice »

Lukáš Chytil

No jo, Pražák by Příluky – točna nikdy nepochopil. A přeložte pak smyčku do angličtiny. By si cestující mysleli, že jedou na popraviště. Což Sherwood docela vystihuje.

Vojtěch Suchan

Myslíte jako reversing loop? Co je na tom poptavištního?

medical examiner

Konečná stanice je prostě „final stop“…hotovo…
Ale co třeba Červený Vrch, a pak „Sídliště Červený Vrch“…

tarten

Nepřekládat nemačkat.

Miroslav Zikmund

Nikdo nevyžaduje „otrocký“ překlad – smyčka.

Můžete to překládat jako konečná – final Station nebo jako obratiště – turning Point, z hlediska odlišení „průjezdné“ zastávky … nicméně vozidlová hlášení TRAM / BUS jsou toliko v jazyce českém …

V němčině Endstation nebo Wendepunkt …
Smyčka – Schleife se v německé dopravní teminologii běžně používá ..

jva

Jenže pak místa neznalý cestující hledá přestup a že jsou 2 odlišně pojmenované zastávky 2 rohy jedné křižovatky ho zmate ještě víc, resp. i třeba velmi vhodný přestup ho vůbec nenapadne…

M M

V Brně jsou třeba na stránkách DPMB dostupné plánky uzlů, kde jde v pohodě najít, odkud přesně co jezdí. To v Praze chybí a častokrát pak vůbec netuším. Nově se v IDOSu začaly objevovat u zastávek písmenka k identifikaci zastávek, ale vůbec nevím, kde najít, které místo konkrétní písmenko znamená…

Jan

V Praze lze už dost let použít buď přímo vyhledávač spojení DPP nebo IDOS, kde se u každého spojení ukáže mapa s přesným umístěním zastávek. Funguje to i na krátké výluky, což jsem si sám o víkendu vyzkoušel, když jsem zjišťoval nástupní stanici X9. Dále je na dotčených zastávkách při výluce pověšen leták nebo velká cedule včetně mapy náhradní dopravy. V metru jsou pak podrobné plánky stanice s jednotlivými výstupy. Tedy možností jak zjistit odkud co jede je dost a přinejhorším se člověk zeptá.

M19

Nj, ale v Brně máte příslušný plánek i na daných zastávkách.

Matěj

Taková věc je i na stránkách PID:

https://pid.cz/ke-stazeni/?type=mapy-uzly-praha

tarten

A koho to zajímá kdesi na stránkách PID? Buď je to ve vyhledávači pro telefon, nebo to skoro neexistuje.

medical examiner

Mohlo by to být tak, že tahle nová bude „Hlavní nádraží“ a ta stará „Bolzanova“, případně by tohle byla „Opletalova“.

Marek Kubík

Současná zastávka Hlavní nádraží dostane staronový název Bolzanova, tato nová zřejmě výhledově bude asi Opletalova.

Petr Novák

A proč ne rovnou Opletalova a Bolzanova a vůbec do toho neplést hlavní nádraží, se kterým ani jedna z těch zastávek nemá prakticky nic společného?

tarten

Ale má. Je to bohužel nejbližší zastávka. Zatím.

Petr Novák

Nikoliv. Nejbližší zastávka je přímo pod nádražím. Všechno ostatní nemá s hlavním nádražím nic společného.

Bohouš

Zastávka se bude jmenovat Adama Scheinherra.