Do Lvova bez přestupu. Ukrajina začala budovat další železniční spojení s EU na rozchodu 1435 mm

Vlak na Ukrajině. Zdroj: Ukrajinské dráhy (Ukrzaliznytsia)Vlak na Ukrajině. Zdroj: Ukrajinské dráhy (Ukrzaliznytsia)

Vlaky ze západu dosud míří většinou pouze do polské Přemyšle.

Ukrajinské úřady oznámily podrobnosti k dalšímu železničnímu projektu, který má napojit tamní železniční síť na tu evropskou prostřednictvím standardního rozchodu 1435 mm.

Letos v září začaly vlaky se standardním rozchodem kolejí jezdit do metropole Zakarpatské oblasti Užhorodu. Další na řadě bude největší město západní Ukrajiny Lvov.

Přes něj míří většina materiální pomoci do válkou zmítané země a zároveň je hlavní spojnicí i pro osobní dopravu. Vlaky ze západu však dosud míří většinou pouze do polské Přemyšle, dál je nutné kvůli změně rozchodu přeložení zboží či přestup cestujících.

Nyní bude na rozchod 1435 mm upravena celá trať Sknyliv–Mostyska od polských hranic až na předměstí Lvova.

Trať Sknyliv–Mostyska (uprostřed snímku), která projde úpravou na evropský rozchod a umožní tak přímé spojení z Polska až na předměstí Lvova. Zdroj: Open Railway MapPřestavba železniční stanice Sknyliv u ukrajinského Lvova. Zdroj: Ukrajinské železniceTrať Sknyliv–Mostyska (uprostřed snímku), která projde úpravou na evropský rozchod a umožní tak přímé spojení z Polska až na předměstí Lvova. Zdroj: Open Railway Map

Ukrajina na projekt získala od EU grant ve výši 73,7 milionu eur (1,8 miliardy korun). O zbytek nákladů se postará státní rozpočet a zdroje Ukrajinských drah.

Podle Lvovské regionální státní správy projekt počítá s rekonstrukcí stávající železniční trati o rozchodu 1520 mm na evropský rozchod 1435 mm, rekonstrukcí inženýrských staveb, obnovou trolejového vedení, výstavbou nové stanice a modernizací železničních přejezdů.

Dále se uvádí, že po dokončení prací se propustnost trati zvýší ze 42 na 52 párů vlaků denně. Dokončení výstavby je plánováno na rok 2027.

Realizace projektu nám umožní zavést evropský standard pro osobní a nákladní dopravu, vytvořit rychlé a přímé spojení mezi Ukrajinou a členskými státy EU a zajistit formování toků nákladní dopravy se zeměmi EU bez nutnosti překládky,“ uvedl Jurij Bučko, zástupce vedoucího Lvovské regionální státní správy.

Podle něj trať pomůže také prohloubit socioekonomické vazby mezi Ukrajinou a Evropskou unií.

Z Užhorodu vyjely první přímé vlaky do EU na začátku září. Spoje míří do Bratislavy, Budapešti a Vídně. Přestavba postsovětského rozchodu 1520 mm na standardní evropský rozchod 1435 mm se týkala celkem 22 kilometrů trati do příhraničního Čopu. Trať nyní čeká i elektrifikace, která by měla být hotova za rok.

22 km nového rozchodu hotovo za 17 měsíců. Užhorod slaví napojení Ukrajiny na evropskou železnici

Trať ze Slovenska až do Čopu začal už loni koncem března využívat český RegioJet, který se stal se svým nočním spojem Praha – Čop první evropskou soukromou společností, která začala jezdit přímo na území Ukrajiny.

První „ukrajinská“ železniční linka RegioJetu totiž končí právě ve zmíněné Přemyšli, která je ještě na polském území.

Tagy Lvov Praha - Přemyšl spojení Česko - Ukrajina Ukrajina Ukrajinské železnice změna rozchodu
10 komentářů