Doprava ve městě Metro

Do pěti let pětkrát větší síť. Istanbul otevřel další část metra bez strojvedoucích

Metro v Istanbulu. Foto: Istanbulmetrosu.com
Metro v Istanbulu. Foto: Istanbulmetrosu.com

Istanbul pokračuje ve velké expanzi dopravy pod zemí. Včera otevřel druhou část nové linky M5, která je první v tureckém metropoli jezdící bez strojvedoucích. Do pěti let se má síť více než zpětinásobit.

Nová trasa M5 spojuje v asijské části Istanbulu stanice Yamanevler a Çekmekköy a je součástí velkých plánů na rozšíření istanbulského metra.

V druhé etapě vzniklo na více než devíti kilometrech celkem sedm stanic včetně nového přestupního bodu Dudullu, kterým povede v budoucnu nová trasa M8. Nová trasa může za hodinu svézt 65 tisíc cestujících. Dosud vedla linka M5 jen ze stanice Üsküdar. Celkem má nová trasa 20 kilometrů, cestu vlak zvládne za 27 minut.

Na trase jezdí šestivozové soupravy od sdružení Mitshubishi a CAF, celkem jich jezdí 21. Otevřením nové trasy se síť istanbulského metra rozšířila na 170 kilometrů.

Istanbul má s metrem velké plány, do roku 2023 se má stávající síť více než zpětinásobit na 1000 kilometrů. Turecký deník Sabah připomněl,  že se aktuálně staví 294 kilometrů. Další trasou bude spojení mezi Mecidiyeköy a Mahmutbey. Celková plánovaná délka metra do roku 2023 je 1023 kilometrů.

Samořiditelné metro má být i na budoucí trase D v Praze. Jeho příprava zatím ale neběží úplně podle plánu, Dopravní podnik hl. města dosud stále například nedokončil soutěž na firmy, které provedou geologický průzkum. Podle Lidových novin navíc DPP odvolal projektového manažera metra D Aleše Kořeného právě pro nespokojenost s přípravou velké stavby. 

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Po letošní návštěvě Pařížského metra musím oponovat s jeho čistotou. Metro mi naopak připadalo velmi udržované a uložené, interiéry vozů čisté a bylo to celkově, tedy co se týče pohodlí srovnatelné s Prahou.
    Veliké plus taky za informační systémy (mapy východů a jejich okolí pro každou stanici, číslování východu atd.).

    Oproti tomu musím souhlasit třeba s tím Berlinem. To je fakt noční můra. Budapešť nebyla tak hrozná, ale taky žádná čistota.

  • Máte pravdu, že v Praze jdou věci příliš pomalu, ale na druhou stranu, kdyby se nějaký magor rozhodl do 5 let zpětinásobit v Praze síť metra, bylo by vhodné se na celou tu dobu z města vzdálit. Fakt to Cařihradu nezávidím.

  • Sit naseho prazskeho metra je sice yatim nedostavena – ale co se tyce kvality, pohidli a hlavne cistoty stanic je v porovnani s „vyspelim“ zapadem neprekonatelna! To ale clovek yjisri az si tech mest par projede a porovna s Prahou – pak si ko ecne zacne vazit toho co tu mame!!! (Pariz, Berlin, Milano, Budapest – vsude je to opravdu FUJ!!! ) U nas v Praze je videt ze se stim opravdu neco dela! (Neresim dobu modernizaci a cenu – resim vysledky) X-krat modernizovane vlaky metra na linkach B a A jsou nesrovnatelne lepsi nez to co jezdi v Milane nebo Berline apod..

    • Nevím, v metru se štítím sednout na ty často prochcané sedačky. To se mi ve Vídni nestalo. Jinak ale OK. Ale ocenil bych hygienickou koženku.

      • Jediná opravdu mokrá sedačka, na kterou jsem kdy sedl, byla ve Vídni ve vlaku…a Pražské metro na mě osobně působí mnohem čistějším dojmem, než Vídeňské. Pravda však je, že koženka je ideální povrch – měkký, nestudený a omyvatelný.

        • Mnohem čistším? Je fakt, že ve Vídni jsem nebyl už 6 let, ale půl roku jsem tam pracoval a rozhodně nebylo tak počmárané, poškrábané a celkově mi přišlo čistější než Pražské. Jen snad těch odpadků se tam někde válelo víc.

      • No nevim v jake Vidni se pohybujete ale moje ykusenost se strarymi rozhrkanymi a nijak cistymi tramvajemi je jina – nejen na Ringstrasse… Hnusne spinave a neuveritelne pachnouci bidenske autobusy radeji nebudu komentovat – malem jsem se z toho pozvracel… Podle moji zkusenosti mhd ve Vidni pouzivaji jen pacnouci pristehovalci studenti a sem tam nejaky chudy duchodce…. PRAZSKA MHD JE NA TOM KVALITATIVNE NESROVNATELNE LEPE!!!!

        • OPravdu? Já jsem tedy ve Vídni nacestoval MHD mnoho set km všemi možnými prostředky a nezpozoroval jsem téměř nic z toho, co píšete. Ale je to už víc než 6 let zpět.

    • Tak se jeďte podívat třeba na metro do Washingtonu DC. Čisté a navíc architektonicky velice zajímavé. Oproti tomu mi pražské přijde docela špinavé a zanedbané.
      Podobně metro Path mezi Jersey CIty a New Yorkem – čisté a udržované (Samotné newyorské metro je jiná kapitola).

  • Nic naplat – je to patnáctimilionová aglomerace: minimálně desetinásobek Prahy s okolím, resp. 1,5 celé České republiky …
    Ale než bude mít pražské metro souhrnnou délku 100 km, aby to byla desetina istanbulského, to už to istanbulské asi bude zase ještě delší a Istanbul bude zase větší i co do poštu obyvatel …

    • Myslim, ze nelze srovnavat Carihrad s Prahou, ale muzeme srovnavat rychlost vystavby a papirovani kolem toho, a take samozrejme planovani.
      V Praze postradam jine vedeni linek nez pres centrum, za posledni roky se prodlouzil 1 usek metra A o 4 stanice, dejme tomu, ze jeste o 5 stanic metro C a dva tramvajove useky do Radlic a do Podbaby, … taktez integrace a lepsi zeleznicni primestska doprava pokulhava, vystavba parkovacich domu u metra, vlaku a tramvaji pokulhava,…
      Ale utratilo se hodne za rekonstrukce, nove tramvaje, ale predevsim za investice do silnicni dopravy, …

      Uz bych konecne ocekaval vetsi investice do tramvajovych trati, metra a zeleznice, ktera napoji huste osidlena predmesti a take zmenu koncepce a vytvoreni tangencialni rychle kolejove dopravy.

      • To vse je sice pravda – ALE to co praha nasypala do vsemoznych rekonstrukci tramvajovych trati a stanic.metra je opravdu videt a ten rozdil je opravdu uzasny! (Ruku v ruce s tim sly rekonstrukce celych dlohyvh ulic podle koleji – a opravdu to HODNE prokouklo. Konkretne mam na.mysli prstenec historickych delnickych ctvrti kolem jadra mesta – tzv dnesni sursi centrum mesta – Smichov, Holesovice, Liben, Karlin, Nusle a okoli) Dale i Vrsovice. Ta celkova promena je naprosto uzasna !!!

Newsletter

Partneři


Výběr editora