Do Pražské integrované dopravy míří 22 nových RegioPanterů, jezdit budou do Ústí a Čáslavi
Uvolněné jednotky CityElefant pomohou na jiných tratích, například do Lysé nad Labem.
Středočeští krajští zastupitelé udělali velký krok k modernizaci vozidel na tratích v rámci Pražské integrované dopravy (PID). Od konce roku 2024 by díky dodatku ke smlouvě s Českými dráhami mělo jezdit 22 nových třívozových jednotek RegioPanter (řada 640) s kapacitou 230 sedících cestujících. Dodatek dnes schválilo zastupitelstvo.
„Nové jednotky vyjedou na konci roku 2024 a výrazně tak pomohou jednotkám CityElefant,“ řekl náměstek hejtmanky pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Kraj je nasadí hlavně na výkony Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem (linka S4/U4) a Praha – Kolín – Čáslav (spěšné vlaky R41). V případě linky do Kralup mají ve špičce jezdit zdvojené soupravy. To přinese nárůst kapacity ze 310 na 460 sedících. Mimo špičku naopak pokles na 230, což by podle Boreckého mělo stačit.
Zdvojovat ve špičce se mají jednotky i do Čáslavi. Na spěšných vlacích dnes jezdí v podstatě to nejhorší, co České dráhy v systému PID na koridorových tratích nabízejí. Cestující tak čeká zásadní změna k lepšímu. Překládací zpráva k dodatku je ke stažení zde.
České dráhy již jednotky objednaly
„Jsem potěšen, že zastupitelstvo tento krok schválilo. Je načase nahrazovat zastaralý vozový pak novou technikou. Zároveň musíme reagovat na neustále rostoucí poptávku po přepravě v rámci regionální dopravy v kraji i v Praze a také na postupné dokončování modernizace železniční sítě, kde je průběžně zaváděn zabezpečovač ETCS,“ dodal Borecký.
České dráhy již se Škodou Transportation uzavřely objednávku na 22 jednotek, uplatnily opci z velké rámcové smlouvy na 60 jednotek. „Uvolněné jednotky 471 se využijí k posílení vlaků kolem Prahy na jiných linkách,“ dodal náměstek generálního ředitele Českých drah a člen představenstva Jiří Ješeta. Má jít například o nasazení na výkony mezi Prahou a Lysou nad Labem, kde vlaky přestávají stačit poptávce cestujících. Nové jednotky budou dvousystémové a vybaveny zabezpečovačem ETCS Level 2. Pořizovací cena jedné jednotky činí zhruba 165 milionů korun.
Nasazování nových jednotek se promítne i do vyšší ceny výkonu. V roce 2025 kraj zaplatí oproti stávající úrovni o 385 milionů korun více. V průměru se tak cena za vlakový kilometr pro celou objednávku Středočeského kraje při objemu 16 815 360,30 vlakových kilometrů zvýší o 28,57 Kč na 169,33 Kč/vlkm.