Do Norimberku dorazily první tramvaje Avenio od Siemensu

Nová tramvaj Siemens Avenio pro Norimberk. Foto: VAGNová tramvaj Siemens Avenio pro Norimberk. Foto: VAG

Norimberk má zatím objednáno 26 tramvají, v pravidelném provozu se objeví do Vánoc.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pája

Zkouknul jsem i video, ale nedobral jsem se informace, zda jsou podvozky otočné (boční kryt se tak tváří) a nebo pevné (každý článek má jeden podvozek)?

Ondra K.

V podstatě ani jedno. Tahle verze Avenia má něco co bývá označováno jako dynamicky otočný podvozek. Podvozek je umístěn v těžišti každého článku a propojení mezi podvozkem a článkem umožňuje určité malé natočení. V přímé se podvozek chová jako pevný a natáčí se pouze v oblouku vlivem jízdy tramvaje obloukem.

Kubrt

Siemens tomu říká „dynamicky otočný podvozek“. Je to něco mezi – nejsem strojař, ale chápu to tak, že konstrukčně je to „pevný“ podvozek, ale jeho vazba mezi rámem podvozku a vozidlem – pryžové elementy – umožňuje větší natočení, než u klasického multigelenku s ocelovými pružinami.

dopravopat

Jedná sa o desaťročiami overenú koncepciu GTxN/M/S/K(-ZR). Tá vnizkla na báze „Kurzgelenkwagen“. Niečo ako KT4, ale bez priamej medzipodvozkovej väzby tiahlami, ale „hruškami“ vo vypružení, ktoré umožňujú podvozku otáčať sa voči skrini vozidla, pričom otočné sily sa vzájomne medzi článkami vyrovnávajú. Pri dvoj a trojčlánkových verziách medzi všetkými podvozkami, pri štvor a šesťčlánkových medzi dvojicami podvozkov s „mostom“ v kĺbe medzi článkami (výnimka sú GT8N v Brémach, pri ktorých sa „pretláčajú“ všetky podvozky – boli to prvé štvorčlánkové a konštrukcia sa príliš neosvedčila, zadné podvozky nadmerne vyžierali oblúky pri výjazde zo zákrut, kedy vozidlá zvykli akcelerovať a zadný podvozok išiel… Číst vice »

dopravopat

Dodatok: Krásne to ilustruje ako moc priemyseľ a celé Československo za totality upadlo (nakoniec nielen technicky, ale aj morálne). Kým na „západe“ úspešne išli cestou nízkopodlažnosti, ČKD nebolo schopné vyrobiť nič okrem RTšmejdu, a na metrový rozchod už vôbec nič prevratné, T6A5 bol historičák v čase kedy vznikol. V roku 1992 sa po Prahe preháňal skúšobne GT6N: https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2012102201 Ani nie štvť roka po tom, ako GT6N z Prahy odišla domov, rozbehli sa skúšky „metrovej“ verzie GT6M. V čase, kedy Bratislava dostávala T6A5 II. série, čoby „najnovší výdobytok národného hospodárstva“. Mimochodom, pôvodné vyhotovenie GT6N/GT6M malo sedadlá na nízkych podestoch. Konštruktéri upravili… Číst vice »

Jiří Kocurek

Na tuhle délku vcelku dobrá cena. Zvlášť když si jeden vybaví cenu 14T tehdejších peněz (57 mil Kč/kus).

MHD

Navíc jsou klimatizované. Což jsou, mimochodem, v Norimberku první tramvaje s touto výbavou.