posily_do_teamu

Do „operace Talgo“ vstupuje další český hráč. O výrobce rychlovlaků má zájem Strnadova CSG

Vozy od společnosti Talgo. Ilustrační foto: TalgoVozy od společnosti Talgo. Ilustrační foto: Talgo

Po plzeňské Škodě dostalo španělské Talgo další nabídku z Česka. O know-how rychlovlaků však dál usilují i Poláci a Indové.

Český holding Czechoslovak Group (CSG) se jako nový hráč zapojil do už více než rok trvajícího hledání nového akcionáře a strategického partnera pro problémy zmítaného španělského výrobce vlaků Talgo. Informují o tom španělská média, podle kterých chce holding Michala Strnada rozšířit své podnikání na železnici. Tam už působí jako majitel významného výrobce brzdných systémů DAKO CZ.

Podle mluvčího CSG Andreje Čírtka společnost zpravidla nekomentuje jednání o potenciálních akvizicích. „CSG považuje železniční průmysl za jeden z pilířů svého podnikání a chce v něm růst i novými akvizicemi. Vertikální integrace cestou případné akvizice výrobce vlaků by byla logickým krokem, který nemůžeme vyloučit,“ uvedl pro Zdopravy.cz Čírtek.

V Evropě podle něj v současné době není mnoho výrobců, jejichž akvizice by připadala v úvahu. V současnosti CSG vyrábí pouze brzdové systémy pro kolejová vozidla a jejich komponenty ve společnosti DAKO-CZ.

Podíl v Talgu prodává finanční fond Trilantic, který ve vagonce vlastní 29,7 procenta. Zbytek drží další investoři v čele s potomky zakladatelů tradiční španělské společnosti z rodin Oriolů a Abellů. Zástupci britského fondu Trilantic už v souvislosti s chystaným prodejem akcií opustili před několika dny představenstvo Talga.

Nabídky mohou zájemci současným akcionářům podávat do pátku 14. února. Jedinou konkrétní částku zatím předložilo baskické konsorcium vedené ocelárnami Sidenor, které za třetinový podíl v Talgu nabízí 177 milionů eur. Sidenor v rámci nabídky spolupracuje s fondem Finkatuz vlastněným baskickou regionální vládou a nadacemi BBK a Vital.

Polský stát i indický gigant

Silný zájem však projevil i polský státní fond PFR, který chce do Talga vstoupit prostřednictvím své vagonky Pesa. Ta uzavřela s Talgem loni v létě dohodu o budoucí spolupráci. Polské plány však zatím narazily u baskických odborářů. Asociace zaměstnavatelů SEA a Hospodářská komora sdělily na konci roku 2024 své „obrovské znepokojení“ kvůli hrozícímu přesunu výroby do Polska a omezení nákupů od baskických dodavatelů.

Dalším zájemcem je indický železniční gigant Jupiter Wagons. Ten vyrábí mimo jiné nákladní a osobní vozy, železniční zařízení a odlitky.

Loni probíhala ve Španělsku intenzivní jednání i s plzeňskou Škoda Group, ta však místo finančního vstupu nabídla pouze blíže neurčenou průmyslovou spolupráci spojenou s výměnou akcií. Představenstvo Talga nabídku tehdy odmítlo. Škoda se ohledně svého dalšího zájmu o Talgo nechce vyjadřovat, podle informací Zdopravy.cz nyní další jednání neprobíhají.

Maďaři stáhli svou nabídku na Talgo. Vládu před nimi varovala tajná služba, hrozí právní bitva

„Operace Talgo“ se protahuje zejména kvůli ceně prodávaného podílu. Před rokem firma obdržela nabídku z Maďarska ve výši 5 eur za akci. Obchod však zatrhla španělská vláda z bezpečnostních důvodů, stál za ní totiž maďarský státní fond autoritářského premiéra Viktora Orbána a vagonka Magyar Vagon navázaná v minulosti na Putinův režim.

Od té doby ale akcionáři Talga požadují od nových zájemců dorovnání maďarské nabídky. Ti ji ovšem považují za nadsazenou a nabízejí méně.

„Chceme výrobce vlaků“

Talgo čelí v současnosti velkým problémům s nedostatečnou kapacitou výroby a s kvalitou. Kvůli pozdním dodávkám a poruchám vlaků mu hrozí vysoké pokuty od španělského státního dopravce Renfe či od německých drah DB.

Problémy španělských rychlovlaků. Nejnovější jednotky od Talga nejezdí, odstavila je porucha

Strnadovo DAKO-CZ už v roce 2020 spolupracovalo s Talgo na dodávkách kompletních brzdových systémů pro vlaky, které španělská společnost vyrábí pro Egypt. Česká firma je dodavatelem těchto systémů například i pro německý Siemens Mobility, švýcarský Stadler a pro zmíněný indický Jupiter Wagons, který má o vstup do Talga také zájem.

Skupina CSG, která kromě DAKO CZ vlastní například i kopřivnickou automobilku Tatra Trucks, se v posledních letech snaží diverzifikovat své podnikání do dalších průmyslových odvětví, jako je automobilový, letecký a železniční průmysl. Pomáhají ji k tomu obrovské příjmy z výroby zbraňových systémů a munice, které původně obranný holding vydělává na rusko-ukrajinském konfliktu.

CSG má nyní kolem 14 000 zaměstnanců. Ve Španělsku vlastní od roku 2020 prostřednictvím své slovenské dceřiné společnosti MSM Group továrnu na střelivo FMG v Granadě.

V roce 2022 koupila 70 % italského výrobce střeliva Fiocchi a dokončila převzetí americké zbrojovky Kinetic Group.

Výrobce brzdových systémů DAKO-CZ za čtyři roky zdvojnásobil tržby, poprvé přesáhly dvě miliardy korun

Tagy CSG Czechoslovak Group PESA Bydgoscz Škoda Group Španělsko Talgo
18 komentářů