lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy upraví kvůli přepínání na střídavý proud 12 regiopanterů za čtvrt miliardy

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Cestující v Ústeckém, Královéhradeckém a Pardubickém kraji se v příštích dvou letech na některých spojích dosud obsluhovaných elektrickými jednotkami RegioPanter budou potkávat dočasně a nečekaně se staršími soupravami.

Důvodem je chystaná úprava dosud stejnosměrných jednotek řady 440 na provoz i pod střídavým proudem. Souvisí to s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení tzv. syslů se staršími vozy.

České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu  ve dvou projektech. Půjde o 7 jednotek pro Ústecký kraj a 5 pro Královéhradecký a Pardubický kraj. „V rámci procesu unifikace řad vozidel přijaly České dráhy strategické rozhodnutí a provedení přestavby všech jednotek řady 440 na 640,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Půjde o takzvanou dualizaci. Přestavba by měla začít na konci příštího roku, potrvá dva roky. České dráhy musí na dualizaci teprve vypsat soutěž.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové je souhrnná výše podpory z OPD2 120 milionů korun, z evropských peněz půjde polovina z odhadovaných nákladů 240 milionů korun.

V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, už příští rok by se ale nedostaly na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů.  Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale SŽDC zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.

SŽDC začala s přípravami na změnu napájecí soustavy na prvním úseku, který se nově neelektrizuje. Změna napájení mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

On je ten nesmysl zestřídavení české sítě ještě nepřešel?

Honza

Jistě máte důvod, proč je to nesmysl. Sem s ním 😉

Dominik

Si docela věří, že už v roce 2035 bude přepnuto na střídavé napětí až za Pardubicemi. V tu dobu sice konverze pokročí, ale dál jak u Třebové asi nebudou, a dobře tak, vzhledem k síle provozu na koridoru, je docela důležité, mít možnost práce pod napětím, což na střídavině nelze.

55p

Zdvoukolejněná 020 bude střídavá, nebo stejnosměrná?

Miloš

Myslíte že do roku 2035 bude 020 dvoukolejná?

Dominik

Záleží na tom, kdy to bude, ale pokud v tu dobu bude 010 stejnosměrná, tak 020 rozhodně zůstane stejnosměrná taky , nemá význam dělat ji střídavou, když 010 by byla stejnosměrná.
Vždyť i 030 bude i nadále stejnosměrná a to ve Stéblové budou dělat novou TNS, pravda měla by být připravena na konverzi na střídavinu.

patology_chef

Zkusím dotaz 😉
Před časem jsem slyšel drb o okomouckých 640. Jak jezdily jen na stejnosměru, tak se v nich po čase spekla nějaká součástka. Vyřešilo se to tak, že občas jezdily prázdné po Ferdinandce. Nevíte někdo, co to bylo za součástku, jestli se to už podařilo vyřešit nějak trvale a jestli to vůbec nebylo celé vymyšlené?

Lektor

Naprosto zbytečná investice,kdyby koupily nové vícesystémové jednotky tak, udělají lépe. STejnosměrní Panteři budou mít výkony ještě za třicet let. Je naivní si myslet že pokud vůbec nějaká konverze bude, tak že bude za 10 let.

Apollo17

Přesně tak si to představovali ti,kteří ty stejnosměrné Pantery objednávali.Ale situace se změnila a po 8 letech se již nedostanou tam,kam měli zajíždět.

Lektor

A ono jim něco brání aby tak jak jezdily dosud jezdily dál?

Apollo17

Jo,požadavek objednavatele který to platí.

Lektor

A v čem přesně? Třeba těm hradeckým? A ústecký můžou jezdit do Litvínova nebo na těch co jezdí jen do Mostu a na vlaky do Kadaně koupit nové vícesystémové. Stejně stávající počet panterů na vše nestačí. Samozřejmě oni to ze svýho platit nebudou tak nemusí ani myslet.

55p

Když už se upravuje 7 ks, tak nedává smysl zbylých 5 nechat.

Lektor

Jak říkám kdyby to platily ze svýho, tak přemýšlí jinak

Bludný Elektron

Spíš dobrá investice, když se povedla získat dotace. Budou moci jezdit kdekoliv v republice, kde ČD vysoutěží výkony a nebudou vázaní jen na nutnost vysoutěžit stejnosměr…

Anonym ze severu

Nevím nevím, ty z Děčína jsou vázány na linku U1 (Děčín – Most/ Děčín – Litvínov…), prý podle dotace (aspoň jsem to tak slyšel), takže s nima se hýbat 100% nebude (A asi ani nebude moct) a hradecký na tom budou asi podobně

Bludný Elektron

Dotace mívají podmínku typicky 10 let…navázání na konkrétní místo tedy není navždy.

Tonda Sehnal

„… prý“… „slyšel jsem to“…. „Takže 100% nebude….“ 😁😄🤭 Miluju Čechy 😁

ondra

pokud na ně byla přiklepnuta dotace eu,tak musí po nějakou dobu jezdit v oblasti,ke které dotace byla určena. To je důvod,proč 471 v MS kraji nemohou ještě posílit příměstskou dopravu v Praze.

X 1

Může se požádat o výjimku. To by ovšem musely být reciproční Panteři pořízeni bez dotace. A to 100% neklapne. Ale jestli jsou Ostravští Elefantí už z dotační podmínky vyvázaný, tak Panteři na dotaci dosáhnou. Otázka je, Kdo je majitel Panterů? ČD nebo Moravsko-Slezský kraj? A kdo tedy bude Pantery platit. Praha/Stř. Kraj?

Anonym ze severu

Tak hele, Tondo, mám někdy dost živé sny a kolikrát nevím, jestli se věci opravdu staly nebo se mi to jenom zdálo 😅, proto to prý 😏

To víš, každý má nějaký mouchy

libor

To je utopie. Doufám, že Plzeňský kraj nepřijde s tím, že do Gepardů nenechá přidat diesel, aby jednotky mohly zajíždět do Horažďovice-město :))))

Haha

Na ten cancourek by stačil i docela malý aku…

patology_chef

Tak dko Sušice. Anebo rovnou do Bezdružic 🙂

pozorovatel

No, ono k tomu snad nakonec také někdy dojde, i když to teď vypadá jako nesmysl. Teď jsou ovšem na pořadu dne určitě aktuálnější a důležitější záležitosti a není dobře, že jsou upozaďovány a je dávána přednost různým zbytečným extravagancím.

MartinS.

Jestli se nepletu tak ČD budou v příštích letech nakupovat nové elektrické jednotky. Ty už budou (aspoň předpokládám) dvousystémové. To by byl takový problém vzít novou jednotku, nasadit jí nejprve jako náhradu jednosystémového Pantera, toho dualizovat a až potom tu novou jednotku dát do provozu tam, kde má jezdit? Stejně ty nové jednotky budou přicházet postupně, tak by se vzala ta první, použila jako náhrada a do provozu na místo určení by se nasadila až jako poslední. Kromě Kadaně se bude přepínat za 15 let, to by snad stihli? A stejně nikdo nebude mít kapacity, aby těch Panterů předělával víc… Číst vice »

Alex

Pokud se nepletu – a je možné, že ano. Tak ty jednotky jsou pořízeny z nějakých fondů a jsou tam podmínky, že musí jezdit jen po předem určených tratích.

David S.

Dotované z fondů by být něměly, protože dotace se už využila na Pantery na Plzěňsku, které už jezdí, na push-pull soupravy, které budou jezdit na Ostravsku a zbytek má Jihomoravský kraj. Spíš je problém, že objednatelé budou chtít mít své jednotky včas a co nejdřív, takže nebude prostor, aby byly předtím nasazovány někde jinde.

Apollo17

Ono ta náhrada Syslem je již od letošní změny grafikonu.Mezi Ústím a Litvínovem jsou nasazeni místo Panterů Sysli a na Kadaň jsou nasazeni jen Panteři(i místo jedné soupravy 163+Honekry na 6823/6802/6805 a 814 a 844 mezi Prunéřovem a Mostem každé 2 hodiny).Tím je potřeba Panterů na toto rameno vyšší o 2 soupravy (místo čtyř šest) a jedna bude záložní(ta může chodit na ty rekonstrukce).Na obě ramena (Děčín- Kdaň/Litvínov je jich málo a bez Syslů by se to nevyjezdilo).

dopravák

„a jedna bude záložní (ta může chodit na ty rekonstrukce)“
Nejste náhodou zaměstnán „na pobřeží (chu*oviny)“? Tomu by totiž takový nápad docela odpovídal – jen si pak nestěžuje v diskusních fórech, že ČD zase někde odřekly nějaké vlaky.

Apollo17

No ta záložní stejně chodí do dílen.Takže nápad-nenápad,ale např. před dvěma léty asi rok jezdilo jen 6 jednotek v šestidenním oběhu,protože jedna byla vždy na EVY v Šumperku.

Utopie marnosti

Záložní především stojí na pravidelné údržbě, opravě WC, které i po vyvazovačce smrdí na celé tři vozy odérem z jimky fekálií – Panteří pižmo, vadné dveře a schůdky, nebo jak je poslední módou, vadné kontejnery trakční výzbroje, bezpečnostní smyčky, zásahy ADD – obložení smykadla přeůdržbou probroušené skrz, čí KO sběrač na cestě Třebušicema.
Prostě jedna záložní na šest v turnuse je málo při tom oběhu co mají.

Utopie marnosti

Když přišel se slávou první Panter do Dc a byla předváděcí jízda s papaláši, tak kromě dávení se chlebíčky a prohlídce jednotky se jim také říkalo, proč proboha neobjednali v holportu s krajem jednotky vícesystémové. Odpověď byla šokující, prý je to nenapadlo, a výrobce jím takovou možnost ani nenabídnul, někteří do toho dne žili v přesvědčení, že pořízená jednotka pojede osobní vlak do Karle Varle a posilněny bublinama šli domů o něco chytřejší. Jinak jsem toho názoru, že nyní investovat do jednotek, když horizont přepnutí je 2035, působí zmatečně, efekt má snad jen pro další puštění žilou státu prostřednictvím národního… Číst vice »

Twix

Dalo by se nějak srovnat něco jako „celkové provozní náklady“ mezi ústeckými a olomouckými Pantery? Zdá se že v diskuzi jsou všichni přesvědčeni, že byla blbost nedat tam tu střídavinu od začátku, tak by mě zajímalo co stojí 8 let vozit a udržovat tuto část výzbroje, aniž by byla využívána.

Zbyněk

Taky by mě zajímalo, kolik tak to trafo váží? Určitě jednotky tun. A kolik rozjezdů a brzdění s nimi najezdí hradecké pantery, než půjdou na Ukrajinu nebo do šrotu .-)

Utopie marnosti

Proč by nebyla využívána?
Když by byla střídavá instalace, už od začátku by se nejezdilo mezi Děčínem a Mostem, Chomutovem, dál do Klášterce, nebo Varů. Nemusel by na osobním vlaku a spěšném vlaku jezdit nenažranej Žralok.

Kuba

Ani dvousystémové pantery se neumějí samy rozmnožovat, takže kdyby jezdily do Varů, tak by zase chyběly kolem Ústí.

Utopie marnosti

Otázka nebyla položená na rozmnožování, ale na využití střídavého systému. Jinde mohla klidně jezdit klasika, navíc opět vhodně doplněná, vylepšená namísto 163/2 o 363/2. Hlavně ne Syslograf. Chtějí-li jezdit Syslografem, kde je vezmou? Stávající stav jen tak tak kryje potřebu na Lysou, Kolín, Roudnici, často náhrada klasikou, brejlovcem, banglí, regionovou, Panterem. Řazení jeden vúz na rychlíku namístou dvou a Sysla. Problém bude přednostní nasazení do Litvínova, neb tam je, bude jen jedna kolej s TV = nemožnost objet elektrickou lokomotivou. Už mají vymyšleno, že to bude jezdit tak, aby se jelo Syslem do Litvínova, aby to když tak mašina zpátky… Číst vice »

Kuba

Stejně tak mohla ta klasika jezdit do těch Varů. Sysli se vezmou třeba z R Kolín – Ústí, kde má být od GVD místo nich Béčko.

Utopie marnosti

Už nyní jsou na Kolín značně omezeni, většina souprav je objížděcich, přesto ani tuto potřebu se nedaři uspokojit. Neustále komunikační problémy, problémy dveři, problémy vzduchotechniky. To je každodenní boj. Souprava jezdí tři dny a když jede zpět do DC má mašina a Sysel plné knihy oprav, polepená vrátka a řeši se situace co ráno pojede místo toho šmejda. Za dobu co to začlo jezdit a nereklamovalo se to, je to jenom horší. Ani po pěti letech není funkční a spolehlivej informační systém, nehlásí vůbec, hůř, hlásí blbosti, stále nejde běžně naprogramovat z jednoho bodu do všech vozidel v soupravě. Přitom… Číst vice »

Ferenc Futurista

Ten infosystém je navíc docela nepřehlednej, zejména je dobrej zkušební provoz informací o navazujících spojích, u kterého ale není poznat, ze které to má být stanice 🙂

dopravák

„Nemusel by na osobním vlaku a spěšném vlaku jezdit nenažranej Žralok.“
Musel – odhaduji, že aspoň 10 roků, protože ta vozidla byla financována z fondů právě s podmínkou, že jsou určena právě pro tento provoz. Takže kupovat pro Ústecký kraj rovnou dvousystémové „pantery“ opravdu velký smysl nemělo.

Utopie marnosti

Nemusel, objednávat a dotovat nákup motorové trakce na provoz pod drátama a vedle toho stejným způsobem nákup jednosystemové elektrické jednotky na stejnou štreku, to zavání „Čapím hnízdem“
Navíc ekonomicky Panter ač má své mouchy je po stránce ekonomiky jasně jednička, díky rekuperaci. Cca každá sedmá jízda mezi DC a Mostem, potažmo Chomutovem je energeticky grátis, to není málo. Žralok má stále jen hladové nádrže 🙂

X 1

dopravák
Ústecký a Karlovarský kraj, mohly Pantery na dotaci nakoupit společně. A nasadit na společnou trasu. V zahraničí běžná praxe.
Ale to by si nesměl každý hrát jen na svém písečku. Jakmile má u nás o něčem rozhodovat více jak jedna instituce, tak nic nefunguje.

Apollo17

Tak ta výzbroj by využívána byla (prodloužením do Klášterce a úsporou jedné 810+ personál každý pracovní den již několik let.).

dopravák

Bravo – to by bylo opravdu úžasné ekonomické opatření!

Apollo17

To jistě.Plat strojvedoucího,vlakvedoucího,nafta a motorový vůz,který ujede v průměru 6 kilometrů za hodinu je určitě ekonomické terno. 🙂

Utopie marnosti

Váš předpoklad a ironie ale vychází z teze ponechání vlaků pouze do Klašterce. Tak by to samozřejmě nezůstalo, možná by jsme na sítí neměli Polský skvost, ale vice smysluplných Panterů.
Není žadným tajemstvím, že Žralok je propadák a očekávaná úspora nákladů na provoz se nekoná 🙂

Kuba

Očekávaná kým?

Kylchap

Text „přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem“ přelepte textem „přímé spojení Kadaně s Děčínem“.

dopravák

No, lepší by bylo „přelepte textem „zbytečné přímé spojení Kadaně s Děčínem““ – nebo snad přestup „hrana – hrana“ v Mostu je pro ústecké zmagořené dopravní demagogy tak nepřekonatelným problémem?
Kdykoli cestují přes Most a přestupuji tam, nikdy jsem ještě nezaregistroval, že by přestup mezi osobními vlaky od / do Chomutova a od / do Ústí nad Labem byl nějak extrémně významnější než přestupy na vlaky a z vlaků jiných směrů, které navíc stojí u jiných perónů.

Sinep Anigav

“ Celá Podkrušnohorská magistrála má být ….. přepnuta do roku 2035, … “ –> ale jestli konverze mezičasem někde zamrzne, tak ten střídavý apendix Prunéřov – Kadaň bude docela kuriozita v síti, včetně těch snad už brzy upravených 7 Regiopanterů pro UK. Jediný, kdo z toho -ať tak či tak- bude mít prospěch jistý, je Pesa – jako zkušební polygon.
Když už provést konverzi, tak á lá Rybník – Lipno, bez zbytečných keců, opakovaných studií, prezentací, konferencí, prostě udělat ji.

Apollo17

Další úseky „Krušnohorské“ budou přepnuty dříve,než v roce 2035.Po dokončení tratě z Prunéřova na Kadaň se bude rekonstruovat trať směr Chomutov a bude již se střídavým napájením.Vozidla schopná jízdy na střídavé síti musíme mít již od roku,kdy se začne přepínat,ne kdy se skončí.

dopravák

To je samozřejmě pravda, stejně jako je pravda, že nějak se začít musí, ale jak napsal před asi hodinou Kuba (viz hodně dole) „Stahují se kalhoty a brod je ještě daleko. Pro vyřešení Kadaně by bohatě stačilo prohodit Olomoucké a Ústecké pantery, neb v Nezamyslicích taky ta střídavina hned tak nebude.“ – a kdo ví, jak se situace bude vyvíjet dál. A propos: vzhledem k tomu, že třeba v Mostu lze v pohodě uskutečňovat přestupy „hrana – hrana“ (což se ostatně většinou i děje), tak by na vlaky relace Kadaň – Most a zpět stačily 2 + 1 dvousystémové „pantery“,… Číst vice »

Apollo17

“ Pro vyřešení Kadaně by bohatě stačilo prohodit Olomoucké a Ústecké pantery, neb v Nezamyslicích taky ta střídavina hned tak nebude.“
Ústecké Pantery byly pořízeny s přispěním dotace z EU a můžou jezdit jen mezi Děčínem a Kadani/Litvínovem.Jinak by ČD muselo vrátit dotaci na nákup.Podobně v Olomouckém kraji.Takže „prohazování“ není možné.

Kuba

Nebyla tam udržitelnost jenom 5 nebo 7 let? A i kdyby ne, zkusil o tom vůbec někdo jednat?

Jerry

Zrovna mneli koupit dvousystémové pantery. Zase kšeft pro škodovku

Rýpal

O konverzi soustav se ofiko mluví 4-5 let, ale kromě prvního úseku za Přerovem není ani detailní koncepce. Ty 4-5 let staré odhady, kdy se která trať přepne jsou opravdu k ničemu.

Dáda

že by se začlo opravdu talčit na překlápění napájení?

Apollo 17

Doufám,že při té přestavbě na dvousystémové zároveň zabudují ETCS.

Vnější pozorovatel

To do těch jednotek nainstaluji spolu s baterií hádám tak za 5 let 🙂

Přemek

Za daného rozpočtu?

Asdfg

Když sem tohle před sotva deseti lety psal, že je blbost kupovat jen stejnosměrný panťáky, tak sem byl „kamenován“ spoustou argumentů jak by tam trafo bylo na prd. 😀 Kdyby někdo na nábřeží myslel, mohlo se to na hradeckých udělat během vyvyzovaček, které proběhly letos..

Jiří 2

1) myšlení bolí
2) to by bylo příliš levné a tím pádem by z toho káplo příliš málo
3) nikdy se to tak nedělalo

Dáda

cestující by to neocenili

Přemek

Ti ocení každou úsporu nákladů promítnutou do snížení ceny jízdného.

Vnější pozorovatel

Bod 4) z našeho to v nejhorším nepůjde

AAA

není na to předpis!

Kylchap

Nápad na elektrifikaci do Kadaně je z dílny Ústeckého kraje, když o Panterech již bylo rozhodnuto.

Bespi

Naopak, uz pri vyberku se mluvilo o zajizdeni do Kadane, kde se o elektrizaci uz mluvilo.

Tomáš Záruba

Naopak o úpravě 471 na „671“ (resp. doplnění trafovozu) nějak dlouho nebylo slyšet. V souvislosti s pilotním úsekem VRT Polabí v kombinaci s řešením pravobřežky bych nicméně viděl právě segment Praha – Lysá / VRT / Brod – Kolín jako vhodného kandidáta na přednostní přepnutí. 171 se vyloženě nabízí také.

Jirka

Myslíte přidání jednoho vloženého na čtyř resp. osmielefanta? K tomu už existují nějaké podrobnější plány?

Vnější pozorovatel

Elefant je skvělé řešení a jejich největší slabinou je ta jednosystemovost. Ale vzhledem ke stáří částí te flotily bych se klonil k pomalemu zvážení novych vozidel na principu patrovych pushpulu

Ten_z_Bíliny

Push pull do příměsta nevím, ale něco s distribuovaných pohonem a rekuperací při brzdění by bylo určitě lepší řešení než elefant, který musí mít hroznou spotřebu brzdového obložení.

Radek

Práve že ten nový vložák by měl být trakční.

Martin V.

Jako že to nebude jenom „vložák vezoucí trafo“, ale motorový vložený vůz? To jsem netušil. Existují od toho nějaké podrobnější plány?

Vnější pozorovatel

Tak tomu se říká koncepční nákup. 🙂

Jiří 2

O sjednocení napájecího systému na 25 kV 50 Hz se mluví řadu let. Mluvilo se o tom už v době, kdy Panteři nebyli ještě ani na papíře. Čili už se s tím mohlo počítat při výrobě…

Jirka

Nikdo nečekal, že to bude tak brzo. Obvykle, když se o něčem mluví tak alespoň 50 let než se to postaví.

Vnější pozorovatel

Myslíte že jako nikoho nenapadlo ve státě kde jsou dva napájecí systémy koupit dvousystemovou jednotku? Já to chápu u Leoexpresu, tam jim podle mne chyběly zkušenosti a větší vhled do toho podnikání ale u CD? V době kdy se má soutěžit, takže hrozí že tu jednotku budu muset v půlce zivotnosti nasadit na jiný výkon?

dopravák

A říkají vám něco třeba slova cena a odpisy? Vy snad budete plýtvat za něco, co bude skutečně nezbytné využívat až v době, kdy ten současný nákup bude mít už dávno po ekonomické (a asi i morální) životnosti? To, že se teď elektrizuje ten fousek trati do Kadaně (kde navíc současně bude stanice za drahé peníze zprzněna tak, že elektricky nedojedete ani na zastávku Kadaň předměstí) střídavou soustavou, je naprostá zvrhlost – to bylo možno jen připravit, spustit to teď na stejnosměrné napájení a přepnout až s přepínáním nějakého smysluplného delšího úseku, minimálně s přesunem stykového místa až někam na… Číst vice »

Sinep Anigav

Na první pohled to sice vypadá schůdně jak píšete „spustit to teď na stejnosměrné napájení a přepnout až…..“ ale z Chomutova jednostranně je to už daleko, a jiná -netradiční- řešení se dnes moc nenosí (např. použít kondicionér, nebo nakupovat energii a napájet cancour z tamní důlní měnírny 3 kVDC, nebo přibastlit stejnosměrnou část v kontejnerech k tamní napáječce 25kV 50Hz, kde se s tím původně nepočítalo) … a tak stejnosměrný panter se podíval do Kadaně jen jednou v dějinách drah, když tam neřízen ujel z Prunéřova a po několika překmitech se zastavil

Kuba

Což tak zřejmě opět bude. Stahují se kalhoty a brod je ještě daleko. Pro vyřešení Kadaně by bohatě stačilo prohodit Olomoucké a Ústecké pantery, neb v Nezamyslicích taky ta střídavina hned tak nebude.

Jarda K.

To snad není možné, co se děje. V Ústeckém kraji se mohly obousystémové pantery nakoupiut už rovnou, aby mohly zajíždět do Klášterce n. O. nebo dál do K. Varů. Na rozdíl od toho mezi Kouty n. D. a Nezamyslice jezdí ř. 640/1/2 jen pod stejnosměrným napětím.

Mirek

Stačilo by přitom ty jednotky přesunout mezdi depy :-). Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě. Je otázkou nakolik reálné jsou plány SŽDC ohledně přepínání soustavy an 25Kv a jak ekonomicky přínosné to vlastně celé je. Jestli se ušetřené náklady vůbec kdy vrátí.

Jaaa

A nejsou náhodou koupené za místně vázané dotace?

BND30

Do Karlových Varů jezdí přece pod dráty žraloci, a ti se přepínat nemusí…takhle se na to musí.

Kylchap

Ale z Chomutova. Do Kadaně nezajíždějí.

Anonym

Jako mohli je vyrobit na střídavý proud už rovnou, ale jen 12 jednotek? Každá za 20M? Z toho polovinu zaplatí EU… za mě OK.

Přemek

Za odměnu nám EU vnutí připrchlíky. Za mne špatný kšeft.

SaulGoodman

EU nic nezaplatí, zaplatí to daňoví poplatníci států, kteří jsou čistí plátci. Zjednodušeně řečeno.