Do letadla nejprve cestující s místem u okna. Lufthansa spustí nový koncept nástupu
Boardigg Pass. Foto: Lufthansa
Letecké společnosti Lufthansa a Swiss spustí od listopadu na vybraných trasách nový způsob nástupu cestujících do letadel. Slibují si od
Nejvíce by nástup urychlilo, kdyby všechny kufry šly do podpalubí a na palubu pouze s malým příručním zavazadlem. Dnes, když si každý bere lodní kufr na palubu a pak 5 minut řeší, kde jej dát jsou podobné nesmysly, jako nástup cestujících u okna jako prvních úplně mimo. Lidi na to budou kašlat stejně, jako kašlou dnes na nástupy v pořadí zadní řady/přední řady. Na co ale nikdy kašlat nebudou, bude tahání kufrů na skluzavky v případě emergency landing. Bylo to vidět nedávno v rusku a nedělám si iluze, že to nebude všude stejné. Kufry v kabině jsou problém jak časový… Číst vice »
No mě vždycky nejvíc irituje to, že někdo, kdo se tam štrachá v tom overhead binu musí stát v uličce. Vždyť ono se v něm dá hrabat i když člověk stojí už mezi sedačkami a tím pádem neblokuje uličku… Jinak k tomu jak pospíchat či nepospíchat do letadla – když mám větší palubní zavazadlo, tak taky spěchám – právě aby se tam vůbec ještě někam vešlo. Těch lidí, co létají s nějakým kufrem, co je tak do maximální velikosti palubního zavazadla je prostě nějak čím dál tím víc a všechno se to pak nahoru prostě nevejde. A to třeba ani… Číst vice »
A nástup do 747ky jednimi dveřmi trval dobrých 45 minut. Jen tato letadla nemají tak rychlou obratku, tak to není problém.
Létám často Praha – Stockholm s ČSA a někdy to je opravdu mordor.
1) Lidé nemají ani páru o tom, že existují nějaké omezení pro přiruční zavazadla.
2) Letí rodinky a nějaké děcko si ve frontě na boardování vzpomene, že chce jít na WC, tak mu tatínek řekne, aby si odskočil a zablokuje boarding na 5 min.
3) Rodinka s malými dětmi, která má sedadla vpředu letadla, se dostane jako první na boarding – blok na 5 min.
4) Lidé nejsou schopní pochopit, co to je priority boarding.
Atd.
Proto s dětmi nastupuji vždy jako poslední. Mají čas se vyčůrat a nudici se piloti jim občas ukáží kokpit. Jen pak často zvedáme cestující sedící v uličce, protože máme okýnko a prostřední.
Už vidím naše koupáky při takto ,,organizovaném,,nástupu.Moje nedávná zkušenost-letadlo na volné ploše,dvoje schody.Jak to asi dopadlo?
Ono to naštěstí zavádá Lufthansa. Kdyby to zavedl Travel Servis, tak se tam lidi pozabíjejí. Příkladová situace při nočním odletu na Hurghadu: Máňa má sedadlo uprostřed a Franta už je v letadle, ale Máňa si ve Frantově kufříku nechala mobil s občankou, takže se Frantovi ani nedovolá a ani se nedostane dovnitř. Pro Frantu bude muset obsluha brány, mezitím Franta zapomněl, kam ten kufr dal, protože to nechal hned vepředu, aby se s tím nemusel tahat až do řady 25. Hledá se kufr, který mezitím poposouvali další cestující, Máňa už má záchvat hysterie. Nakonec kufr najdou, ale Franta nemůže najít… Číst vice »
Ale za tu druhou půlhodinu si mohou ti cestující sami, neměli ho dál dráždit…
„Na ostrovech“ a malých letištích se do letadel TS alias SW nastupuje často předem i zadem zároveň. Je to trochu prolínačka, ale nic tragického. Klíčovým pozitivem na charterech jistě je minimum (velkých) kabinových zavazadel a tak usazování celkem odsýpá.
Sezení v čekajícím letadle je jedna z nejnudnějších a nejnepohodlnějších činností, takže zásadně nastupuju mezi posledními (tím navíc odpadá zbytečné stání ve frontě). Takže ze systematického nastupování radost nemám…
Nebojte.. kdyz dorazíte pozdeji, tak oni vás tam pustí i s tou aktuálně nastupující skupinou .)
Tento způsob jsme též objevili a musím jen potvrdit, že nám tím strašně ubylo různého stresu okolo. Prostě si člověk chvíli počká v klidu v sedě u brány než ta fronta zmizí a pak rovnou nastoupí, bez nutnosti stání dlouhých front. Byť uznávám, že pokud má člověk sezení u okna, tak otravuje lidi, aby ho tam pustili..
Eurowings již několik měsíců nechává nastupovat do svých A319/A320 a 737-800 přední řady 1-16 předními dveřmi a ten zbytek zadními dveřmi. Tedy ne na všech letištích, ale v CGN, DUS a VIE to tak funguje. Samozřejmě se najdou cestující, kteří to nejsou schopni pochopit a pak zdržují. A protože personál aerolinky musí být (bohužel) prozákaznický, tak se mi těch letušek již několikrát zželelo, a do těch ignorantů, co porušují pořádek jsem se pustil sám. Navíc do Prahy létá poslední dobou na víkendy z Německa pořádná sebranka. Takže už jsem také jednou nechal vyvést partičku týpků (protože dělali na palubě bordel).… Číst vice »
To ovšem jen na stojánkách mimo mosty, ne? Spousta letišť bez mostů přistavuje oboje schody, bohužel hodně cestujících neumí nebo nechce odhadnout polohu svého místa a cpou se k těm nejbližším a pak je to uvnitř taková exotická prolínačka.
V Lutonu umí udělat dva paralelní proudy lidí (do 15. řady a od 16. řady) už u gatu, nikdo nemusí odhadovat polohu svého místa, prostě koukne na boarding pass a vidí, kam patří. Pak už jen vyleze po správných schodech do letadla.
Co na tom chcete furt řešit? Prostě se na palubní vstupenku napíše „lezte do letadla předními/zadními dveřmi“ , aby Máňa nemusela řešit, v které sedí řadě (a charteroví dopravci to tam napíšou v lokálním jazyce a doplní obrázkem letadla, aby se Máňa na cestu do Hurgády nemusela učit anglicky, národnost /státní příslušnost v systému mají). Nevynalezlo jsem to já, ale zažilo v reálu tuším u Easyjetu.
Wizz Air to tak má, že napíše jakými dveřmi nastupovat. Sám se divím, že to takto nejde všude, ale pravda jak v Bratislavě, tak Kiev – Žuljany, jsem nenastupoval přes most, ale schody.
Norwegian to bežne rieši tak, že časť ľudí nastupuje mostom a druhú pošlú dole po na úroveň plochy a k pristaveným zadným schodom.
A ještě pro doplnění předchozího něco k zamyšlení: https://www.easa.europa.eu/notonmyflight
Tohle testovali experimentálně Bořiči mýtů (Mythbusters): https://mythresults.com/airplane-boarding
A WILMA dopadla docela dobře, celkem rychlá a přitom cestující byli spokojeni. To je vyhovující kombinace.
U nás to fungovat nebude, čerstvý zážitek s letem s Turkish (napřed měly nastupovat řady 15+) – česká Máňa se slovy „já tady čekat nebudu“ se nacpala do letadla, přičemž i se svým Pepou seděli v 6.řadě. Darmo mluvit…
„já tady čekat nebudu“
Na to je jednoduché řešení: když jí na kontrole odchytí, tak jí odstaví vedle a řeknou: počkáte si, až se bude boardovat vaše skupina. A pustí jí až na konci té skupiny.
Ona si to do příště zapamatuje a ještě to vykdáká dalším slepicím, jak na ní byli na tom letišti oškliví.
No jistě když se zvednu do skupiny priority boarding a nemámhho, tak mě taky nepustí.
To znamena, ze cestujici s mistem u okna uz nebude moct pouzivat slavny Boumuv trik?
Co je to Boumův trik?
„Boumuv trik“
Můžete ho přiblížit nám neznalým? 🙂
Namalovat na zem před gejtem schéma letadla (toho největšího, co tam může přistát :-), postavit každého na jeho namalovanou „sedačku“, a pak vzít jeden zástup (Áčka), a pěkně za sebou, jak husy :-), ho odvést do letadla. Pak další zástup (F-ka), pak Béčka…
Samozřejmě, Bussines, děti a tak by se naboardovaly první.
Zajímavý návrh, ale pro typické české cestující by to bylo asi nejlepším řešením
Dělit cestující podle řad smysl nemá, proto se o něm neuvažuje. Určitě nemůžete nechat nastoupit napřed zadní řady a pak přední. Je to letadlo, ne autobus. Jinak ale windows first je dobrý koncept.
Nevím nevím. Uvidíme. Nejvíce plynulost nástupu zdržují ti, co se snaží nacpat hromadu věcí do úložných prostor, moc jim to nejde, mají na to náhled typu „teď jsem tu já a oni počkají“, různě s tím šachují a přitom blokují průchod uličkou. A je jedno jestli mají místo o okna nebo jinde.
A proto nikdy nemůže fungovat back-to-front. Lidi, co se cpou do poslední řady ucpou ještě 5 řad před nimi a tak dále. WILMA kombinovaná s back-to-front- by mohla fungovat při rozdělení na sudé a liché řady (odzadu sudí A proložení s lichými F, pak liší A se sudými F, sudí B s lichými E…). Ale složitost tohoto uspořádání eliminuje jeho případné výhody. 🙂
To se ale dělá, že se vyvolávají nejdřív cestující ze zadních řad potom z předních. Business a majitelé zlatých karet můžou nastupovat kdykoliv. Běžně to tak dělají BA. Bohužel cestující to ne vždy dokážou pochopit, že když se volají řady 20 – 3x, tak tam nemají stát ti, co mají řadu 10.
Naopak .. systém podle řad je jeden z efektivnějších .
největší brzdou rychlého boardingu je, když na začátku nalezou do letadla lidi, co sedí vepředu a blokujou nástup celého letadla.
U takovyho 737-900 to ale je nutnost nejdriv nechat nastoupit predek a pak teprve zadek, pri vystupovani opacne, jinak to muze dopadnout sednutim na zadek
Když jsem letěla v květnu s Deltou, zaznamenala jsem podobný systém. Cestující (economy class, bez priorit) byli rozděleni do několika písmenem označených skupin a ty se vyvolávaly postupně. Po nástupu do sedadla jsem si všimla, že jsou zde zatím jen lidé u okna a uprostřed, tedy obecně mimo uličku (sedačky byly 2-4-2). Přišlo mi to, že to celkem fungovalo, a příjemně mě ta logičnost překvapila.
Skoro podle CGP 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=oAHbLRjF0vo
Zajímavá myšlenka… jak budou řešit dva spolusedící ? jeden u okna a jedne uprostřed.. pustí je tam současně, nebo se budou muset rozdělit? 🙂
Rozdělí se, v tom snad není problém? Tak snad dospělý člověk dokáže nastoupit do letadla samostatně, 4 minuty po svém spolusedícím.
ano, my, co lítáme pravidelně, s tím problém nemáme… ale ono nás zas není tolik 😀 když vidím, jak probíhá boarding u aerolinek, které boardují podle priority zon (a polovina letadla není schopná pochopit, kam si má stoupnout), nebo u aerolinek, kter boardují podle řady (a polovina letadla není schopná pochopit, kdy má nastupovat)…
… tak mám jistou obavu … že ten ušetřený čas zabijou tím, jak budou lidem vysvětlovat, že „pan manžel může jít teď , ale manželka až za deset minut“ . tohle běžnému cestáku nevysvětlíte 🙂
… Ono stačí občas vidět boarding , když z jednoho busu běží boarding jak předkem , tak zadkem.
Lidem nedojde, že má smysl, že ti co sedí cca ve předu mají jít dopředu, a ti co sedí vzadu, mají jít zadem.
(zažito letos v Benátkách .. autobus přivezl 70 lidí k Boeingu (náhrada za ATR), který měl přistavné dvoje schody , a zastavil blíž zadním schodům… ano, předními schody nalezlo 5 (slovy pět) lidí .. zbytek se tam cpal zadem. jediná klika byla, že nás bylo fakt tak málo)
To máte pravdu. Viděl jsem to před měsícem v Burgasu. Autobus zastavil u zadních schodů, k těm předním se nikdo nehrnul. To člověk nepochopí.
To jim musí říct explicitně, spoléhat na samostatný úsudek u lidí, kteří letí jednou ročně je příliš optimistické (až naivní). Ale třeba Wizzair to takhle dělá na dvě půlky předem a zadem, ale je jasně uvedeno, která řada po kterých schodech. A docela jim to fungovalo.
Logicky by je měli rozdělit, jinak to pozbývá smyslu. Společné rezervace má dnes spousta lidí. Jedinou výjimku asi by měli akceptovat, pokud bude na rezervaci dospělý s děckem.
Ono to vypadá banálně, ale zase tak banální to není. Přeci jen, pokud dva cestují spolu, sdílí spoustu věcí často i zavazadla. Už to vidím jak jeden odnese pas nebo boarding pas a druhý čučí na gatu a marně se šacuje :-), pak vyvolávačky a zdržování. Mě by také asi dost nebavilo, kdyby nás s ženou takto odděleně boardovali a přitom běžně létám sám (a ona také). Většina lidí asi dokáže nastoupit samostatně (jsem optimista), ale natrhat rodinu na díly a pak ji zase skládát by určitě nepatřilo mezi pozitivní vnímání průběhu odbavení. Osobně si myslím, že nejvíce zdržuje cpaní… Číst vice »
S tím se nedá než souhlasit. Ono pokud pojedu se ženou (a budeme mít místo u okna), tak přijdem ke své řadě, budeme zdržovat právě těmi zavazadly, ale pak si sedneme a nikdo nás už nebude muset nutit stoupat si a cokoli blokovat. Čili se tím de facto potře (respektive nevyužije) ta výhoda, kterou Wilma slibuje. Nehledě na to, že když někam cestujeme, tak máme doklady pohromadě. Byť si je na ty průběhy letištěm obvykle rozdělíme, ale stejně. Přesně jsem přesvědčen, že by k situacím, kdy nasedne jeden s oběma doklady a druhý bude na gatu bez zákonitě muselo docházet.
Boarding passy jsem při naší nedávné cestě měl v telefonu pro sebe i přítelkyni a nebyl to žádný problém. V případě rozděleného nástupu bychom si museli appku dopravce stáhnout oba, nebo passy tisknout…
Samozřejmě, že je lidi běžně nosí odděleně své vlastní boarding passy. Tady jde o pravděpodobnost chyby. Kdyby se každý nástup řešil popsaným způsobem, hned se ukáže kolik lidí jsou popletové či zmatkaři či prostě zapomenou, že si strčili doklady manželky do tašky, aby je nemuseli držet v ruce, když si šla přepudrovat nos. Viděl bych to minimálně na jednu dvojici z letadla, u widebody i více. 🙂