Do polského Těšína se vrátí tramvaj, město shání její repliku
Replika těšínské tramvaje
Dvojměstí na česko-polské hranici chce symbolicky obnovit trasu těšínské tramvaje ze začátku 20. století.
Dvojměstí na česko-polské hranici chce symbolicky obnovit trasu těšínské tramvaje ze začátku 20. století.
Tramvaj vlastně nahrazuje obnovené zeleznicni spojeni mezi nádražími v Českém Těšíně a krásně opravenou stanicí v Cieszynie. Není vedená do kopce, objíždí jej. Na polské straně by to chtělo opravit trať až do Bielska, ještě před 20 lety byla v provozu.
Však se stalo. Do Holešova a Skočova už se jezdí!
Trať byla jen 1,7 km dlouhá, ulicemi dost strmě do kopce, z nádraží na hlavni trati jezdili důstojníci do kasáren nahoře nad městem. Ze skoro tisícilete historie Cieszyna to je zanedbatelnych 10 let. V dnešní době to je spíš symbol tehdy spojeného města. Dnešní průmyslový Český Těšín byl v té době spíš zemědělský okraj města a začínající průmyslová zóna.
S tou tramvaji ůbyly jen problemy, trasa je do kopce, přitom velmi krátká, asi 1,7 km. Údajně sloužila pro prevoz rakouských důstojníků z hlavniho nádraží do kasáren na kopc:i. Jeji trvání bylo velmi krátké, cca 10 let. V dnešní době je spíše symbolem spojeného města, jedna část je Cieszyn, druhá Český Těšín. Cieszyn má dnes opravenou vlakovou stanici se spojenim do Českého Těšína. Chtělo by to na už 8polské straně opravit trať do Bielsko Bialej, před 20 lety ještě byla v provozu.
Pomníky by nám šly. Autům vesele stavíme další a další silnice, vlakům a tramvajím dost často naopak jen podstavce.
Stačilo by si přečíst třebas https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/dlaczego-tramwaj-do-cieszyna-jednak-nie-wroci-58636.html . Na zhruba 2km trať a 33 000 obyvatel i s širokým okolím se tramvaj opravdu nestaví .
Shodou okolností se v idnes objevil článek o Těšíně, kde je zmínka i o tramvajích. Je zmíněna i kavárna Tramwaj. Ta ale není v tramvaji, jak se píše, ale v úzkém domě a interíér tramvaj jen připomíná. https://www.maisonemaison.com/Category/Tramwaj-Cafe-Cieszyn/
V Bohumíně se o tom uvažovalo už delší dobu. Radnice koupila historický podvozek a nyní běží práce na stavbě repliky historické parní tramvaje, která bude stát ve Starém Bohumíně na náměstí.
U 4 888 milionů euro chybí desetinná čárka(doufám).
Chápu to tak, že to je objem peněz v Evropském fondu pro regionální rozvoj. A takový fond by se 4,888 mil € moc nezavinancoval.
Opraveno, díky
„na polské straně má již povedenou rekonstrukci za sebou a oprava náměstí právě probíhá“
Taky trvala o mnoho měsíců déle. Povedená, co se týká vzpomínky na tramvaj, vůbec není. V ulici je natažena jen jedna dlouhá kolejnice. Lidi si většinou myslí, že je to jakýsi druh pouličního odvodnění. Při náledí si na ní už pár lidí rozbilo hubu, ulice je v dost velkém sklonu.
Na české straně je rekonstrukce Nádražní téměř hotová i s kolejovými pomníky v chodníku.
Bral jsem v potaz kvalitu prací a městského mobiliáře v porovnáním s Českou stranou, ale uznávám, máte pravdu. Opraveno.
Jestli by nebylo levnější a praktičtější tam tu tramvajovou dopravu znovu zavést… 😀
Jasně, dvacítka nových tramvají vyjde levněji než jedna neprovozní…
Proč dvacet? Na dvoukilometrovém úseku? Ani kdyby se na české straně prodloužila trať do průmyslové zóny a sídliště Svibice a Hrabinská, a na polské straně do sídliště Banotówka nebo Liburnia+Kamienna, tolik souprav by to nepotřebovalo.
Hlavně by byly provozní, ne jenom statickým exponátem…
tramvaj tam byla pro priblizovani lidi z centra na zentralbahnhof, tedy nadrazi kosicko bohuiminske drahy, ktere dnes lezi v jinem state. potreba zavadet tam mezinarodni tramvaj je dost sporna…
Jasně, železná opona (i vnitřní) je zase na spadnutí… V něčích hlavách.
Takže chcete 3 linky? A to jako odvozíte 3 vozy a jedním záložním jako tehdy 1 linku? Tramvaj jednou za 30 minut je fakt terno, to je provoz!
… někteří lidi fakt nejsou střízlivého uvažováíní chopni.
A co vybudování vlastní tratě? To by podle Vás nestálo nic? Nehledě na vyjádření polské strany, že za těch 100 let se situace tak změnila, že vybudování tratě v původní stopě údajně již není možné. Vy si můžete dál snít, protože za nic neodpovídáte, ale ekonomové musí počítat.
Já bych zrušil i ten most, však lidé mohou plavat, ne? 🙂 No jasně, normy máme takové, že už skoro vše vozíme „úsporně“ auty. Jo, frekvence směrem na českou trať možná nebude na tramvaj, ale zavrhovat to, protože všeobecně koleje vlastně nechceme…
Podívejte, já jsem opravdu velký příznivec elektrických vlaků, trolejbusů a tramvají, ale uznejte, že náklady v řádu stovek miliónů korun nejde tím nejspíše nízkým počtem cestujících zdůvodnit. Už to tady někdo napsal – před sto lety vozila tramvaj hodně cestujících k vlaku na stanici, která je dnes v jiném státě a Cieszyn má dnes své nádraží. A mimochodem, protože jsem z regionu, tak vím, že mezi Cieszynem a FM jezdí pravidelná linka ČD, tak k čemu dnes tramvaj? I když by se mně také líbila.
Z mého příspěvku je snad patrné to, co jsem opomenul. Že ta linka ČD smozřejmě jede z Cieszyna do FM přes nádraží Český Těšín, takže vlastně tak trochu supluje tu dávnou tramvaj, o které má J. Nohavica i jednu píseň.
Dovolil bych si reagovat na Váš povzdech o vození všeho auty. Ani mně se to nelíbí. Usuzuji, že jste mladší generace a je to bohužel vaše generace, kvůli které jezdí kamiony tam a zpět přes půl Evropy. Mně by stačilý v regále 3 druhy jogurtů, vaše generace chce ale mít výběr z 10-15 a to hned. Takže madeťácké jogurty z Jižních Čech se vozí k nám na Severní Moravu a jogurty od nás z Kunína zase do Jižních Čech.
Ještě že v JMK není pořádná mlékárna, sem se to může vozit z obou stran, je to zhruba stejně daleko. A stejně jsou v plastu jogurty lepší ty z ValMezu 😀
Trať je svým způsobem to poslední. I mini provoz o 2 km potřebuje vozovnu, která bude umožňovat provádění alespoň základních oprav, kontrolních prohlídek, soustružení kol…. Taky bude zapotřebí nějaký úsek trati kde půjde dělat TBZ.
Umístění repliky těšínské tramvaje u kavárny AVION, která byla také znovu, ne zas tak dávno, postavena a je tedy také replikou, bude na důstojném místě. Jen bych propočítal výškové hladiny řeky Olše při povodních…
Mnohá polská města připomínají svou tramvajovou minulost lepší či horší pomníkovou tramvají: Jelenia Góra, Tarnów, Inowrocław… Tak proč ne Cieszyn.
Nebo Bielsko- Biała https://www.radiobielsko.pl/wiadomosci/restauracja-w-tramwaju/18025