České dráhy upraví kvůli přepínání na střídavý proud 12 regiopanterů za čtvrt miliardy

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Cestující v Ústeckém, Královéhradeckém a Pardubickém kraji se v příštích dvou letech na některých spojích dosud obsluhovaných elektrickými jednotkami RegioPanter

Cestující v Ústeckém, Královéhradeckém a Pardubickém kraji se v příštích dvou letech na některých spojích dosud obsluhovaných elektrickými jednotkami RegioPanter budou potkávat dočasně a nečekaně se staršími soupravami.

Důvodem je chystaná úprava dosud stejnosměrných jednotek řady 440 na provoz i pod střídavým proudem. Souvisí to s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení tzv. syslů se staršími vozy.

České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu  ve dvou projektech. Půjde o 7 jednotek pro Ústecký kraj a 5 pro Královéhradecký a Pardubický kraj. „V rámci procesu unifikace řad vozidel přijaly České dráhy strategické rozhodnutí a provedení přestavby všech jednotek řady 440 na 640,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Půjde o takzvanou dualizaci. Přestavba by měla začít na konci příštího roku, potrvá dva roky. České dráhy musí na dualizaci teprve vypsat soutěž.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové je souhrnná výše podpory z OPD2 120 milionů korun, z evropských peněz půjde polovina z odhadovaných nákladů 240 milionů korun.

V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, už příští rok by se ale nedostaly na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů.  Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale SŽDC zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.

SŽDC začala s přípravami na změnu napájecí soustavy na prvním úseku, který se nově neelektrizuje. Změna napájení mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.

Tagy 440 640 České dráhy dualizace RegioPanter Top změna napájecích soustav na české železnici
91 komentářů