Do Karlových Varů začnou létat chartery s lázeňskými hosty z Taškentu
Letiště Karlovy Vary Zdroj: www.airport-k-vary.cz
V plánu je od května do října jeden let každé dva týdny.
V plánu je od května do října jeden let každé dva týdny.
Jak je to s tou sníženou kapacitou? Je to jen žvást na odůvodnění utrácení dalších peněz za zvětšení dráhy? Nebo je to daň za dlouhý let, protože více paliva? Nebo je to pravda?
To je reálné. Dráha tam má jen 2150 m, přitom se jedná o velmi dlouhý let, takže je potřeba velká zásoba paliva a jediná možnost jak dostat hmotnost na limit odpovídající délce dráhy je snížit payload (cestující a náklad).
Viz tady ten graf na str 147 (A320neo). Výškou letiště je to asi druhá čára shora? To si nejsem jistý. https://www.airbus.com/sites/g/files/jlcbta136/files/2021-11/Airbus-Commercial-Aircraft-AC-A320.pdf
Díky! Teoreticky to je jasné, podle grafu to vypadá na rozdíl vzletové hmotnosti mezi varskou a plnotučnou drahou kolem 10 tun. Jen mi vrtá hlavou, proč třeba u letu z Lanzarote nebo La Palmy jsem si snížení kapacity nevšiml, není to o tolik kratší trasa a dráhy tam mají podobnou délku.
U LKKV je ještě další problém, a to je šířka dráhy, ta je jen 30 m, což znamená další provozní omezení. Nevím, jakou destinaci berete z Lanzarote…do Prahy? To je o více než 1000 km méně než z Taškentu do Varů…
Lanzarote je delší s 2400 m, La Palma 2200 skoro stejná, obě jsou na hladině moře takže, vyšší denzita vzduchu. Vzdálenostně je Lanzarote je 3300 km, zatímco Taškent 4300 km (po ortodromě, ale v cestě stojí válka na Ukrajině, tak to bude delší trasa). Spotřeba A320neo je 7,8 kg/km.
Spotřebu 7,8kg/km nemá ani Dreamliner, u A320neo by to mělo být okolo 3kg/km.
Aby ten charter „náhodou“ neměl přípoj z Moskvy 😀
Samozřejmě má,
Vary jsou stále ruské.
Vy děláte, jako kdyby se sem rusové nemohli dostat jinak. Mohou – velmi pohodlně několikrát denně přes Turecko, Dubaj atd.
Takže to, jestli na tohle v taškentu nějaké letadlo z russka navazuje nebo ne, je vcelku irelevantní.
Mohou, ale nikoliv na bezne Schengenske vizum
fakt? 🙂 tak tim lepe.
A ja si říkal, jaktože je tolik těch Uzbeků, co se zrovna rozhodne letět do Varů, źe to zaplní letadlo každej tejden…
Na druhou stranu, Uzbeků je 35 milionů, takže i užší vyšší střední třída pár tisíc zájemců vygeneruje. A Karlovy Vary oni milují možná ještě víc než Rusové, často o nic mluví.
Přípoj mít může, ale ‚problem‘ je v tom, že se nedostanou přes hraniční/pasovou kontrolu. Rusům je zakázán vstup do Finska, Baltických států, Polska a Česka. Takže i když mají Schengen vízum, tak do Čech nesmí.
Doufejme, že na Moravu také ne 😉
Mě by zajímalo, jak takové letiště funguje personálně. Kolem letadla je potřeba hromada lidí, od techniků až po pohraniční policii. A teď jak jsou zaměstnaní ti, kdo jsou potřeba jen na hodinu za týden? Odněkud přijedou? Nebo pracují na částečné úvazky a stejně většinu pracovní doby zahálejí? Stejné myšlenky jsem měl, když se můj let z Londýna na Brna zpozdil o 3 hodiny a všichni tihle museli být na letišti v době výsledného příletu… Nejspíš tam hodiny nečinně čekali a pak měli přesčas? Na tohle jsou prostě venkovská letiště hloupá, na velkých hubech bude vše mnohem efektivnější.
Kladete správné otázky.🙂
Může tam být general aviation (malá letadla) v jiných časech, část práce brigádníci a hlavně kumulace pracovních funkcí nebo i zkrácené úvazky.
Cizinecká policie a celníci přijedou ze služeben ve městě k ohlášenému letu na předchozí objednání, nejsou tam k dispozici 24 hodin.
LKKV je verejne mezinarodni letiste. Pasova a celni sluzba je tam po celou dobu, kdyz je letiste otevrene, coz je od 8 rano do 4 odpoledne mistniho casu. Neobjednavaji se.
Jj špatně jsem se vyjádřil.
https://www.celnisprava.cz/cz/celni-urad-pro-karlovarsky-kraj/Stranky/letste-karlovy-vary.aspx
Předpokládám, že tam stejně mimo přílety/odlety nebudou a budou mít někde úkoly mimo letiště.
U letišť s provozem 24/7 (Ostrava, Brno…) je personál (handling, tankování, marshall…) 24/7 bez ohledu na den/provoz. Nikdy nevíte, kde bude zrovna co potřeba udělat, zda zrovna není naplánovaný charter (některé lety jsou oznamovány s odstupem ani ne jednoho dne) a nikdy nevíte, zda nebude divert… Z vlastní zkušenosti vím, že někdy je práce méně, ale jindy se směna skoro nezastaví…
Velké chartery se pak samozřejmě vykrývají dohodáři.
Mezinárodní letiště Karlovy Vary je otevřeno 7 dní v týdnu od 6 do 17 hodina s možností prodloužení. Po celou tuto dobu je přítomno tolik pracovníků, aby byli schopni odbavit i nenadále přilétnuvší dopravní letadlo. Letiště zaměstnává celoročně 34 pracovníků a jen několik jich má pracovní dobu zkrácenou. Naopak naprostá většina z nich má pracovní dobu nerovnoměrně rozvrženou. Píšu o lidech, které letiště (potažmo Karlovarský kraj) přímo zaměstnává. Letiště je samozřejmě také trvale zabezpečeno zaměstnanci bezpečnostních složek, ale zde podrobnosti není možno zveřejnit. Zdá se vám to neuvěřitelně neefektivní? Mně také…
No, neefektivní… Letiště, je veřejné a mezinárodní. Navíc na to nelze nahlížet jen z pohledu charterového provozu. KLV neobsluhuje jen „velkou“ dopravu, převážný objem provozu tvoří malá doprava, business aviation a funguje tam letecká škola. Tím, že se jedná o veřejné mezinárodní letiště, tak během oficiální provozní doby musí být zajištěna provozuschopnost, tj. musí tam být zajištěna základní požární kategorie, hraniční kontrola, celnice, security, handling, a to 7 dní v týdnu. Naopak, vždy tam byla u (kmenových) zaměstnanců maximální snaha, aby vykonávali více profesí, např. hasiči kontrolují perimetr a mezi nahlášenými lety třeba údržbu, další zaměstnanci, třeba z administrativy, zároveň… Číst vice »
Měl jsem brigádu na letišti v Ostravě. V nejméně vytížené dny se pracovalo 3-4h z 8hodinové směny. Noční směny na tom byly podobně. Holt kraj má peněz dost. Na druhou stranu se pracovalo za minimálku, což potom mzda odpovídala reálně odpracovaným hodinám.
Takové časy byly. Teď, když litá MFX/UZB každý den a někdy i 2x denně to taková pohádka není.
nejdůležitější je mít odborovou organizaci a ta vše zařídí a domluví …
a ještě dodám, efektivitu v tom nehledejte 😉 tyto státní (krajské) organizace fungují obvykle dost neefektivně…
Ajajaj, tak to zavání tím, že tam každé dva týdny budou 2 lety v jeden den… snad to nebude na stávku a hromadný odchod jako v ČB, když se jim zvedly lety ze 3 na 5 týdně 😀
Takže možná až 12 letů?
jj
Takže ve čtvrtky bude na KLV živo… každý čtvrtek TLV, každý druhý TAS, aby stíhali:)