Do Prahy se vrátilo jediné přímé spojení Česka s USA, šéf letiště věří v navýšení kapacit od příštího roku
První přílet na obnovené lince americké společnosti Delta Air Lines z newyorského letiště JFK do Prahy. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý / 2023
Linka společnosti Delta Air Lines mezi Prahou a New Yorkem slaví letos patnácté výročí.
Ano leťte do NY (špína, migranti a krádeže) a hlavně s Boeingem.. pokud vás neobere taxi tak někdo v metru.. zaplatíte nehoráznost za ubytování, teda pokud tam s Boeingem vůbec doletíte..
Děkujeme za Váš ceněný názor. Já se v pátek vrátil už posedmé a nikdo mě tedy v metru neobral. Ale kdo na to má, byt si pronajme bez breku a jezdit si tam může v Dodge a metrem se netrápit, že ano.. mrzí mě, že se tam nepotkáme a přeji hezkou dovolenou na Mácháči 😅
Je to samozřejmě dobře, ale pro dálkové lety je z mého osobního pohledu třeba pro cestující z Plzně rozumnější jet do Mnichova (3hod cesta, letiště je před Mnichovem, takže zácpa hrozí méně než na D5 před Prahou) než do Prahy a pak přískokem.
Parkování na MUC stojí skoro stejně jako v Praze a služby jsou tam lepší, nemáte takový pocit stříhané ovce.
Morava a Vídeň je něco podobného.
Samozřejmě.
Proboha ať se už půlka lidí smíří s tím, že prostě Morava nebude létat z Prahy, když to má blíže do Polska a Rakouska, či i do Bratislavy. A Severočeši zase nebudou kvůli levné letence létat nikdy z Mnichova a Vídně.
Ty komentáře mě vždy pobaví.
A kvalita strojů a servis. Chtěli by létat s 380 za cenu Ryanair. Tak to taky nefunguje. A za oboje nemůže letiště Praha.
No nebylo to tak dávno, kdy se z Prahy létalo přímým na JFK, Newark, Philly, Toronto…tak doufám, ze se brzy obnoví i ten zbytek letů(3/4 jsem docela často i využil)
Jen dotázek:-) Jak dobrou má Delta v tomhle spoji byznys třídu? Stoji za ty prachy?
Jestli se nepletu, tak standardni “staggered flat-bed”. Tedy ne Delta one suite s dvermi.
Tedy nuda, nuda, šeď, šeď.
Jestli to stoji za ty prachy je pro kazdyho jina odpoved. Jestli si chcete uzit let sveho zivota, tak lette se Singapore pres Frankfurt. Nebo Turkish. Nebo aspon Air France. A jestli Delta, tak s prestupem tam, kam litaji s A350.
Air France má něco extra? Jídlo dobrý, ale celkově servis průměrný a sedadlo prachobyčejný (samozřejmě flat, ale nic co by stálo za extra zmínku). A na přískoku z Prahy do Paříže v C jídlo a pití dost ubohé.
Nevím jestli něco extra, ale ktuálně podle Skytraxu jsou jedna z deseti top společností.
„Toho“ Skytraxu?
Air France bych sem moc netahal. U Delty strašně záleží na letadle. V A350 které u PRG nelétají jsou J class fajn, starožní B767 se starou konfigurací za to nestojí, ty novější variance jakš takš, ale za ty Prahy bych si vybral asi lepší 🙂
No, letos v létě letíme přímý, teda letenky jsou koupené, MUC ATL. Vzhledem k bydlišti u hranic s D, je příjemnější jet 3 hodiny do Mnichova než 2,5 do Prahy a ještě z Prahy s přestupem. Z MUC létá snad 12 linek přímo do USA. BOS, NYC, IAD, CLT, ATL, MIA přes léto, IAH, DEN, nějaká California. Osobně bych byl pro, kdyby z Prahy byl větší výběr než jen NYC a to ještě jen půl roku.
Kdo by nebyl, ale Praha na to nema poptavku, jednoduche.
napsat v jednom komentari „neletime z Prahy ale z MUC“ a pak chtit z Prahy vic destinaci? Divny, kdyz lidi jako ty voli okolni letiste. Nekonecnej pribeh.
No možná proto, že se PHA do té Atlanty bez přestupu nedostane. Ne? Ale klidně v tom šťourejte. Od toho diskuse jsou. 😁
Tak pan Pos veri kde cemu a realny vysledek neni. Neni poptavka, neni nabidka.
Lepsi nicemu neverit.
Drobná poznámka pro autora: “Patnáctileté výročí” je jazykový nesmysl. Respektive by to znamenalo, že linka už má 16 let. Buď “patnácté výročí”, nebo “patnáctiletá linka”.
Jen pro zajímavost: za období 2019/2022/2023 vykazuje linka dlouhodobě obsazenost 87-88%. Oproti roku 2019 ovšem v loňském roce dosahovala dvojnásobného výnosu na cestujícího: cca 920€ v roce 2023 (a profit margin téměř 41%!), zatímco v roce 2019 to bylo 545€.
Opravdu by se neuzivila celoroční linka do NY?
kdyby ano, tak by tam ta Delta nejspis litala, nemyslite? 🙂
Spíš by se uživila, ale jiné linky by vidělaly víc.
Po vzoru Českých Budějovic zadotovat? 😀
Vidělaly? 😀
Těžko říct. Je fakt, že turistika jde v zimě prudce dolů a tahle linka je obousměrně více turistická než byznysová. Aerolinka to určitě analyzuje velmi detailně.
Je možné, že by se uživila. Ale pokud mají na výběr poslat letadlo někam, kde se uživí, a někam, kde vydělá, tak je výběr jasný.
Taky to tak vidím, že by se linka uživila, ale poslat v zimě letadlo do Karibiku je výnosnější.
Prostě chybí místní aerolinka.
100% uživila. Přes LHR, FRA, CDG, MUC a další destinace létají desítky lidi každou frekvencí do NY celoročně . Ať mi nikdo netvrdí, že by se neuživila. Nesmysl.
Jasne, desitky lidi v letadle pro 200+, navic by si kanibalizovali i svoje lety „přes LHR, FRA, CDG, MUC a další destinace“… To jste si vlastne sam odpovedel.
Tak Delta si pripadnou linkou z Prahy rozhodne nebude kanibalizovat svoje lety z FRA ci MUC ci LHR.
Maximalne tak z CDG a AMS. A i tak by ta kanibalizace (v tom pravem slova smyslu) byla zanedbatelna – DL/KL/AF by tech par uvolnenych mist bez problemu prodala jinym.
Cela otazka “US aerolinka z Prahy celorocne” je jen otazka toho, jestli Praha a okoli zaplati letadlo do US celorocne (bez feederu) a jestli ho zaplati natolik, aby se to aerolince v dobe nedostatku letadel vyplatilo natolik, aby ho poslala zrovna sem, a ne jinam .
správně napsané, bych to kopíroval na všechny podobné dotazy na přímé dálkovky z Prahy 😀
Obávám se, že neuživila, lety do Severní Ameriky jsou totiž celoročně relativně velmi levné a nízké sezóně až nesmyslně levné.Všechna letiště, která uvádíte, jsou přestupní huby, kde se slévají cestující ze všech konců Evropy i světa, takže ti cestující se tam vysbírají. PRG je závislá na poptávce „z bodu do bodu“. A když vezmete v úvahu náklady na jednu rotaci nebo celoroční provoz a nákladovou cenu sedačky (viz. můj komentář zde níže), tak si nemyslím, že by DL linku přes zimu užvila. Bohužel, mnoho cestujících radějí poletí za 10-12 tisíc s přestupem (nebo i za méně se dvěma), než by… Číst vice »
Londýn, Paříž, Frankfurt jsou obrovská finanční centra, kde US (asi především NY) dává narozdíl od Prahy smysl. Tím neříkám, že by z Prahy nedával, jen bych to s těmito městy nesrovnával
Desítky lidí, hm, tak to je přesně moment, kdy přímé spojení není zajímavé. Musí být mírný přetlak, aby to bylo pro aerolinku atraktivní a eliminovala riziko, že bude na třetině spojů vozit vzduch (v překladu mít ne zcela obsazené letadlo). Věřte, že si analýzu trhu dělají velmi detailní a nedají na pocity „tuhle jsem vidět celou skupinu do Prahy“. 🙂
V tom hubu se jim sejdou zájemci z menších aglomerací co jim tam navozí codeshare partneři, tedy zaplnit let je podstatně snazší.
Otázka je v tom, zdali se lidem kteří bydlí například v pohraničí Polska/Rakouska nevyplatí více letět klidně i v té zimě z Katovic (tady samozřejmě s přestupem ve Varšavě) nebo Vídně. Za sebe bych viděl větší potenciál v lince Praha – Miami. Čím dál tím více nejen Čechů létá na Floridu.
Prodlouzeni na 9-10 mesicu by melo smysl. Leden, unor jsou standardne spatne mesice a nema smysl o spojeni uvazovat.
American radeji poleti do Karibiku, nez aby zvazoval studenou Evropu.
Kdyz vezmu v potaz, ze pri rotaci JFK-PRG-JFK je letadlo ve vzduchu cca 17 hodin, pak v zime dava vetsi smysl vyuzit letadlo na linkach JFK-Karibik, kdy zvladne ctyri lety namisto dvou a to s vetsim profitem.
A ČSA tam vozila celoročně vzduch? Jste tu asi jen mladí kluci. Rozumná cena řeší vše. 20 tis. je pro rodinu drahota. Starší lidi nechtějí přestupovat a ani se táhnout půl den jinam a nebo čekat na přestup na Islandu. Je to díra na trhu a Deltě je to jedno. Kdo zvedne peníze ze země?
Uprimne z pohledu prestize, Praha pro Deltu nebude jako New York pro CSA.
Pamatuji ze CSA letalo do JFK a Delta z Atlanty do Prahy. V lednu a unoru load factor do ATL byl velmi nizky…
Delta stale leta, ma vysoke zisky, CSA dopadlo jak dopadlo.
Predpokladam, ze revenue management Delty vi co dela a kdyby byl potencial na vyssi zisky na jedne lince JFK-PRG nez dvou rotacich JFK-CUN, tak Delta nasmeruje letadlo k nam.
Navic, Praha neni jedina sezonni stanice. Stejne jako o Praze muzeme mluvit o Berlinu, Kodani, Stockholmu, Benatkach…
No, podle svedectvi pametniku, kdyz CSA litala do JFK A310, tak to byla jen otazka prestize, neb financne to bylo permanentne v minusu.
Jake penize na zemi mate na mysli? Delte to jedno neni – ta tam tu poptavku nevidi.
Nebo si fakt myslite, ze nejaka aerolinka bude takovy lidumil a bude cele letadlo prodavat za desitku?
Je to tak. Obecne cely TATL trh je hypersezonni a ani ty velky mesta typu LHR/CDG/AMS/FRA/MUC jsou mimo sezonu total low-yield a drzi je premiovy segment, hlavne korporatni kontrakty. Proto se nikomu nepodarilo rozumne prosadit s low-cost, dokonce i Jet Blue snizuje kapacity mimo sezonu, a to meli velky ocekavani. Takze letadlo z Prahy by se mimo sezonu nenaplnilo, ani kdyby to bylo skoro zadarmo. V lednu a unoru vozi vzduch i z Londyna a ceny jsou fakt smesny.
Věř a víra tvá tě uzdraví…
Celkem by mě zajímalo srovnání nákladů na let B767 a A321LR. Ve dvou třídách mají ty letadla podobný počet sedadel, dolet je dostatečný.. Je mi jasné, že A321LR na náklady vyhraje, ale zajímalo by mě o kolik 🙂
321LR je výrazně levnější. Náklady na rotaci u DL 763 na rotaci jsou přibližně 165000€, zatímco u 321LR jsou (v závislosti na nabízené kapacitě) kolem 115000€ – 120000€. Pokud by linka byla provozována každý den po celý rok, pak jsou náklady u DL 763 cca 61000000 €, zatímco u 321 cca 42000000 €. Pokud bychom se na to podívali z hlediska přepočtu na cestujícího, tak při průměrné obsazenosti 90% se nákladová cena za sedačku liší o 140 – 180 € ve prospěch 321LR (opět v závislosti na konfiguraci a počtu sedaček u 321 LR).
Dokud budou posílat ty obstaróžní 767, tak si radši někde v Evropě přesednu na moderní letadlo.
Tak zrovna 767 se svým seatingem 2-3-2 je dost pohodlné letadlo. Absolvoval jsem několik letů s tímto typem a vždycky jsem se tam cítil příjemně.
To máte pravdu, ač obstarozni, jsou pohodlne, maximálně přes jednoho cloveka. Dnes s ním do Phy z JFK letím.A Delta si to rozhodně zaplatit nechá dobře. Z west coast je do o kus dražší než do Evropy a pak přestup tam.
Jee, uz jsem se nemohl dockat az nekdo vytahne obstaroznost 767 🙂
Pritom na dalkovku je to v soucasnosti pro cestujiciho nejlepsi letadlo ever. A v provedeni Delty jeste lepsi.
Ty jakoze moderni letadla (krome A330) tomu nesahaji ani po kolena.
Mohu se zeptat na důvod a kolik letů řekněme 12+ hodin máte na kterém typu letadla? Děkuji.
Duvod tu jiz nekolikrat zaznel. Takze neni potreba se na nej znovu ptat.
No pokud jsem to pochopil správně, tak nejlepší letadlo je to, kde jsou všechny sedadla u uličky. Já osobně to tedy mám poněkud jinak, ano u těch letů nad 12h je fajn se projít, ale u těch kratších to není nutné. Jinak doporučím BC, tam už dneska je většinou vše u uličky, takže nebudete mít problém. Já osobně dávám přednost raději pohodlí jak z hlediska teploty, tlaku a vlhkosti, tak z hlediska hlukové zátěže.
Pokud se bavime o tride economy, tak ma B767 3.5 sedadla na jednu ulicku, kazdy sedadlo je bud primo u ulicky nebo pres jedno sedadlo a jen 1/7 sedadel je na prd – ty prostredni. Za me je jednoznacne B767 nejlepsi letadlo a pak uz zadnou preferenci nemam.
Ano, nemam moc letu 12+ hodin, ale to ostatne neni pripad ani tohoto letu.
Technicka, PRG JFK není 12+
no ale musíš uznat, že 34 let starý éro už něco pamatuje, ale ano, pokud je udržované, proč ne. Mám za sebou jednu cestu podobně starým do JFK, a jako nebylo to tak zlé, jak to na papíře vypadá. wifi fungovala, servis dobrý, takže asi ok. Ale jelikož mám rád nové a moderní letadla, tak bych si příště vybral asi jiný spoj 🙂
Přesně. Už jsem to tu kdysi psal. S Deltou jsem ještě neletel, ale s LAN b767 na trase MAD – J. Amerika to bylo vždy super.
… a jesste doplnim (prilis rychly prst)… kdybych si mel vybrat mezi 767, 777, 787, 330, 340, 350, 380 … vybiram si bez sebemensiho zavahani 767
Jak už je tu několikrát zmíněno, zvlášť 767 Delty je pro dálkovky úplně super.
Za mě nejlepší seating 2+3+2 nebo 2+4+2 tudíž i za mne vyhraje vždy raději B767 nebo A330, ať jsou staré klidně 30 let oproti třeba 787.
S jednou výjimkou: JAL 🙂
Až na ten hluk motorů
od toho jsou sluchatka. krom toho, hluk motoru slysite v kazdem letadle.
Mé druhé nejoblíbenější dálkové letadlo co se pohodlí v economy týče, kor v provedení Delty po posledním refurbishi.
321NEO a prostredni sedadlo v posledni rade na vas…
No před cca 10 lety si pamatuju, ze v tom jejich Boeingu neměli ani infotainment v sedadlech a celkove interiér letadla vypadal šíleně-a bylo fakt vidět, ze do “eastern Europe” vytáhli to nejhorší co ve flotile meli. Nicméně to letadlo dost updatovali, takže to vevnitř vlastně uz není poznat, kolik mu je.
Má někdo fotky po updatu 767 z interiéru?