Do pražské Opletalovy ulice po desetiletích zavítala tramvaj
Tramvaj v Opletalově ulici v Praze. Pramen: Adam Scheinherr
Obnovená trať představuje zárodek chystané tramvajové spojky skrze Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží do Vinohradské ulice.
Ona by se dobudoucna hodila nějaká kyvadlová linka spojující dopravní uzly v centru města, hln. , Masarykovo nadraži , Florenc ( ÚAN) , po dokončenì např ze Zvonařky ( propojeni s uzly muzeum a I.P.Pavlova) , pár T3 van solo ..
no, po desetiletích. Je fakt, že to 10 a více let už bude, ale pamatuju, že jsem tam vídal zaparkovaný nějaký pracovní stroj, asi brus na koleje.
wow…to je pravda,co tam léta chodím ,spíš jsem si říkal,že to časem vytrhají a ono opak je pravdou!
Zase věc k ničemu. Když jsem potřeboval vyzvednout někoho na nádraží krásně se tu na chvíli nechalo auto. Teď ho dám kam vy hlavy chytrý?
Do garáží Slovan …
Plánuje se v budoucnu odbočka z ul. Opletalova do ul. Bolzanova?
Ano, viz plánek ve článku https://zdopravy.cz/dpp-napoji-kuse-koleje-v-opletalove-ulici-bude-tam-zastavka-nahradni-tramvajove-dopravy-96017/
Jen mám obavy aby tento zárodek nové trati nebylo nutné celý předělat pro další pokračování trati.
To tak možná v případě návratu do stavu před r. 1973.
Spíš jsem myslel konec nového nástupiště, přijde mi že se bude muset zkrátit aby vyšlo odbočení do parku.
To nástupiště je postavené pomocí tzv. „lega“, takže jej lze případně snadno demontovat.
Předpokládám že to bude nutné celé předělat, kromě úvodního oblouku. Dvojitá spojka překáží případnému oblouku do Bolzanovy. Přímý úsek je na staré neodhlučněné betonové desce, což možná jako „oprava“ prošlo, ale v rámci novostavby už to neprojde. Takže beton vybourat a nalejt nový na gumové rohože.
Naštěstí jde jen o nějakých sto metrů tratě, takže až bude stavební povolení na prodloužení tak se to snese, to problém není. Do té doby buďme rádi alespoň za tento kousek. U nás se bohužel musí projekty tlačit salámovou metodou, jinak to trvá dvakrát tak dlouho.
Předvolební potěmkiniáda pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra.
Spíš šotouštví technického náměstka povrch dpp.
Jako obvkle, žádné lavičky ani přítřešky u nových rekonstrukcí… . Kdo za to může???
Pro zájemce tady mám videoreport ze včerejších jízd měřícího vozu: https://www.youtube.com/watch?v=wwRVsNfFGVM
Chápu dobře to fungování tzv. úvratě, že tramvaj přijede od Senovážného, odbočí doprava do Opletalky, řidič přejde na opačný konec, vyjede z Opletalky do Bolzanovy do protisměru, tam řidič opět přejde na opačný konec a následně tramvaj pojede z Bolzanovy zpět směrem na Senovážné? Já na fotkách postrádám, že by v samotné Opletalce bylo možné přejet z jedné koleje na druhou. Nejsem ani tramvaják, ani železničář, tak se omlouvám za naivní dotaz.
V Opl. je spojka X
Ano, zastávka má dvě nástupiště a z každého lze přejet zpátky na správnou kolej směrem do centra.
Tady je to konkrétně vidět na videu https://youtu.be/wwRVsNfFGVM?t=387
Podobně jako na trati do Holyně …
Dalo mi to chvilku hledání, ale zde je vysvětlení
https://mhd86.cz/2021/10/26/do-opletalovy-ulice-se-vrati-tramvaje-zajisti-nahradni-dopravu-na-florenc-2/
Kvůli podobným výlukám a i výstavbě nových tratí na etapy (=prozatímně bez smyčky) luxují DPP-ED kačeny (KT8) kde se jen dá, třeba i v Miškolci. Obousměrná tramvaj s NP článkem za pár korun.
A co je na tom špatně … Prostorově jednodušší než smyčka …
Samozřejmě aby to takhle jednoduše fungovalo, je potřeba obousměrnou tramvaj. S té trojkou by se muselo nacouvat do trianglu v Dlážděné (znalci jistě doplní).
Točení souprav na Zvonařce …
Spíš se pozastavuji nad pramenem fotografie k článku.
Adam Scheinherr
To si jako dělá vlastní pí árko a všem dodává vlastní fotografie 🙂 🙂
Proto pojmenujme tuto zastávku po něm
Zastávka Adama Scheinherra 🙂 🙂
PS: Nechte si googlem v němčině přeložit jeho příjmení 🙂 🙂
Falešný pán 😅
Nebo naopak šetří a nezaměstnává několik fotografů a PR istů, jako nejmenovaná ministryně.
Jojo…co si člověk neudělá sám, to nemá…
a když s sebou poveze profi fotografa na tohle….to přinese prosím co?
borec se chová jako normálně a asi i skromně – v rámci možností – šetří prachy městu a ještě ho tu někdo prudí?
to mi připomíná, jak jsme zmenšovali kanceláře a na jiné pobočce byl starý nábytek (asi 30 let…). tak jsme tam ten cca 5 let starý přivezli a vyměnili. a někteří nezklamali….dáváte nám svůj starý nábytek, co už nepotřebujete. prostě vždy vše špatně, to je pak těžké…
Byl jsem na místě, ale Scheinherra jsem tam nezaznamenal. Fotičů bylo dost, takže asi nějak pořídil takový oficiální snímek. Spíš je to tím, že to brzo potom zveřejnil Scheinherr na svém profilu, takže to berou jako zdroj. Autora bohužel neuvádí, což je škoda.
Proč bych jako městský zastupitel nemohl zveřejnit vlastní fotky?
Jak se bude jmenovat zastávka? Doufám, že ne Hlavní nádraží, mě to vždy úplně irituje když na křižovatce je několik zastávek a nemáte šanci poznat odkud co jede. Např. Želivského, Náměstí bratří Synků, Nákladové nádraží Žižkov. Proč tam nejde přidat např. římská čísla např. Želivského III.
Je to Hlavní nádraží. Číslovky způsobí jen zmatek.
Jak kde … V někdejším Gottwaldově byly zastávky pojmenovány podle přilehlých ulic – Padělky I, Padělky IX.
Nevím, jak v tuzemsku, ale na Slovensku je běžné označení BUS zastávek ABCD, dom č.p. XY ….
Souhlas, akorát ty římské číslice by orientaci moc neusnadnily. Ideál by byl např. Hlavní nádraží, Opletalova.
Přesně tak, v interním JŘ TRAM je „Andělích“ doplněn „Nádražní / Plzeňská“ – proč to nelze mít v hlášení / vývěsných jízdních řádech „nikdo neví“ …
Mapy.cz mají jednu světlou výjimku – „Palackého náměstí (nábřeží)“.
Tohle by pomohlo na více místech. Pamatuji, když jsem jel jedničkou dolů z Ohrady a na Krejcárku se ozvala paní Hazdrová: „Z provozních důvodů bude tramvaj odkloněna přes zastávky Palmovka a Palmovka do zastávky Palmovka.“ (Objíždela se Zenklova přes Sokolovskou a Žertvy.)
Takové hlášení předem jsem neslyšel, ale je pravda, že při výlukách je to snad jediné místo, kde se název zastávky opakuje třikrát. Myslím, že se při hlášení výluky snad specifikuje v jaké ulici to zastavuje.
Linka 141 ve směru „ze Žlíbku“ má tři zastávky Černý most …
http://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/171/20220103/171_(188_2)Z.pdf
Černý Most 3x bezvýlukově 👌
Tak to je fakt blbý…
A přitom by to šlo prostě pojmenovat podle těch ulic, ve které se ty zastávky opravdu nachází.
Tak se jezdilo v noci za výluky na Florenci, tram Olšanské hřbitovy – Palmovka …
Pamatuji časy, kdy se tramvajová zastávka Hlavní nádraží jmenovala Bolzanova……
Přesně tak. Návrat k Bolzánově je možný. Nejlepší by ale bylo U Hlavního nádraží a ta nová Hlavní nádraží, což by se pak přesunulo před tu stárnoucí Novou výpravní budovu.
Tenhle styl mívali celkem donedávna v Plzni a přišlo mi to super. Pak ale dost velkou část těhlech svých specifických názvů předělali ve stylu ala Praha.
Nejlogičtější asi bude Hlavní nádraží. S tím, že stávající zastávka Hlavní nádraží se přejmenuje třeba na Bolzanova. 🙂
Proč? Aby i neznalým Prahy bylo hned jasné, že je ta tramvaj co staví na zastávce Bolzanova také zaveze k hlavnímu nádraží a nemusí nikde přestupovat?
To nemusí, stačí když u zastávky bude ikonka metra a vlaku
Jj, hned vite, které nádraží to je. Není důvod, proč by se nemohl zachovat název, s nějakým logickým dovětkem. Bolzanova ve vyhledávači spojení nebude ani nabídnuta dost často. Chce to domýšlet důsledky.
Protože by to byla zastávka nejblíž nádraží.
Podle vaší logiky by i tramvajová zastávka Muzeum měla být Hlavní nádraží. Na peróny je to zhruba stejně daleko jako ze současného Hlavního nádraží. 🙂
To logiku nemá, ta je dál a slouží jiným relacím.
Nákladové nádraží Žižkov ještě má rozlišení „… v Olšanské ulici“.
Pouze interně, nikoli ovšem na vývěsném jízdním řádu na zastávce …..
https://www.dpp.cz/jizdni-rady?modal=tram
například JŘ linky 9
Ale v tramvajích se to hlásí / hlásilo
To je houby platné. Je potřeba to mít v JŘ, na IDOSu, všude. Jestli je to někomu dlouhé, lze použít předložku „u“, „za“ nebo „před“. Pro cizince trochu nepříjemné, ale když se skloňování omezí jen na koncovku, ani to nevadí.
V Londýně to rozlišují přidáním např: Neasden (Stop B). A je to pak i na cedulích. Přijde mi to jako dobrý systém. V Praze už jsem taky viděl nějaký rozlišovací systém malými písmenky v rohu jízdního řádu. To je ale asi jen pro interní použití pro lepiče jízdních řádů.
Rozlišené jsou třeba zastávky na Strossmayerově náměstí.
A to dokonce na takové úrovni, že na sloupcích je mapka s rozmístěním.
Nebylo ale od věci upravit digitální tabule v tom směru, aby na sloupku byly vypsané jen linky z té refýže…
Tak tam je to kvůli tomu, že vám tramvaj požadovaným směrem může jet z více nástupišť.
Na druhou stranu, stačí přejít roh ulice a jste na dalším nástupišti, není to roztáhané jak třeba Palmovka.
To je sice hezké, ale ne pro cestujícího jedoucího ve vozidle, neznajícího místní podmínky …
Tenhle systém zavádí i Bratislava a má ho také Vídeň a funguje bez potíží..
Nejen pro lepiče. I IDOS uvádí, ke kterému sloupku to přijede.
Každý označník má svoje číslo.
„Lepiči“ JŘ nejsou, vyměňuje se kompletní sada JŘ v daném „futrále“. Je to rychlé, stručné, jasné …
Čas oponou trhnul, po lepičích je veta.
V každém případě to musí být všude STEJNĚ, ne že ty rozlišovače někde jsou (hlášení, seznamy na webu) a jinde ne (IDOS, JŘ). To je nejhorší.
A co teprve slepenec Karlovo náměstí/Novoměstská radnice/Moráň/(potažmo Palackého náměstí).
Jane, nedávno jsem se dočetl , že Rokycany jsou významný železniční uzel. 🙂 Nemáte v tom prsty?
https://rokycansky.denik.cz/zpravy_region/rokycany-jsou-vyznamnym-zeleznicnim-uzlem-20211220.html
Tak horké to zase nebude…
Nejsou o nic důležitější než třeba Zábřeh…
Tam je to uděláno jednoznačně. (Karlovo náměstí je vždycky první, před křižovatkou a blíž metru)
To máte bohužel pravdu, v celoevropském kontextu je DPP / ROPID unikátem svědčícím o nízkém profesním IQ z hlediska pohladu cestujících … na jedné autobusové lince spoj dokonce 3x zastavuje na zastávce ČERNÝ MOST. Na které má cestující vystoupit, aby mohl dál pokračovat metrem se ovšem nedozví … Nákladové nádraží Žižkov by klidně mohlo mít variantu Žižkov – nákladové nádraží …. Želivského ve směru od Flory se kdysi jmenovala Strojimport … V interních vozidlových jízdních řádech DPP mají tramvaje rozlišení názvu např. Palackého náměstí / Anděl doplňkem, proč to nelze udělat i ve vývěsných jízdních řádech (zpracovaných firmou CHAPS s.r.o… Číst vice »
No jo, Pražák by Příluky – točna nikdy nepochopil. A přeložte pak smyčku do angličtiny. By si cestující mysleli, že jedou na popraviště. Což Sherwood docela vystihuje.
Myslíte jako reversing loop? Co je na tom poptavištního?
Konečná stanice je prostě „final stop“…hotovo…
Ale co třeba Červený Vrch, a pak „Sídliště Červený Vrch“…
Nepřekládat nemačkat.
Nikdo nevyžaduje „otrocký“ překlad – smyčka.
Můžete to překládat jako konečná – final Station nebo jako obratiště – turning Point, z hlediska odlišení „průjezdné“ zastávky … nicméně vozidlová hlášení TRAM / BUS jsou toliko v jazyce českém …
V němčině Endstation nebo Wendepunkt …
Smyčka – Schleife se v německé dopravní teminologii běžně používá ..
Jenže pak místa neznalý cestující hledá přestup a že jsou 2 odlišně pojmenované zastávky 2 rohy jedné křižovatky ho zmate ještě víc, resp. i třeba velmi vhodný přestup ho vůbec nenapadne…
V Brně jsou třeba na stránkách DPMB dostupné plánky uzlů, kde jde v pohodě najít, odkud přesně co jezdí. To v Praze chybí a častokrát pak vůbec netuším. Nově se v IDOSu začaly objevovat u zastávek písmenka k identifikaci zastávek, ale vůbec nevím, kde najít, které místo konkrétní písmenko znamená…
V Praze lze už dost let použít buď přímo vyhledávač spojení DPP nebo IDOS, kde se u každého spojení ukáže mapa s přesným umístěním zastávek. Funguje to i na krátké výluky, což jsem si sám o víkendu vyzkoušel, když jsem zjišťoval nástupní stanici X9. Dále je na dotčených zastávkách při výluce pověšen leták nebo velká cedule včetně mapy náhradní dopravy. V metru jsou pak podrobné plánky stanice s jednotlivými výstupy. Tedy možností jak zjistit odkud co jede je dost a přinejhorším se člověk zeptá.
Nj, ale v Brně máte příslušný plánek i na daných zastávkách.
Taková věc je i na stránkách PID:
https://pid.cz/ke-stazeni/?type=mapy-uzly-praha
A koho to zajímá kdesi na stránkách PID? Buď je to ve vyhledávači pro telefon, nebo to skoro neexistuje.
Mohlo by to být tak, že tahle nová bude „Hlavní nádraží“ a ta stará „Bolzanova“, případně by tohle byla „Opletalova“.
Současná zastávka Hlavní nádraží dostane staronový název Bolzanova, tato nová zřejmě výhledově bude asi Opletalova.
A proč ne rovnou Opletalova a Bolzanova a vůbec do toho neplést hlavní nádraží, se kterým ani jedna z těch zastávek nemá prakticky nic společného?
Ale má. Je to bohužel nejbližší zastávka. Zatím.
Nikoliv. Nejbližší zastávka je přímo pod nádražím. Všechno ostatní nemá s hlavním nádražím nic společného.
Zastávka se bude jmenovat Adama Scheinherra.